Nut van een leveler

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
FVG

Nut van een leveler

Bericht door FVG » ma 1 jan 2007 18:40

Hallo alllemaal,
is er mischien iemand die ervaring heeft met een leveler voor de caravan?
Vorig jaar in Frankrijk hebben we van armoe met blokken hout de caravan waterpas moeten zetten, vandaar we nu aan het kijken zijn naar een leveler, het valt ons alleen wel op dat een riant aanbod op de 2 e hands markt is, dus is dit wel zo'n goed idee om er een aan te schaffen ?
Ik hoor het wel.
Groetjes

BDoets

Bericht door BDoets » ma 1 jan 2007 19:12

Persoonlijk gebruik ik hiervoor een krik; vroeger een potkrik, nu een Alko krik.
Hierbij moet je wel in de gaten houden dat de krik niet kan wegschuiven onder het steunpunt, want dan loop je kans op een gat in de caravanbodem... voor potkrikjes zijn verloopjes in de handel die passen op de kop van de krik en waar aan de bovenkant de caravan-as in kan liggen. Ik had mijn potkrik bovendien gemonteerd op een plaat multiplex van 30x30 cm, dat scheelt ook een stuk stabiliteit.
Een Alko krik zit klemvast in een beugel die op het frame van de caravan wordt bevestigd (aan iedere kant één).
Verder moet je oppassen dat de caraven niet aan de haal gaat... vooral denkbaar op schuine grond. Het wiel aan de niet-opgekrikte kant is het enig overgebleven vaste steunpunt... ik heb daarvoor een truc bedacht om het disselwiel op z'n plek te houden:
Afbeelding
Je kan natuurlijk ook een blok onder de vertikale buis van het disselwiel leggen, zo dat het disselwiel niet op de grond komt...
Nadat de caravan op zijn dwarsas horizontaal is gezet met behulp van de krik, de lengte-as horizontaal zetten met het disselwiel, en dan de steunen tegen de grond draaien...
Natuurlijk heb ik ook nog een kampschopje bij me voor het geval de grond zó schuin is dat ik het niet red. Wel netjes de eventuele plag uitsteken en later weer terugleggen...
Bart

FuturA

Bericht door FuturA » ma 1 jan 2007 21:23

Ik had juist begrepen dat je de caravan beter niet waterpas kon zetten met de ALKO krikpunten.

Maar ik kan niet onderbouwen waarom niet...

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 1 jan 2007 22:29

Ik heb een leveler gehad en vind het heel veel gewicht voor weinig resultaat na veel gezwoeg. Als je gewoon je caravan achteruit op een of twee van die gele wiggen rijdt, ben je in een minuut gesteld. Het mooiste is natuurlijk om dat met een mover te kunnen doen, maar domweg aangehaakt achteruit op die wiggen gaat natuurlijk ook heel goed.

Met opzet benadruk ik het achteruit op een wig rijden: doe het NOOIT vooruit, want dan werkt je handrem niet heel goed of helemaal niet op de eerste anderhalve meter!!!

BDoets

Bericht door BDoets » ma 1 jan 2007 23:21

*Peter* schreef:...doe het NOOIT vooruit, want dan werkt je handrem niet heel goed of helemaal niet op de eerste anderhalve meter!!!
Nee, achteruit werkt de oplooprem zo lekker mee...
Kortom, dit is precies waarom ik het niet zo heb op die wiggen. Zijn perfekt voor een camper, maar een caravan... ik heb er veel mensen mee bezig gezien en ik vind het armoe. Bovendien haalt zo'n wig hooguit 30% van de hoogte van een potkrikje. Geef mij maar een krik... :)
Maar, iedereen wordt gelukkig op z'n eigen manier!
Bart

NB- dan zou ik misschien nog eerder een flinke plank meenemen en een blok hout. Plank minstens anderhalve meter lang en blok pak weg 25 cm hoog (kan ook een solide kistje zijn). Dan kan je een rijbaan maken die veel geleidelijker helt dan zo'n wig, en nog hoger kan ook. Die plank kan moeiteloos in de disselbak. Hee... eigenlijk wel een mooi idee...
Aluminium rijplaat, nog mooier... Nou ja, ik heb die krik al...

