Stikstof vulling banden
Re: Stikstof vulling banden
Mijns insziens onzin en geldklopperij.
Stikstof heeft grotere moleculen en dringt daardoor niet door t rubber van de band, daardoor zou in de band geen drukverlies meer voorkomen.
Echter, wil je dit bewerkstelligen, dan zal je volgens mij eerst de binnenzijde van de band vacuüm moeten trekken. Anders zit er nog steeds lucht bij..dus zal er nog steeds klein drukverlies optreden.of vergis ik mij nu?
Stikstof heeft grotere moleculen en dringt daardoor niet door t rubber van de band, daardoor zou in de band geen drukverlies meer voorkomen.
Echter, wil je dit bewerkstelligen, dan zal je volgens mij eerst de binnenzijde van de band vacuüm moeten trekken. Anders zit er nog steeds lucht bij..dus zal er nog steeds klein drukverlies optreden.of vergis ik mij nu?
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
Re: Stikstof vulling banden
Ik controleer de bandenspanning met enige regelmaat en hoef eigenlijk nooit bij te pompen; stikstof zou voor mij dan ook niets toevoegen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Stikstof vulling banden
In lucht zit ook stikstof. Stikstof moleculen zijn groter dan zuurstof moleculen en zouden minder snel "ontsnappen" Als dit gebeurt blijft na steeds bijvullen er vanzelf stikstof over. Logisch toch?.............
Re: Stikstof vulling banden
Lucht bestaat toch voor 80% uit stikstof?
Dus slechts 20% is zuurstof en die verdwijnt langzaam.
Als je dan weer aanvult met lucht, heb je al 96% stikstof in je band.
En dat is allemaal geheel gratis.
Dus slechts 20% is zuurstof en die verdwijnt langzaam.
Als je dan weer aanvult met lucht, heb je al 96% stikstof in je band.
En dat is allemaal geheel gratis.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)
Re: Stikstof vulling banden
Tik onder ZOEKEN eens stikstof in
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
-
- Berichten: 1157
- Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
- Locatie: Rotterdam
Re: Stikstof vulling banden
Stikstof in de banden is niet geheel onzin, het wordt toegepast in de luchtvaart en in de formule 1 racerij. De bedoeling is dan temperatuur beheersing.
Het is wel weer een voordeel voor uw bandenhandelaar, je betaalt extra en moet af en toe daar terugkomen omdat bij de gewone pomp geen stikstof wordt geleverd. Een klantenbinder zo gezegd.
Bovendien hoe kunnen wij controleren dat er met stikstof is gevuld we zien alleen een groen ventieldopje
Het is wel weer een voordeel voor uw bandenhandelaar, je betaalt extra en moet af en toe daar terugkomen omdat bij de gewone pomp geen stikstof wordt geleverd. Een klantenbinder zo gezegd.
Bovendien hoe kunnen wij controleren dat er met stikstof is gevuld we zien alleen een groen ventieldopje
Re: Stikstof vulling banden
RE.gif
Bij de pomp hebben ze wel 80% stikstof.
Als je bijvult doe je dat meestal niet met een hele lege band dus het beetje zuurstof is dan toch te verwaarlozen.
Bij de pomp hebben ze wel 80% stikstof.
Als je bijvult doe je dat meestal niet met een hele lege band dus het beetje zuurstof is dan toch te verwaarlozen.
Kip Kompakt 300 LE 69/75 bj2010
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Stikstof vulling banden
Bij ons zat er bij oplevering stikstof in de banden, mocht er bijgevuld moeten worden doe ik dat gewoon thuis met lucht.
Ik zie totaal geen meerwaarde in stikstof, en om op de vraag van TS terug te komen, mengen kan totaal geen kwaad.
