Airbag leveller / oprijblokken

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Airbag leveller

Bericht door Micky » di 25 sep 2018 12:40

RE.gif

of je neemt zoiets, daar zit een accu in, is draagbaar en kun je ook nog als starter gebruiken als je ooit met een lege accu staat:

https://www.wehkamp.nl/powerplus-powx41 ... TvEALw_wcB
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26698
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airbag leveller

Bericht door Ab » di 25 sep 2018 12:54

Ja..en je mover rijdt er ook goed op.
De compressor maakt wel redelijk veel herrie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Airbag leveller

Bericht door Taan » di 25 sep 2018 13:38

Icecubes schreef:
di 25 sep 2018 11:28
Ik twijfel zelf nog een beetje tussen 12 of 230 volt. De auto kan niet altijd bij de caravan staan i.v.m. het formaat plek op de camping, echter ik ben wel van plan een mover met accu te monteren. Aan de andere kant heb je natuurlijk wel altijd stroom op de camping dus 230 zou geen probleem moeten zijn. Ook kan ik hem rond het huis gebruiken als ik een keer geen zin heb om de grote compressor te pakken. Dilemma's scratch.gif

Het belangrijkste voor mij is wel dat ik iets wil hebben wat fatsoenlijk werkt, wellicht dat iemand tips heeft voor goede draagbare compressors? Ik neig toch naar 230 volt omdat ik hem dan ook makkelijk op andere momenten kan inzetten.
Je kunt ook een 12v nemen en dan een 12vnetvoeding erbij kopen. Moet je daar even een female sigarettenaansteker aan klussen.

Ik zou er één nemen met digitale meter. Ik heb er ook één met analoge meter in de auto, maar het wijzertje gaat wel erg heen en weer om fatsoenlijk de spanning af te lezen. Ik heb de Black en Decker ASI200. Daar ben ik tevreden mee. Mijn omvormer is alleen te zwak, die is maar 5A, maar evengoed is het nogwel werkbaar.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Icecubes
Berichten: 62
Lid geworden op: do 30 aug 2018 08:29

Re: Airbag leveller

Bericht door Icecubes » di 25 sep 2018 15:21

Dat is op zich ook wel een goed idee, gewoon een omvormer erbij kopen. Dan is het complete systeem multi inzetbaar.
Ik heb gelukkig al een goede en nauwkeurige bandenpomp voor mijn vaste compressor, dus dat scheelt weer.

Ik zal eens wat googlen wat er zoal te koop is.

Useless
Berichten: 439
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: Airbag leveller

Bericht door Useless » di 25 sep 2018 17:18

Nu in de aanbieding bij de Lidl webshop: een minicompressor met een werkdruk van max 10 bar (alleen 12volt) voor nog geen €15,-
Misschien niet helemaal wat je zoekt maar als tussenoplossing wellicht een goed alternatief?
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

Stori
Berichten: 180
Lid geworden op: di 9 jul 2013 12:47
Locatie: Geel B

Re: Airbag leveller

Bericht door Stori » do 1 nov 2018 08:54

Ook in dit onderwerp, moet ik vanwege mijn man de bedenker van deze leveller bedanken. We wisten op voorhand dat onze gereserveerde plaats een niveauverschil had van 10 cm tussen beide wielen. Vermits onze caravan in een Spaanse stalling staat en gebracht wordt de beheerder, hebben we niet veel tijd om die waterpas te (laten)zetten. Omdat hij het niet geloofde is hij blijven kijken tot de leveller op hoogte was(kan tot 15 cm). Was wel spannend, houdt hij het of niet, want de caravan is zwaarder dan de auto waar we thuis op getest hadden. Maar ging probleemloos.
Omdat de caravan nu 7 maanden op deze plaats staat, hebben we er assteunen onder gezet en de leveller verwijderd.
We hadden wel heel wat bekijks. Heb er een filmpje van gemaakt. En ondertussen hebben al wat kampeervrienden er ook één besteld (nog materaal over). En oh ja, we hadden ginds al een (Aldi)compressor liggen.
Merciekes dus allemaal. Samen met de schroefharingen, stond alles in een mum van tijd recht en kon de vakantie beginnen.
PS: ben nu een weekje in Belgie aan het werk, ik ben namelijk nog niet met pensioen, maar morgen vlieg ik terug.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Airbag leveller