Gerhard N

Bericht door Gerhard N » di 2 jan 2007 08:42

bdoets schreef:
*Peter* schreef:...doe het NOOIT vooruit, want dan werkt je handrem niet heel goed of helemaal niet op de eerste anderhalve meter!!!
Nee, achteruit werkt de oplooprem zo lekker mee...
Kortom, dit is precies waarom ik het niet zo heb op die wiggen. Zijn perfekt voor een camper, maar een caravan... ik heb er veel mensen mee bezig gezien en ik vind het armoe. Bovendien haalt zo'n wig hooguit 30% van de hoogte van een potkrikje. Geef mij maar een krik... :)
Maar, iedereen wordt gelukkig op z'n eigen manier!
Bart

NB- dan zou ik misschien nog eerder een flinke plank meenemen en een blok hout. Plank minstens anderhalve meter lang en blok pak weg 25 cm hoog (kan ook een solide kistje zijn). Dan kan je een rijbaan maken die veel geleidelijker helt dan zo'n wig, en nog hoger kan ook. Die plank kan moeiteloos in de disselbak. Hee... eigenlijk wel een mooi idee...
Aluminium rijplaat, nog mooier... Nou ja, ik heb die krik al...
En toch heeft Peter de beste tip gegeven, die er is!
Een of twee wiggen (geel plastik) of een ouderwetse houten banaan is het allerbeste, je kunt hem onder alle omstandigheden waterpas zetten en het ontwricht het chassis van de caravan niet :-)

gastjw

Bericht door gastjw » di 2 jan 2007 14:49

Ja, hele verhálen zijn er al over geschreven! Met voor- en tegenstanders van alle mogelijke varianten. Kijk maar eens in de 'zoeken'-functie.

Maar feit is wel, ook gezien de massa's die het ding weer kwijt willen dat je flink moet sjouwen en enorm moet draaien (op je hurken) voor een klein beetje resultaat. En echt hoog kunnen ze niet. Voordeel is wel dat de caravan niet wegdraait en dat je niet door de vering heen en weer terug hoeft. Nee, mijn ding is het ook niet.

Krikjes, of het nu pot- schaar- of Alko zijn, allemaal moet je meer of minder ver onder de caravan en dan maar hopen dat het plankje eronder op z'n plaats blijft. Is eigenlijk ook niks.
Hoewel je een Alkokrikje eigenlijk gewoon hoort te hebben voor een eventuele lekke band.

Op een banaan of keg rijden zou heel mooi zijn, maar ik herinner me de keren wel dat het gras te nat was om die manoeuvre uit te voeren. Dan moet je hem er met de hand op draaien. Als je dat al kunt ook niet leuk, of moet je nog wat anders verzinnen.

De rijplaat van Bart is misschien zo gek nog niet. Een verbeterde keg, eigenlijk. Is ook niet zo kritisch in het weer achteruit (eigenlijk vooruit) zakken. Maar m'n bouwkundig gevoel zegt dat het wel eens een erg dikke 'plank' zou kunnen worden: 5 á 600 kg op een vrijdragende balk van 1,5 meter.

Persoonlijk ben ik van het begin af enthousiast geweest voor de wat uit z'n krachten gegroeide potkrik met segment dat in de rand van het wiel past. Weinig kracht nodig en je hoeft niet door de vering heen te draaien en daarna te hopen dat je goed gegokt hebt. Passend hout eronder en je bent klaar. Alleen... het gaat niet als je geen stalen velg met een randje hebt. Tja, wie mooi wil zijn... :oops:
'k Heb het geld er alleen nooit tegenaan kunnen gooien en 'behelp' me dus nu maar met de mover en wiggen, en een paar plankjes.

