zelf caravanband plakken

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
StevenD
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 13 apr 2014 19:08
Locatie: Tiel

zelf caravanband plakken

Bericht door StevenD » zo 30 okt 2016 09:14

Goedemorgen,

Ik heb niet kunnen vinden of deze vraag al eerder is gesteld. Als dit wel zo is, kan iemand de link plaatsen.

Zijn er leden die zelf een band hebben geplakt ? Ik heb een compressor besteld en nu kwam ik plaksetjes tegen. Je verwisselt je band en op de camping ga je de band plakken. Natuurlijk als het om iets kleins gaat.
Is dit wat ? scratch.gif

https://nl.aliexpress.com/item/Hot-Sale ... af10fe14a8
Volvo V60 Momentum 2.0 T, 203pk/320nm, met een Knaus Azur 495 TF

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: zelf caravanband plakken

Bericht door Nimma » zo 30 okt 2016 09:20

Zeker wel, ik heb onlangs met een setje van MP voor €7,50 en 3 strips mijn autoband "geplakt". Eitje en het zit goed dicht.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: zelf caravanband plakken

Bericht door erichendri » zo 30 okt 2016 09:46

Let daar wel mee op want vaak is er aan de buitenkant niks te
zien en aan de binnenkant wel.
Vaak ligt de band vol met gruis doordat er te lang is doorgereden met
een te zachte band.
Dan praat ook nog niet over de plek van het gaatje en eventuele karkasbreukje.
Denk ook dat ik de plugjes er niet in wil hebben bij +4 bar.
Klapt hij toch dan is de schade veel groter dan 2 nieuwe bandjes.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: zelf caravanband plakken

Bericht door deusjevo » zo 30 okt 2016 09:59

Bij Outbacktruckers worden ze ook gebruikt en die omstandigheden waar zij onder rijden wil jij niet meemaken met je caravan.
Werken trouwens alleen bij gaatjes veroorzaakt door schroefjes bijvoorbeeld en niet bij klapbanden... awhoea.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: zelf caravanband plakken

Bericht door Micky » zo 30 okt 2016 10:01

RE.gif RE.gif

de bandencentra doen het ook zonder de band te verwijderen, waarom zouden we het zelf niet kunnen?

@ TS, ik heb een vergelijkbaar setje in de kofferbak liggen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Turbob
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 okt 2015 09:50
Locatie: nootdorp

Re: zelf caravanband plakken

Bericht door Turbob » zo 30 okt 2016 10:29

Een banden handelaar repareert de band alleen als er bv een spijkertje in zit die door en door zit.
Als je bv. met de band leeg gereden heb, dan brand hij ze vingers er niet meer aan en gaat er gewoon een nieuwe band op.
Als hij er een plug in doet ,dan gaat hij er eerst met een freesje doorheen om het gat mooi rond te maken en doet er dan een plug in.
mvr gr
Coen

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: zelf caravanband plakken

Bericht door Nimma » zo 30 okt 2016 10:34

En in zo'n setje als TS laat zien kun je het zg freesje ook zien. Het is hetzelfde spul als de bandenman gebruikt.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: zelf caravanband plakken

Bericht door Hans 555 » zo 30 okt 2016 11:04

Misschien moet je het dan ook zien als een "thuiskommiddel". Lekke band, plug erin en oppompen zodat je iig verder kan. Ik denk dat dit sneller gaat dan een wiel wisselen. whistle.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 4 apr 2011 14:39
Locatie: Veluwe

Re: zelf caravanband plakken

Bericht door willem » zo 30 okt 2016 11:16

Pas met de auto een lekke band gehad, schroef erin. Bij de TyreCenter laten repareren en dat doen ze van binnenuit, dus band van de velg halen en dan met een paraplu-achtige plug repareren.
Op mijn vraag, waarom ze niet van buitenaf reparatie uitvoeren, was zijn antwoord, dat is een noodreparatie, dat doen wij niet omwille van garantie thumbup.gif . Als je dus van buitenaf een plug-reparatie doet is het verstandig op korte termijn toch een nieuwe band aan te schaffen whistle.gif
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 407
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: zelf caravanband plakken

Bericht door Ivo » zo 30 okt 2016 11:39

Ik heb zelf ook zo'n setje mee. En met de auto tijdens de laatste 2 jaar wel 5 keer bij de bandenman geweest om een gaatje te laten herstellen. En altijd zonder de band af te nemen. Zolang het gaatje in het loopvlak van de band is geeft dat geen problemen. In de flank van de band mag dit soort reparatie niet gebruikt worden. Zelf heb ik het eens gebruikt in de achterband van de motor. Dat gaat vlot en de band zit er nog op.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Jan Krukas
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 17:58
Locatie: Haarlem