Ik zie totaal geen meerwaarde in stikstof, en om op de vraag van TS terug te komen, mengen kan totaal geen kwaad.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Stikstof vulling banden
Klopt niet Zuurstof heeft grotere moleculen (molecuulmassa 32) dan Stikstof (molecuulmassa 28). Stikstof in de banden is zonde van het geld en de dealers en bandenhandel verdient er lekker aan. Stikstof wordt in vliegtuigbanden gebruikt, maar daar praat je over hoge bandendrukken en grote banden die tijdens het landen heel warm worden. Stikstof voert de warmte beter af dan Zuurstof. Onze auto- en caravanbanden zijn aanzienlijk kleiner, hebben niet zo'n hoge druk en worden niet zo warm. Dat je met stikstof in de banden minder verlies heb geloof ik niet. Ik had ooit een snel zacht wordende band op mijn caravan. Men heeft de band opnieuw op de velg gelegd en met Stikstof gevuld (gratis!). Drukverlies in beide banden (eentje met Zuurstof en eentje met Stikstof), was er nauwelijks en van beide banden identiek. Het enige voordeel is misschien dat Zuurstof in principe je banden sneller afbreekt dan Stikstof, maar dat zal in 6 jaar (vervanging) minimaal zijn. Mijn conclusie is geldklopperij.stn schreef:Mijns insziens onzin en geldklopperij.
Stikstof heeft grotere moleculen en dringt daardoor niet door t rubber van de band, daardoor zou in de band geen drukverlies meer voorkomen.
Echter, wil je dit bewerkstelligen, dan zal je volgens mij eerst de binnenzijde van de band vacuüm moeten trekken. Anders zit er nog steeds lucht bij..dus zal er nog steeds klein drukverlies optreden.of vergis ik mij nu?
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk
Re: Stikstof vulling banden
RE.gif
Als het daadwerkelijk de moeite waard is roept men het wel van de daken: "Kom uw hier banden vullen met stikstof, omdat .....".
Nu teert men gewoon op de broodjes aap verhalen van de klanten.
Als het daadwerkelijk de moeite waard is roept men het wel van de daken: "Kom uw hier banden vullen met stikstof, omdat .....".
Nu teert men gewoon op de broodjes aap verhalen van de klanten.
Re: Stikstof vulling banden
In het kader van mijn bandendruk story heb ik me ook verdiept in stikstofvulling.
Daar een word document van gemaakt wat ik hier zal kopiëren.
Maar om enkele opmerkingen hier alvast te beantwoorden.
Zuurstof molecuul is kleiner dan stikstof molecuul omdat door hogere massa van O2 de elektronen dichter tegen de kern getrokken worden.
En door vullen met 100% N2 ( stikstof) en weer leeg laten lopen , en dan weer vullen met 100% N2 , eventueel meerdere cycli , kun je 100% stikstof aardig benaderen.
Maar op den duur zal het zuurstof gehalte , als je maar lang genoeg wacht , in de band naar een percentage gaan behorend bij de druk.
Dat is ongeveer bij 1 bar overdruk ( dus 2 bar werkelijke druk in band) 10% O2 ( zuurstof) , 3 bar 5%, 4 bar 4% , 9 bar 2%.
Nu hier dan verder het artikel , waar ik de stelling zelfs omgedraaid heb , en race auto's en vliegtuigen ook genoemd heb.
Autobanden vullen met gewone lucht is beter dan met stikstof!!
A. Zuurstof neemt in volume meer warmte op dan stikstof, om 1 graad in temperatuur te stijgen. In massa is dat andersom maar een autoband wordt gevuld met een zelfde volume van wat voor gas dan ook .
Dit is belangrijk voor de koeling van bepaalde gebieden van de band die onder een bepaalde temperatuur moet blijven om te voorkomen dat het zijn flexibiliteit verliest en daardoor bij volgende buigingen beschadigd, wat op den duur tot klapbanden kan leiden.
B. Ook water in de band geeft een betere afvoer van warmte dan droge lucht of droge stikstof vulling. Water wordt niet voor niets in centrale verwarming gebruikt en als hoofdbestanddeel van het koelsysteem van de auto.