Enne, ik wil Bart niet steeds dwars blijven zitten met z'n uitvinding. Want het is z'n goed recht er steeds weer mee op de proppen te komen, maar hij heeft 'm nog niet echt uitgetest.....
De gebruikelijke manier van het wieltje naar voren zetten en vergrendelen in de buis kon wel eens meer zijdelingse weerstand geven. :roll:

BDoets

Bericht door BDoets » di 2 jan 2007 15:13

JasperW schreef:De rijplaat van Bart is misschien zo gek nog niet. Een verbeterde keg, eigenlijk. Is ook niet zo kritisch in het weer achteruit (eigenlijk vooruit) zakken. Maar m'n bouwkundig gevoel zegt dat het wel eens een erg dikke 'plank' zou kunnen worden: 5 á 600 kg op een vrijdragende balk van 1,5 meter.
Heb je misschien gelijk in. Ik had ook nog het idee van een aluminium rijplaat. Omgebogen zijkanten, je kent dat wel.... moet je natuurlijk wel laten maken, bij de smid.
JasperW schreef:De gebruikelijke manier van het wieltje naar voren zetten en vergrendelen in de buis kon wel eens meer zijdelingse weerstand geven. :roll:
Zou kunnen... :)
Er heeft hier ook wel eens iemand verteld dat-ie een garagekrik meenam. Lijkt me ook prima, die rijdt niet zijdelings weg. Alleen is zo'n ding loodzwaar, en bij de toch al vaak beperkte laadvermogens van caravans... :?
Bart

BDoets

Bericht door BDoets » di 2 jan 2007 15:22

JasperW schreef:De gebruikelijke manier van het wieltje naar voren zetten en vergrendelen in de buis kon wel eens meer zijdelingse weerstand geven. :roll:
Eh... zoals jij het beschrijft kan je dan dus niet meer het disselwiel uitdraaien; dan kan je dus wel dwars levellen, maar krijg je over de lengte een probleem!
Dan kan je weer beter een blok onder de verticale pijp van het disselwiel leggen, kan je de hoogte nog gewoon regelen.

Overigens... het heeft destijds even geduurd voor ik het risico inzag van zijdelings wegdraaien van de caravan bij gebruik van een krik, en ik twijfel nu niet meer aan de realiteit van dat risico; maar aan de andere kant heb ik vele jaren lang dat potkrikje gebruikt tot volle tevredenheid en zonder ongelukken (en nog zonder dat stuk hout).
Het is zeker niet foolproof, maar juist de initiële kracht waarmee dit zou kunnen gebeuren lijkt me heel klein; dan is er dus ook niet zo'n grote beveiliging nodig om het beginnende wegdraaien tegen te gaan. (Als-ie eenmaal begint weg te draaien, dan wordt de kracht snel groter, naarmate de krik kantelt.) De drempel van 2 cm multiplex van mijn plankje lijkt me heel wat (maar hij kan natuurlijk ook dikker).
Bart

*Peter*

Bericht door *Peter* » di 2 jan 2007 18:40

Beste Bart, die gele wiggen zijn echt niet zo gek om te gebruiken, maar iedereen doet het helemaal verkeerd, zodra er twee wiggen gebruikt moeten worden.
Het beste is om de wiggen achter elkaar te gebruiken, met onder de tweede wig een stukje vloerbalk ter lengte van de wig.
De gemaakte fout is: het stapelen van de wiggen, dat wordt een zo goed als onneembare helling voor elke auto.

Een van mijn kampeervrienden heeft eigenlijk een veel betere oplossing: Hij heeft een lange plank van zo'n 25 cm breed. Daar heeft hij weer andere planken op geschroefd, die steeds plm 20 cm korter zijn. Elke plank heeft volgens mij een dikte van twee centimeter.
Doordat het ding geen helling vormt, kan je er van alle kanten op rijden en is het gebruik van de handrem nooit een probleem.

Zelf gebruik ik in noodgevallen een ALDI-garagekrikje om het wiel op te krikken en er een stapel plankjes onder te leggen. Maar zoals gezegd, heb ik genoeg aan die wiggen!
Laatst gewijzigd door *Peter* op di 2 jan 2007 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Lambert
Berichten: 239
Lid geworden op: do 24 mar 2005 20:35
Locatie: tilburg

nut van een leveler

Bericht door Lambert » di 2 jan 2007 19:05

Wij hebben ook een leveler gehad. Een keer megenomen toen direct van de hand gedaan. Zoals eerder aangegeven je draait je wezeloos voor een geringe hoogte.
Wat de garage krik betreft die nemen we altijd mee. Deze wordt niet in de caravan opgeborgen maar leggen grijpens klaar tussen de voorbank en de achterbank zodat deze eventueel ook voor de auto gebruikt kan worden. Heb je ook wat meer gewicht in de auto. Voor de hoogte stelling gebruiken we de krik maar meestal lukt het wel om het wiel op plankjes te rijden zeker als de auto gebruikt kan worden.

