Stikstof vulling banden
Re: Stikstof vulling banden
Ik ga ieder jaar voor de vakantie altijd langs bij de bandenboer. Ooit heeft hij de banden -overigens voor nop- gevuld met stikstof en het valt mij eerlijk gezegd op dat er zelden of nooit bijgevuld moet worden. Of dit nu komt door de stikstof of omdat ik nu alu velgen heb of omdat de kwaliteit van de banden beter is geworden, geen flauw idee. Het maakt me eigenlijk niet zoveel uit waar de banden mee gevuld worden. Belangrijker vindt ik de juiste bandenspanning en dat is ook de reden dat ik braaf ieder jaar even langs ga. Onderweg kan je zelden tot 3,5 bar oppompen.
Re: Stikstof vulling banden
RE.gif
HUH onderweg kun je zelden op pompen tot 3,5bar? hoe kom je daarbij?
HUH onderweg kun je zelden op pompen tot 3,5bar? hoe kom je daarbij?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Stikstof vulling banden
4,5 bar is vaak probleem maar iedere pomp haalt de 3,5 bar toch wel?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Stikstof vulling banden
Als het goed is gaan ze tot 4 bar. Dat is mij in ieder geval verteld.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: Stikstof vulling banden
Zoals beloofd stikstof vulling ingevuld in door mij gemaakt spreadsheet.
Als je dan de lege band vult met 100% stikstof , argon , zuurstof , dan verliest zuurstof toch meer in de zelfde tijd.
Stikstof 10% diffusiefactor 1
Argon 19,5% diffusiefactor 2 ( dus 2x zo snel als stikstof)
Zuurstof 27% diffusiefactor 3 40% gesteld diffusiefactor 5.
Bleek ik in de war te zijn met vergelijk stikstof en gewone lucht , dus dat ook maar ingevuld.
Als je vult met gewone lucht en de band verliest in een bepaalde tijd ( denk jaar of meer) met 4,5 bar gevuld , 0,508 bar = 11,28%.
Dan als je de lege band ( met lucht van 1 bar absolute druk= 0 bar gemeten overdruk) vult met 100% stikstof ook tot 4,5 bar dan 0,365 bar verlies= 8,12%
Lukt het je 100% stikstof in de band te krijgen, dus alleen theoretisch mogelijk, tot 4,5 bar weer, dan 0,337 bar verlies = 7,5% verlies van druk.
Gesteld dat zuurstof toch een diffusiefactor van 5 heeft , dan bij 0,508 bar verlies bij gewone lucht 0,25 bar bij 100% stikstof ( zo mogelijk) en 0,293 bar bij 100% stikstof vullen op de lege band.
Scheelt dus maar 0,17 bar ten voordele van stikstof 100% wat nooit haalbaar is, en gesteld difffactor O2 = 5 0,254 bar, meegenomen als je het gratis krijgt.
En dat in de tijd van denk ik een jaar is naar mijn mening niet de moeite om daar geld aan uit te geven.
Als je dan de lege band vult met 100% stikstof , argon , zuurstof , dan verliest zuurstof toch meer in de zelfde tijd.
Stikstof 10% diffusiefactor 1
Argon 19,5% diffusiefactor 2 ( dus 2x zo snel als stikstof)
Zuurstof 27% diffusiefactor 3 40% gesteld diffusiefactor 5.
Bleek ik in de war te zijn met vergelijk stikstof en gewone lucht , dus dat ook maar ingevuld.
Als je vult met gewone lucht en de band verliest in een bepaalde tijd ( denk jaar of meer) met 4,5 bar gevuld , 0,508 bar = 11,28%.
Dan als je de lege band ( met lucht van 1 bar absolute druk= 0 bar gemeten overdruk) vult met 100% stikstof ook tot 4,5 bar dan 0,365 bar verlies= 8,12%
Lukt het je 100% stikstof in de band te krijgen, dus alleen theoretisch mogelijk, tot 4,5 bar weer, dan 0,337 bar verlies = 7,5% verlies van druk.
Gesteld dat zuurstof toch een diffusiefactor van 5 heeft , dan bij 0,508 bar verlies bij gewone lucht 0,25 bar bij 100% stikstof ( zo mogelijk) en 0,293 bar bij 100% stikstof vullen op de lege band.
Scheelt dus maar 0,17 bar ten voordele van stikstof 100% wat nooit haalbaar is, en gesteld difffactor O2 = 5 0,254 bar, meegenomen als je het gratis krijgt.
