Nieuwe lagers plaatsen

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe lagers plaatsen

Bericht door Micky » wo 11 apr 2018 14:17

RE.gif zwaaien.gif thumbup.gif

Exact, dat bedoel ik dus en is ook gewoon dom als je het maar 1 of 2 keer per jaar nodig hebt, er zijn genoeg bedrijven aan stuk gegaan, er zijn leveranciers (waar onder koskamp) in deze branche die 5 keer per dag leveren, dan ben je gewoon onverstandig als je het in het schap hebt liggen. Juist caravandealers hebben het enorm zwaar (gehad) en tevens ook allemaal grote magazijnen, helaas een ouderwetse gedachte :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

kipecu
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 24 apr 2016 00:26

Re: Nieuwe lagers plaatsen

Bericht door kipecu » wo 11 apr 2018 21:21

Voor zover ik weet zitten er geen moeren met splitpen op deze Kip. Heb ze ooit los gehad en moest ze toen met 260Nm aantrekken de moeren. Nieuwe uiteraard. Het klusje is me wel toevertrouwd hoor, heb wel meer wiellagers vervangen, is allemaal niet moeilijk hoor. Laatst nog een distributieriem vervangen van mijn Tucson en ook dat valt reuze mee. Een lager er uit persen kan op vele manieren en als het met een echte pers moet dan gewoon even bij een bevriende garagist op bezoek. Bedankt voor jullie meedenken en vele adviezen. Hou er van e.e.a. vooraf uit te zoeken.

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Nieuwe lagers plaatsen

Bericht door Jaco1 » do 12 apr 2018 08:48

Gewoon even langs een filiaal van SKF oid gaan. Goede lagers en als je de oude meeneemt meten ze die ook nog voor je op. Het zijn allemaal gestandaardiseerde maten (anders wordt de grote voorraad zo duur) en voor de prijs ga je echt niet meer naar een caravandealer... ik heb een aanhanger uit het jaar 0 en daar hadden ze ook gewoon lagers voor liggen.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Nieuwe lagers plaatsen

Bericht door FWalraven » do 12 apr 2018 10:16

RE.gif

thumbup.gif

Zo simpel kan het zijn, voor het geval, als een dealer ze niet op voorraad heeft.
De kans is heel groot dat hij ze daar ook haalt, indien niet op voorraad.
Frans

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nieuwe lagers plaatsen

Bericht door Ab » do 12 apr 2018 13:33

Ik gebruik nog steeds best veel lagers..Veel minder dan voorheen, dat wel.
Inderdaad bijna altijd SKF.
Vorige week greep ik toch mis bij die club.
Maar dat gebeurt zelden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Nieuwe lagers plaatsen

Bericht door VIP » do 12 apr 2018 14:57

kipecu schreef:
wo 11 apr 2018 21:21
Voor zover ik weet zitten er geen moeren met splitpen op deze Kip. Heb ze ooit los gehad en moest ze toen met 260Nm aantrekken de moeren. Nieuwe uiteraard. Het klusje is me wel toevertrouwd hoor, heb wel meer wiellagers vervangen, is allemaal niet moeilijk hoor. Laatst nog een distributieriem vervangen van mijn Tucson en ook dat valt reuze mee. Een lager er uit persen kan op vele manieren en als het met een echte pers moet dan gewoon even bij een bevriende garagist op bezoek. Bedankt voor jullie meedenken en vele adviezen. Hou er van e.e.a. vooraf uit te zoeken.


Als dat zo is moet je wel de flensmoeren vervangen.
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nieuwe lagers plaatsen

Bericht door Ab » do 12 apr 2018 17:25

Nu snap ik er niks meer van.
De typenrs die je opgaf in je eerste post zijn toch echt conische lagers..
Waarbij altijd een kroonmoer met splitpen hoort.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Bantam
Berichten: 252
Lid geworden op: di 3 jan 2017 00:21

Re: Nieuwe lagers plaatsen

Bericht door Bantam » do 12 apr 2018 19:07

Het kan ook zijn dat er een lipje van de gekroonde onderlegring, onder de moer, moet omgeplooid worden.
Dat is een andere methode dan de splitpen. Maar of dat bij caravans gangbaar is weet ik niet.
Afbeelding
Afbeelding

kipecu
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 24 apr 2016 00:26

Re: Nieuwe lagers plaatsen

Bericht door kipecu » zo 15 apr 2018 15:11

Ik weet bijna zeker dat het geen moer was met splitpen. Volgens mij is het setje lagers, al dan niet conisch zo opgebouwd dat de afstanden ( dus lagerspeling) precies goed zijn en dat er daarom niets aan af te stellen valt. Daar zat volgens mij gewoon een moer op die met 260Nm vast moest. Ik heb op mijn aanhanger wel conische lagers die wel met een moer met splitpen is vast gezet. Bij deze Alko as is dat volgens mij niet het geval.

kipecu
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 24 apr 2016 00:26

Re: Nieuwe lagers plaatsen

Bericht door kipecu » ma 16 apr 2018 22:53

Het is al enige jaren terug dat ik de lagers los heb gehad dus denk dat jullie gelijk hebben en dat er toch een moer met splitpen op zit. Kan ook niet anders als het conische lagers zijn. Heb de caravan eind van de week thuis en haal dan de boel even los. Laat ik even weten hoe het zit.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”