Stikstof vulling banden

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16295
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Stikstof vulling banden

Bericht door Jan van Vijven » do 14 apr 2016 16:27

U bedoeld?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

koning

Re: Stikstof vulling banden

Bericht door koning » do 14 apr 2016 16:29

Waar ook de stikstof moleculen door kunnen. awhoea.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16295
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Stikstof vulling banden

Bericht door Jan van Vijven » do 14 apr 2016 16:30

Sorry, ik dacht dat je op Emilio reageerde...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

koning

Re: Stikstof vulling banden

Bericht door koning » do 14 apr 2016 16:31

OK zwaaien.gif

Paulusssttt
Berichten: 118
Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
Locatie: Mooi plekje aan het water

Re: Stikstof vulling banden

Bericht door Paulusssttt » zo 17 apr 2016 19:21

Ik laat mijn banden altijd vullen met Helium.

Scheelt in laadvermogen..
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18938
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Stikstof vulling banden

Bericht door Hobby Linka » zo 17 apr 2016 19:22

RE.gif

Serieus?

Graag alleen normale antwoorden, het is hier geen babbelbox.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Stikstof vulling banden

Bericht door Jadatis » zo 17 apr 2016 21:45

RE.gif

Toch wordt Helium meer aangehaald.
Helium diffusseert nog sneller dan zuurstof, dus de band verliest sneller druk.
Echter Helium geeft warmte sneller over dan Zuurstof en stikstof, dus voor de koeling van de band zou het wel eens beter kunnen zijn.
Dat koeler blijven van de band wordt bij stikstofvulling soms ook als voordeel gebracht.
Dat is echter niet waar, zuurstof neemt meer energie op , en dus Helium nog meer, om 1 graad in temperatuur te stijgen.
In verkoopargumenten wordt Stikstof in Joule per graad C per kg vergeleken.
In een band zit echter een bepaald volume en dan zijn zo'n beetje alle gassen gelijk , licht voordeel voor zuurstof , helium wat minder.
Warmteoverdracht daar is Helium weer beter in , maar de vraag is wat telt voor temperatuur opbouw.
Wat telt voor banden is dat geen stukje van het rubber heeter wordt dan pakweg 130 gr C .
Daar wordt draagvermogen voor berekent .
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stikstof vulling banden

Bericht door Micky » zo 17 apr 2016 21:50

RE.gif

Weke kant wil je de hitte dan op laten gaan scratch.gif richting het warme centrum van de velg door de remmen, of richting het warme loopvlak door het hete asfalt whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Stikstof vulling banden

Bericht door FWalraven » zo 17 apr 2016 22:34

Jadatis schreef:RE.gif

Dat koeler blijven van de band wordt bij stikstofvulling soms ook als voordeel gebracht.
Waar hebben we het dan over, 20 of 0,2 graden ?

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Stikstof vulling banden

Bericht door Jadatis » ma 18 apr 2016 22:47

RE.gif RE.gif
Ik wilde alleen aangeven dat vermeende betere koeling van stikstof als verkoopargument wordt gebruikt.
Dit heb ik echter al ontkracht door aan te tonen dat dan per kilogram wordt aangegeven, dan wint stikstof mwet 13% van zuurstof, en dat is fout.
Een band is gevuld met een zeker volume, en reken je het om naar volume, dan koelt zuurstof zelfs 1% beter.
Blijft marginaal dus eerder in de orde van 0,2 graden, mogelijk zelfs minder.
En als dan het gas in de band enige invloed heeft op die temperatuur, dan blijf je met de isolatie van het rubber zitten.
Denk dat meeste warmte door de velg afgevoerd wordt, tenzij die door warmte van de remmen zelf al warm is, dan kan de gas-samestelling in de band daar al veel minder warmte afgeven.
Is de velg echter warm van remmen , dan zal de snelheid niet zo hoog zijn, dus produceert de band al minder warmte.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Stikstof vulling banden

Bericht door Ab » vr 17 jun 2016 22:24

Het valt mij op dat de druk in caravan banden veel verder oploopt dan bij de autobanden.
Ook de temperatuur van de banden is veel hoger.
De druk in de caravan banden loopt als het warm weer is soms wel 1.5 bar of nog iets meer op.
Bij de auto is dat minder.
Is eigenlijk ook wel logisch.
De auto heeft veel grotere banden.
Ik zie de druk in de caravanbanden soms oplopen tot boven de 6 bar.
Koud pomp ik ze op tot 4.5 bar.
Wat dus ook enigzins relatief is.
Bij 8 graden onder nul is dat anders dan bij 35 graden boven nul.
Lucht zet behoorlijk uit als het verwarmd wordt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Stikstof vulling banden

Bericht door Jadatis » za 18 jun 2016 20:42

RE.gif

op zich zal een band gevuld met 4,5 bar meer in druk oplopen dan een band met 2,5 bar er in, alleen al bij zelfde temperatuurstijging.
Komt nog bij dat een gewone autoband relatief harder opgepompt is in het algemeen, dus minder invering, omdat druk daar berekent wordt op groter gewicht dan er in dagelijks gebruik op komt.
Minder invering geeft minder warmteproducitie dus minder temperatuurstijging in de band.

