waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delta-as
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
Bliksem!! schrik.gif Dat is idd net op tijd
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
Nu ligt er Hankook onder.micky schreef:HOLY schrik.gif
Welke banden heb je nu gemonteerd?
(met de betreffende KargoMax hebben we 13.500km gereden)
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
RE.gif
zo weinig? puuhhh
zo weinig? puuhhh
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18948
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
Blij dat ik geen Delta as heb.
Na 6 jaar 27.460 km gereden met de originele Hobby banden. Gewoon nog 6mm profiel.
Nu 1 jaar KargoMax eronder. 5110 km en geen gebruik sporen. Maar ik zal zeker na elke rit de banden in de gaten houden. En met mijn banden monitor kan ik onderweg de bandendruk en temperatuur in de gaten houden.
Andre
Na 6 jaar 27.460 km gereden met de originele Hobby banden. Gewoon nog 6mm profiel.
Nu 1 jaar KargoMax eronder. 5110 km en geen gebruik sporen. Maar ik zal zeker na elke rit de banden in de gaten houden. En met mijn banden monitor kan ik onderweg de bandendruk en temperatuur in de gaten houden.
Andre
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
Ik kan mij niet voorstellen dat alleen het merk KargoMax ST6000 hier last van had/heeft?
Wellicht dat somige banden beter tegen het Delta geweld kunnen maar het lijkt mij gewoon een zaak van extra atttentie.
Mijn Knaus komt uit 1995 en heeft geen Delta as voorzover ik weet maar gewoon een rechte as.
Wellicht dat somige banden beter tegen het Delta geweld kunnen maar het lijkt mij gewoon een zaak van extra atttentie.
Mijn Knaus komt uit 1995 en heeft geen Delta as voorzover ik weet maar gewoon een rechte as.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
RE.gif
Toch vreemd hoor, zoals ik op de eerste pagina van dit draadje schreef, wij hebben een delta as:
Toch vreemd hoor, zoals ik op de eerste pagina van dit draadje schreef, wij hebben een delta as:
micky schreef:ben even naar buiten gelopen en heb even het profiel gemeten rechter band, buitenkant band 8,3mm binnenkant band 8,7mm.
Linker band buiten 8,5mm en binnen 9mm, geen vreemd resultaat voor een aanhanger vind ik persoonlijk
Dus de banden zijn qua profiel nog zo goed als nieuw en hebben ongeveer 12-13.000km gelopen
het zijn Vredestein Comtrac
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
Kom net bij het caravan bedrijf vandaan i.v.m. een beurt van mijn Dethleffs caravan.
Ook ik heb een delta as i.c.m. de KargoMax ST6000 banden. Deze zien er na ruim 2000 km nog als nieuw uit.
Het bedrijf heeft een schrijven gehad over het probleem en het blijkt dus toch een Knaus probleem te zijn. Bij bepaalde series Knaus caravans is de delta as scheef onder de caravan geplaatst. Hierdoor wordt dus deze slijtage veroorzaakt. Het schijnt dus niets met de banden te maken hebben. Iedere band zal in deze situatie deze slijtage vertonen.
Ben benieuwd hoe Knaus dit probleem gaat oplossen.
Ook ik heb een delta as i.c.m. de KargoMax ST6000 banden. Deze zien er na ruim 2000 km nog als nieuw uit.
Het bedrijf heeft een schrijven gehad over het probleem en het blijkt dus toch een Knaus probleem te zijn. Bij bepaalde series Knaus caravans is de delta as scheef onder de caravan geplaatst. Hierdoor wordt dus deze slijtage veroorzaakt. Het schijnt dus niets met de banden te maken hebben. Iedere band zal in deze situatie deze slijtage vertonen.
Ben benieuwd hoe Knaus dit probleem gaat oplossen.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo 1 mei 2011 11:09
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
Knaus betrekt zijn chassis van Alko, zit dáár de fout bij de montage, of bij het opbouwen van het chassis door Knaus vraag ik mij dan af...
