Alko kriksteunen

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alko kriksteunen

Bericht door Ab » di 4 jul 2017 18:15

Avdp schreef:is deze krik nu echt een aanrader om te kopen??

wil nog een krik aanschaffen voor mijn schoonouders. want die hebben nu mijn schaarkrik met U profiel die precies om het chassis past in gebruik.

anders maak ik ook zo'n krikje voor ze
Ik heb er een gehad. Een jaar of 2 gebruikt.
Ik was er niet kapot van.
Beter gezegd..ik vond het maar niks.
Later had ik een adaptertje gemaakt van een stukje van de kriksteun wat aan mijn toenmalige mover paste.
Ging wat beter..maar zou het nooit weer aanschaffen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: Alko kriksteunen

Bericht door andrehj » di 4 jul 2017 18:16

Ja. Dan wordt de belasting bij het opkrikken veel te hoog, omdat je dan ook aan de dissel gaat trekken. Je probeert dan ook een deel van de auto op te krikken.
Als je chassisbalken dit al kunnen hebben (denk aan de vele problemen met de BPW onderstellen) geeft dit zeker bij een wat zwaardere caravan in combinatie met de lichte (800 kg) krikvariant een zeer gevaarlijke situatie!
Het is echt niet voor niets dat deze steunen niet aan de voorzijde van de as gemonteerd mogen worden.

Pmverhoef
Berichten: 130
Lid geworden op: do 19 jan 2017 13:16

Re: Alko kriksteunen

Bericht door Pmverhoef » di 4 jul 2017 18:50

Duidelijk. Zou het een idee zijn om het neuswiel tussen twee wiggen te zetten en afgekoppeld te krikken? Icm handrem moet dat toch lukken? Of is dat gevaarlijk?

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Alko kriksteunen

Bericht door deusjevo » di 4 jul 2017 19:19

Nooit afgekoppeld krikken als het niet nodig is!
Het is juist veilig dat je caravan aan je auto vast zit, dit voorkomt wegdraaien op de krik.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alko kriksteunen

Bericht door Ab » di 4 jul 2017 19:37

Bovendien..als de kriksteun voor het wiel zit, slaat de caravan achterover als je gaat krikken.
Nooit doen.
Aangekoppeld gaat het nog wel misschien.
Je tilt dan wel de auto ook iets uit de veren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: Alko kriksteunen

Bericht door andrehj » di 4 jul 2017 20:08

Alleen zit je dan de krik (en die brakke steuntjes van de 800 kg variant) zwaar over te belasten...

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alko kriksteunen

Bericht door Ab » di 4 jul 2017 20:26

Maar dat gebeurt normaal gesproken maar 1 x in een caravanleven..of nooit.
Zo'n groot probleem is het dus ook weer niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Kasper

Re: Alko kriksteunen

Bericht door Kasper » wo 5 jul 2017 10:33

Ab schreef:Bovendien..als de kriksteun voor het wiel zit, slaat de caravan achterover als je gaat krikken.
Nooit doen.
Aangekoppeld gaat het nog wel misschien.
Je tilt dan wel de auto ook iets uit de veren.
Bij mij zit de kriksteun voor het wiel en achter het wiel zit de reserveband, al vaak de caravan opgekrikt om het horizontaal te zetten en nog nooit is de caravan achterover gegaan... whistle.gif
Op de foto zie je nog net links de beugel van de reserveband.
Bijlagen
level 001.jpg

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alko kriksteunen

Bericht door Ab » wo 5 jul 2017 10:41

Dan heb je geluk..
Dat gaat alleen bij een lichte caravan met een hoge kogeldruk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Alko kriksteunen

Bericht door JPGeetje » wo 5 jul 2017 11:18

RE.gif
Dan staat de caravan inderdaad zo goed als op een wip.
Er is dan niet veel meer nodig om de caravan (opgekrikt) alsnog te laten wippen waarna de gevolgen niet te overzien zijn stom.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Alko kriksteunen

Bericht door deusjevo » wo 5 jul 2017 21:00

deusjevo schreef:
Ik kan mij vergissen maar volgens mij zijn de bouten niet origineel, ze lijken wel een maatje te klein?
Zal morgen even bij mij kijken, daarvan zijn ze zeker origineel.
Zijn dezelfde boutjes als bij mij dus waarschijnlijk wel origineel.
Hij zit achter het wiel en past nog in bevestigingsgaten van het ALKO chassis tussen de as en de ALKO reservewiel houder in.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Kasper

