Bandenspanningcontrolesysteem
Bandenspanningcontrolesysteem
Forummers,
Ik las in een ander topic iets over een bandenspanningcontrolesysteem voor de caravan.
Is dit in de auto aftelezen?
Wat zijn jullie ervaringen en wat voor merk c.q. prijs hebben jullie?
Mvrgr Erik
Ik las in een ander topic iets over een bandenspanningcontrolesysteem voor de caravan.
Is dit in de auto aftelezen?
Wat zijn jullie ervaringen en wat voor merk c.q. prijs hebben jullie?
Mvrgr Erik
Peugeot 508SW (2017); KIP Greyline 47TDB Pullman Edition.
Re: Bandenspanningcontrolesysteem
Ik heb deze en ben er al een paar jaar heel tevreden mee, het display hangt aan de voorruit, geeft veel rust tijdens het rijden, het voordeel is dat je ook kunt zien wat de temperatuur van het wiel (ventiel) is, handig bij lange afdalingen
https://shop.tiremoni.com/en/auto-acces ... tem/a-287/
https://shop.tiremoni.com/en/auto-acces ... tem/a-287/
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18942
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Bandenspanningcontrolesysteem
RE.gif
Exact dezelfde nadat ik in 2013 een lek ventiel heb gehad. Ben er heel teverden over. Vorig jaar nieuwe banden en meteen bij balanceren de ventielen vooraf laten terug zetten.
Andre
Exact dezelfde nadat ik in 2013 een lek ventiel heb gehad. Ben er heel teverden over. Vorig jaar nieuwe banden en meteen bij balanceren de ventielen vooraf laten terug zetten.
Andre
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Bandenspanningcontrolesysteem
Ik heb al jaren dit systeem, destijds bij de ANWB voor zo'n EUR 50.
http://www.josn.com.tw/products/detail.aspx?id=62
Overigens in dit draadje vind je alle info:
/viewtopic.php?f=70&t=13603
http://www.josn.com.tw/products/detail.aspx?id=62
Overigens in dit draadje vind je alle info:
/viewtopic.php?f=70&t=13603
Re: Bandenspanningcontrolesysteem
Maar een solo auto vraagt toch al 4 zenders ,een caravan 2 meer tenzij dubbel asser dan red je het niet met minder
dan 8. Neem tenminste aan dat als je controle wil dan op alle banden op auto en caravan. Bestaan die ?
dan 8. Neem tenminste aan dat als je controle wil dan op alle banden op auto en caravan. Bestaan die ?
Re: Bandenspanningcontrolesysteem
Mijn CX-5 bouwjaar 2012 heeft standaard al een bandenspanning bewakingssysteem. Als ik het goed begrijp wordt hierbij gebruik gemaakt van de ABS sensors.pd0bao40 schreef:Maar een solo auto vraagt toch al 4 zenders.......
Toen wij overgingen van onze Honda Accord uit 2000 naar deze CX-5 was dat een revolutie; ik moet (voorlopig) alleen nog zelf sturen.
Ik ben niet zo'n control freak die alles door sensors wil bewaken, ergens houdt het op.
Elke pauze loop ik even een rondje om de combinatie, schop o.a. even tegen de bandjes en dat is dan voldoende.
Re: Bandenspanningcontrolesysteem
RE.gif RE.gif
Ze zijn verkrijgbaar tot wel 12 banden geloof ik, voor vrachtwagens met opleggers.
Ik gebruik er 2 alleen voor de caravan, mijn auto heeft een ingebouwd systeem.
Ze zijn verkrijgbaar tot wel 12 banden geloof ik, voor vrachtwagens met opleggers.
Ik gebruik er 2 alleen voor de caravan, mijn auto heeft een ingebouwd systeem.
- Hobbymachine
- Berichten: 384
- Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59
Re: Bandenspanningcontrolesysteem
RE.gif
Deze bijvoorbeeld : http://www.tyrepal.co.uk/
Deze bijvoorbeeld : http://www.tyrepal.co.uk/
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)
Re: Bandenspanningcontrolesysteem
Mijn auto heeft het standaard, maar dan nog, het gaat om de caravanbandenpd0bao40 schreef:Maar een solo auto vraagt toch al 4 zenders ,een caravan 2 meer tenzij dubbel asser dan red je het niet met minder
dan 8. Neem tenminste aan dat als je controle wil dan op alle banden op auto en caravan. Bestaan die ?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Bandenspanningcontrolesysteem
RE.gif Dat kan voor jou zo zijn voor de meesten onzer die het (nog) niet op de auto hebben, geldt denk ik toch
dat zo zij dit nemen voor de caravan, ook gelijk de auto er mee uit rusten. Een apparaat voor alles zal de meesten
beter bevallen dan 2 apparaten! Maar ja je moet toch je reputatie van altijd in de contramine zijn eer aan doen
niet Micky ? Nou geslaagd ook dit keer weer !
dat zo zij dit nemen voor de caravan, ook gelijk de auto er mee uit rusten. Een apparaat voor alles zal de meesten
beter bevallen dan 2 apparaten! Maar ja je moet toch je reputatie van altijd in de contramine zijn eer aan doen
niet Micky ? Nou geslaagd ook dit keer weer !
