Neuswiel, Hard of Lucht?

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
JaapB

Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door JaapB » wo 13 mei 2015 10:17

Wat is jullie ervaring wat betreft het neuswiel in samenwerking met een mover?
Kan je beter een wieltje met een luchtbandje hebben of
de standaard knalharde kunststof dat elk oneffenheidje voelt.
Het werkt bij mij goed hoor, maar je zal ook wel eens op een drassige ondergrond staan.
En als ik dan denk aan die rolstoelen voor op het strand met van die dikke luchtwielen,
dan is dat niet voor niets.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door PD » wo 13 mei 2015 10:19

Ik heb gekozen voor een stalen wiel met rubber loopvlak, verend uitgevoerd voor het moveren. Bijkomend voordeel is de permanente en betrouwbare weegfunktie en bovendien is het wiel lekker breed voor drassige ondergrond.
Bijlagen
image.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door Pino » wo 13 mei 2015 10:31

Ik gebruik deze hieronder. Standaard op mijn Hobby, met weeg mechanisme (maar dat is erg onbetrouwbaar)
Is van hard kunststof en eigenlijk nooit problemen gehad. Past ook goed hoog in de dissel driehoek voor voldoende ruimte bij drempels en zo.
Een enkele keer in drassig terrein zakt hij half weg, maar dat is meer zonde van het grasveld dan dat het vervelend is.
Aan het loopvlak is wel te zien dat het een hard kunststof wiel is. hier en daar al wat sporen van gravel paadjes.
Mocht ik hem moeten vervangen wordt het die van PD hierboven, maar die is ook weer 5 kilo zwaarder....
neuswiel_winterhoff-01.jpg
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door JPGeetje » wo 13 mei 2015 12:04

@TS
Als je de keuze hebt kun je het best voor een luchtband gaan. Deze loopt lichter dan welke ander band ook.
Een luchtband heeft echter ook nadelen want zo'n band heeft onderhoud nodig waar een massief bandje dat niet heeft.
Ook zal je deze band na verloop van tijd moeten vervangen vanwege veroudering.
Deze luchtbandwieltjes, met velg dus, zijn op veel plaatsen te koop voor niet veel, maar let op er zit veel kwaliteitsverschil in.
Vaak zijn de bandjes van plastic ipv rubber. Liggen laten thumbup.gif
Ook zijn deze luchtbandjes vaak wat groter dan je huidige massieve wieltje en zullen ze waarschijnlijk niet in de neuswielhouder passen scratch.gif
Dan zou je dus een complete set moeten aanschaffen.

Succes met je overweging,
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door PD » wo 13 mei 2015 12:06

RE.gif
Nadeel van een luchtbandje vind ik de kans op lek. Nadeel van ons wegend neuswiel is het gewicht... Keuzes, keuzes knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door Chris » wo 13 mei 2015 15:33

Ooit een hard wieltje van mijn vorige caravan vervangen voor een luchtbandje.
Die zijn bij bouwmarkten te koop in div. maten.
As dikte was gelijk en de lengte met een vulring passend gemaakt.
Ook een lekkere kledder vet op het asje gesmeerd.
Wat een spijt, verkeerde wieltjes denk ik, altijd weer leeg, na de stalling stond het altijd plat.
Ook een keer met oppompen de binnenband tussen de buitenband gehad zonder dat ik het zag, binnenband aan flarden natuurlijk.
Ik weet niet of er wel goede luchtbandjes zijn, dat zou ik dan nog wel eens willen proberen.
Mijn neuswiel is als op de foto van Pino, ook een Hobby.
De weegfunctie daarvan is gewoon waardeloos, ik heb nog een mooie aluminium disselweger.... doe ik nooit meer weg.
Een luchtbandje loopt dus lekkerder maar is veel kwetsbaarder, in mijn ervaring.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door Ab » wo 13 mei 2015 21:10

Niet aan beginnen met luchtbandjes.
Zeker niet als je de caravan stalt gedurende het winterseizoen.
Je kunt ze wel vol laten spuiten met rubber.
Maar net zo goed pak je een breed kunststof wiel.
Al of niet met een rubber loopbaan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door Conradi » do 14 mei 2015 00:29

Er brstaan toch ook combi's, ik bedoel hard plastic met een rubberlaag er omheen?
Iemand daarmee ervaring?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7811
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door Nimma » do 14 mei 2015 00:44

