Stikstof vulling banden
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16295
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Stikstof vulling banden
U bedoeld?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16295
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Stikstof vulling banden
Sorry, ik dacht dat je op Emilio reageerde...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
- Locatie: Mooi plekje aan het water
Re: Stikstof vulling banden
Ik laat mijn banden altijd vullen met Helium.
Scheelt in laadvermogen..
Scheelt in laadvermogen..
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18938
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Stikstof vulling banden
RE.gif
Serieus?
Graag alleen normale antwoorden, het is hier geen babbelbox.
Serieus?
Graag alleen normale antwoorden, het is hier geen babbelbox.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Stikstof vulling banden
RE.gif
Toch wordt Helium meer aangehaald.
Helium diffusseert nog sneller dan zuurstof, dus de band verliest sneller druk.
Echter Helium geeft warmte sneller over dan Zuurstof en stikstof, dus voor de koeling van de band zou het wel eens beter kunnen zijn.
Dat koeler blijven van de band wordt bij stikstofvulling soms ook als voordeel gebracht.
Dat is echter niet waar, zuurstof neemt meer energie op , en dus Helium nog meer, om 1 graad in temperatuur te stijgen.
In verkoopargumenten wordt Stikstof in Joule per graad C per kg vergeleken.
In een band zit echter een bepaald volume en dan zijn zo'n beetje alle gassen gelijk , licht voordeel voor zuurstof , helium wat minder.
Warmteoverdracht daar is Helium weer beter in , maar de vraag is wat telt voor temperatuur opbouw.
Wat telt voor banden is dat geen stukje van het rubber heeter wordt dan pakweg 130 gr C .
Daar wordt draagvermogen voor berekent .
Toch wordt Helium meer aangehaald.
Helium diffusseert nog sneller dan zuurstof, dus de band verliest sneller druk.
Echter Helium geeft warmte sneller over dan Zuurstof en stikstof, dus voor de koeling van de band zou het wel eens beter kunnen zijn.
Dat koeler blijven van de band wordt bij stikstofvulling soms ook als voordeel gebracht.
Dat is echter niet waar, zuurstof neemt meer energie op , en dus Helium nog meer, om 1 graad in temperatuur te stijgen.
In verkoopargumenten wordt Stikstof in Joule per graad C per kg vergeleken.
In een band zit echter een bepaald volume en dan zijn zo'n beetje alle gassen gelijk , licht voordeel voor zuurstof , helium wat minder.
Warmteoverdracht daar is Helium weer beter in , maar de vraag is wat telt voor temperatuur opbouw.
Wat telt voor banden is dat geen stukje van het rubber heeter wordt dan pakweg 130 gr C .
Daar wordt draagvermogen voor berekent .
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Stikstof vulling banden
RE.gif
Weke kant wil je de hitte dan op laten gaan richting het warme centrum van de velg door de remmen, of richting het warme loopvlak door het hete asfalt
Weke kant wil je de hitte dan op laten gaan richting het warme centrum van de velg door de remmen, of richting het warme loopvlak door het hete asfalt
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Stikstof vulling banden
Waar hebben we het dan over, 20 of 0,2 graden ?Jadatis schreef:RE.gif
Dat koeler blijven van de band wordt bij stikstofvulling soms ook als voordeel gebracht.
Re: Stikstof vulling banden
RE.gif RE.gif
Ik wilde alleen aangeven dat vermeende betere koeling van stikstof als verkoopargument wordt gebruikt.
Dit heb ik echter al ontkracht door aan te tonen dat dan per kilogram wordt aangegeven, dan wint stikstof mwet 13% van zuurstof, en dat is fout.
Een band is gevuld met een zeker volume, en reken je het om naar volume, dan koelt zuurstof zelfs 1% beter.
Blijft marginaal dus eerder in de orde van 0,2 graden, mogelijk zelfs minder.
En als dan het gas in de band enige invloed heeft op die temperatuur, dan blijf je met de isolatie van het rubber zitten.
