Bandenspanningcontrolesysteem

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Zippo
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 8 aug 2014 10:16

Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door Zippo » za 25 jul 2015 14:24

Forummers,

Ik las in een ander topic iets over een bandenspanningcontrolesysteem voor de caravan.
Is dit in de auto aftelezen?
Wat zijn jullie ervaringen en wat voor merk c.q. prijs hebben jullie?

Mvrgr Erik
Peugeot 508SW (2017); KIP Greyline 47TDB Pullman Edition.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door Micky » za 25 jul 2015 14:32

Ik heb deze en ben er al een paar jaar heel tevreden mee, het display hangt aan de voorruit, geeft veel rust tijdens het rijden, het voordeel is dat je ook kunt zien wat de temperatuur van het wiel (ventiel) is, handig bij lange afdalingen

https://shop.tiremoni.com/en/auto-acces ... tem/a-287/
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18942
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door Hobby Linka » za 25 jul 2015 14:35

RE.gif

Exact dezelfde nadat ik in 2013 een lek ventiel heb gehad. Ben er heel teverden over. Vorig jaar nieuwe banden en meteen bij balanceren de ventielen vooraf laten terug zetten.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Re: Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door Knaapje » za 25 jul 2015 15:37

Ik heb al jaren dit systeem, destijds bij de ANWB voor zo'n EUR 50.
http://www.josn.com.tw/products/detail.aspx?id=62

Overigens in dit draadje vind je alle info:
/viewtopic.php?f=70&t=13603

pd0bao40

Re: Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door pd0bao40 » za 25 jul 2015 17:34

Maar een solo auto vraagt toch al 4 zenders ,een caravan 2 meer tenzij dubbel asser dan red je het niet met minder
dan 8. Neem tenminste aan dat als je controle wil dan op alle banden op auto en caravan. Bestaan die ?

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door janoniem » za 25 jul 2015 17:48

pd0bao40 schreef:Maar een solo auto vraagt toch al 4 zenders.......
Mijn CX-5 bouwjaar 2012 heeft standaard al een bandenspanning bewakingssysteem. Als ik het goed begrijp wordt hierbij gebruik gemaakt van de ABS sensors.
Toen wij overgingen van onze Honda Accord uit 2000 naar deze CX-5 was dat een revolutie; ik moet (voorlopig) alleen nog zelf sturen.
Ik ben niet zo'n control freak die alles door sensors wil bewaken, ergens houdt het op.
Elke pauze loop ik even een rondje om de combinatie, schop o.a. even tegen de bandjes en dat is dan voldoende.

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Re: Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door Knaapje » za 25 jul 2015 20:31

RE.gif RE.gif
Ze zijn verkrijgbaar tot wel 12 banden geloof ik, voor vrachtwagens met opleggers.

Ik gebruik er 2 alleen voor de caravan, mijn auto heeft een ingebouwd systeem.

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door Hobbymachine » za 25 jul 2015 21:53

RE.gif
Deze bijvoorbeeld : http://www.tyrepal.co.uk/
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door Micky » za 25 jul 2015 23:21

pd0bao40 schreef:Maar een solo auto vraagt toch al 4 zenders ,een caravan 2 meer tenzij dubbel asser dan red je het niet met minder
dan 8. Neem tenminste aan dat als je controle wil dan op alle banden op auto en caravan. Bestaan die ?
Mijn auto heeft het standaard, maar dan nog, het gaat om de caravanbanden knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

pd0bao40

Re: Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door pd0bao40 » zo 26 jul 2015 12:14

RE.gif Dat kan voor jou zo zijn voor de meesten onzer die het (nog) niet op de auto hebben, geldt denk ik toch
dat zo zij dit nemen voor de caravan, ook gelijk de auto er mee uit rusten. Een apparaat voor alles zal de meesten
beter bevallen dan 2 apparaten! Maar ja je moet toch je reputatie van altijd in de contramine zijn eer aan doen
niet Micky ? Nou geslaagd ook dit keer weer !

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18942
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door Hobby Linka » zo 26 jul 2015 12:46

Mocht er iemand beslissen om een monitorsysteem aan te schaffen houdt dat wel rekening met de banden druk. Over het algemeen gaan systemen tot max 4.0 bar. De bandendruk van mijn caravan moet koud gemeten 4,5 bar zijn. Het systeem uit de link van Micky gaat tot 5,5 bar. Deze heb ik dus, zoals eerder vermeld, ook. Afgelopen vakantie naar Spanje heb ik kunnen constateren dat de banden druk opliep tot 5,2 bar bij een themperatuur van 35 graden.

Toch even om in de gaten te houden.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door p_vingerhoets » zo 26 jul 2015 12:51

Op zich leuke systemen maar ik heb 1 kanttekening waar je rekening mee moet houden

die censoren wegen enkele grammen extra op het ventiel , is niet zo'n probleem ?