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18942
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Bandenspanningcontrolesysteem
Mocht er iemand beslissen om een monitorsysteem aan te schaffen houdt dat wel rekening met de banden druk. Over het algemeen gaan systemen tot max 4.0 bar. De bandendruk van mijn caravan moet koud gemeten 4,5 bar zijn. Het systeem uit de link van Micky gaat tot 5,5 bar. Deze heb ik dus, zoals eerder vermeld, ook. Afgelopen vakantie naar Spanje heb ik kunnen constateren dat de banden druk opliep tot 5,2 bar bij een themperatuur van 35 graden.
Toch even om in de gaten te houden.
Andre
Toch even om in de gaten te houden.
Andre
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Bandenspanningcontrolesysteem
Op zich leuke systemen maar ik heb 1 kanttekening waar je rekening mee moet houden
die censoren wegen enkele grammen extra op het ventiel , is niet zo'n probleem ?
Die enkele grammen worden een stuk meer tijdens rijden door de centrifugaal krachten. Hierdoor komt er dus een grotere kracht op het ventiel te staan. Afhankelijk van de lengte en plaatsing van het ventiel wordt het ventiel gebogen en kan die op den duur beschadigd raken vooral op de plek waar deze de velg in gaat.
de betere systemen hebben de censoren aan de binnenkant van de velg zitten, maar om die te kunnen monteren zal de band eerst los moeten van de velg.
die censoren wegen enkele grammen extra op het ventiel , is niet zo'n probleem ?
Die enkele grammen worden een stuk meer tijdens rijden door de centrifugaal krachten. Hierdoor komt er dus een grotere kracht op het ventiel te staan. Afhankelijk van de lengte en plaatsing van het ventiel wordt het ventiel gebogen en kan die op den duur beschadigd raken vooral op de plek waar deze de velg in gaat.
de betere systemen hebben de censoren aan de binnenkant van de velg zitten, maar om die te kunnen monteren zal de band eerst los moeten van de velg.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18942
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Bandenspanningcontrolesysteem
RE.gif
Klopt helemaal. Zoals ik al in een ander onderwerp hierover had gemeld hebben we in 2013 een lek ventiel gehad. Dat was de reden om het systeem aan te schaffen. Vorig jaar waren mijn banden aan de beurt. De dealer gaf al aan uit eigen beweging stalen i.p.v. rubberventielen te plaatsen. En op mijn verzoek voor het balanceren van de banden de sensoren op de ventielen plaatsen.
Andre
Klopt helemaal. Zoals ik al in een ander onderwerp hierover had gemeld hebben we in 2013 een lek ventiel gehad. Dat was de reden om het systeem aan te schaffen. Vorig jaar waren mijn banden aan de beurt. De dealer gaf al aan uit eigen beweging stalen i.p.v. rubberventielen te plaatsen. En op mijn verzoek voor het balanceren van de banden de sensoren op de ventielen plaatsen.
Andre
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Bandenspanningcontrolesysteem
RE.gif RE.gif
Dat klopt zeker!
Ik zelf heb 2 jaar geleden een klapband gehad met de caravan.
Ik ben er zeer zeker van dat de oorzaak moet worden gezocht in een kapot ventiel.
Toen zaten er nog rubberen ventielen in, op de velgen van de caravan waren duidelijk beschadigingen te zien waar het ventieldopje de velg geraakt had tijdens het doorbuigen door de centrifugaal krachten.
Dit doorbuigen zal nog heftiger zijn met een extra gewicht op het ventiel.
@ Janoniem,
Het systeem wat jij bedoelt heb ik ook, maar dit is geen bandendruk controle systeem.
Dit systeem werkt idd met de sensoren van de ABS en het stabiliteits systeem van de auto zonder direct de bandendruk te meten.
De stabiliteit systemen van de auto geven een alarm als de auto anders gaat reageren als gebruikelijk.
Bij mijn Mercedes wil het nog wel eens een vals alarm geven, als ik dan de druk controleer (heb altijd zo'n metertje in de auto) is er niets aan de hand.
Ik denk dat het valse alarm komt omdat er een nogal wat bredere band onder ligt als normaal.
Als je dus een systeem hebt wat daadwerkelijk de druk checkt heb je daar geen last van.
Dat klopt zeker!
Ik zelf heb 2 jaar geleden een klapband gehad met de caravan.
Ik ben er zeer zeker van dat de oorzaak moet worden gezocht in een kapot ventiel.
Toen zaten er nog rubberen ventielen in, op de velgen van de caravan waren duidelijk beschadigingen te zien waar het ventieldopje de velg geraakt had tijdens het doorbuigen door de centrifugaal krachten.
Dit doorbuigen zal nog heftiger zijn met een extra gewicht op het ventiel.
