banden vervangen?
- perryeninge
- Berichten: 26
- Lid geworden op: ma 30 apr 2018 22:08
banden vervangen?
Beste forumleden,
Gisteren hebben we onze 2e handse Fendt Joker aangekocht, hier liggen wel nog banden waarvan de dot code 2107 is dus week 21 jaar 2007.
De banden hebben nog genoeg profiel en zitten geen scheurtjes in, is het wel beter om deze te vervangen voor nieuwe?
We horen graag van jullie.
Perry en Inge
Gisteren hebben we onze 2e handse Fendt Joker aangekocht, hier liggen wel nog banden waarvan de dot code 2107 is dus week 21 jaar 2007.
De banden hebben nog genoeg profiel en zitten geen scheurtjes in, is het wel beter om deze te vervangen voor nieuwe?
We horen graag van jullie.
Perry en Inge
Fendt 470 B Joker en een Kia Cee'd Sportswagon
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: banden vervangen?
11 jaar oud dus, ik zeg vervangen. Voorkomt een hoop ellende!
Algemeen advies is na zes jaar vervangen, komt niet op een jaartje aan maar elf jaar is wel een beetje over de top....
Algemeen advies is na zes jaar vervangen, komt niet op een jaartje aan maar elf jaar is wel een beetje over de top....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: banden vervangen?
11 jaar oud... niet over twijfelen maar direct vervangen.
De vervolgschade van een mogelijke klapband is enorm.
Profiel zegt niets en je kunt ook niet in de band kijken.
De vervolgschade van een mogelijke klapband is enorm.
Profiel zegt niets en je kunt ook niet in de band kijken.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: banden vervangen?
Ook even naar je verzekeringspolis kijken, hier staat vaak ook een maximale leeftijd van de banden in.
Scheelt een hoop gedoe als er wel wat gebeurt en je banden zijn te oud.
Scheelt een hoop gedoe als er wel wat gebeurt en je banden zijn te oud.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
- perryeninge
- Berichten: 26
- Lid geworden op: ma 30 apr 2018 22:08
Re: banden vervangen?
Dankjewel voor de reacties. We gaan ze zeker meteen laten vervangen. Heeft iemand nog tips welke banden goed zijn?
Fendt 470 B Joker en een Kia Cee'd Sportswagon
Re: banden vervangen?
Versterkte banden met een voldoende loadindex. Hoeft niet meer dan €50,= per band te kosten. Ik geloof dat ik Maxxis banden heb.
Eigenschappen als grip, geluid en rolweerstand doen er niet heel veel toe en voordat het profiel versleten is is de 6 jaar wel voorbij.
Er loopt ook al een topic over banden
viewtopic.php?f=70&t=35407
Eigenschappen als grip, geluid en rolweerstand doen er niet heel veel toe en voordat het profiel versleten is is de 6 jaar wel voorbij.
Er loopt ook al een topic over banden
viewtopic.php?f=70&t=35407
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: banden vervangen?
Wij hebben de Hankook Vantra onder de caravan.
Volvo V60 Momentum 2.0 T, 203pk/320nm, met een Knaus Azur 495 TF
Re: banden vervangen?
Kijk maar eens op de site van bandenoplocatie.nl. keuze uit wel 200.000 banden maar wel naar de load index kijken. Hoef je er ook niet op uit, doen ze lekker voor de deur.
Caravan die getrokken wordt door een auto
banden vervangen?
(Bericht aangepast, lees even de spelregels betreffende voorgaande berichten quoten)
Ik ben ook toe aan nieuwe banden op mijn caravan. Volgens mijn bandenboer moet ik eigenlijk ook speciale ventielen plaatsen i.v.m. De hogere bandenspanning op de caravan t.o.v. een autoband of bedrijfswagenband. Is dit een bekend iets? Ik heb nog nooit speciale ventielen op mijn caravan gehad en daar ook nooit problemen mee gehad. Heb ik nu geluk gehad tot op heden of is het weggegooid geld voor die extra dure ventielen?