Jawel, prima wiel todat ik er in Frankrijk op veel gebruikt scherp gebroken steentjes het rubber loopvlak compleet naar de haaien hielp. Alko wiel met druklager waardoor het heeeel soepel in- en uitdraait, maar het loopvlak rubber is niet bestand tegen dat scherpe gesteente boos.gif
Zonder dat rubber loopvlak nog steeds bruikbaar mrgreen.gif
Laatst gewijzigd door Nimma op do 14 mei 2015 00:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door Thei Luijten » do 14 mei 2015 00:51

Ik ben het helemaal eens met JPGeetje's en Ab's verhalen. Ik had een breed plat hard wiel, maar dat heeft eerder moeite met een dikke kiezel of
laag stoeprandje tijdens het moven en al helemaal tijdens duwen. Ik verving het door een rubber bandje en dat loopt altijd veel soepeler,
bij steentjes en ook bij zand en andere oneffenheden. Toch terug bij af, als ik de caravan uit de stalling haal, altijd een fietspomp nodig,
je moet bijna op de grond gaan liggen om de slang op het ventiel te bevestigen, als het ventiel al zichtbaar is, anders de hele caravan een
stukje verplaatsen of poten uitdraaien. De meeste bandjes zijn bij enkele maanden buitenlucht al helemaal uitgedroogd en vol barsten,
en ik heb al helemaal geen zin om half Nederland af te rijden voor een goede kwaliteit.
Groet,
Thei

Ferdi

Re: Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door Ferdi » do 14 mei 2015 05:41

Wij hebben nadat het originele wiel versleten was, gekozen voor een neuswiel met luchtband van Alko.
Deze zit er nu 3 jaar onder en tot nu toe geen problemen.
De eerste 2 keren na de winterperiode uit de stalling half leeg.
De laatste keer was hij nog goed.
Toch veel beter moveren met luchtbandje over een met kiezel geplaveide oprijlaan :-)
Ik ben er ook van overtuigd dat er veel Chinese rommel te koop is, maar die van ons is wel goed.
Overigens hebben we een kruiwagen die altijd in weer en wind staat en waarvan de band al zeker 18 jaar oud is en nooit hoef bij te pompen en ja er zit lucht in.
Bijzondere kwaliteit dus, het bestaat nog wel.


Groeten Ferdi

arnovariante

Re: Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door arnovariante » do 14 mei 2015 06:45

2014-04-28 17.45.25-1.jpg
Ik zweer bij deze!
Origineel zat er zo'n waardeloos plastic ding op met een iets zachter loopvlak van een paar mm.
Daarna een luchtbandje geprobeerd, leek me ideaal maar dan moet het wel heel blijven, dus niet.....
Nu zit er al 3 jaar deze onder, massief maar niet zo hard.
Deze bevalt het beste.

Er is overigens al eerder zo'n draaadje geweest met een soort poll.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door Chris » do 14 mei 2015 11:32

Nou... kijk nou...

Ik blijk niet de enige te zijn met gemengde gevoelens over zo'n luchtband.
Rijd lekker maar niet te vertrouwen.
( vroeger wel eens de truuk van opa gebruikt, beetje olie in de rubber binnenband, kan goed helpen bij poreuze binnenband) hielp hier ook niet
Gat in de markt dus... wie springt er in.
Neuswiel van brandweerslang maken??? er zijn ook levelers van gemaakt.... prima spul !!

Groet
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door Micky » do 14 mei 2015 15:39

Ferdi schreef:Wij hebben nadat het originele wiel versleten was, gekozen voor een neuswiel met luchtband van Alko.
Deze zit er nu 3 jaar onder en tot nu toe geen problemen.
De eerste 2 keren na de winterperiode uit de stalling half leeg.
De laatste keer was hij nog goed.
Toch veel beter moveren met luchtbandje over een met kiezel geplaveide oprijlaan :-)
Ik ben er ook van overtuigd dat er veel Chinese rommel te koop is, maar die van ons is wel goed.
Overigens hebben we een kruiwagen die altijd in weer en wind staat en waarvan de band al zeker 18 jaar oud is en nooit hoef bij te pompen en ja er zit lucht in.
Bijzondere kwaliteit dus, het bestaat nog wel.