-----------------------------------------------------------------------------------

NISSAN PRIMERA 20I KNAUS 450 TF

DJ

Re: nut van een leveler

Bericht door DJ » wo 3 jan 2007 12:29

lambert schreef:Wij hebben ook een leveler gehad. Een keer megenomen toen direct van de hand gedaan. Zoals eerder aangegeven je draait je wezeloos voor een geringe hoogte.
Wat de garage krik betreft die nemen we altijd mee. Deze wordt niet in de caravan opgeborgen maar leggen grijpens klaar tussen de voorbank en de achterbank zodat deze eventueel ook voor de auto gebruikt kan worden. Heb je ook wat meer gewicht in de auto. Voor de hoogte stelling gebruiken we de krik maar meestal lukt het wel om het wiel op plankjes te rijden zeker als de auto gebruikt kan worden.

-----------------------------------------------------------------------------------

NISSAN PRIMERA 20I KNAUS 450 TF

Gewoon garage krik met en paar assteunen. Zijn als complete sets te koop.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » wo 3 jan 2007 14:36

Wij hebben dus zo'n Alko-krik met van die bevestigingssteunen aan het chassis van de caravan.

De krik kan volgens opgave 800kg. dragen.....maar als ik 'm zie dan betwijfel ik dat :roll:

Ik heb 'm (gelukkig) nog niet hoeven gebruiken.....(nog geen lekke band gehad en we stonden nog steeds gewoon redelijk horizontaal :D )

Maar ik vraag me dus echt af of zo'n Alko krik de caravan wel kan "tillen" als we volbeladen (1500 a 1600kg) langs de weg staan of op de camping aankomen :roll:

Ik zal het eens proberen als ik 'm weer uit de stalling haal :wink:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Bericht door Renaat » wo 3 jan 2007 17:29

stoekie schreef:Wij hebben dus zo'n Alko-krik met van die bevestigingssteunen aan het chassis van de caravan.

Maar ik vraag me dus echt af of zo'n Alko krik de caravan wel kan "tillen" als we volbeladen (1500 a 1600kg) langs de weg staan of op de camping aankomen :roll:
:wink:
@ Stoekie

Je mag gerust zijn; de Alko-krik tilt uw caravan zonder probleem. Dit heb ik reeds meerdere malen uitgetest bij bandenwissel of horizontaal plaatsen.
Wel een multiplex plaatje onder de voet van de krik geplaatst, de handrem van de caravan op, het neuswiel naar beneden en liefst aangekoppeld blijven. 8)

no problem Renaat
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

gastjw

Bericht door gastjw » wo 3 jan 2007 21:17

bdoets schreef:
JasperW schreef:De gebruikelijke manier van het wieltje naar voren zetten en vergrendelen in de buis kon wel eens meer zijdelingse weerstand geven. :roll:
Eh... zoals jij het beschrijft kan je dan dus niet meer het disselwiel uitdraaien; dan kan je dus wel dwars levellen, maar krijg je over de lengte een probleem! 1)
Dan kan je weer beter een blok onder de verticale pijp van het disselwiel leggen, kan je de hoogte nog gewoon regelen. 2)
Overigens... het heeft destijds even geduurd voor ik het risico inzag van zijdelings wegdraaien van de caravan bij gebruik van een krik, en ik twijfel nu niet meer aan de realiteit van dat risico; maar aan de andere kant heb ik vele jaren lang dat potkrikje gebruikt tot volle tevredenheid en zonder ongelukken (en nog zonder dat stuk hout). 3)
Het is zeker niet foolproof, maar juist de initiële kracht waarmee dit zou kunnen gebeuren lijkt me heel klein; dan is er dus ook niet zo'n grote beveiliging nodig om het beginnende wegdraaien tegen te gaan. (Als-ie eenmaal begint weg te draaien, dan wordt de kracht snel groter, naarmate de krik kantelt.) 4)
De drempel van 2 cm multiplex van mijn plankje lijkt me heel wat (maar hij kan natuurlijk ook dikker).5)
Bart
JasperW schreef:
De rijplaat van Bart is misschien zo gek nog niet. Een verbeterde keg, eigenlijk. Is ook niet zo kritisch in het weer achteruit (eigenlijk vooruit) zakken. Maar m'n bouwkundig gevoel zegt dat het wel eens een erg dikke 'plank' zou kunnen worden: 5 á 600 kg op een vrijdragende balk van 1,5 meter.
Heb je misschien gelijk in. Ik had ook nog het idee van een aluminium rijplaat. Omgebogen zijkanten, je kent dat wel.... moet je natuurlijk wel laten maken, bij de smid. 6)
Een heleboel dingen tegelijk.
Maar ik vind het toch wel leuk, om met Bart te communiceren. Eigenlijk net een jonge hond, die steeds met een nieuwe stok komt. :P (als compliment bedoeld hoor)

