Reigh weger

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
americanstafford
Berichten: 34
Lid geworden op: di 27 sep 2016 14:13

Reigh weger

Bericht door americanstafford » do 24 nov 2016 10:08

Goedenmorgen,

Wie heeft ervaring met de Reigh cacavan weger.
Ik wil er 1 aanschaffen maar lees toch verschillende meningen.

De weging zou niet betrouwbaar zijn enz.

Mvg.Wietse
Motor gek en Volvo rijder uut drenthe zwaaien.gif

koning

Re: Reigh weger

Bericht door koning » do 24 nov 2016 10:19

Met deze vraag zul je hier ook verschillende meningen te lezen krijgen. Daarna zul je toch zelf de afweging moeten maken om dit produkt aan te schaffen of bijvoorbeeld naar een weegbrug in de buurt te gaan.
Mijn ervaring met de Reich is in ieder geval positief.

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: Reigh weger

Bericht door Barreman » do 24 nov 2016 10:42

Het is een prima ding, dat als je 'm goed gebruikt een resultaat oplevert wat betrouwbaar genoeg is.
Weegbruggen voor vrachtauto's hebben ook hun afwijkingen, misschien die van de RDW niet, maar uiteindelijk gaat het je ook niet om de laatste 10 kilo ( totaalgewicht ).

Als je 'm een keer wil zien / proberen, de mijne ligt in Amsterdam.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Reigh weger

Bericht door Micky » do 24 nov 2016 10:46

Prima apparaat, gebruik hem al jaren, wel goed gebruiken!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Reigh weger

Bericht door graaf » do 24 nov 2016 11:13

Hij doet het prima
Maar alleen 1 advies!
Doe er elk seizoen nieuwe batterijen in

(Heb dit hier al eens vaker opgemerkt nadat ik bemerkte dat dit tot verschil in meting leidde)
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Reigh weger

Bericht door VIP » do 24 nov 2016 11:18

Mijn post van een half uur geleden is verwijderd.

Ik heb nooit betrouwbare metingen gehad met verschillende Reichs, en ga dan ook voor weging op een weging.

@Mickey: heb jij de Reich standaard in je caravan liggen? zo ja kunnen we de Premium tijdens het CFW eens wegen en naar de uitkomst kijken!? (ik laat de caravan dan op de weg naar de het CFW wegen op een weegbrug) en kunnen we de verschillen zien.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Reigh weger

Bericht door JPGeetje » do 24 nov 2016 11:26

Ik gebruik hem al meer dan 10 jaar en ben er uiterst tevreden over.
Essentieel is dat je een harde egale ondergrond gebruikt ander krijg je nooit een objectieve meting.
Dan met gepaste snelheid er overheen rijden (Hij geeft zelf aan als de snelheid niet goed was)
graaf schreef:Maar alleen 1 advies!
Doe er elk seizoen nieuwe batterijen in
Dat kan ik niet onderschrijven; bij mij zit er na al die tijd nog het tweede setje (Lidl) batterijen in en toevallig heb ik hem vorige week nog gebruikt.
Ook toen deed hij het nog prima. [sintduim.gif]
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Reigh weger

Bericht door Micky » do 24 nov 2016 11:38

VIP Premium schreef:Mijn post van een half uur geleden is verwijderd.

Ik heb nooit betrouwbare metingen gehad met verschillende Reichs, en ga dan ook voor weging op een weging.

@Mickey: heb jij de Reich standaard in je caravan liggen? zo ja kunnen we de Premium tijdens het CFW eens wegen en naar de uitkomst kijken!? (ik laat de caravan dan op de weg naar de het CFW wegen op een weegbrug) en kunnen we de verschillen zien.
Nee, maar ik zou hem mee kunnen nemen, echter heeft het met een tandemasser geen nut, daar kun je naar mijn mening de weger niet voor gebruiken, bij onze Tabbert tandamasser was hij ook zeer onbetrouwbaar
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Reigh weger

Bericht door VIP » do 24 nov 2016 11:45

Micky,

Precies zoals ik altijd ervaren heb.

Dan blijven we de weegbrug trouw. [sintduim.gif]
Porsche + Tabbert

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Reigh weger

Bericht door graaf » do 24 nov 2016 11:49

RE.gif @JPGeetje
Heb je dat dan wel eens uitgeprobeerd ? Met een setje nieuwe batterijen ter vergelijk? Met oudere batterijen (ik liet ze er ook jaren gewoon inzitten) deed de weger het ook nog steeds. Maar door het herwegen nadat ik wat belading had verplaatst wegens verschillen (links-rechts) verving ik de batterijen En namen de wegingen met meer dan 10% toe.
(Heb destijds daar zelfs contact over gehad met Reich Nederland waar men dit fenomeen niet ontkende en ook van mening was dat er misschien een instructie in de gebruiksaanwijzing moet komen om batterijen met voldoende lading te gebruiken)
Overigens is dit verschi ook bij eenvoudige digitale personenweegschalen het geval. Maar in die situatie vind ik het niet erg dat er iets te weinig aangegeven wordt [sint1.gif]
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

americanstafford
Berichten: 34
Lid geworden op: di 27 sep 2016 14:13

Re: Reigh weger

Bericht door americanstafford » do 24 nov 2016 12:13

Oke,
Dank voor de reacties.
Ik denk dan toch om een weegbrug op te zoeken hier in Drenthe.
Die Reigh weger kost toch dik 100 euro, wat ik veel geld vindt.