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ik ben ook toe aan nieuwe banden op mijn caravan. Volgens mijn bandenboer moet ik eigenlijk ook speciale ventielen plaatsen i.v.m. De hogere bandenspanning op de caravan t.o.v. een autoband of bedrijfswagenband. Is dit een bekend iets? Ik heb nog nooit speciale ventielen op mijn caravan gehad en daar ook nooit problemen mee gehad. Heb ik nu geluk gehad tot op heden of is het weggegooid geld voor die extra dure ventielen?
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Tabbert Comtesse 2002
Re: banden vervangen?
RE.gif
stalen ventielen, die hebben wij zelfs op onze caravan van 1200KG max.
het is niet dat ze direct knappen, maar voor de kosten hoef je het niet te laten, zijn ook maar een paar euro
stalen ventielen, die hebben wij zelfs op onze caravan van 1200KG max.
het is niet dat ze direct knappen, maar voor de kosten hoef je het niet te laten, zijn ook maar een paar euro
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: banden vervangen?
De bandenindustrie adviseert vanaf 4,5 bar versterkte (stalen) ventielen te gebruiken (bron ANWB - https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/techniek/banden).
Ik heb bij aflevering van m’n caravan ook direkt 4 stalen ventielen laten plaatsen.
Geeft toch een zekerder gevoel.
De dealer adviseerde trouwens ook stalen ventielen te plaatsen en deed dit gratis. Een stukje extra veiligheid en service
Overigens beschouw ik 6 jaar levensduur voor een band ook als een richtlijn.
De ANWB hanteert zelfs een termijn van 10 jaar.
Ook hier geldt hoe er met het materiaal wordt omgegaan.
Als je de toegestane snelheid hanteert, niet overbeladen bent, de stoeprandjes etc, ongemoeid laat en het rubber wat uit de zon houdt, kun je rustig wat langer rijden, is mijn ervaring.
Alles is betrekkelijk
Tenzij de verzekering op dit terrein eisen stelt, natuurlijk.
Maar bij de koop van een gebruikte caravan zou ik ook laten vervangen, ook gezien de leeftijd van deze banden.
Je weet immers ook niet wat voor chauffeur de vorige eigenaar is geweest. Dus veiligheid voor alles
Ik heb bij aflevering van m’n caravan ook direkt 4 stalen ventielen laten plaatsen.
Geeft toch een zekerder gevoel.
De dealer adviseerde trouwens ook stalen ventielen te plaatsen en deed dit gratis. Een stukje extra veiligheid en service
Overigens beschouw ik 6 jaar levensduur voor een band ook als een richtlijn.
De ANWB hanteert zelfs een termijn van 10 jaar.
Ook hier geldt hoe er met het materiaal wordt omgegaan.
Als je de toegestane snelheid hanteert, niet overbeladen bent, de stoeprandjes etc, ongemoeid laat en het rubber wat uit de zon houdt, kun je rustig wat langer rijden, is mijn ervaring.
Alles is betrekkelijk
Tenzij de verzekering op dit terrein eisen stelt, natuurlijk.
Maar bij de koop van een gebruikte caravan zou ik ook laten vervangen, ook gezien de leeftijd van deze banden.
Je weet immers ook niet wat voor chauffeur de vorige eigenaar is geweest. Dus veiligheid voor alles
Re: banden vervangen?
Ik heb 1 x een klapband gehad.
Ik ben ervan overtuigd dat het scheuren van een rubber ventiel de oorzaak is geweest.
Op de bewuste velg was een beschadiging te zien op de rand, als je het ventiel verboog naar de buitenrand kwam de top van het ventiel exact bij die beschadiging uit.
Mijn conclusie : door het rijden is het rubber ventiel door de centrifugaalkrachten naar buiten gebogen en zo is het rubber gescheurd waardoor de band zijn druk verloor.
Wij hadden toen overigens heel veel geluk.