1. Misschien heb ik het verkeerd uitgelegd, maar je zet toch eerst de caravan op z'n plaats, zet 'm op de rem en draait dan aan het wieletje...
Dwz. de caravan moet ongeveer horizontaal staan met één van de pootjes (er komt geen kracht op, het is maar voor even), je trekt het wieltje omhoog tot ie in de pijp in het nokje valt en laat 'm weer zakken en vooruit steken. Het pootje kan nu weer omhoog. Maar het wieltje kan nog steeds voor- en achteruit rijden, maar zijwaarts schraapt ie over of in de grond. Hij zet 'z'n hakken in het zand'.
Nu kun je op je gemak de dwarse waterpas uitvoeren, zonder dat ie weg draait.
En hoezo, problemen over de lengte?

2. het nut van zo'n blok is me nooit duidelijk geworden. Of het moet de illusie zijn dat de onderkant van de pijp niet gemakkelijk van dat stuk hout zou willen afschuiven. Is trouwens ook eens uit te testen: geeft het dwarse wieltje meer of minder weerstand?

3. Het gevaar van wegdraaien is ook meer dat het zo vervelend is. Heb je net met veel moeite een eindje omhoog gedraaid en flikkert ie er af. Kun je overnieuw beginnen. Plus dat de caravan wat gedraaid is. Ik heb het meerdere keren ervaren.
Maar evengoed, er zit toch het gevaar in dat je net op dat moment met iets bezig bent in de gevarenzone. Je kunt je flink bezeren.

4. Maar ondanks dat de kracht in het begin klein is, gaat het te snel en tegenhouden lukt je gewoon niet meer.

5. De dikte van je plankje moesten we het maar niet over hebben.
M.i. gaat het om de weerstand tegen wegschuiven/wegdraaien van de wielbuis. Hoe je het ook wil tegenhouden. Ik denk dat de hakken in de grond gewoon beter is dan wel ander systeem dat alleen maar plat op de grond ligt en zelfs geen noppen heeft zoals onder je voetbalschoenen.

6. een aluminium rijplaat kun je ook kant en klaar kopen, maar je gaat het ding dat je nu nodig hebt toch niet vergelijken met die waarmee ze invalidenkarretjes in een taxibusje rijden? Of zelfs plantsoengrasmachines op aanhangertjes? Je moet er wel een ding voor nemen dat er op uitgerekend is. En zoveel sterker dan hout is aluminium nou ook weer niet. (tenzij je het massief neemt, natuurlijk :lol: ).
Maar we maken het onnodig moeilijk door een vrije overspanning te bedenken tussen twee punten. Met één steunpunt er tussen heb je al kwadratisch minder liggerhoogte nodig. Dus helemaal ondersteund, zoals *Peter* aanbeveelt is het beste. En is al zo oud, dat het zich in de praktijk wel bewezen heeft. [/b][/quote]

BDoets

Bericht door BDoets » wo 3 jan 2007 23:43

JasperW schreef:6. een aluminium rijplaat kun je ook kant en klaar kopen, maar je gaat het ding dat je nu nodig hebt toch niet vergelijken met die waarmee ze invalidenkarretjes in een taxibusje rijden?
Koop zo'n plaat alu met zo'n antislipprofiel, pakweg 150x45 cm, en vouw aan de lange zijden 5 cm haaks om. Ik maak me sterk dat je daar best 500 kg op kan zetten (maar okee, ik gok maar wat).
Op meer plaatsen ondersteund kan natuurlijk, maar dan wordt-ie weer zwaarder en omvangrijker. Zo'n hulpstuk moet gewoon altijd grijpklaar zijn, anders pak je 't niet.