Dan zijn veel Caravanbanden maar net hard genoeg opgepompt , waardoor maximale invering en dus meer warmteontwikkeling en dus hogere temp in band, dus meer drukstijging.
Ga je dan bij een gewone autoband, 0,3 bar drukstijging, dan is dat bij zelfde temp in band bij 4,5 bar al 0,5 bar , en door relatief meer invering mogelijk al 0,8 bar.

blijft er nog een gat van 0,7 bar , wat dan mogelijk door het aanwezige water in de band kan komen.
De Partiële waterdruk bij 70 graden in de band is 0,3 bar , wat dan bij die temp de extra stijging door water kan geven, Bij 100 gr C is dus 1, 013 bar wat dan de extra drukstijging kan zijn door water .
Bij 90 graden C is de Pp water pas 0,7 bar , Maar ooh ja dan is de drukstijging al meer zonder water.

maar even door mijn spreadsheet gegooid en dan 4,5 bar bij 18 gr C gemeten, geeft bij 76 gr C in de band een druk van 5,6 bar , en extra mogelijk door genoeg vloeibaar water in de band om over te gaan naar gas, geeft nog eens 0,4 extra stijging, samen net die 6 bar .

Zou wel betekenen dat je banden wel wat meer druk zouden kunnen gebruiken bij 18 gr C gevuld, waardoor minder warmte ontwikkeling en dus lagere temp in de band , maar mogelijk dan een hogere druk dan 6 bar.
Het belangrijkste is dus de temp in de band , dat die niet te hoog oploopt, zodat het rubber genoeg warmte daar aan af kan geven zodat het rubber niet te heet wordt.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Stikstof vulling banden

Bericht door Ab » za 18 jun 2016 22:09

Hoezo meer druk ?
Er zit 4.5 bar in. Dat is de maximale druk bij een koude band.
En de loadindex is best ruim overbemeten.
1200 kg draagvermogen per band bij 4.5 bar.
De caravan heeft 1800 kg aslast.
Inveren doen ze dus ook niet zo heel veel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Stikstof vulling banden

Bericht door Jadatis » zo 19 jun 2016 20:51

Dat is vreemd dan dat de druk zo hoog oploopt!
Enige andere oorzaak kan zijn intensief remgebruik, bijvoorbeeld bij afdalen , weet ik wel , moet je de rem zo min mogelijk zien te gebruiken, en dat zal jij ook wel weten.

Hoe heb je die drukken bepaald, met TMPS of drukmeter?
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2053
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Stikstof vulling banden

Bericht door Aviva » do 11 apr 2019 22:37

De dealer heeft vorig jaar onze banden met stikstof afgeleverd.
Carravan komt nu uit de stalling waarbij er wat lucht bij in moet.
Nu begrijp ik dat het niet wenselijk is lucht bij te pompen omdat de band dan de volgende keer helemaal leeg moet zijn voor weer een stikstof vulling.

Wat doen jullie bijpompen met compressor of met stikstof bijvullen bij de bandenboer?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Trisha
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 27 mar 2019 19:55

Re: Stikstof vulling banden

Bericht door Trisha » do 11 apr 2019 22:47

Gewoon bijpompen met lucht. Zie ook:
https://www.bandopspanning.nl/bandenspa ... -stikstof/
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Stikstof vulling banden

Bericht door thmeyer » do 11 apr 2019 22:57


In een band kan nooit 100% met stikstof zitten, want dan moet je de band eerst vacuüm pompen en dan pas bijvullen met stikstof en dat wordt nooit gedaan.
Lucht die wij met z’n alle inademen bestaat uit 78 % stikstof, 21 % zuurstof en 1 % argon en een klein beetje edelgassen en niet te vergeten waterdamp.

Dus een beetje lucht bijpompen is totaal geen probleem.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Wally
Berichten: 1275
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Stikstof vulling banden

Bericht door Wally » do 11 apr 2019 23:05

Caravanner12 schreef:
do 11 apr 2019 22:37
De dealer heeft vorig jaar onze banden met stikstof afgeleverd.
Carravan komt nu uit de stalling waarbij er wat lucht bij in moet.
Nu begrijp ik dat het niet wenselijk is lucht bij te pompen omdat de band dan de volgende keer helemaal leeg moet zijn voor weer een stikstof vulling.

