In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland.

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Ruudfr
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 3 dec 2007 22:47
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door Ruudfr » do 6 jul 2017 10:26

probleem met wel of geen winterbanden ( hebben het een keer een agent nagevraagt ) is dat niemand
eigenlijk weet hoe wat waar waneer , maar heb je ze niet in de winter en er gebeurt iets , de verzekering altijd als een meteen naar je soort banden kijkt ,
Dat doe ik later wel ! Pas op later kan wel eens te laat zijn ;Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab/Mercedes Sprinter 519 /Dethleffs Exclusieve 760 DR zilver metallic, Alde Snow ,enz,compleet dus.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door erichendri » do 6 jul 2017 10:50

Je auto moet aangepast zijn aan de weers- of weg omstandigheden.

Net als de vage regen snelheidsbeperkingen, zijn ook vaag.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door j.dreves » do 6 jul 2017 11:02

Dus ik ga niet meer naar Pruisenland in de winter. thumbup.gif
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door jackt » do 6 jul 2017 23:02

probleem met wel of geen winterbanden ( hebben het een keer een agent nagevraagt ) is dat niemand
eigenlijk weet hoe wat waar waneer , maar heb je ze niet in de winter en er gebeurt iets , de verzekering altijd als een meteen naar je soort banden kijkt ,
Voor zover mij bekend geldt voor Duitsland dat je winterbanden moet hebben bij 'winterse omstandigheden'. In Oostenrijk geldt een winterbanden plicht gedurende een bepaald tijdvak. Dus onafhankelijk van omstandigheden.!!
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door Conradi » do 6 jul 2017 23:20

Klopt, ter aanvulling Winterse omstandigheden zijn volgens de Duitse wet: ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder of gladheid door ijs- of rijpvorming.
Ik ben wel'es eind oktober verrast door sneeuwval in het Taunus gebergte, de A3 van Keulen naar Frankfurt. Dan moet je ze er dus onder hebben....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door Cara-Fan » do 6 jul 2017 23:28

Vanaf oktober de winterbandjes er weer onder. Rijd heerlijk en ze werken ook goed als er veel neerslag valt. Voor April weer even wisselen. Fluitje van een cent en niks geen verassingen.

arnovariante

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door arnovariante » do 6 jul 2017 23:29

Zo kneep ik 'm dit voorjaar een beetje.
Het was in Nl al dik 25°C geweest maar onderweg naar Marckolsheim om af te lossen gaf de auto toch - 4°C aan.
Terwijl de zomerbanden er al onder zaten.
Gelukkig bleef het droog.

Citrorob

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door Citrorob » ma 10 jul 2017 15:48

Eigenlijk is het ook raar bij warmer dan +7C presteren zomerbanen weer beter dan winterbanden.

Het zou dan ook ook andersom moeten werken. In winterse omstandigheden verplicht winterbanden in niet winterse omstandigheden verplicht zomerbanden.
Je hebt dan alleen soms hele rare situatie waarbij het in een paar uur tijd ineens van banden moet gaan wisselen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door Micky » ma 10 jul 2017 18:40

RE.gif

mee eens, maar het gripverlies in de winter op zomerbanden is wel veel groter dan omgekeerd, ben wel eens benieuwd hoeveel meter remweg iemand meer nodig heeft met wintyerbanden bij 15-20 graden..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door erichendri » ma 10 jul 2017 22:22

Dat is een stuk verder en de abs grijpt ook eerder in.
Heb het hele jaar erop gereden in verband met de betere grip in het bos en zo.
Greenlanen ging er ook goed mee.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door Micky » ma 10 jul 2017 22:31

RE.gif

ik ben benieuwd hoeveel, want ook ik rij regelmatig bij hoge temperatuur op winterbanden, puur omdat ik in Duitsland werk en met de leasel gewoon geen risico's kan nemen, wegligging is een stuk minder terwijl ik echt goede winterbanden heb (zelf gekozen, Michelin Pilot Alpin PA4), maar ben nooit te laat geweest met remmen, dus geen verschil kunnen meten awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Citrorob

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door Citrorob » di 11 jul 2017 16:41

Ik denk dat het ook met de auto en het type banden te maken heeft.

Winterbanden onder mijn Espace vroeger was een drama zelfs bij kou droog weer deden de zomerbanden het voor mijn gevoel beter.
Met de winterbanden onder de Espace ook in de sneeuw gereden. De grip is dan ook nihil.
De banden onder de Espace waren 's-zomers de speciaal voor de Espace ontwikkelde Michelin's en de winterbanden standaard Michelin winterbanden met hoge loadindex.