Ben niet meer zo'n erg jonge hond hoor... en zelf zal ik wel gewoon mijn krikje-met-plankje blijven gebruiken...

Bart

*Peter*

Bericht door *Peter* » do 4 jan 2007 00:03

Koop zo'n plaat alu met zo'n antislipprofiel, pakweg 150x45 cm, en vouw aan de lange zijden 5 cm haaks om. Ik maak me sterk dat je daar best 500 kg op kan zetten (maar okee, ik gok maar wat).
En hoe dik zou die volgens jouw berekeningen dan moeten zijn?

BDoets

Bericht door BDoets » do 4 jan 2007 10:02

*Peter* schreef:En hoe dik zou die volgens jouw berekeningen dan moeten zijn?
Er stond: "Ik maak me sterk". Dat maakt al vrij duidelijk dat er geen berekening aan ten grondslag ligt. Misschien zijn er wel mensen die dat kunnen berekenen en aantonen dat ik er volkomen naast zit hoor....
Bart

gastjw

Bericht door gastjw » do 4 jan 2007 13:50

Eigenlijk zou ik het wel moeten kunnen, maar ik heb m'n spullen daarvoor al lang geleden aan de wilgen gehangen.

Wat ik nog wel weet is dat je, voor dat je je ingraaft in zwaartelijnen, weerstandsmomenten, de juiste tabellen en meer van die grappen, je een globale schatting maakt van de uitkomst. Anders is al je werk voor de kat z'n...

In dit geval aangenomen een alu plaat 5 mm dik, breed 300 mm met opgezette kanten van 50 mm, lang 1500 mm. Die weegt 3 x 2,7 = 8,1 kg.
Dan te bedenken dat alleen die twee opstaande kantjes het moeten doen voor de sterkte en stijfheid. Het vlakke stuk ertussen heeft nauwelijks invloed.

Stel je dan voor dat je die plaat aan de einden oplegt met 600 kg erop (dan heb ik het nog niet over enige veiligheidsfactor of gewenste stijfheid). Met de omgezette kanten omhoog komt er druk op die bovenkantjes en met de momentenstelling zie je al zonder het uit te rekenen dat die dat niet aan kunnen: ze zullen knikken.
Andersom gelegd het zelfde, alleen nu komt er trek in die kantjes. Ik kan zo gauw de toelaatbare trekspanning niet vinden, maar het lijkt me dat het spul al heel gauw zal scheuren. Dat gaat dus niet.

Verdubbeling van de dikte van de plaat naar 10 mm zal het ook wel niet halen en is toch een beetje overdreven gedoe; steeds 16 kg uit de disselbak halen :?: Nouja, voor wat helemaal?
Maar voor wie de spullen heeft liggen om het nog even na te rekenen, hij ga zijn gang! Maar het was een leuk ballonnetje van Bart. :?

Sprite

Bericht door Sprite » vr 5 jan 2007 18:38

Ik heb me door bovenstaande reakties heen gewerkt

en alhoewel ik het niet allemaal kan volgen, wil ik er graag
mijn visie en ervaringen op dit gebied weergeven.

In het verleden veel ""gecaravand""

en sinds kort weer een caravannetje.

De caravan altijd waterpas gezet en met behulp van een waterpas en de hoeksteunen

Onze caravan stond altijd buiten gestald op een scheve ondergrond en staat nu ook scheef.
De hoeksteunen houden hem in evenwicht.

We hebben im het verleden nooit problemen ondervonden met het behandelen van de caravan op deze hardhandige wijze.

Ik vraag me af is het inderdaad zo erg als je de caravan op de gewenste wijze neerzet met het materiaal wat er aan zit.

Kees Mol
Berichten: 428
Lid geworden op: vr 27 jan 2006 17:19
Locatie: Steenwijk

Bericht door Kees Mol » vr 5 jan 2007 20:40

ik gebruik al jaren zo'n klein krikje wat je voor circa 10 euro koopt bij een caravanboer. het werkt perfect. je komt aan op de plek van bestemming, met behulp van het neuswiel zet je de caravan horizontaal (voor en achter) en met behulp van het krikje vervolgens links en rechts horizontaal. Daarna de steuntje eruit draaien en klaar is Kees.
groet,
Kees

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » vr 5 jan 2007 21:22

sprite schreef:De caravan altijd waterpas gezet en met behulp van een waterpas en de hoeksteunen

De hoeksteunen houden hem in evenwicht.