Hierdoor zal de band inhoud minder warm worden , maar de druk zal bij hogere temperaturen , dus tijdens rijden iets meer oplopen dan droge lucht, wat minder invering geeft aan de band , waardoor minder warmteproductie, dus het mes snijdt aan 2 kanten hier.
De nadelen van water in de band wegen niet op tegen dit grote voordeel. Banden-specialisten zullen beamen dat als ze een band van de velg halen , het deel van de velg binnen de band niet verroest of geoxideerd is .
C. Het weinige zuurstof in de band zal bij exploderen daarvan bij een vrachtwagen die gevaarlijke stoffen vervoert en in brand staat , niet de vuurhaard aanwakkeren. Mogelijk zal de explosie zelfs het vuur doven ondanks dat er een weinig zuurstof in de band zit. Bij tunnels heeft men proef gedaan om de brandhaard in de tunnel met luchtstroom te beperken en dat lukte ondanks dat dit met gewone lucht werd gedaan.
D. In de autosport wordt met stikstof vulling gewerkt om de druk en daardoor de invering en contactoppervlak op de weg zo constant mogelijk te houden, maar ook soms met gewone droge lucht. Daar worden de banden desnoods iedere race vervangen, dus daar speelt de levensduur van de band niet zo’n grote rol. Ook dan geregeld klapband mede vanwege de slechte koeling van de band door afwezigheid van water, maar daar wordt dit nadeel afgewogen tegen het voordeel van een halve seconde snellere rondetijd door optimale grip.
E. Een auto is ook geen vliegtuig waarbij vloeibaar water hoog in de lucht door de lage temperatuur daar over kan gaan in ijs wat onbalans kan geven en bij loskomen van het rubber de verbuiging daarvan ongunstig be-invloed. Stikstof vulling bij vliegtuigen is door voor een ander doel dan autobanden waar die omstandigheden niet voorkomen.
F. Bij met gewone lucht vullen weet de gebruiker dat die zijn bandendruk en banden geregeld moet controleren, wat zorgt voor een langere levensduur en veiliger band leidt, doordat de druk geregeld op peil gebracht wordt en ook de band optisch gecontroleerd wordt op steentjes en scheurtjes.
Door de illusie die gewekt wordt dat bij stikstof vulling de band nauwelijks nog druk verliest , wat vaak overdreven wordt tot zelfs 5 x zo langzaam , maar in werkelijkheid nog geen 2x zo langzaam in het begin, wordt de gebruiker minder nauwkeurig in de controle van de banden en bandendruk. Ook nog eens versterkt door mogelijk aanwezige TMPS in de auto die vaak niet zo nauwkeurig is , waardoor de gebruiker denkt een goede druk te voeren maar eigenlijk al met te lage druk rondrijdt die tot schade aan de band kan leiden.
G. Met gewone lucht vullen kan altijd , zelfs met een fietspomp, is alleen om bij te vullen dus overdreven lang ben je niet bezig. Dan met te lage druk blijven rondrijden omdat je perse met Stikstof wil laten vullen is dan ook helemaal verkeerd. Gewoon doen dat vullen met lucht , ook als de band met stikstof gevuld is.
Ik heb dit verhaal expres zo geschreven.
Eerst wilde ik de verkoop-argumenten van stikstof-vulling opnoemen en daarna onkrachten of relativeren, maar iemand heeft mij gewaarschuwd dat de lezer dan die vermeende voordelen al opslaat en dus door het noemen ervan als waarheid gaat beschouwen.
Daar een word document van gemaakt wat ik hier zal kopiëren.
Maar om enkele opmerkingen hier alvast te beantwoorden.
Zuurstof molecuul is kleiner dan stikstof molecuul omdat door hogere massa van O2 de elektronen dichter tegen de kern getrokken worden.
En door vullen met 100% N2 ( stikstof) en weer leeg laten lopen , en dan weer vullen met 100% N2 , eventueel meerdere cycli , kun je 100% stikstof aardig benaderen.