Denk dat meeste warmte door de velg afgevoerd wordt, tenzij die door warmte van de remmen zelf al warm is, dan kan de gas-samestelling in de band daar al veel minder warmte afgeven.
Is de velg echter warm van remmen , dan zal de snelheid niet zo hoog zijn, dus produceert de band al minder warmte.
Ik wilde alleen aangeven dat vermeende betere koeling van stikstof als verkoopargument wordt gebruikt.
Dit heb ik echter al ontkracht door aan te tonen dat dan per kilogram wordt aangegeven, dan wint stikstof mwet 13% van zuurstof, en dat is fout.
Een band is gevuld met een zeker volume, en reken je het om naar volume, dan koelt zuurstof zelfs 1% beter.
Blijft marginaal dus eerder in de orde van 0,2 graden, mogelijk zelfs minder.
En als dan het gas in de band enige invloed heeft op die temperatuur, dan blijf je met de isolatie van het rubber zitten.
Denk dat meeste warmte door de velg afgevoerd wordt, tenzij die door warmte van de remmen zelf al warm is, dan kan de gas-samestelling in de band daar al veel minder warmte afgeven.
Is de velg echter warm van remmen , dan zal de snelheid niet zo hoog zijn, dus produceert de band al minder warmte.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Stikstof vulling banden
Het valt mij op dat de druk in caravan banden veel verder oploopt dan bij de autobanden.
Ook de temperatuur van de banden is veel hoger.
De druk in de caravan banden loopt als het warm weer is soms wel 1.5 bar of nog iets meer op.
Bij de auto is dat minder.
Is eigenlijk ook wel logisch.
De auto heeft veel grotere banden.
Ik zie de druk in de caravanbanden soms oplopen tot boven de 6 bar.
Koud pomp ik ze op tot 4.5 bar.
Wat dus ook enigzins relatief is.
Bij 8 graden onder nul is dat anders dan bij 35 graden boven nul.
Lucht zet behoorlijk uit als het verwarmd wordt.
Ook de temperatuur van de banden is veel hoger.
De druk in de caravan banden loopt als het warm weer is soms wel 1.5 bar of nog iets meer op.
Bij de auto is dat minder.
Is eigenlijk ook wel logisch.
De auto heeft veel grotere banden.
Ik zie de druk in de caravanbanden soms oplopen tot boven de 6 bar.
Koud pomp ik ze op tot 4.5 bar.
Wat dus ook enigzins relatief is.
Bij 8 graden onder nul is dat anders dan bij 35 graden boven nul.
Lucht zet behoorlijk uit als het verwarmd wordt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Stikstof vulling banden
RE.gif
op zich zal een band gevuld met 4,5 bar meer in druk oplopen dan een band met 2,5 bar er in, alleen al bij zelfde temperatuurstijging.
Komt nog bij dat een gewone autoband relatief harder opgepompt is in het algemeen, dus minder invering, omdat druk daar berekent wordt op groter gewicht dan er in dagelijks gebruik op komt.
Minder invering geeft minder warmteproducitie dus minder temperatuurstijging in de band.
Dan zijn veel Caravanbanden maar net hard genoeg opgepompt , waardoor maximale invering en dus meer warmteontwikkeling en dus hogere temp in band, dus meer drukstijging.
Ga je dan bij een gewone autoband, 0,3 bar drukstijging, dan is dat bij zelfde temp in band bij 4,5 bar al 0,5 bar , en door relatief meer invering mogelijk al 0,8 bar.
blijft er nog een gat van 0,7 bar , wat dan mogelijk door het aanwezige water in de band kan komen.
De Partiële waterdruk bij 70 graden in de band is 0,3 bar , wat dan bij die temp de extra stijging door water kan geven, Bij 100 gr C is dus 1, 013 bar wat dan de extra drukstijging kan zijn door water .