Re: Alko kriksteunen

Bericht door Kasper » do 6 jul 2017 09:32

JPGeetje schreef:RE.gif
Dan staat de caravan inderdaad zo goed als op een wip.
Er is dan niet veel meer nodig om de caravan (opgekrikt) alsnog te laten wippen waarna de gevolgen niet te overzien zijn stom.gif
Het is echt geen wipkip. mrgreen.gif En stom ben ik niet, ik vind mezelf vrij handig en soms ook wel slim... knipoog.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alko kriksteunen

Bericht door Ab » do 6 jul 2017 09:52

Ik begrijp ook dat het bij jou wel gaat Borm147.
Bij een korte en lichte caravan als een kompakt zoals jij hebt zal het net kunnen als de caravan voor de wielen meer gewicht heeft zitten dan achter de wielen.
Bij langere en zwaardere caravans met bijna hetzelfde gewicht voor de wielen ( lees kogeldruk)
gaat het niet.
Zo slim zal jij toch ook wel zijn om dat in te zien. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Kasper

Re: Alko kriksteunen

Bericht door Kasper » do 6 jul 2017 10:13

Daar heb je gelijk in, ik kijk misschien teveel naar mij eigen Kip... knipoog.gif

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Alko kriksteunen

Bericht door JPGeetje » do 6 jul 2017 13:57

Ab schreef:Ik begrijp ook dat het bij jou wel gaat Borm147.
Bij een korte en lichte caravan als een compact zoals jij hebt zal het net kunnen als de caravan voor de wielen meer gewicht heeft zitten dan achter de wielen.
Bij langere en zwaardere caravans met bijna hetzelfde gewicht voor de wielen ( lees kogeldruk)
gaat het niet.
Zo slim zal jij toch ook wel zijn om dat in te zien. :lol:
Sorry Ab maar daar moet ik je corrigeren.
De kriksteun zit ong. 50 cm. van het hart wiel. (meten is weten)
Of de caravan gaat wippen bij het krikken vóór de as, hangt af van de kogeldruk en de afstand (lastarm) as-trekhaakkoppeling(want daar meet je toch de kogeldruk)
Het al dan niet geconcentreerder bij de as hebben van gewicht is niet meer relevant omdat dit zich al in de kogeldruk heeft geopenbaard.
Omdat die lastarm bij een kortere caravan kleiner is dan bij een grote, wordt bij een gelijke kogeldruk de kortere caravan sneller achterover gekrikt dan bij een langere.
Stel, bij een caravan waarbij afstand as-koppeling 400cm. is en de afstand as-kriksteun(voor de as) 50 cm.
Dan zal de krik (400/50)*80 moeten tillen vooraleer de caravan achterover kantelt; 640kg. dus. Als dit gewicht minder dan de last die oorspronkelijk op het opgekrikte wiel rust is, zal de caravan achterover gaan kantelen. Is die wiellast minder dan komt de caravan van de grond voordat die 640kg. op de krik rust en zal er nog een beetje kogeldruk blijven bestaan.
Nu een kortere caravan waarbij die afstand geen 400 maar 300 is.
Dan hoeft de krik maar 6* de kogeldruk (80kg) te tillen om de caravan te doen "steigeren" dus 480kg.
Ook hier geldt weer dat de caravan overeind blijft als de oorspronkelijke wiellast van het opgekrikte wiel meer is dan die 480kg.
Het voor het wiel opkrikken is daardoor gevaarlijker bij een korte caravan dan bij een langere.
het is echter bij beide niet aan te raden want een kleine gewichtsverplaatsing of wijziging kan de zaak al doen kantelen.
borm147 schreef:En stom ben ik niet, ik vind mezelf vrij handig en soms ook wel slim...
Ken je het spreekwoord "hoogmoed komt voor de val" whistle.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Kasper

Re: Alko kriksteunen

Bericht door Kasper » do 6 jul 2017 15:22

Jawel, ik zie daar geen hoogmoed in en ik druk me toch bescheiden uit, dacht ik. knipoog.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alko kriksteunen