Het gebeurde in Frankrijk in de wegwerkzaamheden vlakbij de uitrit naar de gemeentewerken.
Dus we stonden relatief veilig in die uitrit iets verder van de snelweg af.
En, toen bleek dat de krik van de Mercedes niet goed onder de caravan paste kon ik mooi hulp vragen bij de gemeentewerken.
Heel goed geholpen toen door die Fransoos.
Kwam ook goed uit want ik had toen een ontstoken elleboog, was zo dik als mijn knie.
Ik ben ervan overtuigd dat het scheuren van een rubber ventiel de oorzaak is geweest.
Op de bewuste velg was een beschadiging te zien op de rand, als je het ventiel verboog naar de buitenrand kwam de top van het ventiel exact bij die beschadiging uit.
Mijn conclusie : door het rijden is het rubber ventiel door de centrifugaalkrachten naar buiten gebogen en zo is het rubber gescheurd waardoor de band zijn druk verloor.
Wij hadden toen overigens heel veel geluk.
Het gebeurde in Frankrijk in de wegwerkzaamheden vlakbij de uitrit naar de gemeentewerken.
Dus we stonden relatief veilig in die uitrit iets verder van de snelweg af.
En, toen bleek dat de krik van de Mercedes niet goed onder de caravan paste kon ik mooi hulp vragen bij de gemeentewerken.
Heel goed geholpen toen door die Fransoos.
Kwam ook goed uit want ik had toen een ontstoken elleboog, was zo dik als mijn knie.
Re: banden vervangen?
Ik zou geen onbekend merk onder mijn caravan leggen.
Ik heb er zelf Continental Vanco banden onder liggen.
Dat zijn bestelwagen banden, met stalen ventiel.
Perfecte wegligging.
Ik heb er zelf Continental Vanco banden onder liggen.
Dat zijn bestelwagen banden, met stalen ventiel.
Perfecte wegligging.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.
Re: banden vervangen?
dus geen klapband, wel een leeglopende bandarnovariante schreef: ↑vr 18 mei 2018 08:13Ik heb 1 x een klapband gehad.
Ik ben ervan overtuigd dat het scheuren van een rubber ventiel de oorzaak is geweest.
Op de bewuste velg was een beschadiging te zien op de rand, als je het ventiel verboog naar de buitenrand kwam de top van het ventiel exact bij die beschadiging uit.
Mijn conclusie : door het rijden is het rubber ventiel door de centrifugaalkrachten naar buiten gebogen en zo is het rubber gescheurd waardoor de band zijn druk verloor.
Wij hadden toen overigens heel veel geluk.
Het gebeurde in Frankrijk in de wegwerkzaamheden vlakbij de uitrit naar de gemeentewerken.
Dus we stonden relatief veilig in die uitrit iets verder van de snelweg af.
En, toen bleek dat de krik van de Mercedes niet goed onder de caravan paste kon ik mooi hulp vragen bij de gemeentewerken.
Heel goed geholpen toen door die Fransoos.
Kwam ook goed uit want ik had toen een ontstoken elleboog, was zo dik als mijn knie.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: banden vervangen?
RE.gif
Hmmm, hoe noem je anders een band die met een klap ineens uit elkaar scheurt?
Hmmm, hoe noem je anders een band die met een klap ineens uit elkaar scheurt?
Re: banden vervangen?
RE.gif
Als dat is gebeurd was je ventiel de oorzaak niet, als het ventiel scheurt vliegt de lucht eruit (via het ventiel) en word de band dus slap, als de band uit elkaar klapt heeft dat een andere oorzaak dan een lekkend ventiel.
Of zat er alleen maar een haarscheurtje in je ventiel, waardoor je heel langzaam druk verloor, dan is het wat anders en is een controle systeem heel erg welkom
Als dat is gebeurd was je ventiel de oorzaak niet, als het ventiel scheurt vliegt de lucht eruit (via het ventiel) en word de band dus slap, als de band uit elkaar klapt heeft dat een andere oorzaak dan een lekkend ventiel.