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
RE.gif
ik denk bij het laatste anders zouden meerdere merken er last van hebben
ik denk bij het laatste anders zouden meerdere merken er last van hebben
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
Dat gaat er bij mij niet zomaar in, anders zou het niet een waarschuwing zijn mbt deze banden icm de Delta as, maar eerder een waarschuwing zijn voor een bepaalt type Knaus, tenzij alle knaus caravans waarvan de as scheef gemonteerd is deze kargomax banden zouden hebben.RichTrip schreef:Het schijnt dus niets met de banden te maken hebben. Iedere band zal in deze situatie deze slijtage vertonen.
Ben benieuwd hoe Knaus dit probleem gaat oplossen.
Overigens vind ik het slijtage beeld van de banden die ik gezien heb ook wel passen bij een gewoon scheef gemonteerde as.....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
Er is ook nog zoiets als voortschrijdend inzicht. De KCK is waarschijnlijk erg voorbarig geweest met de waarschuwing zonder de exacte oorzaak te weten. Op zich prima natuurlijk, elke voorkomen klapband en eventuele nare gevolgschade en/of letsel is mooi meegenomenmicky schreef: Dat gaat er bij mij niet zomaar in, anders zou het niet een waarschuwing zijn mbt deze banden icm de Delta as, maar eerder een waarschuwing zijn voor een bepaalt type Knaus, tenzij alle knaus caravans waarvan de as scheef gemonteerd is deze kargomax banden zouden hebben.
Overigens vind ik het slijtage beeld van de banden die ik gezien heb ook wel passen bij een gewoon scheef gemonteerde as.....
De bewuste Knaus caravans zijn waarschijnlijk gewoon vanaf fabriek voorzien van deze banden.
Mijn Delta as/KargoMax ST6000 combi is na een retourtje Zuid-Frankrijk nog in een prima staat. Ook de oude banden (uit 2008, caravan van 2009) die er vorig jaar afgingen waren nog als nieuw zonder noemenswaardige slijtage. Dat waren overigens geen KargoMax ST6000 banden.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
Ik heb een Knaus van voorjaar 2011 en ook deze KargoMax ST6000 banden erop liggen. Nu ongeveer zo'n 15.000 km mee gereden. De linkerband is helemaal oké echter de rechterband heeft zaagtandranden zoals deze tekening:
Volgende de website van "www.velgenshop.nl" betekent dit: Zaagtand randen
Zien de autobanden er uit als een zaagtand? Dan wordt dit veroorzaakt door verkeerde aanraking met het wegdek. De oplossing hiervoor is het opnieuw laten uitlijnen van uw autobanden. De juiste profieldiepte is van groot belang voor de hoogste prestaties van de band. Als u merkt dat de grip op het natte weg vermindert, kan er te weinig profiel op uw band aanwezig zijn.
Kun je een wiel van een caravan ook zo makkelijk uitlijnen bij een auto?? Of is dit ook een teken dat de as verkeerd is gemonteerd?
Volgende de website van "www.velgenshop.nl" betekent dit: Zaagtand randen
Zien de autobanden er uit als een zaagtand? Dan wordt dit veroorzaakt door verkeerde aanraking met het wegdek. De oplossing hiervoor is het opnieuw laten uitlijnen van uw autobanden. De juiste profieldiepte is van groot belang voor de hoogste prestaties van de band. Als u merkt dat de grip op het natte weg vermindert, kan er te weinig profiel op uw band aanwezig zijn.
Kun je een wiel van een caravan ook zo makkelijk uitlijnen bij een auto?? Of is dit ook een teken dat de as verkeerd is gemonteerd?
Caravanloos.
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
RE.gif
Nee dat kan niet bij een caravan.
De enige uitzondering zouden Biod caravans kunnen zijn met onafhankelijke wielophanging.
Nee dat kan niet bij een caravan.
De enige uitzondering zouden Biod caravans kunnen zijn met onafhankelijke wielophanging.
Porsche + Tabbert
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
Volgens de site van Triorep kan de wielstand wel degelijk worden aangepast.