Re: zelf caravanband plakken

Bericht door Jan Krukas » zo 30 okt 2016 11:45

Vaak gebruikt bij mij in de garage en een paar keer onderweg alleen zat er bij mij
Een tube blauwe kit bij waar eerst de strip in moest dopen ik neem het altijd mee
Als ik op vacantie ga (pas wel op dat je het alleen in het loopvlak gedeelte gebruikt
En nooit in de wang van de band )

Gr. Jan.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: zelf caravanband plakken

Bericht door Ab » zo 30 okt 2016 12:14

Ik heb zo'n setje al vele jaren.
Ik rij al 25 of 30 jaar met pick-up trucks op LPG.
Daarbij zit de ronde tank onder de bak op de plaats waar het reservewiel hoort te zitten.
Omdat ik ook vaak bouwplaatsen oprij met aanhangers en hoogwerkers komt het nogal eens voor dat er een schroef of spijker in een band komt.
Zo'n setje biedt dan uitkomst.
Het is gewoon een goede reparatie voor een doorboring van een band door een scherp voorwerp.
Niet alle gaten lukken. Een lekke band door een scherpe steen kreeg ik niet gedicht ooit ergens in Normandie. Het gat was meer een langwerpige
scheur. 3 pluggen naast elkaar werkt dus niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: zelf caravanband plakken

Bericht door Monster900 » zo 30 okt 2016 13:14

Als je Zo'n set hier in West-Europa koopt, zit er een handleiding bij die zegt dat dit enkel een noodoplossing is, waarbij de snelheid na de herstelling beperkt is tot 80 km/u en een maximale afstand van 50 km. Daarna zou de band vervangen moeten worden.

Mijn persoonlijke ervaring zegt me daarentegen dat het geen probleem is om een band zo te herstellen, aan eender welke snelheid en over eender welke afstand. Alleen kan er volgens mij eventueel bij een ongeval een aansprakelijkheidsprobleem ontstaan wanneer een expert de restanten van een band gaat onderzoeken...
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: zelf caravanband plakken

Bericht door eurotrotter » zo 30 okt 2016 16:07

IK heb de laatste 2 jaar al drie keer een lekke band gehad op de auto ( met de vorige 15 jaar niks gehad)
De band is iedere keer met deze methode gerepareerd.
Ik overweeg ook zo een set aan te schaffen.
Zoals eerder gezegd werkt t alleen bij een inrijding van spijker of schroef waarbij de band langzaam leeg loopt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: zelf caravanband plakken

Bericht door eurotrotter » zo 30 okt 2016 16:10

erichendri schreef: Denk ook dat ik de plugjes er niet in wil hebben bij +4 bar. Eric
+ 4 bar is geen enkel probleem hoor,in het verrleden heeft men aan mijn vrachtwagen ook banden met dit soort pluggen gerepareerd,en daar is de druk ook meer dan 4 bar.
Beetje vrachtwagenband zit tussen de 8 en 10 bar.
Plug komt er echt niet uit hoor.
Laatst gewijzigd door eurotrotter op zo 30 okt 2016 16:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: zelf caravanband plakken

Bericht door JPGeetje » zo 30 okt 2016 16:24

Als ik de reacties hier zo lees dan lijkt het wel of de betrouwbaarheid van deze kits aanmerkelijk is achteruit gehold.
40 Jaar geleden werden onze RWS voertuigen ook al op deze wijze gerepareerd en er is ons toen nooit verteld dat dit een noodoplossing was.
Ik kan me ook niet herinneren dat ik heb meegemaakt dat zo'n reparatie achteraf ging lekken.
Er waren destijds wel twee systemen weet ik me te herinneren.
Het systeem waar we het hier over hebben waarbij dat koord met een naald in het lek wordt gestoken en er uiteindelijk dus 4 dubbel in zit was meen ik voor staalgordelbanden.
Men sopte het koord destijds wel eerst in een soort lijmpot.
Het ander systeem wat gebruik werd was voor banden met een kunststof gordel.
Er werd dan een paddestoeltje van buitenuit mbv een "pistool" in het lekgat gedrukt tot het paddestoelhoedje aan de binnenkant uitklapte.
Onder het hoedje zat lijm. Het pistool werd daarna teruggetrokken waarna het steeltje van de paddestoel nog een eindje uit de band stak.
Aan dat steeltje werd het hoedje strak tegen de binnenwand van de band getrokken waar de lijm dan z'n werk kon doen.
Daarna werd het uitstekende steeltje gelijk met het loopvlak van de band afgeknipt. Klaar was kees, 5 min. werk whistle.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: zelf caravanband plakken