Mvg Wietse
Motor gek en Volvo rijder uut drenthe zwaaien.gif

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Reigh weger

Bericht door Mstuniek » do 24 nov 2016 12:26

@Micky, volgens de net bekeken handleiding op interent ook geschikt voor tandemasser.
Het meetprogramma
Met de CWC kunt u drie verschillende programma’s uitvoeren:
Programma 1: Het wegen van een caravan of aanhanger voorzien
van één as en een disselwiel
Programma 2: Het wegen van een caravan of aanhanger met een
dubbele as en een neuswiel
Programma 3: Het wegen van een camper of ander voertuig
Overigens gaat het mij meer om een indicatie te krijgen in het verschil links en rechts en daarover tevreden.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Reigh weger

Bericht door Micky » do 24 nov 2016 12:52

RE.gif dat weet ik, want ik heb hem zelf immers, er zit een stand op voor tandemassers, maar zoals ik schreef naar mijn mening is hij er niet voor te gebruiken vanwege de grote verschillen per weging...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reigh weger

Bericht door Chris » do 24 nov 2016 13:01

Positief!
Ik zou de mijne niet willen missen.
Juist op het moment dat je het gewicht wilt weten kan dat eenvoudig....
Ik mover voor vertrek de caravan naar de auto en neem dan een weging.
Dan weet je precies wat je wilt...n.l. een geladen vakantiehut..
Batterijen elk jaar verse...harde ondergrond..gewoon er overheen moveren en nog geen gekke afwijkingen gezien.
Ik haal trouwens alle batterijen uit alles voordat de caravan naar de stalling gaat.
Nooit geen ellende met lekkende ...

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Reigh weger

Bericht door VIP » do 24 nov 2016 13:05

Mstuniek schreef:@Micky, volgens de net bekeken handleiding op interent ook geschikt voor tandemasser.
Het meetprogramma
Met de CWC kunt u drie verschillende programma’s uitvoeren:
Programma 1: Het wegen van een caravan of aanhanger voorzien
van één as en een disselwiel
Programma 2: Het wegen van een caravan of aanhanger met een
dubbele as en een neuswiel
Programma 3: Het wegen van een camper of ander voertuig
Overigens gaat het mij meer om een indicatie te krijgen in het verschil links en rechts en daarover tevreden.
Ik heb meerdere Reichs gehad en allemaal problemen met het wegen van tandemassers.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Reigh weger

Bericht door nicolaas » do 24 nov 2016 18:13

na de weegbrug weging, de bovag weging, en eigengebouwde weeg instumenten, heb ik ook een Reich weger aangeschaft. deze bleek een fout van bijna 20% te hebben. de verkoper gaf me de keuze, een nieuwe of een tegoedbon. Heb toch een nieuwe weger laten komen, en gemiddelden berekend op basis van 5 wegingen, want de weger geeft bij direct achter elkaar genomen wegingen zo'n 7% verschil. Ook de bekende oprijd hulp plankjes erbij gemaakt, doch zonder mankeren dezelfde fout marge.
nu wij de RDW is vastgesteld dat het " werkelijk" gewicht 800kg, is blijkt de weger toch betrouwbaarder te zijn dan gedacht (780,806,762,750,768 gewogen) max 6% afwijking,
wat mij betreft is dat acceptabel, maar zoals vaker aangevoerd, de weegbrug had het uiteindelijk goed. kostte 12 euro
gebruik hem nu alleen nog maar om verdeling L/R te controleren.
microhome 370 luxe

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Reigh weger

Bericht door graaf » do 24 nov 2016 18:18

Micky schreef:RE.gif dat weet ik, want ik heb hem zelf immers, er zit een stand op voor tandemassers, maar zoals ik schreef naar mijn mening is hij er niet voor te gebruiken vanwege de grote verschillen per weging...
Dat klopt Micky. Er is een programma met 5 wegingen. Ik denk dat het dan wel van belang is hoe de tandem bevestigd is. Als die kan kantelen weegt hij elke wieldruk afzonderlijk, als die tandem wat star is tilt hij onwillekeurig wat van het tweede wiel een klein beetje mee, veronderstel ik.