@ Janoniem,
Het systeem wat jij bedoelt heb ik ook, maar dit is geen bandendruk controle systeem.
Dit systeem werkt idd met de sensoren van de ABS en het stabiliteits systeem van de auto zonder direct de bandendruk te meten.
De stabiliteit systemen van de auto geven een alarm als de auto anders gaat reageren als gebruikelijk.
Bij mijn Mercedes wil het nog wel eens een vals alarm geven, als ik dan de druk controleer (heb altijd zo'n metertje in de auto) is er niets aan de hand.
Ik denk dat het valse alarm komt omdat er een nogal wat bredere band onder ligt als normaal.
Als je dus een systeem hebt wat daadwerkelijk de druk checkt heb je daar geen last van.
Re: Bandenspanningcontrolesysteem
je stelt je aan!pd0bao40 schreef:Maar ja je moet toch je reputatie van altijd in de contramine zijn eer aan doen
niet Micky ? Nou geslaagd ook dit keer weer !
Overigens, toen ik de set kocht had ik het niet op de auto en heb hem alleen voor de caravan gekocht. ;)
Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Bandenspanningcontrolesysteem
RE.gif ALS 1 van de 2 zich aanstelt ben ik dat in ieder geval niet. Dat jij zo,n ding alleen voor de ahw kocht is jouw zaak
een normaal mens koopt dan alles compleet.
een normaal mens koopt dan alles compleet.
Re: Bandenspanningcontrolesysteem
Start een polletje, zullen we zien wie en set heeft met 6 sensoren ook voor op de auto;)
Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Bandenspanningcontrolesysteem
Micky gewoon doorgaan met je scherpe , soms dwarse tips en opmerkingen.pd0bao40 schreef:RE.gif Dat kan voor jou zo zijn voor de meesten onzer die het (nog) niet op de auto hebben, geldt denk ik toch
dat zo zij dit nemen voor de caravan, ook gelijk de auto er mee uit rusten. Een apparaat voor alles zal de meesten
beter bevallen dan 2 apparaten! Maar ja je moet toch je reputatie van altijd in de contramine zijn eer aan doen
niet Micky ? Nou geslaagd ook dit keer weer !
Ik vind ze waardevol.
Gr Erik
Peugeot 508SW (2017); KIP Greyline 47TDB Pullman Edition.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18942
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Bandenspanningcontrolesysteem
Laten we het netjes houden. Het gaat hier over een bandenspanningscontrolesysteem. Babbelen over elkaar mag, zolang het maar netjes blijft, in de babbelbox.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Bandenspanningcontrolesysteem
RE.gif
Als dat zo is, behoort pd0b-nogwat mijns inziens op zijn minst een gele kaart te krijgen
Als dat zo is, behoort pd0b-nogwat mijns inziens op zijn minst een gele kaart te krijgen
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Bandenspanningcontrolesysteem
Zippo en PD dank u.
pd0bao40, ik wacht op je polletje, start hem maar
pd0bao40, ik wacht op je polletje, start hem maar
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Bandenspanningcontrolesysteem
Is het nodig om de wielen opnieuw te balanceren na het plaatsen van de sensors op de ventielen?
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18942
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Bandenspanningcontrolesysteem
De sensoren wegen incusief de batterij 10 gram. Vorig jaar heb ik bij de bandenwissel de sensoren laten plaatsen voordat er gebalanceerd werd.Ik weet niet of je er echt iets van zou merken als je het achterwegen zou laten.
Andre
Andre
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Bandenspanningcontrolesysteem
RE.gif
Volgens mij gaat het balanceren met plakgewichtjes vanaf 5 gram.
Dus dan zou 10 gram best wel veel zijn om aan 1 kant van het wiel toe te voegen.
Met de sensoren erop zou ik iig zeker voor de metalen ventielen gaan.
Dat is al wel aardig gebruikelijk natuurlijk maar bij mij zijn er 4 jaar geleden toch rubberen op gekomen....
Maar ik vind het nog steeds vreemd dat de ventielen van de auto geen last hebben van doorbuigen door de centrifugaal krachten.
De diameter is groter en de snelheid is (met losse auto) groter.
Volgens mij gaat het balanceren met plakgewichtjes vanaf 5 gram.
Dus dan zou 10 gram best wel veel zijn om aan 1 kant van het wiel toe te voegen.
Met de sensoren erop zou ik iig zeker voor de metalen ventielen gaan.
Dat is al wel aardig gebruikelijk natuurlijk maar bij mij zijn er 4 jaar geleden toch rubberen op gekomen....
Maar ik vind het nog steeds vreemd dat de ventielen van de auto geen last hebben van doorbuigen door de centrifugaal krachten.
De diameter is groter en de snelheid is (met losse auto) groter.
Re: Bandenspanningcontrolesysteem
Heeft ook meer met de druk te maken. Een auto is normaal max 3,5 bar bij een caravan is dit 4,5bar. Metalen ventielen zijn wellicht niet echt nodig maar als de keuze hebt lijkt het mij wel beter.