Bericht door Daphne » zo 30 okt 2016 16:56

Monster900 schreef:Als je Zo'n set hier in West-Europa koopt, zit er een handleiding bij die zegt dat dit enkel een noodoplossing is, waarbij de snelheid na de herstelling beperkt is tot 80 km/u en een maximale afstand van 50 km. Daarna zou de band vervangen moeten worden.
Ben je niet in de war met een reparatieset met een vloeistof dat in de band moet worden gespoten?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: zelf caravanband plakken

Bericht door Monster900 » zo 30 okt 2016 17:14

Ik vind er niet direkt veel info over, maar HIER staat toch al dat zo'n stop-herstelling in Duitsland verboden is voor banden met een snelheidsindex van H of hoger.
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: zelf caravanband plakken

Bericht door Daphne » zo 30 okt 2016 17:20

RE.gif

Dat is wat anders. Dat is een regel van een land en geldt dan ook voor het herstel dat "professioneel" bij de bandenhandel plaatsvindt.
Op de bandenreparatiesetjes met een fles dat in de band moet worden gespoten staat altijd de regel waar jij eerder naar verwees.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: zelf caravanband plakken

Bericht door Ab » zo 30 okt 2016 17:26

Snelheidsindex H betekent 210 kmu..
Zo hard rij ik nooit met de caravan. :lol:
Ik kan alleen meedelen dat de 5 banden die ik voor mezelf en familie geplugd heb, dichtgebleven zijn tot de vervanging.
Alles hangt wel af van of je er op tijd bij bent.
Als de band echt helemaal leeg is, en je rijdt er ook maar 100 mtr mee, kan je de band beter weggooien.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: zelf caravanband plakken

Bericht door vikingpirate » zo 30 okt 2016 17:35

Waarom met je eigen veiligheid spelen en ook die van andere weg gebruikers.
Maat van werkt bij bandenboer en inderdaad het is een lapmiddel.
Gewoon nieuwe band of professioneel laten repareren. scratch.gif thumbup.gif
Trekker met sleurhut

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: zelf caravanband plakken

Bericht door Monster900 » zo 30 okt 2016 18:10

RE.gif RE.gif

Het maakt niet uit of je al dan niet zo snel rijdt. Als je auto het KAN, MOET je zulke banden hebben ;-)
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: zelf caravanband plakken

Bericht door Micky » zo 30 okt 2016 18:13

JPGeetje schreef:Als ik de reacties hier zo lees dan lijkt het wel of de betrouwbaarheid van deze kits aanmerkelijk is achteruit gehold.
40 Jaar geleden werden onze RWS voertuigen ook al op deze wijze gerepareerd en er is ons toen nooit verteld dat dit een noodoplossing was.
Ik kan me ook niet herinneren dat ik heb meegemaakt dat zo'n reparatie achteraf ging lekken.
Er waren destijds wel twee systemen weet ik me te herinneren.
Het systeem waar we het hier over hebben waarbij dat koord met een naald in het lek wordt gestoken en er uiteindelijk dus 4 dubbel in zit was meen ik voor staalgordelbanden.
Men sopte het koord destijds wel eerst in een soort lijmpot.
Het ander systeem wat gebruik werd was voor banden met een kunststof gordel.
Er werd dan een paddestoeltje van buitenuit mbv een "pistool" in het lekgat gedrukt tot het paddestoelhoedje aan de binnenkant uitklapte.
Onder het hoedje zat lijm. Het pistool werd daarna teruggetrokken waarna het steeltje van de paddestoel nog een eindje uit de band stak.
Aan dat steeltje werd het hoedje strak tegen de binnenwand van de band getrokken waar de lijm dan z'n werk kon doen.
Daarna werd het uitstekende steeltje gelijk met het loopvlak van de band afgeknipt. Klaar was kees, 5 min. werk whistle.gif
In Duitsland is het inmiddels verboden/ wordt het niet meer toegepast bij mijn weten, heeft misschien te maken met de hogere snelheden die tegenwoordig gereden worden met de auto's? ik merk ook steeds vaker dat bandencentra het niet meer zo willen repareren.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: zelf caravanband plakken

Bericht door eurotrotter » zo 30 okt 2016 19:04

Micky schreef: ik merk ook steeds vaker dat bandencentra het niet meer zo willen repareren.
Begrijpelijk,die verkopen liever een nieuwe band,daar verdienen ze meer aan. mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: zelf caravanband plakken

Bericht door Micky » zo 30 okt 2016 19:06

RE.gif

deden ze dat 15 jaar geleden ook al niet scratch.gif ..... zo simpel is het echt niet hoor :wink: misschien dat jij als particulier daar in trapt.......
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”