En dat in de tijd van denk ik een jaar is naar mijn mening niet de moeite om daar geld aan uit te geven.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Stikstof vulling banden
RE.gif Maar als je het gratis krijgt is het mee genomen.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Stikstof vulling banden
RE.gif Mee eens, want wij zijn en blijven Hollanders
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk
Re: Stikstof vulling banden
RE.gif bij al onze vorige caravans moest er voor betaald worden, dus gewoon de buitenlucht gebruikt, ook tot volle tevredenheid trouwens. En als ik lees dat het verlies per jaar marginaal is en waarom dan begrijp ik dat nu ook beter.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Stikstof vulling banden
Diffusie is een, maar de band verliest ook druk doordat tijdens het rijden de band op de velg werkt.
Nog harder gaat het als je stoepjes meepakt.
Dat is dus ook met stikstof het geval.
Ik heb een voetpomp gekocht die tot een bar of 8 geloof ik kan oppompen, die ligt in de disselbak dan kan ik het doen wanneer het mij uitkomt.
Nog harder gaat het als je stoepjes meepakt.
Dat is dus ook met stikstof het geval.
Ik heb een voetpomp gekocht die tot een bar of 8 geloof ik kan oppompen, die ligt in de disselbak dan kan ik het doen wanneer het mij uitkomt.
Re: Stikstof vulling banden
In onze auto zat oorspronkelijk zo''n spuitset met compressor. De spuitset heb ik teruggegeven aan de garage, en een reservewiel en krik aangeschaft. Zodoende heb ik deze uitstekende compressor over, pompt met gemak tot 4.5 bar.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk
Re: Stikstof vulling banden
Gewoon even deze bestellen, heb ik ook ooit gedaan, zeer handig:martijn v o schreef:Diffusie is een, maar de band verliest ook druk doordat tijdens het rijden de band op de velg werkt.
Nog harder gaat het als je stoepjes meepakt.
Dat is dus ook met stikstof het geval.
Ik heb een voetpomp gekocht die tot een bar of 8 geloof ik kan oppompen, die ligt in de disselbak dan kan ik het doen wanneer het mij uitkomt.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Stikstof vulling banden
RE.gif
Waarom dan de voetpomp
Waarom dan de voetpomp
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Stikstof vulling banden
Omdat het compressortje fabrikaat VW is, en dat hoef ik jou dan toch niet uit te leggen he.
Re: Stikstof vulling banden
RE.gif
Ik doe alles ermee hoor (nou ja, alles, ik bedoel de auto en ook de caravan, en verder alles wat in de garage staat op lucht) sinds mijn grote compressor defect is en gerepareerd moet worden (al bijna 2 jaar )
Ik doe alles ermee hoor (nou ja, alles, ik bedoel de auto en ook de caravan, en verder alles wat in de garage staat op lucht) sinds mijn grote compressor defect is en gerepareerd moet worden (al bijna 2 jaar )
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: Stikstof vulling banden
Leuk topic dit, niet alleen ervaringen maar ook de wetenschappelijke onderbouwingen.
Vullen met stikstof gaat geen merkbare voordelen opleveren, tenzij je het aflezen van een paar tiende bar verschil op een drukmeter, na een jaar, als een merkbaar voordeel ervaart.
Vullen met stikstof gaat geen merkbare voordelen opleveren, tenzij je het aflezen van een paar tiende bar verschil op een drukmeter, na een jaar, als een merkbaar voordeel ervaart.
Re: Stikstof vulling banden
RE.gif
JA, dat doe ik wel..
JA, dat doe ik wel..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Stikstof vulling banden
stikstof is denk ik een mooi verhaal om wat bij te verdienen.
Ik heb het er ook in zitten, twijfel nog steeds aan de meerwaarde.
Nu de garage weggaat waar ik ze liet bijvullen gaan we weer gewoon over op gewone lucht.
Kan ik ten minste zelf bijvullen wanneer ik wil.
Als ik toch elke twee weken, wat het advies is om mijn banden te controleren, kan ik ze net zo goed meteen bijvullen.
Controleren deed ik echter twee keer per jaar tijdens de banden wissen bij de auto.
De caravan een keer per jaar aanvang meivakantie
Ik heb het er ook in zitten, twijfel nog steeds aan de meerwaarde.
Nu de garage weggaat waar ik ze liet bijvullen gaan we weer gewoon over op gewone lucht.
Kan ik ten minste zelf bijvullen wanneer ik wil.
Als ik toch elke twee weken, wat het advies is om mijn banden te controleren, kan ik ze net zo goed meteen bijvullen.