Bericht door Micky » do 1 nov 2018 09:05

RE.gif

Mooi om te lezen dat jullie al weer 2 goede ideeën hebben kunnen gebruiken van het forum, dat is wat dit forum zo uniek maakt thumbup.gif aflower.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: Airbag leveller

Bericht door merchr32 » vr 20 aug 2021 15:32

Even een oud draadje actualiseren.
Ik zag op Marktplaats een aantal professionele hefkussens te koop staan. Merk HOLMATRO en ze zijn echt splinternieuw in de originele verpakking.
Ik heb er zelf een aangeschaft en die kwam vandaag binnen.
Productiedatum 2018.

De kosten zijn € 75,- voor de HLB 6 en € 100,- voor de HLB 8 (incl BTW)
Nieuw kosten deze meer dan € 475,- per stuk excl. BTW.

Misschien iemand geinteresseerd??

Even zoeken op MP onder "holmatro".

holmatro.jpg
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18926
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Airbag leveller

Bericht door Hobby Linka » vr 20 aug 2021 16:17

[re.gif]

Ik kan Holmatro vanuit de brandweer en daar gebruiken ze ook dit soort hefkussens. Dit zijn luchtkussens en die worden bij de brandweer gevuld met hogedruk lucht vanuit een fles.

Hoe wil jij het kussen gaan oppompen? Aangepaste aansluiting en fietspomp?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: Airbag leveller

Bericht door merchr32 » vr 20 aug 2021 17:16

Heb een kleine maar zwaardere compressor uit de 4x4 wereld die tot 8 bar gaat. Lijkt me meer dan voldoende. Moet wel nog de juiste adapter maken met een afsluitklep.
Laatst gewijzigd door merchr32 op vr 20 aug 2021 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: Airbag leveller

Bericht door merchr32 » vr 20 aug 2021 17:16

Ik kon het voor 75 euro niet laten liggen [aschrik.gif]
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Hekkie
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 18 sep 2016 19:53

Re: Airbag leveller

Bericht door Hekkie » ma 16 mei 2022 21:13

Hi Guys,

kom weer eens even kijken want ik ben het "gedoe" met waterpas zetten met de bananen ondertussen wel aardig zat.

Was al tijden van plan een airbag leveler te maken, maar het komt er gewoon niet van. Teveel andere klussen tot ik op vakantie alweer gefrustreerd loop te rommelen de boel waterpas te krijgen :( dan maar er eentje kopen en Ik heb er eentje gevonden die ze kant-en-klaar voor een redelijke prijs op marktplaats (zie onder voor link) verkoopt, maar weet niet of deze goed is of dat een mede forummer ze ook levert en eerlijk gezegd gun ik het liever iemand van ons forum knipoog.gif

https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... en-leveler

is deze betrouwbaar of wie kan mij een juiste richting op helpen alvast bedankt en groeten,

Frank aka Hekkie

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Airbag leveller

Bericht door Morgoth » do 19 mei 2022 15:36

Ik vraag me echt af hoe handig zoiets is. Altijd met slangen en pompen in de weer... Lijkt mij niks. Bovendien lijkt het me ook tamelijk wiebelig als je de caravan maar een klein stukje omhoog moet heffen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Airbag leveller

Bericht door PD » do 19 mei 2022 15:46

Afgelopen weekend op de camping plofte zo’n airbagleveller bij een kampeerder, een behoorlijke knal en de cassetteluifel van die mensen vond het ook niet fijn.