Maar op den duur zal het zuurstof gehalte , als je maar lang genoeg wacht , in de band naar een percentage gaan behorend bij de druk.
Dat is ongeveer bij 1 bar overdruk ( dus 2 bar werkelijke druk in band) 10% O2 ( zuurstof) , 3 bar 5%, 4 bar 4% , 9 bar 2%.
Nu hier dan verder het artikel , waar ik de stelling zelfs omgedraaid heb , en race auto's en vliegtuigen ook genoemd heb.
Autobanden vullen met gewone lucht is beter dan met stikstof!!
A. Zuurstof neemt in volume meer warmte op dan stikstof, om 1 graad in temperatuur te stijgen. In massa is dat andersom maar een autoband wordt gevuld met een zelfde volume van wat voor gas dan ook .
Dit is belangrijk voor de koeling van bepaalde gebieden van de band die onder een bepaalde temperatuur moet blijven om te voorkomen dat het zijn flexibiliteit verliest en daardoor bij volgende buigingen beschadigd, wat op den duur tot klapbanden kan leiden.
B. Ook water in de band geeft een betere afvoer van warmte dan droge lucht of droge stikstof vulling. Water wordt niet voor niets in centrale verwarming gebruikt en als hoofdbestanddeel van het koelsysteem van de auto.
Hierdoor zal de band inhoud minder warm worden , maar de druk zal bij hogere temperaturen , dus tijdens rijden iets meer oplopen dan droge lucht, wat minder invering geeft aan de band , waardoor minder warmteproductie, dus het mes snijdt aan 2 kanten hier.
De nadelen van water in de band wegen niet op tegen dit grote voordeel. Banden-specialisten zullen beamen dat als ze een band van de velg halen , het deel van de velg binnen de band niet verroest of geoxideerd is .
C. Het weinige zuurstof in de band zal bij exploderen daarvan bij een vrachtwagen die gevaarlijke stoffen vervoert en in brand staat , niet de vuurhaard aanwakkeren. Mogelijk zal de explosie zelfs het vuur doven ondanks dat er een weinig zuurstof in de band zit. Bij tunnels heeft men proef gedaan om de brandhaard in de tunnel met luchtstroom te beperken en dat lukte ondanks dat dit met gewone lucht werd gedaan.
D. In de autosport wordt met stikstof vulling gewerkt om de druk en daardoor de invering en contactoppervlak op de weg zo constant mogelijk te houden, maar ook soms met gewone droge lucht. Daar worden de banden desnoods iedere race vervangen, dus daar speelt de levensduur van de band niet zo’n grote rol. Ook dan geregeld klapband mede vanwege de slechte koeling van de band door afwezigheid van water, maar daar wordt dit nadeel afgewogen tegen het voordeel van een halve seconde snellere rondetijd door optimale grip.
E. Een auto is ook geen vliegtuig waarbij vloeibaar water hoog in de lucht door de lage temperatuur daar over kan gaan in ijs wat onbalans kan geven en bij loskomen van het rubber de verbuiging daarvan ongunstig be-invloed. Stikstof vulling bij vliegtuigen is door voor een ander doel dan autobanden waar die omstandigheden niet voorkomen.
F. Bij met gewone lucht vullen weet de gebruiker dat die zijn bandendruk en banden geregeld moet controleren, wat zorgt voor een langere levensduur en veiliger band leidt, doordat de druk geregeld op peil gebracht wordt en ook de band optisch gecontroleerd wordt op steentjes en scheurtjes.
Door de illusie die gewekt wordt dat bij stikstof vulling de band nauwelijks nog druk verliest , wat vaak overdreven wordt tot zelfs 5 x zo langzaam , maar in werkelijkheid nog geen 2x zo langzaam in het begin, wordt de gebruiker minder nauwkeurig in de controle van de banden en bandendruk. Ook nog eens versterkt door mogelijk aanwezige TMPS in de auto die vaak niet zo nauwkeurig is , waardoor de gebruiker denkt een goede druk te voeren maar eigenlijk al met te lage druk rondrijdt die tot schade aan de band kan leiden.