Die enkele grammen worden een stuk meer tijdens rijden door de centrifugaal krachten. Hierdoor komt er dus een grotere kracht op het ventiel te staan. Afhankelijk van de lengte en plaatsing van het ventiel wordt het ventiel gebogen en kan die op den duur beschadigd raken vooral op de plek waar deze de velg in gaat.

de betere systemen hebben de censoren aan de binnenkant van de velg zitten, maar om die te kunnen monteren zal de band eerst los moeten van de velg.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18942
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door Hobby Linka » zo 26 jul 2015 12:56

RE.gif

Klopt helemaal. Zoals ik al in een ander onderwerp hierover had gemeld hebben we in 2013 een lek ventiel gehad. Dat was de reden om het systeem aan te schaffen. Vorig jaar waren mijn banden aan de beurt. De dealer gaf al aan uit eigen beweging stalen i.p.v. rubberventielen te plaatsen. En op mijn verzoek voor het balanceren van de banden de sensoren op de ventielen plaatsen.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

arnovariante

Re: Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door arnovariante » zo 26 jul 2015 13:14

RE.gif RE.gif
Dat klopt zeker!
Ik zelf heb 2 jaar geleden een klapband gehad met de caravan.
Ik ben er zeer zeker van dat de oorzaak moet worden gezocht in een kapot ventiel.
Toen zaten er nog rubberen ventielen in, op de velgen van de caravan waren duidelijk beschadigingen te zien waar het ventieldopje de velg geraakt had tijdens het doorbuigen door de centrifugaal krachten.
Dit doorbuigen zal nog heftiger zijn met een extra gewicht op het ventiel.

@ Janoniem,
Het systeem wat jij bedoelt heb ik ook, maar dit is geen bandendruk controle systeem.
Dit systeem werkt idd met de sensoren van de ABS en het stabiliteits systeem van de auto zonder direct de bandendruk te meten.
De stabiliteit systemen van de auto geven een alarm als de auto anders gaat reageren als gebruikelijk.
Bij mijn Mercedes wil het nog wel eens een vals alarm geven, als ik dan de druk controleer (heb altijd zo'n metertje in de auto) is er niets aan de hand.
Ik denk dat het valse alarm komt omdat er een nogal wat bredere band onder ligt als normaal.
Als je dus een systeem hebt wat daadwerkelijk de druk checkt heb je daar geen last van.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door Micky » zo 26 jul 2015 14:34

pd0bao40 schreef:Maar ja je moet toch je reputatie van altijd in de contramine zijn eer aan doen
niet Micky ? Nou geslaagd ook dit keer weer !
je stelt je aan!
Overigens, toen ik de set kocht had ik het niet op de auto en heb hem alleen voor de caravan gekocht. ;)


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

pd0bao40

Re: Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door pd0bao40 » zo 26 jul 2015 14:43

RE.gif ALS 1 van de 2 zich aanstelt ben ik dat in ieder geval niet. Dat jij zo,n ding alleen voor de ahw kocht is jouw zaak
een normaal mens koopt dan alles compleet.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door Micky » zo 26 jul 2015 16:54

Start een polletje, zullen we zien wie en set heeft met 6 sensoren ook voor op de auto;)


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Zippo
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 8 aug 2014 10:16

Re: Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door Zippo » zo 26 jul 2015 17:11

pd0bao40 schreef:RE.gif Dat kan voor jou zo zijn voor de meesten onzer die het (nog) niet op de auto hebben, geldt denk ik toch
dat zo zij dit nemen voor de caravan, ook gelijk de auto er mee uit rusten. Een apparaat voor alles zal de meesten
beter bevallen dan 2 apparaten! Maar ja je moet toch je reputatie van altijd in de contramine zijn eer aan doen
niet Micky ? Nou geslaagd ook dit keer weer !
Micky gewoon doorgaan met je scherpe , soms dwarse tips en opmerkingen.
Ik vind ze waardevol.

Gr Erik
Peugeot 508SW (2017); KIP Greyline 47TDB Pullman Edition.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18942
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door Hobby Linka » zo 26 jul 2015 17:31

Laten we het netjes houden. Het gaat hier over een bandenspanningscontrolesysteem. Babbelen over elkaar mag, zolang het maar netjes blijft, in de babbelbox.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door PD » zo 26 jul 2015 17:51

RE.gif
Als dat zo is, behoort pd0b-nogwat mijns inziens op zijn minst een gele kaart te krijgen :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door Micky » zo 26 jul 2015 23:19

Zippo en PD dank u.

pd0bao40, ik wacht op je polletje, start hem maar thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

BJvd

Re: Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door BJvd » ma 27 jul 2015 08:45

Is het nodig om de wielen opnieuw te balanceren na het plaatsen van de sensors op de ventielen?

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18942
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door Hobby Linka » ma 27 jul 2015 09:20

De sensoren wegen incusief de batterij 10 gram. Vorig jaar heb ik bij de bandenwissel de sensoren laten plaatsen voordat er gebalanceerd werd.Ik weet niet of je er echt iets van zou merken als je het achterwegen zou laten.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

arnovariante

Re: Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door arnovariante » ma 27 jul 2015 09:38

RE.gif
Volgens mij gaat het balanceren met plakgewichtjes vanaf 5 gram.
Dus dan zou 10 gram best wel veel zijn om aan 1 kant van het wiel toe te voegen.
Met de sensoren erop zou ik iig zeker voor de metalen ventielen gaan.
Dat is al wel aardig gebruikelijk natuurlijk maar bij mij zijn er 4 jaar geleden toch rubberen op gekomen....
Maar ik vind het nog steeds vreemd dat de ventielen van de auto geen last hebben van doorbuigen door de centrifugaal krachten.
De diameter is groter en de snelheid is (met losse auto) groter.

Citrorob

Re: Bandenspanningcontrolesysteem

Bericht door Citrorob » ma 27 jul 2015 12:50

Heeft ook meer met de druk te maken. Een auto is normaal max 3,5 bar bij een caravan is dit 4,5bar. Metalen ventielen zijn wellicht niet echt nodig maar als de keuze hebt lijkt het mij wel beter.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”