Voor ons volstaan bij scheefstand vrijwel altijd de kleine blokjes van de Froli 👍 en meestal hebben we zelfs helemaal niets nodig. We kunnen met deze sets naar 45, 60 en 105 mm.
Bijlagen
A6E94410-0160-4E66-8170-B3B885855466.jpeg
A518F427-C67E-4D59-AF8C-D269B0A65004.jpeg
F1FC099B-3C36-4B1D-A06F-BC8AAEF6B010.jpeg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 266
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: Airbag leveller

Bericht door henkth » vr 20 mei 2022 09:57

De caravan is waterpas gezet met een airbag leveller en de uitdraaisteunen zijn uitgedraaid.
Vervolgens loopt de leveller leeg of ploft.
De caravan staat dan op de vier uitdraaisteunen.
Dat vinden caravans niet leuk. Kan veel schade veroorzaken aan de bovenbouw van de caravan.
Om die reden zal ik nooit een airbag leveller gebruiken.
Gr. Henk
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18926
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Airbag leveller

Bericht door Hobby Linka » vr 20 mei 2022 10:36

[re.gif]

Dat het heel slecht voor de caravan is als een airbag leveller stuk gaat ben ik helemaal met je eens. Maar er zijn airbag levellers en airbaig levellers.
.
Flat-Jack leveller.jpeg
Met deze leveller zou ik het ook niet doen. Ik heb deze al eens in mijn hand gehad op een beurs. Werd toen gedemonstreerd met een camper, dus geen probleem met uitdraaisteunen als deze lek zou gaan. Het is maar een dun stuk kunststof. Een spijker of scherp stukje steen kan zo maar fataal kunnen worden.
.
Emuk airlift.jpg
Emuk airlift.jpg (50.37 KiB) 4107 keer bekeken
De Emuk airlift ziet er al een stuk degelijker uit. En deze is al een aantal keer door forum leden na gemaakt met behulp van een industriële slang.
.
De eerdere genoemde Holmatro hefkussen lijkt me helemaal geen probleem te geven. Die onder meer ontwikkeld voor de brandweer bij hulpverleningen. En daar kom je nu eenmaal scherpe delen tegen waarbij je niet wilt dat de airbag hier door stuk gaat.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Airbag leveller

Bericht door Taan » do 26 mei 2022 16:51

Zeker zonder mover vond ik de selfmade airbag leveller de handigste manier.
Ik heb wel eens geprobeerd met de dissel als hefboom de caravan uit een kuiltje te krijgen, maar dat lukte niet. Op een schuin blok lijkt mij net zo iets.
Ik heb ook een spindel systeem gehad. Als je tig keer verplaatst in een vakantie krijg je daar ook wel genoeg van.
Op zich kan een potkrikje ook werken, maar staat dat stevig gedurende een vakantie? Dan moet je eigenlijk ook weer assteunen gebruiken. Gedoe.
Het scheelt ook dat ik dit setje bijna kant en klaar kreeg aangeleverd.

Ik heb een accu compressortje dus dat gaat hartstikke handig. Ik blaas het ding op en mijn vrouw staat in de caravan met de waterpas en zegt als ik moet stoppen.
Volledig traploos instelbaar. 1x de caravan neerzetten en klaar.

De bezwaren hierboven komen denk ik vooral voort uit het onbekende.
Voor de stevigheid ben ik niet bang. Het is echt stevig materiaal. Scherpe dingen kom ik haast nooit tegen, maar is wel goed om even te controleren. En op scherpe stenen kan je er iets tussen doen. (Maargoed, je checkt ook niet overal waar je rijdt met je carvan of er scherpe dingen zitten toch?)
Er komt niet eens 2 bar op, en de slang tot 16,5 bar! hebben. Leeglopen doet het ook niet. Wiebelen doet het net zo erg als de caravan op zijn wielen staat. En de uitdraaipoten zorgen voor de stabiliteit.
Nu met de mover zou een systeem zoals PD hierboven heeft ook prima zijn, maar geen reden om de Airbag leveller te vervangen.

Zie hier een post van mij met foto.
viewtopic.php?p=570918&hilit=taan#p558823
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Airbag leveller

Bericht door Stigter » di 9 aug 2022 19:49

Hekkie schreef:Hi Guys,

kom weer eens even kijken want ik ben het "gedoe" met waterpas zetten met de bananen ondertussen wel aardig zat.

