nieuwe banden onder Fendt Bianco 465 ( bj 2014)

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
KdeVetten
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 30 jun 2013 13:53

Re: nieuwe banden onder Fendt Bianco 465 ( bj 2014)

Bericht door KdeVetten » ma 12 mar 2018 22:06

een caravan uit 2014 ? je vervangt je banden toch pas na 6 jaar?
Deze kunnen nog wel een poosje mee toch?

Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Re: nieuwe banden onder Fendt Bianco 465 ( bj 2014)

Bericht door rambocus » di 13 mar 2018 05:52

Jadatis schreef:Vanwege het kleine verschil met je oude reinforced banden, ben ik maar eens gaan zoeken of de nieuwe geen 6 pr banden zijn met AT 3, 8 BAR . En ja hoor , dus vanwege de krappe maar nette reserve zal advies op de AT-druk uit gaan komen van in dit geval 3.8 bar. Heb het niet eens door mijn calculator gegooid, dus mogelijk 0.1 bar lager.
Dus ja , in dit geval is 4,5 bar te hoog, en wordt tegenwoordig voor de meeste C- bande niet toegestaan.
Volgens moeder natuur doe je echter niet iets verkeerd , maar natuurlijk gestuiter te verwachten.
Je oude reinforced waren AT 2,9 bar , maar max koude druk op bandwang 3, 5 bar of soms zelfs 60 psi/ 4,2 bar.
Kom niet helemaal uit je excelbestand maar ik begrijp van jou dat een druk van 3.8 bar een goede druk is?

Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Re: nieuwe banden onder Fendt Bianco 465 ( bj 2014)

Bericht door rambocus » di 13 mar 2018 05:53

NickG schreef:
rambocus schreef:bedankt, zal ze eens bellen morgen wat ze te vertellen hebben over de leeftijd van de door hun te leveren banden. Vandaag ook een mailtje gestuurd naar een bedrijf hier in de buurt en dat evt. door hun te leveren banden een dotcode van 2018 moeten hebben.
Ben jij al een leverancier tegengekomen die deze Hankook banden met een dotcode uit 2018? Ik ben namelijk ook al een tijdje bezig met een bandenleverancier hier uit de buurt en die kan ze niet leveren uit 2018. Hij heeft ook al contact gehad met Hankook die aangeeft dat ze de productie nog niet zijn gestart...

Niet dat ik hem niet vertrouw maar ben wel benieuwd naar jouw bevindingen.
Nee maar ik heb ze wel besteld, met als ontbindende voorwaarde dat de dotcode niet te oud is gelet op de verzekeringseis ( heb gebeld en de telefonist zei dit te vermelden bij de bestelling dan nemen ze eerst nog contact met je op). als ze goed zijn worden op zaterdag 24 maart voor de deur erom heen gezet.

Zou mooi zijn als het banden van 2018 zijn, maar als de productiedatum vanaf sept 2017 is vindt ik het ook oké. dan gaat de caravan namelijk altijd voor een 1/2 jaar de stalling in.

Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Re: nieuwe banden onder Fendt Bianco 465 ( bj 2014)

Bericht door rambocus » di 13 mar 2018 05:56

KdeVetten schreef:een caravan uit 2014 ? je vervangt je banden toch pas na 6 jaar?
Deze kunnen nog wel een poosje mee toch?
Niet goed opgelet bij de aankoop. Leermoment :( . Maar de banden zijn van eind 2012. Ik vervang ze nu omdat één van de banden behoorlijk aan één kant is afgesleten.

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: nieuwe banden onder Fendt Bianco 465 ( bj 2014)

Bericht door Re di Coppi » di 13 mar 2018 06:43

RE.gif
Dat lijkt erop dat het desbetreffende wiel niet goed uitgelijnd is. Ik mag aannemen dat uitlijnen mogelijk is op een alko onderstel en dat de bandenboer dat kan doen.
Wellicht goed om het na te vragen.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Senior Be
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 1 mei 2016 10:03

Re: nieuwe banden onder Fendt Bianco 465 ( bj 2014)