We hebben im het verleden nooit problemen ondervonden met het behandelen van de caravan op deze hardhandige wijze.

Ik vraag me af is het inderdaad zo erg als je de caravan op de gewenste wijze neerzet met het materiaal wat er aan zit.

Als je bedoelt dat je de caravan optilt met je uitdraaisteunen :shock: denk ik toch dat je fout bezig bent :? .

De uitdraaisteunen zijn enkel bedoelt om je caravan in de lengte waterpas en stabiel te zetten.
Dus niet om de caravan in de dwarsrichting (door 'm op te tillen) waterpas te zetten.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

*Peter*

Bericht door *Peter* » vr 5 jan 2007 23:04

Als je bedoelt dat je de caravan optilt met je uitdraaisteunen Shocked denk ik toch dat je fout bezig bent Confused .

De uitdraaisteunen zijn enkel bedoelt om je caravan in de lengte waterpas en stabiel te zetten.
Dus niet om de caravan in de dwarsrichting (door 'm op te tillen) waterpas te zetten.
Maar wat ik dan in zo'n antwoord mis, is het "waarom" het zo fout is.... Voor hetzelfde geld zet je dat er even bij! ;-)

Nou moet ík het weer doen... :lol:
Bij de meeste caravans draai je uiteindelijk het uiteinde van de steun dwars door de vloer. Dat komt vooral voor bij alko onderstellen. Peitz onderstellen zijn wat dat betreft vaak wat beter samengesteld.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » vr 5 jan 2007 23:26

*Peter* schreef:
Als je bedoelt dat je de caravan optilt met je uitdraaisteunen Shocked denk ik toch dat je fout bezig bent Confused .

De uitdraaisteunen zijn enkel bedoelt om je caravan in de lengte waterpas en stabiel te zetten.
Dus niet om de caravan in de dwarsrichting (door 'm op te tillen) waterpas te zetten.
Maar wat ik dan in zo'n antwoord mis, is het "waarom" het zo fout is.... Voor hetzelfde geld zet je dat er even bij! ;-)

Nou moet ík het weer doen... :lol:
Bij de meeste caravans draai je uiteindelijk het uiteinde van de steun dwars door de vloer. Dat komt vooral voor bij alko onderstellen. Peitz onderstellen zijn wat dat betreft vaak wat beter samengesteld.
Klopt, maar je bent zelf ook niet volledig :wink:

Wat er gebeurt is nml. het volgende:
De caravan "zakt" dan in elkaar als je 'm optilt met je uitdraaisteunen.
Misschien dat het met een kleine/korte caravan nog wel meevalt maar als je een langere caravan gaat optillen met de uitdraaisteunen dan kun je je wel voorstellen wat er gebeurt :shock:
Het is niet voor niets dat ze een caravan in de dwarsrichting waterpas zetten door 'm via de as op te krikken (op welke manier dan ook) :wink:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

*Peter*

Bericht door *Peter* » vr 5 jan 2007 23:41

Pffff....

Bij een alko onderstel is de punt van de steun tegen de vloer bevestigd.
Met een beetje mazzel heeft die vloer ter plekke een dikte van 6 mm multiplex.
Al het andere is dan dus niet belangrijk meer, stoekie...

Als je daar teveel druk op gaat zetten, draai je je eigen vloer helemaal naar de sodemieter. En dat "teveel druk" is veel minder dan je gedacht had...

Veel Peitz en BPW- onderstellen daarentegen hebben hun steunen volledig aan het stalen onderstel zitten. Daarmee kan het dus geen kwaad om een beetje te krikken.

Toch kom ik nog een keer terug op die oprijwiggen:
Veruit het makkelijkste is het werken met wiggen, vooral in combinatie met een mover werkt dat geweldig. In combinatie met de auto zal je aanrijd-ruimte nodig hebben, maar als dat er is, is waterpas stellen van de as een fluitje van een cent. (MAAR WÉL ACHTERUIT ER OP RIJDEN, OOK MET DE MOVER!!!)

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”