Airbag leveller / oprijblokken

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airbag leveller

Bericht door Ab » vr 4 mar 2016 13:42

Ik denk dat je daar nog heel lang op kunt wachten. Op die ongelukken..zucht.gif
Met opblaasbare bootjes gaat het ook al heel lang goed.
Met ballonnen ook.
De kans dat je een ventiel van een auto of caravanband om je oren krijgt schat ik veel groter in..
Daar zijn er wereldwijd ook een stuk of wat meer van. mrgreen.gif
En daar zit veel meer druk in. Om van fietsbandjes maar niet te spreken.
Om een caravan op te tillen je maar 2 of 3 bar nodig...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Airbag leveller

Bericht door Ad » vr 4 mar 2016 13:47

Hobby Linka schreef:RE.gif RE.gif

Aan wat voor een ongevallen denk je dan Ad? Ik heb deze Airbag leveller al op verschillende sites te koop zijn staan. Alleen een autoventiel om te vullen en leeg te laten lopen. Dus geen veiligheid appendage zoals de "professionele" luchtkussens.

De Airbag is klein en als deze scheurt kan de caravan een paar centimeter zakken. Je moet natuurlijk nooit onder een caravan kruipen als deze alleen door een Airbag is gelift.
Een wegschietend ventiel en wegvliegende stukken rubber zijn de belangrijkste risico's. Vaak staan op campings er ook kinderen te kijken wat Pa voor moois aan het doen is. Het zakken van de caravan kun je gedeeltelijk voorkomen door de poten voor het levelen zo veel mogelijk uit te draaien. "Opstoppen" noemen we dat bij de Brandweer. Onderschat vooral de krachten niet die vrij kunnen komen. Gekochte levelers moeten een CE keurmerk hebben.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: Airbag leveller

Bericht door Thei Luijten » vr 4 mar 2016 14:31

Beste Ad, ik kan natuurlijk niet instaan voor de levelers die ik niet zelf gemaakt heb, want ik heb ze nooit kunnen beoordelen, maar ik heb er toch alle vertrouwen in.
De slang die ik gebruik is bestendig tot 14 Bar, heeft een oersterke wapening, de gaatjes die ik pons zijn 5 mm Ø, de boutjes M6, van uitlodderen kan geen sprake zijn, de slang is dichtgelijmd, aan de buitenzijde wordt de slang ook gelijmd tegen de aluminium strip waarin tussen alle gaten ook nog diagonaal 2 mm diepe kuiltjes zijn geboord, het met rubber beklede taps uitlopende tubeless ventiel van 10 mm Ø wordt geschuurd, gelijmd, en heeft aan de binnenzijde ook nog een verdikking tot 16 mm, en we hebben slechts 2 Bar nodig voor mijn 1500 kg zware "Barnevelder". Ik heb hem vanmiddag nog tussen mijn knieën geklemd opgeblazen. (mijn vrouw was erbij :-) Ik heb er ook een paar gemaakt zonder een drup lijm, zij blijven wekenlang perfect op druk.
Groet,
Thei

Het grijze rubber blokje wordt om het ventiel gelijmd, waarna het in amandelvorm geschuurd wordt. Ook heb ik proeven gedaan met een of meerdere geschuurd en gelijmde o-ringen om het ventiel, evenals met een rubber kabeldoorvoer, het blijkt onnodig en overdreven.
Bijlagen
1504 Ventielafdichting X2.jpg
1504 Ventiel  afdichtingen.jpg

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Airbag leveller

Bericht door Ad » vr 4 mar 2016 14:47

RE.gif Met alle respect Thei, je hebt er best goed over nagedacht, maar wees voorzichtig. Ik heb in mijn werkzame leven veel aan (bedrijfs) ongevallenonderzoek gedaan en veel gekke dingen gezien, waarvan men dacht dat het veilig was en het toch mis ging.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airbag leveller

Bericht door Ab » vr 4 mar 2016 18:22

Er zijn vele malen meer dingen gebeurd die je niet hebt gezien en die wel goed gingen nietwaar? :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Lotte
Berichten: 86
Lid geworden op: za 11 feb 2012 14:15
Locatie: in de vloanders bi Ieper

Re: Airbag leveller

Bericht door Lotte » za 5 mar 2016 05:50

Bedankt voor de uitleg Thei,U geloven ze misschien wel.Wie het niet vertrouwt HOEFT geen airbag te maken of te kopen.Ik leg bijvoorbeeld ook geen "rechapé,(heropgegoten) banden onder mijn caravan "omdat ik het niet vertrouw.Mijn overbuur kan dit beamen,na een klapband en 3500 euro schade vorig jaar.
Moest er onverhoopt ooit een ventiel loskomen,dan vliegt het heus niet tot op de maan.Als dit tijdens het opblazen gebeurt dan vliegt het ventiel nergens heen,omdat dit nog vast hangt aan de opblaasslang.
Vliegt het ventiel eruit na het opblazen kun je dit wel niet vergelijken met een klapband,het zou me sterk verwonderen dat het ventiel in een keer uitscheurt en daardoor gelanceerd wordt,we spreken nog altijd over een beperkte druk in de airbag.Er zit méér druk op een fietsband weenie.gif ,nog nooit een renner tegengekomen met een ventiel in zijn kuiten mrgreen.gif Mijn opblaasslang is dan ook lang genoeg dat ik er niet met mijn neus erbij sta.Een voorwerp plaatsen voor het ventiel,een kratje of een stoel is niet verboden en biedt misschien een extra veiligheidsgevoel.Het is zoals snijden met een mes,snij altijd weg van je af,nooit naar je lichaam toe.Er zijn er natuurlijk ook die het nooit leren,en het gevaar onbewust opzoeken.
Met een CE keurmerk erop is dit dan een garantie dat er niks kan gebeuren????? denk het niet.
Ooit is iedere uitvinding getest geweest alvorens er een keurmerk kon worden toegekend.
Het is zoals Thei zegt,als je het ZELF niet hebt gemaakt,kun je ook niet de garantie geven dat het goed is uitgevoerd.
Ben je echt een klusser die met de moed der wanhoop aan deze airbag begint,stop ermee en betaal de prijs voor een airbag die de hulpdiensten gebruiken met CE keurmerk
Zo kun je gerust slapen (met een lichte portemonnee) mrgreen.gif
Lotte
Fendt Saphir 450 QB.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Airbag leveller