G. Met gewone lucht vullen kan altijd , zelfs met een fietspomp, is alleen om bij te vullen dus overdreven lang ben je niet bezig. Dan met te lage druk blijven rondrijden omdat je perse met Stikstof wil laten vullen is dan ook helemaal verkeerd. Gewoon doen dat vullen met lucht , ook als de band met stikstof gevuld is.
Ik heb dit verhaal expres zo geschreven.
Eerst wilde ik de verkoop-argumenten van stikstof-vulling opnoemen en daarna onkrachten of relativeren, maar iemand heeft mij gewaarschuwd dat de lezer dan die vermeende voordelen al opslaat en dus door het noemen ervan als waarheid gaat beschouwen.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Stikstof vulling banden
Nog iemand vragen?
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
Re: Stikstof vulling banden
Binnenkort heeft onze caravan een onderhoudsbeurt. Gezien de leeftijd (niet slijtage) van de banden denken we dat we aan nieuwe banden toezijn.
Om niet de hoofdprijs bij de caravandealer te betalen ben ik ook even informatie gaan vragen bij de bandengarage waar onze winter/zomerbanden ook gestald worden.
Ze hadden een aanbod van ongeveer 70 euro per band allin montage, btw, op velg zetten ed. Ze raadden ook stikstof aan,maar na het lezen van jullie bijdragen hier in het forum, zie ik het nut daarvan ook niet in. Ze vragen trouwens 3 euro per vulling per band.
Om niet de hoofdprijs bij de caravandealer te betalen ben ik ook even informatie gaan vragen bij de bandengarage waar onze winter/zomerbanden ook gestald worden.
Ze hadden een aanbod van ongeveer 70 euro per band allin montage, btw, op velg zetten ed. Ze raadden ook stikstof aan,maar na het lezen van jullie bijdragen hier in het forum, zie ik het nut daarvan ook niet in. Ze vragen trouwens 3 euro per vulling per band.
knaus blueline 450TF (bj 2000, 1300 kg beladen), met Ford
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.
Re: Stikstof vulling banden
RE.gif
Ik zou het er gewoon bij doen, maar dan wel even zeggen, je krijgt de opdracht, maar ik verzoek je vriendelijk de banden te voorzien van stikstof, zonder het op de rekening te zetten, doen ze dat niet, weet je genoeg
Ik zou het er gewoon bij doen, maar dan wel even zeggen, je krijgt de opdracht, maar ik verzoek je vriendelijk de banden te voorzien van stikstof, zonder het op de rekening te zetten, doen ze dat niet, weet je genoeg
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Stikstof vulling banden
Ja,stn schreef:Nog iemand vragen?
Hoe verklaar je t dan dat de vrachtauto brand in de Mont Blanc tunnel( op 24 maart 1999) mede uitgegroeit is tot het disaster waar t mee eindigde,doordat van Italiaanse kant ventilatoren aangezet werden om de rook te "verdrijven"daarmee ook de brandhaard voedende.
Das € 6.00 in de 6 jaar,ja ik zou er ook een nachtje over slapen.Cheese schreef:. Ze vragen trouwens 3 euro per vulling per band.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Stikstof vulling banden
Dat ze die rook eruit willen hebben is niet zo moeilijk te verklaren.
Ik neem aan, dat er ook nog mensen in de tunnel aanwezig waren. Rook is meestal dodelijk.
Ik neem aan, dat er ook nog mensen in de tunnel aanwezig waren. Rook is meestal dodelijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Stikstof vulling banden
Beste optie in een slechte situatie, hoe moeilijk het ook is.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Stikstof vulling banden
In de Mont Blanc tunnel?? ja ,daar vielen destijds 39 doden.Ab schreef:Dat ze die rook eruit willen hebben is niet zo moeilijk te verklaren.