Bij 90 graden C is de Pp water pas 0,7 bar , Maar ooh ja dan is de drukstijging al meer zonder water.
maar even door mijn spreadsheet gegooid en dan 4,5 bar bij 18 gr C gemeten, geeft bij 76 gr C in de band een druk van 5,6 bar , en extra mogelijk door genoeg vloeibaar water in de band om over te gaan naar gas, geeft nog eens 0,4 extra stijging, samen net die 6 bar .
Zou wel betekenen dat je banden wel wat meer druk zouden kunnen gebruiken bij 18 gr C gevuld, waardoor minder warmte ontwikkeling en dus lagere temp in de band , maar mogelijk dan een hogere druk dan 6 bar.
Het belangrijkste is dus de temp in de band , dat die niet te hoog oploopt, zodat het rubber genoeg warmte daar aan af kan geven zodat het rubber niet te heet wordt.
op zich zal een band gevuld met 4,5 bar meer in druk oplopen dan een band met 2,5 bar er in, alleen al bij zelfde temperatuurstijging.
Komt nog bij dat een gewone autoband relatief harder opgepompt is in het algemeen, dus minder invering, omdat druk daar berekent wordt op groter gewicht dan er in dagelijks gebruik op komt.
Minder invering geeft minder warmteproducitie dus minder temperatuurstijging in de band.
Dan zijn veel Caravanbanden maar net hard genoeg opgepompt , waardoor maximale invering en dus meer warmteontwikkeling en dus hogere temp in band, dus meer drukstijging.
Ga je dan bij een gewone autoband, 0,3 bar drukstijging, dan is dat bij zelfde temp in band bij 4,5 bar al 0,5 bar , en door relatief meer invering mogelijk al 0,8 bar.
blijft er nog een gat van 0,7 bar , wat dan mogelijk door het aanwezige water in de band kan komen.
De Partiële waterdruk bij 70 graden in de band is 0,3 bar , wat dan bij die temp de extra stijging door water kan geven, Bij 100 gr C is dus 1, 013 bar wat dan de extra drukstijging kan zijn door water .
Bij 90 graden C is de Pp water pas 0,7 bar , Maar ooh ja dan is de drukstijging al meer zonder water.
maar even door mijn spreadsheet gegooid en dan 4,5 bar bij 18 gr C gemeten, geeft bij 76 gr C in de band een druk van 5,6 bar , en extra mogelijk door genoeg vloeibaar water in de band om over te gaan naar gas, geeft nog eens 0,4 extra stijging, samen net die 6 bar .
Zou wel betekenen dat je banden wel wat meer druk zouden kunnen gebruiken bij 18 gr C gevuld, waardoor minder warmte ontwikkeling en dus lagere temp in de band , maar mogelijk dan een hogere druk dan 6 bar.
Het belangrijkste is dus de temp in de band , dat die niet te hoog oploopt, zodat het rubber genoeg warmte daar aan af kan geven zodat het rubber niet te heet wordt.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Stikstof vulling banden
Hoezo meer druk ?
Er zit 4.5 bar in. Dat is de maximale druk bij een koude band.
En de loadindex is best ruim overbemeten.
1200 kg draagvermogen per band bij 4.5 bar.
De caravan heeft 1800 kg aslast.
Inveren doen ze dus ook niet zo heel veel.
Er zit 4.5 bar in. Dat is de maximale druk bij een koude band.
En de loadindex is best ruim overbemeten.
1200 kg draagvermogen per band bij 4.5 bar.
De caravan heeft 1800 kg aslast.
Inveren doen ze dus ook niet zo heel veel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Stikstof vulling banden
Dat is vreemd dan dat de druk zo hoog oploopt!
Enige andere oorzaak kan zijn intensief remgebruik, bijvoorbeeld bij afdalen , weet ik wel , moet je de rem zo min mogelijk zien te gebruiken, en dat zal jij ook wel weten.
Hoe heb je die drukken bepaald, met TMPS of drukmeter?
Enige andere oorzaak kan zijn intensief remgebruik, bijvoorbeeld bij afdalen , weet ik wel , moet je de rem zo min mogelijk zien te gebruiken, en dat zal jij ook wel weten.