Bericht door Senior Be » di 13 mar 2018 10:08

EXCUSES.
Ik heb foute informatie doorgegeven!
Dat vind ik heel vervelend en gênant.
De loadindex van de banden waar het over gaat, is inderdaad 100, dus 800 kg per band.
Deze juiste info heb ik van de officiële site van Hankook zelf.
De verkeerde info had ik gevonden op de site van een verkopende partij waar ik de gangbaarheid van de maat checkte.
Ik kan niet nagaan of het om een 6 PR (Ply Rate) of een 8 PR band gaat.
Zoals ik al schreef kun je deze info in ieder geval vinden op de zijkant van de band.
De bandendruk deskundige Jadatis schreef al dat bij een 6 PR band de druk waarbij de band zijn maximale draagvermogen bereikt (de loadindex dus) meestal 3,8 bar is (je hebt het dan over de AT-druk of referentiedruk). Die druk is in jouw geval dan meteen de aanbevolen druk, aangezien je die 800 kg per band wel nodig hebt.
Voor het geval dat het toch een 8 PR band is, dan is die referentiedruk waarschijnlijk 4,5 bar met voor jouw caravan dus de reeds eerder genoemde spanning van 4,3 tot 4,5 bar ( gemiddeld 4,4 bar).
Tot slot nog een opmerking die Jadatis wel moet goedkeuren. Ik vond op de site van Hankook dat jouw band een snelheidsindex van T heeft (tot 190 km per uur). Dat betekent dat de band wat steviger is geconstrueerd dan caravanbanden met de veel voorkomende snelheidsindex van bijvoorbeeld Q (tot 160 km per uur).
Dus dan waarschijnlijk wat meer reserve in het draagvermogen.
Laat voor mijn gemoedsrust nog even weten of deze gecorrigeerde info je bereikt heeft.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: nieuwe banden onder Fendt Bianco 465 ( bj 2014)

Bericht door Jadatis » di 13 mar 2018 10:57

RE.gif
Vreemd , want in zoekopdrachten komt 9 van de 10 de LI 102/100 terug.
Een T snelheidscode gewone autoband en XL is loadindex /maxload gegeven voor 160 km/u en voor hogere snelheid is een systeem van AT-druk verhoging .
Maar voor C-banden wordt soms de loadindex verlaagd voor hogere snelheid.
Een beter systeem om mee te rekenen, want gaat op van gewone autoband tot vrachtwagen band.
Vuistregel in dit systeem , wat dus de bandenfabrikanten zelf toepassen, is voor elke 10km/u anders > 1 LI stap anders.
Hogere snelheid > lagere LI , lagere snelheid > hogere LI.
R snelheidscode heeft dan vaak zelfde Loadindex als Q ( mogelijk afronding nog net zelfde) , en ga je dan van T uit dan is 190km/u , 20 km/u hoger dan R ( 170km/u) en dus 2 LI stappen lager , en kom je op Li 100 ipv 102.
Andere fabrikanten doen dat dan weer niet, en geven dan 102 LI op voor die zelfde maat en Plyrating ( de 3,8 bar hier, kan ook 3,75 bar zijn ) .

Maar kan ook gewoon dat als je de band eenmaal hebt , dat er toch 102/100T op staat, kan ook een adminstratief foutje zijn. Bandenfabrikanten zijn ook niet heilig.

Bekend bewijs van het LI stap/snelheid systeem is de "for trailer use only" band, die in de regel vanwege N snelheidscode ( 140km/u max en dan ook de snelheid waarvoor de maxload uitgerekent is) die 20 km/u lager is dan Q( 160km/u) en daarom 2 LI stappen hogere maximum load aangeeft op de band.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Senior Be
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 1 mei 2016 10:03

Re: nieuwe banden onder Fendt Bianco 465 ( bj 2014)

Bericht door Senior Be » di 13 mar 2018 11:14

EXCUSES,

FOUTE INFO,

ZIE DIRECT HIERBOVEN!

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: nieuwe banden onder Fendt Bianco 465 ( bj 2014)

Bericht door Jadatis » di 13 mar 2018 11:24

RE.gif
Wat ik nog vergeten was is dat ik ook op de site van Hankook gekeken had, en daar ook de LI 100 had zien staan .
Dus je had het niet verkeerd gelezen. Gegevens op internet zijn niet altijd de meest betrouwbare.
Maar mogelijk toch door Hankook zo bedoeld vanwege het LI/snelheid sijsteem dat ze gebruikt hebben.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Re: nieuwe banden onder Fendt Bianco 465 ( bj 2014)

Bericht door rambocus » ma 19 mar 2018 17:02

heb links en rechts wat lopen bellen, maar volgens zeggen zijn ze moeilijk te krijgen jonger dan 1 jaar oud ( krijg elke keer te horen dan bestelbanden minder hard wordt omgezet wordt dan personenautobanden) .

Heb even zitten dubben m.b.t. de dotcode van de banden ( week 13 2017) , maar de prijs die ik nu heb voor deze hankook banden incl. bij huis omleggen, balanceren en ventielen vind ik goed genoeg om ze er dan maar van een jaar oud er om laten leggen,dan maar over 5 jaar weer nieuwe banden .

Ferdi

Re: nieuwe banden onder Fendt Bianco 465 ( bj 2014)

Bericht door Ferdi » ma 19 mar 2018 17:29

6 jaar is een richtlijn tenzij jou verzekering hierover eisen stelt. 7 jaar zou ook kunnen mits de band in goede conditie is zonder droogte scheurtjes.