Met de 3-serie zijn de standaard run flat Bridgestone sowieso een drama ook al bij nat weer in de zomer. Alleen echt hoog zomer met "hete" banden geven ze fatsoenlijk grip.

Nu zit er GoodYear run flat onder en die geven tot bij veel kouder weer heel goed grip. Sneeuw of ijs hebben ze de afgelopen 3 winters niet gezien en ook temperaturen onder de -3C niet.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door WillyL » di 11 jul 2017 17:38

En wat met de vraag eerder in het topic... Nodig onder de caravan, aka aanhangwagen?

Terloops, ik rij ook met winterbanden in de winter, zomerbanden in de zomer maar ben tijdens de winter reeds naar het zuiderse Spanje gereden, met winterbanden en had die toen nodig want rond Limoges lag er een pak sneeuw. Rond Garrucha was het heerlijk warm en waren die winterbanden wel niet echt nodig. De rubber sleet waarschijnlijk sneller wegens die naar onze normen zomerse temperaturen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

snorpan
Berichten: 25
Lid geworden op: za 15 aug 2015 12:19
Locatie: ergens in het noorden v/h land

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door snorpan » zo 16 jul 2017 16:31

Wat moet je dan doen als je half oktober weer naar huis gaat met +25 C (Italië ) en je komt de Brenner over en er ligt
bijna 7 a 8 cm sneeuw hebben we al 3 keer meegemaakt, de laatste keer was in 2015. Nu hebben we gelukkig een 4 wheel drive.
Maar toch ben je in overtreding, dus de volgende keer de winterbanden maar meenemen op het dak v/d auto, en op de Brenner
even een parkeerplaats zoeken en dan de winterbanden er maar onder zetten, of 2 dagen wachten en dan weer naar huis.
Dat 't joe wieder goud gaait, mooi hé
verder ben ik ook machteloos

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door eurotrotter » zo 16 jul 2017 18:22

jackt schreef:
. In Oostenrijk geldt een winterbanden plicht gedurende een bepaald tijdvak. Dus onafhankelijk van omstandigheden.!!
Volgens de ÖAMTC niet:

1. Winterreifen
Bei Schneefahrbahn, Schneematsch oder Eis müssen an allen Rädern Winterreifen angebracht sein. Autofahrer sollten regelmäßig die Wetterberichte verfolgen. Einfache Straßennässe beispielsweise kann bei Absinken der Temperatur zu Glatteis werden und dann gilt die Winterreifenpflicht


Bron:

https://www.oeamtc.at/thema/vorschrifte ... w-16186948

Je mag,bij sneeuw,zelfs op zomerbanden rijden,als je er maar kettingen omheen mag leggen.

Italie kent die regel wél: winterbanden( vanaf 15 november tot 15 april) of kettingen aan boord

http://www.allaguida.it/articolo/catene ... oni/83527/
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door cessna182 » do 20 jul 2017 23:21

Kan het niet laten om hier even op in te pikken.
Met name het onderscheid tussen M+S en echte winterbanden in de praktijk wil ik hier even kwijt.

Beroepshalve zit ik heel veel op de baan en kan/mag zeggen dat ik wat ervaring heb met standaard banden, M+S en echte winterbanden. Heb zelf verschillende banden getest voor het touringcarbedrijf waar ik werk.
Mijn ervaring is dat M+S staat voor Miserie en s...-banden. (je mag het zelf invullen mrgreen.gif ) De grovere tekening van de band doet de klant vermoeden dat de band meer grip zou hebben, maar de compound van de rubber is te hard. Dat laatste om resistenter te zijn qua slijtage, maar bij de eerste sneeuwvlokjes/kou begin je al problemen met tractie en remvermogen te krijgen. Niet zo snel als een standaard band natuurlijk, maar wel véél sneller dan je zou verwachten tov een èchte winterband. "Het zijn toch Mud&Snow banden?" hoor ik dan zeggen. Daar staat het stempeltje voor maar in de realiteit is het een ander verhaal. Ga anders eens langs bij een bandencentrale en voel zelf eens aan die banden. M+S voelt even stug aan als een zomerband, winterbanden zijn veel soepeler.
Dat een zachtere winterband sneller slijt, is logisch. Maaaar, om nu te zeggen dat dit zó erg is, is ook wat overdreven. Bandenfabrikanten zien niet liever dat we allemaal 2 aparte setjes met 4 banden hebben voor de personenwagen. Qua duurzaamheid van een winterband heb ik als test 1wintersportseizoen + 1 Spaanse! zomer en nog een wintersportseizoen afgelegd op echte winterbanden. Gemiddeld 28 ton verplaatsen met 2500Nm uit het naaimachientje. Ja, die banden moeten werken. 120000km later waren die winterbanden nog in prima staat en hebben nog 2 jaar dienst gedaan.
Resultaat: M+S komt bij ons niet meer binnen. Voor de voertuigen die winterse omstandigheden tegemoet gaan, enkel echte winterbanden. Een voertuig permanent voorzien van winterbanden kan echt geen kwaad.
Aan jullie de keus natuurlijk.
oh ja; mocht ik met de caravan richting de winterse Alpen gaan, ga ik uiteraard ook voor 100% winterbanden. Geen M+S-fabeltje voor mij.