Hoe heb je die drukken bepaald, met TMPS of drukmeter?
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Stikstof vulling banden
De dealer heeft vorig jaar onze banden met stikstof afgeleverd.
Carravan komt nu uit de stalling waarbij er wat lucht bij in moet.
Nu begrijp ik dat het niet wenselijk is lucht bij te pompen omdat de band dan de volgende keer helemaal leeg moet zijn voor weer een stikstof vulling.
Wat doen jullie bijpompen met compressor of met stikstof bijvullen bij de bandenboer?
Carravan komt nu uit de stalling waarbij er wat lucht bij in moet.
Nu begrijp ik dat het niet wenselijk is lucht bij te pompen omdat de band dan de volgende keer helemaal leeg moet zijn voor weer een stikstof vulling.
Wat doen jullie bijpompen met compressor of met stikstof bijvullen bij de bandenboer?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Re: Stikstof vulling banden
Gewoon bijpompen met lucht. Zie ook:
https://www.bandopspanning.nl/bandenspa ... -stikstof/
https://www.bandopspanning.nl/bandenspa ... -stikstof/
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦
Stikstof vulling banden
In een band kan nooit 100% met stikstof zitten, want dan moet je de band eerst vacuüm pompen en dan pas bijvullen met stikstof en dat wordt nooit gedaan.
Lucht die wij met z’n alle inademen bestaat uit 78 % stikstof, 21 % zuurstof en 1 % argon en een klein beetje edelgassen en niet te vergeten waterdamp.
Dus een beetje lucht bijpompen is totaal geen probleem.
Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Stikstof vulling banden
Als de dealer dat gratis heeft gedaan is dat aardig van hem.Caravanner12 schreef: ↑do 11 apr 2019 22:37De dealer heeft vorig jaar onze banden met stikstof afgeleverd.
Carravan komt nu uit de stalling waarbij er wat lucht bij in moet.
Nu begrijp ik dat het niet wenselijk is lucht bij te pompen omdat de band dan de volgende keer helemaal leeg moet zijn voor weer een stikstof vulling.
Wat doen jullie bijpompen met compressor of met stikstof bijvullen bij de bandenboer?
Als je voor stikstof mag betalen, voortaan gewoon vullen met gratis lucht.
Bij ieder tankstation verkrijgbaar.
De kosten wegen totaal niet op tegen de voordelen.
Frans
Re: Stikstof vulling banden
RE.gif
Dat je gewoon met lucht kunt bijvullen is inderdaad geen probleem.
Echter de stelling dat je bij ieder tankstation lucht kunt bijvullen klopt maar dat dat gratis zou zijn klopt niet.
De lucht is dan wel gratis, het gebruik van het apparaat is dat niet.
Hier om de hoek ging ik altijd voor 0,50 eurocent bijvullen.
En dat deed ik heel wat jaren.
Er was 5 minuten gereserveerd voor dat geld.
Totdat het niet meer lukte, het muntje werd steeds geweigerd en dus besloot ik om anderhalve kilometer verder het weer te proberen.
Daar lukte het wel.
Maar ik was toch getriggert want wat was er dan fout gegaan?
De maatschappij die het apparaat in beheer heeft vond het nodig om er 1 euro van te maken..en de tijd iets korter.
Dat is maar een voorbeeld, hier kun je namelijk nergens gratis lucht bijvullen.
Dat je gewoon met lucht kunt bijvullen is inderdaad geen probleem.
Echter de stelling dat je bij ieder tankstation lucht kunt bijvullen klopt maar dat dat gratis zou zijn klopt niet.
De lucht is dan wel gratis, het gebruik van het apparaat is dat niet.
Hier om de hoek ging ik altijd voor 0,50 eurocent bijvullen.
En dat deed ik heel wat jaren.
Er was 5 minuten gereserveerd voor dat geld.