Bericht door Ab » do 6 jul 2017 19:50

Je vergeet nog wat denk ik Jan Jpgeetje. knipoog.gif
Stel: Borm zijn caravan weegt 700 kg.
De kogeldruk is 70 kg.
Dan zit er achter de as 315 kg.
Stel: mijn caravan weegt 1900 kg.
Dezelfde kogeldruk.
Achter de as dus 915 kg.
Dat is een groot verschil. De lastarm mag dan wel langer zijn, maar dat compenseert dat gewichtsverschil niet volledig.
Bovendien zou het maar zo kunnen dat een grotere caravan ook grotere wielen heeft.
Dan moet de krik nog verder naar voren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Alko kriksteunen

Bericht door JPGeetje » do 6 jul 2017 21:11

RE.gif
Dat gewicht achter de as wordt helemaal gecompenseerd door het gewicht voor de as, zware of lichte caravan, dat maakt niet uit want je wilt toch kogeldruk hebben. Ook waar dat gewicht zich bevind in de caravan is niet meer relevant want de resultante van al die gewichten geeft een bepaalde kogeldruk en die was in het voorbeeld bepaald op 80kg.
Belangrijk is de verhouding as-krik / as-dissel.
Deze valt bij een korte caravan altijd ongunstiger uit dan bij een lange caravan. (zie mijn voorbeeld)
Het enige voordeel wat de korte caravan in mijn voorbeeld heeft is dat het caravangewicht zich gunstiger verhoudt tot de (relatief hogere) kogeldruk, maar dat voordeel wordt ruim teniet gedaan door de kortere afstand as-dissel.
Ik weet niet of de afstand as-kriksteun bij een kleinere caravan, met kleinere wielen, kleiner is. (Mijn 7.30m. lange LMC heeft ook maar 14inch wielen)
Dat zou nog enigszins een positief effect kunnen hebben.
Ik blijf er echter bij dat het opkrikken voor de as (van een niet aangehaakte caravan) niet slim is. [aschrik.gif]
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Alko kriksteunen

Bericht door Jan van Vijven » vr 7 jul 2017 07:16

Waarom moeilijke reken sommen? Het is toch logisch dat de caravan voor de as het zwaarst is of moet zijn?
Je wilt veilig krikken met een soort van garantie dat de boel niet kantelt, dus waar moet je dan krikken?? ....Juist!
Over slim gesproken....het is zeker slim om goede tips in de wind te slaan en bewust risico's te nemen.

Wij hebben laatst onze caravan leeg gehaald dus voor de as alles leeg, hier even geen rekening mee gehouden toen we beide instapte en in de rondzit gingen schoonmaken, gevolg was: kantelen.
Met andere woorden: je zou per ongeluk gaan krikken op het verkeerde moment.....joh, zorg gewoon dat het nooit fout kan gaan!



Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Pmverhoef
Berichten: 130
Lid geworden op: do 19 jan 2017 13:16

Re: Alko kriksteunen

Bericht door Pmverhoef » zo 9 jul 2017 19:37

Volgende week ga ik met de caravan naar Frankrijk. Denken jullie dat het één keer gaat lukken met de caravan aan de auto en de steunen voor de as? Of moet ik het snel nog wijzigen?

De moeilijkste vraag is, wat is het alternatief?

Kasper

Re: Alko kriksteunen

Bericht door Kasper » ma 10 jul 2017 08:11

Je kunt het toch nog wel even uitproberen, aanhaken of niet vast achter de auto. Dan zie het resultaat. whistle.gif
Vergeet niet om je achterste pootjes even uit te draaien, als hij zakt achter dan zakt hij niet zover. thumbup.gif

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: Alko kriksteunen

Bericht door Barreman » ma 10 jul 2017 08:42

Het alternatief is een vlakke plek uitzoeken, of gewoon aangekoppeld een wig op rijden
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alko kriksteunen

Bericht door Ab » ma 10 jul 2017 08:50

Vlgs mij zijn de Alko kriks in hoofdzaak bedoeld om bij lekrijden een wiel te kunnen wisselen..
Voor het waterpas zetten van een caravan zijn er betere en goedkopere dingen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Kasper

Re: Alko kriksteunen

Bericht door Kasper » ma 10 jul 2017 09:25

Dat bedoel ik ook, maar hij zou het toch even uit kunnen proberen, mocht hij een lekke band krijgen, weet hij ook hoe het werkt. whistle.gif En de caravan hoeft geen 10 cm omhoog.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alko kriksteunen

Bericht door Ab » ma 10 jul 2017 09:30

Echt wel...
Het wiel moet vrij komen van de grond.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”