groetjes zwaaien.gif
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door WillyL » vr 21 jul 2017 10:22

Op de boliede van mijn vrouw heb ik een Allweather M+S met bergje en sneeuwkristal laten leggen.
Ze rijdt daar nu zomer en winter mee, maar gezien de afstand dat ze met die voiture doet kan ze die banden, zelfs moest ze harder slijten met warmte, die nooit tot de 3 of 4 mm profiel opgebruiken voor ze 10 jaar oud zijn.
Btw, voor die boliede, een Kia Picanto, waren zelfs geen pure winterbanden te krijgen volgens de bandenboer, en die heeft toen wel bij vrij veel merken gekeken.
Ik verkoos dan de allweatherbanden boven gewone omdat ze, wanneer ze de auto gebruikt, dit meestal bij regenweer of in de winter bij slecht weer is voor haar woon-werkverplaatsing.

Maar ik hehaal mijn vraag, is het ook nodig onder een aanhangwagen (of heb ik daarover gelezen)?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

arnovariante

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door arnovariante » za 7 okt 2017 14:10

Nog maar even onder de aandacht brengen.
Voor diegene die perse M+S banden wil monteren, als je dat nà 01-01-18 doet kun je in Duitsland een probleem hebben/krijgen.
Doe je dat vòòr 01-01-18 dan is het geoorloofd om te gebruiken in Duitsland.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door VIP » za 7 okt 2017 14:31

RE.gif

Arno,

Zover ik weet geldt dat alleen voor de verkoop van nieuwe M+S banden in Duitsland.

Er is een overgangsperiode voor gebruikers tot eind 2024


2. Übergangsregelung für M&S-Reifen:

Die Kennzeichnung „M+S“ an der Seite des Reifens steht schlicht für „Mud & Snow“, also „Matsch und Schnee“. Die Übergangsregelung für diese Reifen kommt bis zum Ablauf des 30. September 2024 zur Anwendung (§ 36 Abs. 4a StVZO).

http://www.vip-fahrschule.com/wp/wordpr ... t-ab-2017/

En nee het is niet mijn rijschool knipoog.gif
Porsche + Tabbert

arnovariante

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door arnovariante » za 7 okt 2017 14:33

Die overgangsregeling wordt ook uitgebreid vermeld in de link in de beginpost.
Voor zover ik het begrijp maakt het geen reet uit waar de banden gekocht zijn, je rijd in Duitsland.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door Micky » za 7 okt 2017 15:28

arnovariante schreef:Nog maar even onder de aandacht brengen.
Voor diegene die perse M+S banden wil monteren, als je dat nà 01-01-18 doet kun je in Duitsland een probleem hebben/krijgen.
Doe je dat vòòr 01-01-18 dan is het geoorloofd om te gebruiken in Duitsland.

Niet om het een of het ander, maar hoe denk jij te gaan aantonen dat je ze vóór 01-01-18 gemonteerd hebt scratch.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door arnovariante » za 7 okt 2017 15:30

Dat zal dus wel moeten.
Voor alles wat je gekocht hebt krijg je toch een bon/factuur?
Kun je het niet aantonen dan zul je wel een probleem hebben denk ik.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door VIP » za 7 okt 2017 15:49

De M+S banden mogen vanaf heden in Dld niet meer als winterbanden worden verkocht.

Hoe ze dat controleren is idd een grijs gebied scratch.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door Micky » za 7 okt 2017 15:55

arnovariante schreef:Dat zal dus wel moeten.
Voor alles wat je gekocht hebt krijg je toch een bon/factuur?
Kun je het niet aantonen dan zul je wel een probleem hebben denk ik.
Dan heb je het dus over "aanschaffen" voor 1-1-2018, dan kun je ze dus nog jaren lang steeds opnieuw monteren, wel even wat anders :wink:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: In toekomst geen M+S banden meer toegestaan in Duitsland

Bericht door arnovariante » za 7 okt 2017 15:57

Dat staat dus heel duidelijk in de link in de beginpost.
Het gaat idd om het aanschaffen.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”