Groeten Ferdi
Ik ben er ook echt te spreken over, wel was mijn band na een jaar of 3 lek, vervangen door een zo goed mogelijke nieuwe en die was nu na de winterstalling nog zo goed als vol, ze verliezen wel druk, raar genoeg, net als alle kinderwagen bandjes. als deze leegloopt laat ik er een keer van dat reparatiespul inlopen, kijken of dat werkt mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
verpro
Berichten: 244
Lid geworden op: zo 16 mei 2010 11:37
Locatie: Westervoort

Re: Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door verpro » zo 14 jun 2015 17:24

Afbeelding wij hebben deze gekocht en die bevalt stukken beter dan de goedkope versie die onder onze caravan zat
Volvo V60 T5 2019 / Weinsberg CaraOne 450 FU 2015

koos
Berichten: 557
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door koos » vr 8 jul 2016 23:13

Een oud onderwerp weer nieuw leven inblazen. Ook ik heb een sterke voorkeur voor een luchtbandje. Maar de vele lekke bandjes tijdens de vakantie maken dat ik ze niet meer durf te gebruiken. Maar vandaag vond ik bij de Bauhaus massief rubber bandjes die dus niet lek kunnen raken. En zien er van buiten identiek uit als de bekende luchtbandjes. Zijn ook even veerkrachtig als luchtbandjes. Zou dit dan de oplossing zijn? We gaan het beleven want hij zit er bij mij al onder.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7100
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door karelV » vr 8 jul 2016 23:31

RE.gif

Is dit te koop bij een specifieke bouwmarkt of bij alle bouwmarkten weenie.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door Gumm » za 9 jul 2016 01:41

Metalen wiel met hard rubberen loopvlak... redelijk onverwoestbaar , zat er vanaf de bouw onder

Gemengde gedachten over die kunststofwielen.
Als deze een opdonder krijgt van een (verkeers)drempel heb je toch best kans dat je je neuswiel verspeelt?
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door primera » za 9 jul 2016 08:55

Harde wiel, want bij de huidige caravan zal een luchtwiel op.
Bij het rangeren kwam de luchtband al snel tegen het chassis. Met klapband als gevolg.

De harde wiel heeft ook niet voldoende ruimte! Maar die klapt in ieder geval niet!

Mij ervaring met luchtbanden is dat die altijd leeg lopen. De ene band sneller als de ander. Van hetzelfde merk.

Vliedje

Re: Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door Vliedje » za 9 jul 2016 09:41

Ik heb geen ervaring met luchtbandjes. Kan daar dus ook geen oordeel over geven. Zowel bij onze Hobby's als onze Sprite's hebben we altijd het standaard neuswiel gebruikt, ook tijdens het moveren en eigenlijk heeft dat nooit problemen opgeleverd. Wel draai ik het neuswiel altijd veel hoger op dan strikt noodzakelijk, waardoor de caravan enigszins achterover hangt. Of het iets uitmaakt weet ik niet, dat doe ik meer op gevoel.

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door Ab » za 9 jul 2016 09:53

koos schreef:Een oud onderwerp weer nieuw leven inblazen. Ook ik heb een sterke voorkeur voor een luchtbandje. Maar de vele lekke bandjes tijdens de vakantie maken dat ik ze niet meer durf te gebruiken. Maar vandaag vond ik bij de Bauhaus massief rubber bandjes die dus niet lek kunnen raken. En zien er van buiten identiek uit als de bekende luchtbandjes. Zijn ook even veerkrachtig als luchtbandjes. Zou dit dan de oplossing zijn? We gaan het beleven want hij zit er bij mij al onder.
Dat is zeker weten de betere oplossing.
Daar heb ik me ooit suf naar gezocht.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door FWalraven » za 9 jul 2016 11:06

Luchtbandjes bij een bouwmarkt, stinken vaak een uur tegen de wind in. Laat die maar gerust hangen.

Frans

koos
Berichten: 557
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door koos » za 9 jul 2016 17:19

Ik snap opmerkingen als "als deze een opdonder krijgt van een verkeersdrempels" of "bandje schuurt te en het chassis" echt niet. Ik weet niet wat jullie uitspoken maar een neuswiel hoort echt geen verkeersdrempel of chassis te raken. En dit bandje stinkt niet. Of deze bij elke bouwmarkt te koop zijn weet ik niet. Maar bij de Bauhaus in Groningen kwam ik hem toevallig tegen. Van buiten niet van een luchtbandje te onderscheiden.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Gebruikersavatar
Cheese
Berichten: 364
Lid geworden op: za 6 feb 2016 23:12

Re: Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door Cheese » za 9 jul 2016 19:06

Al die jaren dat ik caravan rij nognooit een lek of halfleeg neuswiel gehad. Endat wil ik ookzohouden. Dus het blijft een massief rubber wieltje. haphop.gif
knaus blueline 450TF (bj 2000, 1300 kg beladen), met Ford
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.

JaapB

Re: Neuswiel, Hard of Lucht?

Bericht door JaapB » za 9 jul 2016 19:48

@koos
Ik heb even gegoogled, maar als ik het goed begrijp zit dat bedrijf alleen in Groningen.
Of heb jij een link naar een online shop?

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”