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
RE.gif
Rogers vraagt of het net zo makkelijk kan als bij een auto en dat is niet het geval.
Rogers vraagt of het net zo makkelijk kan als bij een auto en dat is niet het geval.
Porsche + Tabbert
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
In 2013 heb ik ook deze situatie gehad (achteraf). Onderweg kwam ik erachter dat de rechter band slijtage vertoonde en dat vonden wij best veel. Anwb gebeld adac erbi, deze konden niets vinden. Deze verwezen ons door naar een caravanzaak, echter hier constateerden ze volgens de duitsers geen afwijkingen en kwalitatief goede banden met goed profiel. Spanning gecontroleerd, deze was ook goed. Onder het motto je kunt gewoon doorrijden, maar wel even in de gaten houden.
Terug in NL. Caravan aangeboden bij de dealer, wel melden we dat we met de caravan door een put zijn gereden bij huis. Dit kon wel eens de oorzaak zijn.
Caravan is naar scherpenzeel geweest (triorep). Na het uitlijnen zijn we met dezelfde banden in 2014 zowel naar Denemarken 1200km en Frankrijk geweest 2400km. Hierna geen extra slijtage gezien op de band. Ik houd het nu goed in de gaten. Deze caravan hebben we sinds 2008 en voor 2012 (vervangen banden) heb ik hier geen problemen mee gehad. Wat voor merk banden er tussen 2008 en 2012 op zaten weet ik niet meer. Tot 2013. Vermoeden was het rijden door de put. Schade is ook door verzekeraar vergoed. Uitlijnen kan dus wel, maar of de oorzaak bij Knaus of bij GT ligt dat kan ik niet zeggen. Wij hebben een Knaus 500KU met delta as. Maar de opmerking bij de Rdw/kck zal niet voor niets gemaakt zijn.
Terug in NL. Caravan aangeboden bij de dealer, wel melden we dat we met de caravan door een put zijn gereden bij huis. Dit kon wel eens de oorzaak zijn.
Caravan is naar scherpenzeel geweest (triorep). Na het uitlijnen zijn we met dezelfde banden in 2014 zowel naar Denemarken 1200km en Frankrijk geweest 2400km. Hierna geen extra slijtage gezien op de band. Ik houd het nu goed in de gaten. Deze caravan hebben we sinds 2008 en voor 2012 (vervangen banden) heb ik hier geen problemen mee gehad. Wat voor merk banden er tussen 2008 en 2012 op zaten weet ik niet meer. Tot 2013. Vermoeden was het rijden door de put. Schade is ook door verzekeraar vergoed. Uitlijnen kan dus wel, maar of de oorzaak bij Knaus of bij GT ligt dat kan ik niet zeggen. Wij hebben een Knaus 500KU met delta as. Maar de opmerking bij de Rdw/kck zal niet voor niets gemaakt zijn.
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
Uitlijnen is inderdaad mogelijk bij de moderne assen .
dit kan omdat de ankerplaat los kan en deze kan verdraaid worden ,
dit is wel specialistenwerk en kan niet zo maar iedere dealer . Ik heb het ooit wel geleerd maar bracht in zo'n geval de caravan toch meestal naar Scherpenzeel trio rep . ook hier is het advies als je het regelmatig doet dan doe je het goed .Hier kan je als particulier niet terecht maar wel in opdracht van de dealer .
Dus in ieder geval nooit zelf proberen of je moet perongelijk een brug hebben en een moment sleuten van ca 2 meter groot om de boel weer vast te zetten . ik meen uit mijn hoofd meer dan 600 newton .
dit kan omdat de ankerplaat los kan en deze kan verdraaid worden ,
dit is wel specialistenwerk en kan niet zo maar iedere dealer . Ik heb het ooit wel geleerd maar bracht in zo'n geval de caravan toch meestal naar Scherpenzeel trio rep . ook hier is het advies als je het regelmatig doet dan doe je het goed .Hier kan je als particulier niet terecht maar wel in opdracht van de dealer .
