Stikstof vulling banden
Re: Stikstof vulling banden
RE.gif
Bij ons loopt de druk makkelijk 0,5 Bar of meer op; dat is niets om je druk over te maken.
Vooral bij warm weer is de toename groter; ook de zonzijde van de combi is vaak 0,1 Bar hoger dan de schaduwzijde.
Te hoge druk is niet snel een issue; daarentegen een te lage druk wel omdat je dan het rubber blijvend kunt verbranden zonder dat je het merkt. Ooit zal ie dan ploffen...
Bij ons loopt de druk makkelijk 0,5 Bar of meer op; dat is niets om je druk over te maken.
Vooral bij warm weer is de toename groter; ook de zonzijde van de combi is vaak 0,1 Bar hoger dan de schaduwzijde.
Te hoge druk is niet snel een issue; daarentegen een te lage druk wel omdat je dan het rubber blijvend kunt verbranden zonder dat je het merkt. Ooit zal ie dan ploffen...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Stikstof vulling banden
Re:
Oke dank je
Zon/schaduw was me inderdaad al opgevallen.
Erwin
Oke dank je
Zon/schaduw was me inderdaad al opgevallen.
Erwin
Home-car racer 48
Re: Stikstof vulling banden
@PD
We hebben de banden nu gemeten toen de caravan net uit de stalling reed, de temperaturen van de afgelopen dagen waren niet heel hoog maar laat zo’n schuur aan het einde van de middag een graad of 10 zijn.
Zoals ik uit je laatste post lees is een beetje te hard niet erg en we hebben het over tienden verschil. Ik check ze volgende week nog wel even als het wat warmer is.
We hebben de banden nu gemeten toen de caravan net uit de stalling reed, de temperaturen van de afgelopen dagen waren niet heel hoog maar laat zo’n schuur aan het einde van de middag een graad of 10 zijn.
Zoals ik uit je laatste post lees is een beetje te hard niet erg en we hebben het over tienden verschil. Ik check ze volgende week nog wel even als het wat warmer is.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Re: Stikstof vulling banden
Mijn Duitse bandenboer liet bij de laatste montage een enthousiast advies om ze met stikstof te vullen, achterwege.
Ook op de factuur van de recente beurt zie ik geen regel zoals voorheen, waaruit blijkt dat stikstof is toegepast.
Alleen de groene dopjes herinneren me nog aan een tijdperk waar stikstof waarschijnlijk een hype was.
Ook op de factuur van de recente beurt zie ik geen regel zoals voorheen, waaruit blijkt dat stikstof is toegepast.
Alleen de groene dopjes herinneren me nog aan een tijdperk waar stikstof waarschijnlijk een hype was.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Stikstof vulling banden
Ik vul ze thuis met lucht, met de compressor. Ik heb ze op 4 bar gezet maar ik vraag me af of dit voor mijn caravannetje niet wat teveel van het goede is. Hij weegt maar 1000kg...
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Stikstof vulling banden
Wat is de loadindex van je banden?
Is Maxxis toch?
Is Maxxis toch?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Stikstof vulling banden
En wat is de druk waarbij die 670 kg gedragen mag worden? Bij deze lage maxload kan het ook nog een XL band zijn AT 2,9 of 3,0 bar en dan is 4 bar te hoog.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Stikstof vulling banden
Hoop dat dit lukt via mobiel.
Maar je kunt de druk die je meet omrekenen naar 18 gr C , waar de adviesdruk voor gegeven wordt.
Dus bij 10grC gemeten , zoek in die rij naar de gemeten druk, en ga in die kolom maar boven naar dikgedrukt 18 gr C. Dat is dan de druk die je moet vergelijken met de adviesdruk.
De berekening gaat uit van geen vollumetoename bij hogere druk, en geen extra toename door water in de band. Er mag geintepoleerd worden, en ook al geeft het met kpa dus vgl bar met 2 cijfers achter de komma, kun je nooit zo nouwkeurig meten.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Stikstof vulling banden
Dat is dan maar net aan voldoende vlgs je weging kortgeleden..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Stikstof vulling banden
De 8 pr is een indeling van de referentiedruk, en betekent dat de maxload voor de 65 psi/ 450kPa/4,5 bar is bepaald voor de referentiesnelheid .
Klinkt ingewikkeld, maar dat betekent dat ik ook nog de snelheidscode nodig heb.
Heb het daarom ingevuld in mijn calculator, en volgend advies.
Uitgaande van 1000 kg echt totaalgewicht, zoals je er mee rijdt, geeft als snelheidscode Q of hoger ( referentiesnelheid 160kmpu) 3,7 bar, als snhc N ( 140kmpu ref- snh) 4.0 bar.
Dit is met maximum reserve , waarbij de schoeven nog niet uit je houtwerk trillen, en je kristallen glazen nog heel blijven
Om het weer terug te voeren naar stikstof vulling, die adviezen zijn voor als koud gemeten , dus als temp in band = temp buiten de band, 18 gr C is.