Ik neem aan, dat er ook nog mensen in de tunnel aanwezig waren. Rook is meestal dodelijk.
Door de brand liep de temperatuur daar op tot boven de 2000 graden,t is niet alleen de rook geweest.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Stikstof vulling banden
ik lees hier erg veel verwarring m.b.t banden vullen
er wordt erg veel geschreven over "zuurstof" terwijl ze "lucht" bedoelen
zuurstof is een uiterst brandbaar middel en wordt dus nooit in banden gepompt.
lucht is een gevarieerd pakket gassen waaronder zuurstof stikstof water.
doe mij van die drie dan maar stikstof.
water of waterdamp wil ik niet in mijn band hebben om een band te koelen ??
water doe je in een snelkookpan .
een juiste belading, bandenspanning, balancering en goede schokdemping juiste snelheid wordt er nooit iets TE warm
als je regelmatig drukverlies hebt dan is je band poreus of lek en dan helpt stikstof niet.
er wordt erg veel geschreven over "zuurstof" terwijl ze "lucht" bedoelen
zuurstof is een uiterst brandbaar middel en wordt dus nooit in banden gepompt.
lucht is een gevarieerd pakket gassen waaronder zuurstof stikstof water.
doe mij van die drie dan maar stikstof.
water of waterdamp wil ik niet in mijn band hebben om een band te koelen ??
water doe je in een snelkookpan .
een juiste belading, bandenspanning, balancering en goede schokdemping juiste snelheid wordt er nooit iets TE warm
als je regelmatig drukverlies hebt dan is je band poreus of lek en dan helpt stikstof niet.
Re: Stikstof vulling banden
2000 graden? maar goed, door de hitte 1 kant op te sturen red je iedereen aan de andere kant van het vuur, doe je niet, kiest de rook meestal 2 kanten, dus had je waarschijnlijk veel meer of dubbel zoveel doden gehad...eurotrotter schreef:In de Mont Blanc tunnel?? ja ,daar vielen destijds 39 doden.Ab schreef:Dat ze die rook eruit willen hebben is niet zo moeilijk te verklaren.
Ik neem aan, dat er ook nog mensen in de tunnel aanwezig waren. Rook is meestal dodelijk.
Door de brand liep de temperatuur daar op tot boven de 2000 graden,t is niet alleen de rook geweest.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Stikstof vulling banden
Rook gaat omhoog dus bij brand ga je in een tunnel naar beneden. Als dat kan. Vlammen kunnen alle kanten op als er brandbaar materiaal is.
Door naar boven te gaan zijn er bij Kaprun veel doden gevallen met het treintje dat naar boven gaat in dit bekende skigebied. Alle overlevenden gingen naar beneden. Triest verhaal.
Wat betreft de stikstof in autobanden denk dat het weinig voordelen bied net als PD lopen mijn banden nauwelijks af.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door naar boven te gaan zijn er bij Kaprun veel doden gevallen met het treintje dat naar boven gaat in dit bekende skigebied. Alle overlevenden gingen naar beneden. Triest verhaal.
Wat betreft de stikstof in autobanden denk dat het weinig voordelen bied net als PD lopen mijn banden nauwelijks af.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet Arnold
Re: Stikstof vulling banden
Er zal ongetwijfeld wel ergens zuurstof genoemd zijn waar men lucht bedoelde, maar het gaat wel specifiek over die 20% zuurstof die in lucht zitten.emilio schreef:ik lees hier erg veel verwarring m.b.t banden vullen
er wordt erg veel geschreven over "zuurstof" terwijl ze "lucht" bedoelen.
Door de kleine moleculen van zuurstof kan dit gas langzaam ontsnappen door de enigszins poreuze rubber van de band.
Daardoor krijg je drukverlies wat men met puur stikstof (grotere moleculen) wil voorkomen.