Wat doen jullie bijpompen met compressor of met stikstof bijvullen bij de bandenboer?
Als de dealer dat gratis heeft gedaan is dat aardig van hem.
Als je voor stikstof mag betalen, voortaan gewoon vullen met gratis lucht.
Bij ieder tankstation verkrijgbaar.
De kosten wegen totaal niet op tegen de voordelen.

Frans

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Stikstof vulling banden

Bericht door JanPunne » vr 12 apr 2019 10:10

RE.gif
Dat je gewoon met lucht kunt bijvullen is inderdaad geen probleem.
Echter de stelling dat je bij ieder tankstation lucht kunt bijvullen klopt maar dat dat gratis zou zijn klopt niet.
De lucht is dan wel gratis, het gebruik van het apparaat is dat niet.
Hier om de hoek ging ik altijd voor 0,50 eurocent bijvullen.
En dat deed ik heel wat jaren.
Er was 5 minuten gereserveerd voor dat geld.
Totdat het niet meer lukte, het muntje werd steeds geweigerd en dus besloot ik om anderhalve kilometer verder het weer te proberen.
Daar lukte het wel.
Maar ik was toch getriggert want wat was er dan fout gegaan?
De maatschappij die het apparaat in beheer heeft vond het nodig om er 1 euro van te maken..en de tijd iets korter.
Dat is maar een voorbeeld, hier kun je namelijk nergens gratis lucht bijvullen.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7811
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Stikstof vulling banden

Bericht door Nimma » vr 12 apr 2019 10:14

Bij Tango kost het [nog] niks knipoog.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Stikstof vulling banden

Bericht door Erwin1987 » vr 12 apr 2019 10:28

Das gek bij ons bij de tango wel niet echt een beleid ik pomp overigens gewoon thuis met compressor, stikstof zat ook in de banden van mij auto(gratis) ik heb daar nooit een voordeel van gemerkt.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2053
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Stikstof vulling banden

Bericht door Aviva » vr 12 apr 2019 10:31

RE.gif

Heb zelf een compressor van de Aldi/Lidl dat maakt het wel zo makkelijk om de banden snel bij de pompen en de compressor wordt voor meerdere doeleinden gebruikt,
De dealer heeft dit inderdaad gratis en op eigen initiatief gedaan toen wij de caravan kochten en afgeleverd werd.
Ik vond overigens het drukverlies van de banden met 0,5 best veel.
Volgens het (bovag)rapport van de dealer van april 2018 zat er 3,0 bar in, nu is dit 2,5 bar. Overigens heb ik die 3,0 bar niet nagecheckt.
Ik heb ook geen idee wat een gebruikelijk drukverlies is bij een half jaar stilstaande caravan.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Stikstof vulling banden

Bericht door Erwin1987 » vr 12 apr 2019 10:33

Ik ook niet maar bij mij was het ook ongeveer 0,5 bar.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Stikstof vulling banden

Bericht door PD » vr 12 apr 2019 10:40

Caravanner12 schreef:
vr 12 apr 2019 10:31
Volgens het (bovag)rapport van de dealer van april 2018 zat er 3,0 bar in, nu is dit 2,5 bar. Overigens heb ik die 3,0 bar niet nagecheckt.
Ik heb ook geen idee wat een gebruikelijk drukverlies is bij een half jaar stilstaande caravan.
Mogelijk was die 3,0 Bar gemeten in een werkplaats waar het 20 C is. Wanneer je daarna buiten meet bij ca. 8 C loopt de druk zomaar 0,3 Bar terug.
Om die reden moet je de banden ook op spanning zetten bij een omgevingstemperatuur van 18 C; de zgn. koudedruk.

Overigens is het normaal dat je banden iets leeglopen; ik zet ze ca. 2x per jaar op spanning en moet dan ongeveer 0,2 bar bijpompen.
Het voordeel van TPMS is dat je dit mooi kunt volgen.
Laatst gewijzigd door PD op vr 12 apr 2019 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Stikstof vulling banden

Bericht door Erwin1987 » vr 12 apr 2019 10:43

Re:

Pd jij bent hier wat meer in thuis maar hoeveel mag de spanning oplopen tijden rijden? Mijn banden staan op 2.9bar en als ik ga rijden loopt dit op naar 3.1 soms 3.2, maar wat is maximaal?


Erwin
Home-car racer 48

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”