Door wie laat je ze dan monteren?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Re: nieuwe banden onder Fendt Bianco 465 ( bj 2014)

Bericht door rambocus » ma 19 mar 2018 17:30

jouw tip thumbup.gif bandenoplocatie.com voor 201 euro

wat mij nog wel onduidelijk is, ondanks de reacties hierboven thumbup.gif thumbup.gif , wat voor bandendruk ik nu moet aanhouden

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: nieuwe banden onder Fendt Bianco 465 ( bj 2014)

Bericht door PD » ma 19 mar 2018 17:34

rambocus schreef:Heb even zitten dubben m.b.t. de dotcode van de banden ( week 13 2017) , maar de prijs die ik nu heb voor deze hankook banden incl. bij huis omleggen, balanceren en ventielen vind ik goed genoeg om ze er dan maar van een jaar oud er om laten leggen,dan maar over 5 jaar weer nieuwe banden .
Onze tandem is op 7 september 2017 geleverd nadat deze al sinds Q1-2017 in de voorraad van Coppens stond... onze DOT-code is 2016, dus medio 2022 zijn ze aan de beurt... mooi moment en aanleiding om dan in te ruilen knipoog.gif

Ingeval van een enkelasser bij 6 jaar en € 200,- kost je een jaar hooguit ca. € 35,- en bij ons ca. € 50,-. Niks om over wakker te liggen dus !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: nieuwe banden onder Fendt Bianco 465 ( bj 2014)

Bericht door Jadatis » ma 19 mar 2018 18:18

rambocus schreef:jouw tip thumbup.gif bandenoplocatie.com voor 201 euro

wat mij nog wel onduidelijk is, ondanks de reacties hierboven thumbup.gif thumbup.gif , wat voor bandendruk ik nu moet aanhouden
Niet hoger dan 3,8 bar . Meer staat de fabrikant tegenwoordig niet meer toe voor deze 6 plyrated band.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Ferdi

Re: nieuwe banden onder Fendt Bianco 465 ( bj 2014)

Bericht door Ferdi » ma 19 mar 2018 18:37

rambocus schreef:jouw tip thumbup.gif bandenoplocatie.com voor 201 euro

wat mij nog wel onduidelijk is, ondanks de reacties hierboven thumbup.gif thumbup.gif , wat voor bandendruk ik nu moet aanhouden
wanneer worden ze gemonteerd? Laat je weten hoe jou ervaring is. Hoe gaan ze om met je velgen, heb je keuze uit rubber of staal ventiel, balanceren zonder teveel lood te plakken. Etc


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: nieuwe banden onder Fendt Bianco 465 ( bj 2014)

Bericht door Fred N » ma 19 mar 2018 19:46

Niet goed opgelet bij de aankoop. Leermoment :( . Maar de banden zijn van eind 2012. Ik vervang ze nu omdat één van de banden behoorlijk aan één kant is afgesleten.
Ik denk zelf dat je een Euro-Delta-as met schuingeplaatste wieldraagarmen onder jouw caravan hebt zitten.
Ik heb hier al meer over gelezen over overovermatige slijtage van de banden op het internet.
Onder mijn Fendt zit deze Delta as ook.
Op bijgaande foto een Euro-Delta-as van een tandemasser het gaat om de gebogen vorm V.
Afbeelding


Onderstaande tekst komt ook van internet van een kenner.

Fendt caravans zijn uitgerust met een AL-KO Delta as.
Deze werkt volgens de fabrikant als volgt:

De wielen die onafhankelijk aan de zwenkarmen zijn opgehangen, draaien bij het in- en uitveren ineen schuin liggend aslichaam.
De kracht die in een bocht op het buitenste wiel wordt uitgeoefend, wordt via de zwenkarm zodanig op de astap van het wiel overgebracht dat het toespoor en de negatieve wielvlucht (naar binnen) worden vergroot. Het wiel verzet zich tegen de centrifugaalkracht en ondersteunt daarmee het voertuig met een naar binnen gerichte kracht.

Dat wil zeggen dat bij bochtenwerk en zwaardere belading de stand van de wielen het meest wijzigt, waardoor de slijtage van de banden vergroot wordt.
Daar hoort het door u genoemde slijtagebeeld bij.

Het is niet te zeggen of de oorzaak overbelading is, of dat er een mechanisch defect aan de as aan ten grondslag ligt.
Daarvoor zal de as moeten worden beoordeeld.

Zo zijn er meer voorbeelden op internet te vinden
Van: Ruud
Volgens mij is de bandenslijtage van mijn caravan met Delta-as van Alko overmatig. Had er 15.000 km mee gereden en moest band vervangen. Buitenste 3 cm van de band helemaal glad tot op het canvas. Binnenste 3 cm van de band nog 4 a 5 mm profiel. Andere band vertoonde zelfde slijtgedrag maar zat nog iets meer op. Bij reclamatie bij de dealer was het antwoord dat Alko Nederland dit een normaal slijtgedrag vond. 15.000 km????. Geloof er niets van.

Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Re: nieuwe banden onder Fendt Bianco 465 ( bj 2014)

Bericht door rambocus » ma 19 mar 2018 19:54

PremiumDiscovery schreef:
rambocus schreef:Heb even zitten dubben m.b.t. de dotcode van de banden ( week 13 2017) , maar de prijs die ik nu heb voor deze hankook banden incl. bij huis omleggen, balanceren en ventielen vind ik goed genoeg om ze er dan maar van een jaar oud er om laten leggen,dan maar over 5 jaar weer nieuwe banden .
Onze tandem is op 7 september 2017 geleverd nadat deze al sinds Q1-2017 in de voorraad van Coppens stond... onze DOT-code is 2016, dus medio 2022 zijn ze aan de beurt... mooi moment en aanleiding om dan in te ruilen knipoog.gif

Ingeval van een enkelasser bij 6 jaar en € 200,- kost je een jaar hooguit ca. € 35,- en bij ons ca. € 50,-. Niks om over wakker te liggen dus !
thumbup.gif dat was ook precies wat wij dachten knipoog.gif

Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Re: nieuwe banden onder Fendt Bianco 465 ( bj 2014)

Bericht door rambocus » ma 19 mar 2018 20:05

Ferdi schreef:
rambocus schreef:jouw tip thumbup.gif bandenoplocatie.com voor 201 euro

wat mij nog wel onduidelijk is, ondanks de reacties hierboven thumbup.gif thumbup.gif , wat voor bandendruk ik nu moet aanhouden
wanneer worden ze gemonteerd? Laat je weten hoe jou ervaring is. Hoe gaan ze om met je velgen, heb je keuze uit rubber of staal ventiel, balanceren zonder teveel lood te plakken. Etc


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afgesproken voor aankomende zaterdag. Zal mijn ervaringen uiteraard delen ( of ze teveel lood gebruiken , tja dat zou ik niet weten scratch.gif )
Hier een ervaring die ik had gelezen op een ander forum
https://www.camperforum.nl/viewtopic.ph ... 4#p1669783

Heb ze twee keer aan de telefoon gehad en kwamen mij tot nu toe vriendelijk en professioneel over.

Ferdi

nieuwe banden onder Fendt Bianco 465 ( bj 2014)

Bericht door Ferdi » ma 19 mar 2018 20:49

Re, het kan voorkomen dat het zwaarste punt van de band op hetzelfde punt als het zwaarste punt van de velg bij elkaar komt bij het erop leggen van de band.
Dan moet je bij balanceren dat compenseren met erg veel lood. Prutsers doen dat.
Als je vakman bent en goed werkt, draai je de band 90 graden op de velg, zodat er veel minder lood nodig is om de balans erin te krijgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Re: nieuwe banden onder Fendt Bianco 465 ( bj 2014)

Bericht door rambocus » za 24 mar 2018 19:00

Banden zitten er onder. Dag van te voren ben ik gebeld hoe laat ze langs komen. Het liep vandaag wat uit en werd gebeld hoe laat ze wel kwamen.

bedrijf komt met een bus aanzetten met alle apparatuur er in.

De oude bandjes verwijderd, wat mij opviel is dat de oude banden niet waren gebalanceerd ( wellicht was dikt niet nodig omdat het alu-velgen zijn ??)

Nieuwe bandjes ( dotcode 25/17) werden om de velgen gezet en opgepompt. De monteur wilde er 4,5 bar in zetten ( dat zou hij met deze band altijd doen) dit heb ik mede gelet op de aanwijzing hier verminderd en terug laten zetten naar 4,2 bar , ik kan hem dan altijd nog zelf terugbrengen naar 3,8 bar.

Een van de velgen met nieuwe band was keurig in balans, de andere velg was niet in balans en werd er een soort plaklood ( stripje) tegen de binnenkant van de buitenzijde van de velg bevestigd/geplakt en de andere zijde ( binnenzijde) weer één loodje op de velg geslagen en bij de check was de band keuring in balans.

Ben tevreden hoe het verder is verlopen. thumbup.gif

Ferdi

Re: nieuwe banden onder Fendt Bianco 465 ( bj 2014)

Bericht door Ferdi » za 24 mar 2018 19:22

Netjes toch, dat de ene velg helemaal zonder lood in balans is, kan natuurlijk niet beter, maar daar moet je geluk bij hebben. Zolang ze geen strip van 5 cm of meer plakken is het goed.
Caravanbanden worden nooit af fabriek bij een nieuwe caravan gebalanceerd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”