Of zat er alleen maar een haarscheurtje in je ventiel, waardoor je heel langzaam druk verloor, dan is het wat anders en is een controle systeem heel erg welkom
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: banden vervangen?
RE.gif en RE.gif RE.gif
Toen ik mijn laatste Dethleffs kocht, zaten daar geen wieldoppen op. Op mijn (toen) huidige Dethleffs wel. Ik heb de oude Dethleffs toen weggebracht naar een bedrijf welke mijn caravan zou gaan verkopen. Op de reis er naar toe waren dus de wieldoppen verwijderd (want die had ik op mijn nieuwe gezet). Daardoor kwam het rubber ventiel als het ware los te hangen i.p.v. dat hij werd gefixeerd door de kleine opening in de wieldop. Maar doordat het rubber van het ventiel was gescheurd, liep de band dus leeg. Weet niet de tijd tussen het scheuren en het geheel leeglopen van de band, maar het effect was zeker niet die van een klapband. Ik merkte ineens een raar gevoel in de auto en zag in mijn binnenspiegel dat de caravan enigszins scheef achter de auto lag. Heb in ieder geval niets gehoord wat op een klapband leek.
In principe kan dit ook niet, want ook al zou het rubber ventiel ineens los klappen, dan nog ontsnapt de lucht uit de band gecontroleerd via de opening in de velg. Dus in zoverre ben ik het met Micky eens dat een gescheurd ventiel geen oorzaak kan zijn van een klapband. Ik verwacht dat een poreus ventiel wel kan breken onder de kracht van een echte klapband, waardoor het lijkt dat de oorzaak in het ventiel zou liggen.
Toen ik mijn laatste Dethleffs kocht, zaten daar geen wieldoppen op. Op mijn (toen) huidige Dethleffs wel. Ik heb de oude Dethleffs toen weggebracht naar een bedrijf welke mijn caravan zou gaan verkopen. Op de reis er naar toe waren dus de wieldoppen verwijderd (want die had ik op mijn nieuwe gezet). Daardoor kwam het rubber ventiel als het ware los te hangen i.p.v. dat hij werd gefixeerd door de kleine opening in de wieldop. Maar doordat het rubber van het ventiel was gescheurd, liep de band dus leeg. Weet niet de tijd tussen het scheuren en het geheel leeglopen van de band, maar het effect was zeker niet die van een klapband. Ik merkte ineens een raar gevoel in de auto en zag in mijn binnenspiegel dat de caravan enigszins scheef achter de auto lag. Heb in ieder geval niets gehoord wat op een klapband leek.
In principe kan dit ook niet, want ook al zou het rubber ventiel ineens los klappen, dan nog ontsnapt de lucht uit de band gecontroleerd via de opening in de velg. Dus in zoverre ben ik het met Micky eens dat een gescheurd ventiel geen oorzaak kan zijn van een klapband. Ik verwacht dat een poreus ventiel wel kan breken onder de kracht van een echte klapband, waardoor het lijkt dat de oorzaak in het ventiel zou liggen.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: banden vervangen?
RE.gif
Mijn theorie maar iets zegt me dat "de schipper" niet overtuigd zal zijn
Mijn theorie maar iets zegt me dat "de schipper" niet overtuigd zal zijn
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: banden vervangen?
Er zat idd een klein scheurtje in.
Aangezien er geen camera op de bewuste band gericht was blijft het een aanname.
Duh!
De beschadiging op de rand van de LMvelg exact op die plaats waar het gebogen ventiel uit kwam en het scheurtje in de buitenbocht van het ventiel maakt het voor mij een rekensom van 1+1=3.
Het loopvlak was rondom uit de band gescheurd, geen losse flarden die de wielkast beschadigde.
De stop ervoor was de banden druk nog gecontroleerd, ook dat geeft geen garantie, ik weet het.