Dus in ieder geval nooit zelf proberen of je moet perongelijk een brug hebben en een moment sleuten van ca 2 meter groot om de boel weer vast te zetten . ik meen uit mijn hoofd meer dan 600 newton .
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
deze kwam onder een dethlefs camper vandaan. dus is niet alleen knaus .
het vreemde is dat dit alleen aan 1 kant was . de zware kant van de keuken .
Ik zal dit nog wel verder onderzoeken .
het vreemde is dat dit alleen aan 1 kant was . de zware kant van de keuken .
Ik zal dit nog wel verder onderzoeken .
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
RE.gif
Kijk, dus toch ook een ander merk dan Knaus en dan nog wel een Dethleffs
Hoe oud was deze Dethleffs en had deze ook een Delta as?
Ben benieuwd deze zomer, zal de boel nauwlettend in de gaten houden!
Kijk, dus toch ook een ander merk dan Knaus en dan nog wel een Dethleffs
Hoe oud was deze Dethleffs en had deze ook een Delta as?
Ben benieuwd deze zomer, zal de boel nauwlettend in de gaten houden!
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
Je hebt zelf toch ook een Dethleffs Camper?
Zou je dus moeten weten van de Delta as.
Zou je dus moeten weten van de Delta as.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
Ik heb weer een ander merk (voordat het samenging met Knaus). Het is, naar ik me heb laten wijs maken, een kwestie van onderstel, en dan met name bij wat langere caravans. Bij mij was het ook zo en de dealer kon er geen reden voor aanwijzen, behalve dat het wel vaker voorkwam. Ik vond het na 4 jaar en zo'n 20.000 km. echt wel snel. De Kip die we hiervoor hadden (5.20 lang), deed in 6 jaar meer dan 40.000 km. en elke keer vond ik het weer zonde dat ze vervangen moesten worden.
Just my two cents, wie het weet mag het zeggen.......
Just my two cents, wie het weet mag het zeggen.......
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
Vanaf modeljaar 2009 heeft Dethleffs een ander/nieuwer Alko chassis gebruikt. Tot en met 2008 werd er een ander chassis gebruikt. De verschillen weet ik zo niet, maar rond de koppeling/neuswiel/oplooprem ziet het er helemaal anders uit.Ab schreef:Je hebt zelf toch ook een Dethleffs Camper?
Zou je dus moeten weten van de Delta as.
Ik weet dus niet of er tot en met 2008 ook al een Delta as werd gebruikt en ik weet ook niet het bouwjaar van de Dethleffs van Ralf.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
RE.gif
Het gaat over de geknikte Delta as, en die zat al onder mijn Kip van 1982 (was toen supernieuw, die as)
Het gaat over de geknikte Delta as, en die zat al onder mijn Kip van 1982 (was toen supernieuw, die as)
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
In het kader van dit topic is het waarschijnlijk ook interessant om deze tekst eens door te lezen. Daar wordt ook nog e.e.a. uitgelegd over het hoe en waarom van de delta-as
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: waarschuwing KargoMax ST6000 band in combinatie met Delt
Na je foto gezien te hebben, vraag ik mij af (en dat is niet persoonlijk bedoelt maar algemeen) of caravanners wel regelmatig hun banden controlerenRalf schreef:deze kwam onder een dethlefs camper vandaan. dus is niet alleen knaus .
het vreemde is dat dit alleen aan 1 kant was . de zware kant van de keuken .
Ik zal dit nog wel verder onderzoeken .
Zeker de band op de foto waarvan het profiel aan de buitenzijde compleet weg is en je zowat kunt zien als de caravan voor de deur staat of als je er om heen loopt voor vertrek.
Aangezien ik de banden (en ook de remmen) het allerbelangrijkst vind, controleer ik elke rit de banden met een visuele en handmatige controle (profiel, loopvlak en bulten) om erger te voorkomen.
De band op de foto is toch niet in een rit van laten we zeggen goed naar compleet afgesleten gegaan? En had toch vooraf opgemerkt kunnen worden!?
Dus als algemene tip voor alle forummers: kijk eens wat vaker naar je banden.
Porsche + Tabbert