Zuurstof brandt niet! daar heb je ook brandstof voor nodig, en temperatuuremilio schreef:zuurstof is een uiterst brandbaar middel en wordt dus nooit in banden gepompt.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Stikstof vulling banden
RE.gif
Als we dan toch bezig zijn op woorden te pakken.
Banden zijn niet enigsinds poreus, dan zou er van van elk gas evenveel uit gaan omdat er miniscule gaatjes in zitten.
Een niet geglazuurde aarden pot is poreus .
Waardoor zuurstof sneller door de bandwang gaat dan stikstof, heeft te maken met diffusie.
En de grootte van het molekuul speelt daar wellliswaar een kleine rol in, maar ook andere zaken.
Eens gelezen dat water als gas nog sneller door de bandwang gaat dan zuurstof, omdat het een dipool is.
Dacht eerst dat edelgassen als helium en argon lage diffussiesnelheid hadden omdat ze nergens mee reageren.
Argon blijkt echter ongeveer 2 keer zo hoge diffusiesnelheid te hebben dan stikstof.
Zuurstof 3x zo snel, als verkoop argument wordt vaak 5x genoemd.
Betekent echter niet dat je als je met 100% zuurstof zou vullen dat dan je 3x zoveel druk verliest dan met 100% stikstof.
Voorbeeld 2 banden gevuld met 100% stikstof en 100% zuurstof tot 4.5 bar.
Stel : de met stikstof gevulde verliest in een bepaalde tijd 10% , dan de 100% zuurstof gevulde niet 30% maar ongeveer 15%.
Nu even ingeschat, zal het even door door mij gemaakt spreadsheet gooien ,en als het veel afwijkt wel melden.
En zuurstof en water kan ook van buiten naar binnen de band diffuseren als de partiële druk daarvan binnen de band lager is dan buiten de band.
Kijk daar de wel van Dalton maar eens op na ( niet de gebroeders Dalton
Als we dan toch bezig zijn op woorden te pakken.
Banden zijn niet enigsinds poreus, dan zou er van van elk gas evenveel uit gaan omdat er miniscule gaatjes in zitten.
Een niet geglazuurde aarden pot is poreus .
Waardoor zuurstof sneller door de bandwang gaat dan stikstof, heeft te maken met diffusie.
En de grootte van het molekuul speelt daar wellliswaar een kleine rol in, maar ook andere zaken.
Eens gelezen dat water als gas nog sneller door de bandwang gaat dan zuurstof, omdat het een dipool is.
Dacht eerst dat edelgassen als helium en argon lage diffussiesnelheid hadden omdat ze nergens mee reageren.
Argon blijkt echter ongeveer 2 keer zo hoge diffusiesnelheid te hebben dan stikstof.
Zuurstof 3x zo snel, als verkoop argument wordt vaak 5x genoemd.
Betekent echter niet dat je als je met 100% zuurstof zou vullen dat dan je 3x zoveel druk verliest dan met 100% stikstof.
Voorbeeld 2 banden gevuld met 100% stikstof en 100% zuurstof tot 4.5 bar.
Stel : de met stikstof gevulde verliest in een bepaalde tijd 10% , dan de 100% zuurstof gevulde niet 30% maar ongeveer 15%.
Nu even ingeschat, zal het even door door mij gemaakt spreadsheet gooien ,en als het veel afwijkt wel melden.
En zuurstof en water kan ook van buiten naar binnen de band diffuseren als de partiële druk daarvan binnen de band lager is dan buiten de band.
Kijk daar de wel van Dalton maar eens op na ( niet de gebroeders Dalton
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Stikstof vulling banden
Onze 2 vorige caravans kregen geen stikstof in de banden.
Onze huidige caravan krijgt standaard tijdens een beurt bij de dealer gratis stikstof in de banden.
Ik vraag er niet om, het gaat er gewoon in.
En ik vind dat prima zo.
Onze huidige caravan krijgt standaard tijdens een beurt bij de dealer gratis stikstof in de banden.
Ik vraag er niet om, het gaat er gewoon in.
En ik vind dat prima zo.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.