Ik ga er vooralsnog van uit dat de lucht langzaam door het kleine scheurtje is ontsnapt en zo de druk in de band langzaam heeft laten zaken en zo een klapband is veroorzaakt.
Dat het bij een ander op een andere manier is gegaan geeft geen garanties dat het in alle gevallen zo gaat toch?
Aangezien er geen camera op de bewuste band gericht was blijft het een aanname.
Duh!
De beschadiging op de rand van de LMvelg exact op die plaats waar het gebogen ventiel uit kwam en het scheurtje in de buitenbocht van het ventiel maakt het voor mij een rekensom van 1+1=3.
Het loopvlak was rondom uit de band gescheurd, geen losse flarden die de wielkast beschadigde.
De stop ervoor was de banden druk nog gecontroleerd, ook dat geeft geen garantie, ik weet het.
Ik ga er vooralsnog van uit dat de lucht langzaam door het kleine scheurtje is ontsnapt en zo de druk in de band langzaam heeft laten zaken en zo een klapband is veroorzaakt.
Dat het bij een ander op een andere manier is gegaan geeft geen garanties dat het in alle gevallen zo gaat toch?
Re: banden vervangen?
RE.gif
Je zult het inderdaad nooit weten. Een combinatie van hoge druk welke langzaam uit de band verdwijnt via het ventiel, kan er voor zorgen dat er naarmate dat de druk minder wordt er minder lucht uit de band ontsnapt. Dit resulteert in een band welke gedurende een bepaalde tijd een veel te lage bandenspanning heeft. Dit kan leiden tot te hoge warmteontwikkeling en dan toch nog een klapband. Of het loopvlak is gescheurd doordat er te lang is doorgereden met een bijna lege band.
Dus je hebt verschillende "varianten" op een zelfde theorie
Je zult het inderdaad nooit weten. Een combinatie van hoge druk welke langzaam uit de band verdwijnt via het ventiel, kan er voor zorgen dat er naarmate dat de druk minder wordt er minder lucht uit de band ontsnapt. Dit resulteert in een band welke gedurende een bepaalde tijd een veel te lage bandenspanning heeft. Dit kan leiden tot te hoge warmteontwikkeling en dan toch nog een klapband. Of het loopvlak is gescheurd doordat er te lang is doorgereden met een bijna lege band.
Dus je hebt verschillende "varianten" op een zelfde theorie
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: banden vervangen?
RE.gif
Je zult het nooit weten, en toch zijn er mensen die denken het te weten.
Maar die houd je toch altijd.
Shit happens.
Je zult het nooit weten, en toch zijn er mensen die denken het te weten.
Maar die houd je toch altijd.
Shit happens.
Re: banden vervangen?
RE.gif
arnovariante schreef: ↑vr 18 mei 2018 08:13Ik heb 1 x een klapband gehad.
Ik ben ervan overtuigd dat het scheuren van een rubber ventiel de oorzaak is geweest.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: banden vervangen?
De banden die er nu onder liggen zijn van 2008 dus die moeten hoognodig ververst worden. Uiteraard wil ik dan banden van 2018 er onder laten zetten maar mijn bandenboer zegt dat die moeilijk te krijgen zijn. Hij zegt dat een merk als Michelin alleen garandeert dat ze niet ouder zijn dan 3 jaar, dat schiet niet op natuurlijk want dan zit ik gelijk op de helft van de theoretische levensduur.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Tabbert Comtesse 2002
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18814
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: banden vervangen?
RE.gif
Onzin.
Ik heb mijn banden laten vervangen bij de caravan dealer. Dat was in 2014 dus wel even gelden. Maar de banden waren gewoon 4 weken oud. Dus gewoon even verder kijken en de bandenboer laten voor wat het is.
Onzin.
Ik heb mijn banden laten vervangen bij de caravan dealer. Dat was in 2014 dus wel even gelden. Maar de banden waren gewoon 4 weken oud. Dus gewoon even verder kijken en de bandenboer laten voor wat het is.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.