Was al tijden van plan een airbag leveler te maken, maar het komt er gewoon niet van. Teveel andere klussen tot ik op vakantie alweer gefrustreerd loop te rommelen de boel waterpas te krijgen :( dan maar er eentje kopen en Ik heb er eentje gevonden die ze kant-en-klaar voor een redelijke prijs op marktplaats (zie onder voor link) verkoopt, maar weet niet of deze goed is of dat een mede forummer ze ook levert en eerlijk gezegd gun ik het liever iemand van ons forum knipoog.gif

https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... en-leveler

is deze betrouwbaar of wie kan mij een juiste richting op helpen alvast bedankt en groeten,

Frank aka Hekkie
Wij hebben bij deze verkoper een air lever gekocht ergens begin dit jaar.
Helaas was deze lek, dit gemeld en op verzoek van de verkoper retour gestuurd en een paar dagen later een nieuwe ontvangen.

Even opgepompt en gecontroleerd, geen lekkage.

Kan gebeuren maar correct en binnen een paar werkdagen opgelost door de verkoper.

Groet Arnold

Gebruikersavatar
euroland
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 13:03
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: Airbag leveller

Bericht door euroland » wo 21 dec 2022 08:12

In plaats van een potkrik ( langzaam zakken ) gebruik ik een goeie schaarkrik, die zakken niet.
Toch altijd bij me voor het geval lekke band onderweg.
Euroland 430 TM SE 1993

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Airbag leveller

Bericht door DV_t » zo 25 dec 2022 11:08

Ik heb het ook een tijdje gebruikt omdat de mover met de Yellow top altijd een gedoe was om de zware caravan er op te rijden/drukken.

Nu met een powerxtreme gebruik ik gewoon weer de gele blokken. Gaat Stukken sneller als met de luchtzak en minder schommelingen in de caravan.

Moet wel toegeven dat het wel een leuke gadget was met de Makita compressor. Op de camping eerst de caravan in de hoogte blazen en daarna de opblaasbare voortent. Altijd garantie op een praatje awhoea.gif

Edwin006
Berichten: 12
Lid geworden op: za 1 apr 2017 13:54

Re: Airbag leveller

Bericht door Edwin006 » di 14 nov 2023 21:10

Laat ik een oud topic eens leven in blazen.

Ik zie mezelf (reuma) niet zo handig het caravannetje zonder mover op een gele plastic leveler krijgen. Daarom overweeg ik een alternatief. Hoe vaak gaat zo een airbagsysteem kapot? Zijn ze ook ergens te krijgen tegen een nette prijs?

En wat zou een alternatief kunnen zijn? Onze caravan is te oud voor de al-ko krik.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Airbag leveller

Bericht door Ron » wo 15 nov 2023 08:01

Een gewone pot krik met hulpstukje die om het chassis gaat.
Werkt ook prima.
of een leveler waarmee je je wiel optilt.
https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... an-leveler

of een opblaasbare.
https://www.obelink.nl/flat-jack-leveller.html
Dus genoeg mogelijkheden.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Airbag leveller

Bericht door Sytske01 » wo 15 nov 2023 09:47

We hebben nu de Milenco alu leveller. https://www.kampeerhalroden.nl/Kampeera ... 6&sqr=mile
Op zich een prima werkend ding, maar mijn man is vaak wel een kwartier aan het draaien, voordat ie goed staat. En het is een groot ding om mee te nemen.
Ik kwam deze tegen op het web: https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... s-caravans
Nog geen ervaring mee dus.

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Airbag leveller

Bericht door iemand » wo 15 nov 2023 10:03

[re.gif]
De "kromme banaan voor caravan". Zoek daar maar eens op.

Mooi spul, maar pas op. Kan je mover beschadigen, doordat de smalle punt weer omhoog komt. [aschrik.gif]

Met de driehoek loop je dat risico niet.
Of gewoon wat oprij-stapelplankjes.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Airbag leveller

Bericht door Bob Diesel » wo 15 nov 2023 10:17

Edwin 006
Doet het zonder mover knipoog.gif
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”