Totdat het niet meer lukte, het muntje werd steeds geweigerd en dus besloot ik om anderhalve kilometer verder het weer te proberen.
Daar lukte het wel.
Maar ik was toch getriggert want wat was er dan fout gegaan?
De maatschappij die het apparaat in beheer heeft vond het nodig om er 1 euro van te maken..en de tijd iets korter.
Dat is maar een voorbeeld, hier kun je namelijk nergens gratis lucht bijvullen.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Stikstof vulling banden
Bij Tango kost het [nog] niks
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Stikstof vulling banden
Das gek bij ons bij de tango wel niet echt een beleid ik pomp overigens gewoon thuis met compressor, stikstof zat ook in de banden van mij auto(gratis) ik heb daar nooit een voordeel van gemerkt.
Erwin
Erwin
Home-car racer 48
Re: Stikstof vulling banden
RE.gif
Heb zelf een compressor van de Aldi/Lidl dat maakt het wel zo makkelijk om de banden snel bij de pompen en de compressor wordt voor meerdere doeleinden gebruikt,
De dealer heeft dit inderdaad gratis en op eigen initiatief gedaan toen wij de caravan kochten en afgeleverd werd.
Ik vond overigens het drukverlies van de banden met 0,5 best veel.
Volgens het (bovag)rapport van de dealer van april 2018 zat er 3,0 bar in, nu is dit 2,5 bar. Overigens heb ik die 3,0 bar niet nagecheckt.
Ik heb ook geen idee wat een gebruikelijk drukverlies is bij een half jaar stilstaande caravan.
Heb zelf een compressor van de Aldi/Lidl dat maakt het wel zo makkelijk om de banden snel bij de pompen en de compressor wordt voor meerdere doeleinden gebruikt,
De dealer heeft dit inderdaad gratis en op eigen initiatief gedaan toen wij de caravan kochten en afgeleverd werd.
Ik vond overigens het drukverlies van de banden met 0,5 best veel.
Volgens het (bovag)rapport van de dealer van april 2018 zat er 3,0 bar in, nu is dit 2,5 bar. Overigens heb ik die 3,0 bar niet nagecheckt.
Ik heb ook geen idee wat een gebruikelijk drukverlies is bij een half jaar stilstaande caravan.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Re: Stikstof vulling banden
Ik ook niet maar bij mij was het ook ongeveer 0,5 bar.
Erwin
Erwin
Home-car racer 48
Re: Stikstof vulling banden
Mogelijk was die 3,0 Bar gemeten in een werkplaats waar het 20 C is. Wanneer je daarna buiten meet bij ca. 8 C loopt de druk zomaar 0,3 Bar terug.Caravanner12 schreef: ↑vr 12 apr 2019 10:31Volgens het (bovag)rapport van de dealer van april 2018 zat er 3,0 bar in, nu is dit 2,5 bar. Overigens heb ik die 3,0 bar niet nagecheckt.
Ik heb ook geen idee wat een gebruikelijk drukverlies is bij een half jaar stilstaande caravan.
Om die reden moet je de banden ook op spanning zetten bij een omgevingstemperatuur van 18 C; de zgn. koudedruk.
Overigens is het normaal dat je banden iets leeglopen; ik zet ze ca. 2x per jaar op spanning en moet dan ongeveer 0,2 bar bijpompen.
Het voordeel van TPMS is dat je dit mooi kunt volgen.
Laatst gewijzigd door PD op vr 12 apr 2019 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Stikstof vulling banden
Re:
Pd jij bent hier wat meer in thuis maar hoeveel mag de spanning oplopen tijden rijden? Mijn banden staan op 2.9bar en als ik ga rijden loopt dit op naar 3.1 soms 3.2, maar wat is maximaal?
Erwin
Pd jij bent hier wat meer in thuis maar hoeveel mag de spanning oplopen tijden rijden? Mijn banden staan op 2.9bar en als ik ga rijden loopt dit op naar 3.1 soms 3.2, maar wat is maximaal?
Erwin
Home-car racer 48