We hebben het hier ook wel eens gehad wat de afwijking is als je op een schuin vlak staat tijdens de meting. Een van de mede-forummers heeft een mooi exel-meetprogramma daar voor gemaakt. (waar in je kon zien dat het ook uitmaakt als je gewicht aan de voorzijde buiten de driehoek van de wielen en de dissel/neuswiel plaatst en zo het tegenoverliggende zijwiel iets optilt)
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Reigh weger

Bericht door Micky » do 24 nov 2016 18:23

nicolaas schreef:na de weegbrug weging, de bovag weging, en eigengebouwde weeg instumenten, heb ik ook een Reich weger aangeschaft. deze bleek een fout van bijna 20% te hebben. de verkoper gaf me de keuze, een nieuwe of een tegoedbon. Heb toch een nieuwe weger laten komen, en gemiddelden berekend op basis van 5 wegingen, want de weger geeft bij direct achter elkaar genomen wegingen zo'n 7% verschil. Ook de bekende oprijd hulp plankjes erbij gemaakt, doch zonder mankeren dezelfde fout marge.
nu wij de RDW is vastgesteld dat het " werkelijk" gewicht 800kg, is blijkt de weger toch betrouwbaarder te zijn dan gedacht (780,806,762,750,768 gewogen) max 6% afwijking,
wat mij betreft is dat acceptabel, maar zoals vaker aangevoerd, de weegbrug had het uiteindelijk goed. kostte 12 euro
gebruik hem nu alleen nog maar om verdeling L/R te controleren.
Een afwijking van 6% is perfect voor een thuis wegertje toch? zoals ik al schreef ik gebruik hem altijd, belaad echt op de max en bij controle in Duitsland mocht ik keurig doorrijden, dus perfect voor as je steeds wilt wegen zoals ik voor vertrek thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Reigh weger

Bericht door barney » do 24 nov 2016 20:48

Gebruik hem al jaren en ben er positief over.

Gebruikersavatar
Cor63
Ban
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 17 feb 2016 21:27

Re: Reigh weger

Bericht door Cor63 » vr 25 nov 2016 00:44

Een weegbrug is mooi als hij bij elke weging kalibreert naar de 0,en het ligt eraan wat de weegbrug Max.mag wegen.
Omdat deze in delen weegt en op bepaalde kilo's afslaat bv.10,20,30,40 of 50 KG.
Dus bv 1010-1020-1030-1040 of 1050 kg.
Het beste resultaat krijg je de auto+caravan (vol) wegen en dan caravan loskoppelen en auto (leeg) wegen is gewicht caravan plm.
Fendt Diamant 495 SFB 2013 en Tiguan R-Line 2.0 TDI 205 PK .

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Reigh weger

Bericht door Jan van Vijven » vr 25 nov 2016 08:27

Hmm...tikje te moeilijk voor mij...gooi gewoon die hut op de brug joh!

Ik ben overigens een tevreden Reich gebruiker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Reigh weger

Bericht door eurotrotter » vr 25 nov 2016 10:19

Cor63 schreef:Een weegbrug is mooi als hij bij elke weging kalibreert naar de 0,en het ligt eraan wat de weegbrug Max.mag wegen.
Omdat deze in delen weegt en op bepaalde kilo's afslaat bv.10,20,30,40 of 50 KG.
Dus bv 1010-1020-1030-1040 of 1050 kg.
Das dan toch mooi,dan zal de afwijking nooit meer dan 10 kg zijn,nog geen 1 % van het gewicht van de gemiddelde caravan.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Reigh weger

Bericht door eurotrotter » vr 25 nov 2016 10:25

Cor63 schreef: Het beste resultaat krijg je de auto+caravan (vol) wegen en dan caravan loskoppelen en auto (leeg) wegen is gewicht caravan plm.

je kunt ook afkoppelen en de caravan leeg wegen. mrgreen.gif
En als je dan vervolgens de kogeldruk meet,en deze aftrekt van het caravan gewicht,weet je wat je asdruk is,en dat is t belangrijkste,en dat is ook wat je weegt met de Reichwegert.
Voor de meer luie mensen onder ons: weeg de hele combi,en vervolgens in de tweede weging alleen de caravan as op de weegbrug laten staan.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Reigh weger

Bericht door witjesm » vr 25 nov 2016 13:01

RE.gif Volgens mij kan je beter de auto over de brug heen rijden zodat alleen de caravan wielen op de weegbrug staan. Het gewicht op het kenteken van de caravan is het as gewicht en de kogeldruk hoort bij de belading van de auto. Gelukkig heb ik een CH kenteken en staat dat er zelf specifiek bij vermeld zodat de discussie ten alle tijden voorkomen wordt.
Bijlagen
Schermafbeelding 2016-11-25 om 13.06.49.png
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Cor63
Ban
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 17 feb 2016 21:27

Re: Reigh weger

Bericht door Cor63 » vr 25 nov 2016 13:16

eurotrotter schreef:
Das dan toch mooi,dan zal de afwijking nooit meer dan 10 kg zijn,nog geen 1 % van het gewicht van de gemiddelde caravan.
Dat ligt eraan als je een 80 ton weegbrug hebt kan het 50 kg zijn ?

1224kg wordt 1200kg en 1226kg wordt 1250kg.

Dus 1250kg min 1200kg is 50kg. thumbup.gif
Fendt Diamant 495 SFB 2013 en Tiguan R-Line 2.0 TDI 205 PK .

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”