Dus meet je bij 10 gr C buiten , dan in lijstje kijken boven gegeven , om te zien wat het dan zal zijn, de lagere druk betekent dan niet dat er gas uit de band is gegaan , maar dat de gas-samenstelling in de band gekrompen is.
De lagere druk kan het dan hebben tijdens rijden, omdat de afkoeling van de band beter us door grotere temp-verschillen tussen rubber en lucht in en buiten de band.
Andersom moet je geen lucht aflaten bij bijv 35 gr C, dan minder koeling , en dan mag de band ook minder inveren om zo minder warmte te ontwikkelen tijdens rijden.
Invloed van water in de band.
Stel je hebt gevuld met lucht met 100% luchtvochtigheid bij 18 gr C., 4 bar gemeten druk, dus 5 bar werkelijke druk. Dan is daarvan 0,02 bar watergas.
Zakt nu de temp naar vriespunt 0 gr C, dan kan de band nog max 0,006 bar watergas bevatten, dus daalt de druk wel 0,02 min 0,006 = 0,0194 bar extra dan bij droge gas-samenstelling in de band. Gutgut dat is veel.
Daardoor een fractie meer invering dus warmte-ontwikkeling tijdens rijden, maar wordt makkelijk opgevangen door de reserves die ik ingebouwd heb.
Nu bij 35 gr C , dan kan er max 0,056 bar aan watergas in de band zitten, gesteld dat er genoeg vloeibaar water in zit om over te gaan naar gas. Dus dan extra stijging druk door water 0,056 min 0,02 = 0,036 bar extra .
Dan dus minder invering dan bij droge gas-samenstelling , wat alleen maar gunstig is , want minder warmte- productie, de afkoeling is dan ook minder door kleinere temp- verschillen.
Net zoals zuurstof, zal water als gas, bij droge lucht in de band, van buiten de band naar binnen diffuseren.
Dus ook al vul je met absoluut droge lucht, dan zal er naar verloop van tijd, toch water in de band zitten.
Waarschijnlijk is de diffusiesnelheid van watergas nog hoger dan die van zuurstof.
Klinkt ingewikkeld, maar dat betekent dat ik ook nog de snelheidscode nodig heb.
Heb het daarom ingevuld in mijn calculator, en volgend advies.
Uitgaande van 1000 kg echt totaalgewicht, zoals je er mee rijdt, geeft als snelheidscode Q of hoger ( referentiesnelheid 160kmpu) 3,7 bar, als snhc N ( 140kmpu ref- snh) 4.0 bar.
Dit is met maximum reserve , waarbij de schoeven nog niet uit je houtwerk trillen, en je kristallen glazen nog heel blijven
Om het weer terug te voeren naar stikstof vulling, die adviezen zijn voor als koud gemeten , dus als temp in band = temp buiten de band, 18 gr C is.
Dus meet je bij 10 gr C buiten , dan in lijstje kijken boven gegeven , om te zien wat het dan zal zijn, de lagere druk betekent dan niet dat er gas uit de band is gegaan , maar dat de gas-samenstelling in de band gekrompen is.
De lagere druk kan het dan hebben tijdens rijden, omdat de afkoeling van de band beter us door grotere temp-verschillen tussen rubber en lucht in en buiten de band.
Andersom moet je geen lucht aflaten bij bijv 35 gr C, dan minder koeling , en dan mag de band ook minder inveren om zo minder warmte te ontwikkelen tijdens rijden.
Invloed van water in de band.
Stel je hebt gevuld met lucht met 100% luchtvochtigheid bij 18 gr C., 4 bar gemeten druk, dus 5 bar werkelijke druk. Dan is daarvan 0,02 bar watergas.
Zakt nu de temp naar vriespunt 0 gr C, dan kan de band nog max 0,006 bar watergas bevatten, dus daalt de druk wel 0,02 min 0,006 = 0,0194 bar extra dan bij droge gas-samenstelling in de band. Gutgut dat is veel.
Daardoor een fractie meer invering dus warmte-ontwikkeling tijdens rijden, maar wordt makkelijk opgevangen door de reserves die ik ingebouwd heb.
Nu bij 35 gr C , dan kan er max 0,056 bar aan watergas in de band zitten, gesteld dat er genoeg vloeibaar water in zit om over te gaan naar gas. Dus dan extra stijging druk door water 0,056 min 0,02 = 0,036 bar extra .
Dan dus minder invering dan bij droge gas-samenstelling , wat alleen maar gunstig is , want minder warmte- productie, de afkoeling is dan ook minder door kleinere temp- verschillen.
Net zoals zuurstof, zal water als gas, bij droge lucht in de band, van buiten de band naar binnen diffuseren.
Dus ook al vul je met absoluut droge lucht, dan zal er naar verloop van tijd, toch water in de band zitten.
Waarschijnlijk is de diffusiesnelheid van watergas nog hoger dan die van zuurstof.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"