Controleren deed ik echter twee keer per jaar tijdens de banden wissen bij de auto.
De caravan een keer per jaar aanvang meivakantie
Re: Stikstof vulling banden
Lijkt me redelijk zinloos. Je zult na een paar achtereenvolgende perioden van 2 weken constateren dat een tussenpoos van 6 maanden ook geen probleem is Wanneer je je banden niet vertrouwt, kun je beter TPMS installeren.Johnnyboy schreef:Als ik toch elke twee weken, wat het advies is om mijn banden te controleren, kan ik ze net zo goed meteen bijvullen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Stikstof vulling banden
Ja en nee, ik betaal er nooit voor maar krijg het wel.Johnnyboy schreef:stikstof is denk ik een mooi verhaal om wat bij te verdienen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Stikstof vulling banden
Als de desbetreffende garage niet gestopt was had ik ze ook nog gewoon met stikstof gevuld, nu een voordeel ik kan ze bijvullen waar ik wil maar goed.
Wat betreft zn controle systeem zit er niet op bij mijn auto, en zo los aanschaffen lijkt me veel te duur.
Wel een tip bij aanschaf andere auto.
Wat betreft zn controle systeem zit er niet op bij mijn auto, en zo los aanschaffen lijkt me veel te duur.
Wel een tip bij aanschaf andere auto.
Re: Stikstof vulling banden
Als vullen met stikstof nu beter was voor de samenstelling (houdbaarheid) van de band zou ik het ook misschien laten doen.
Maar puur alleen voor het moleculen verhaal vind ik het ook alleen maar een zakkenvul verhaal voor de garage's danwel bandenboeren.
Natuurlijk geven sommigen het gratis als service weg, maar dan ook alleen maar met in het achterhoofd de klantenbinding en de vervolg verdiensten omdat je er voor iets anders terug zal komen.
Niets mis mee, want dat is goede bedrijfsvoering.
Stikstof vulling heeft denk ik wel als bijkomend gevolg dat er mensen met een verkeerde druk in de band gaan rondrijden omdat zij in hun onwetendheid er van uit gaan dat de druk door de molecuultjes toch goed blijft en het niet meer voldoende controleren.
Maar puur alleen voor het moleculen verhaal vind ik het ook alleen maar een zakkenvul verhaal voor de garage's danwel bandenboeren.
Natuurlijk geven sommigen het gratis als service weg, maar dan ook alleen maar met in het achterhoofd de klantenbinding en de vervolg verdiensten omdat je er voor iets anders terug zal komen.
Niets mis mee, want dat is goede bedrijfsvoering.
Stikstof vulling heeft denk ik wel als bijkomend gevolg dat er mensen met een verkeerde druk in de band gaan rondrijden omdat zij in hun onwetendheid er van uit gaan dat de druk door de molecuultjes toch goed blijft en het niet meer voldoende controleren.
Als je het niet meer trekt, moet je duwen.
Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.
Re: Stikstof vulling banden
Op alle nieuwe auto's , geleverd vanaf eind 2014 zit er verplicht een TPMS sijsteem op af fabriek. Dit is wettelijk verplicht.Wat betreft zn controle systeem zit er niet op bij mijn auto, en zo los aanschaffen lijkt me veel te duur.
Wel een tip bij aanschaf andere auto.
Op caravans en alle andere aanhangwagens zit dit er niet op. Is echter wel te verktijgen. Bij mijn sijsteem werkt dit draadloos met een app op mijn telefoon.
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Stikstof vulling banden
benzine brand ook niet en eigenlijk brand er niets als je geen 3 componenten hebt, zuurstof met ... brand en met extra zuurstof brand veel beter en heter. RE.gifJPGeetje schreef:Er zal ongetwijfeld wel ergens zuurstof genoemd zijn waar men lucht bedoelde, maar het gaat wel specifiek over die 20% zuurstof die in lucht zitten.emilio schreef:ik lees hier erg veel verwarring m.b.t banden vullen
er wordt erg veel geschreven over "zuurstof" terwijl ze "lucht" bedoelen.
Door de kleine moleculen van zuurstof kan dit gas langzaam ontsnappen door de enigszins poreuze rubber van de band.
Daardoor krijg je drukverlies wat men met puur stikstof (grotere moleculen) wil voorkomen.Zuurstof brandt niet! daar heb je ook brandstof voor nodig, en temperatuuremilio schreef:zuurstof is een uiterst brandbaar middel en wordt dus nooit in banden gepompt.