Bericht door blefke » za 5 mar 2016 09:42

RE.gif thumbup.gif

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Airbag leveller

Bericht door Ad » za 5 mar 2016 10:42

Ab schreef:Er zijn vele malen meer dingen gebeurd die je niet hebt gezien en die wel goed gingen nietwaar? :lol:
Klopt, maar ook vele malen dingen die misgingen die ik niet heb gehoord en/of gezien omdat ze onder de pet werden gehouden en niet te vergeten de dingen die bijna misgingen, maar onder net iets andere omstandigheden tot een ongeval hadden kunnen leiden. scratch.gif
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Airbag leveller

Bericht door vikingpirate » za 5 mar 2016 11:04

Alles kan, niks is zeker in het leven. Oja toch wel je gaat echt DOOD.
Trekker met sleurhut

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Airbag leveller

Bericht door blefke » za 5 mar 2016 11:05

RE.gif scratch.gif

Dnka
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 16 aug 2015 10:09

Re: Airbag leveller

Bericht door Dnka » di 22 mar 2016 08:01

IMG_3059.JPG
IMG_3059.JPG (78.53 KiB) 6845 keer bekeken
Beste Forum collegaas.

Ben naar aanleiding van dit forum Airbag leveller ben ik ook eens aan de slag gegaan. Slang gekocht rvs strip + boutjes.
De slang zoals hier op het forum werdt geopperd met twee seconden lijm gelijmd en het geheel warm gestookt voor wat vulcanisatie.

Helaas na drie verwoede opwarmingen en aanr=draaien blijft het geheel lekken.
Ben er van overtuigd dat het gebruikte materiaal verkeerd is. Het is een soort plastic slang.

Heeft iemand een adres waar ik het juiste materiaal kan kopen?
Bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Airbag leveller

Bericht door Micky » di 22 mar 2016 08:42

RE.gif

Die 2 secondenlijm lijkt me helemaal geen goed idee, kijk eens naar deze tekst van Thei, wellicht heb je er iets aan:
Thei Luijten schreef:Zoals ik al eerder meldde dat ik ook geïnteresseerd was heb ik eindelijk ook zo'n "blaasbalg" gemaakt.
Ik heb echter een iets ander vorm gekozen, geen belangrijke wijziging, maar voor mij geschikter, omdat ik hem mogelijk ook voor andere doeleinden wil gebruiken.
De strips heb ik een gebogen vorm gegeven om de spanning gelijk te verdelen over alle boutjes. Ook heb ik r.v.s.-boutjes met een verzonken inbuskop gebruikt en in
de onderliggende strip heb ik draad getapt om het geheel, leeg, nog platter te maken. Leeg maximaal 14 mm dik. Ik heb recent 2 buitendeuren geplaatst met kozijn,
samen meer dan 200 kg. Dan kun je met dit middel sneller het geheel stellen, en zonder grote inspanning. Ik wil hem ook als pers gebruiken, daarom 2 ogen om hem
vast te kunnen zetten. Het ventiel aan de zijkant werkt natuurlijk perfect, maar op mijn wijze oogt het fraaier( kwestie van smaak natuurlijk) is minder kwetsbaar
en minder kattenkwaad-uitnodigend. Het stuk slang kocht ik bij een groothandel vlak in de buurt, het is lijkt een een soort rubber maar is het niet, ook geen p.v.c.
en met nylon weefsel gewapend. Na proeven met diverse lijmsoorten heb ik slechts een middel gevonden met een positief effect: Renia Col, Syntic total universal kleber.
Het rubber goed schuren, stofvrij maken en insmeren met de (naaimachine-olie-achtige) lijm, na een half uur met een föhn verhitten tot de lijm en kunststof licht
begint te schuimen en dan de al voorgemonteerde boutjes snel aandraaien. Met geen paard meer los te krijgen.
Ik zal enkele foto's toevoegen. Als iets niet helder is hoor ik het.
Met vriendelijke groet,
Thei
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Airbag leveller

Bericht door blefke » di 22 mar 2016 09:10

Inderdaad 2 secondenlijm = niet de juiste lijm.
Ik zou inderdaad de Thei methode toepassen.
Daarbij vraag ik mij af of de strips niet te smal zijn die je gebruikt hebt.
Ik heb er zelf ook 1tje en die functioneert prima.
Heb dan ook wel hulp gehad van de master himself mrgreen.gif

blefke

Dnka
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 16 aug 2015 10:09

Re: Airbag leveller

Bericht door Dnka » di 22 mar 2016 09:14

dank je wel Micky

Dat van die twee seconden lijm heb ik ook hier uit het forum vernomen. De slang die ik gebruik is veel meer van het "plastic" soort en dat is volgens mij het probleem.
Als ik een rubber soort ergens kan kopen zal ik zeker het advies van Thei opvolgen aangaande de lijm.

Dnka
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 16 aug 2015 10:09

Re: Airbag leveller

Bericht door Dnka » di 22 mar 2016 09:19

He Blefke

De gebruikte strip is rvs 20 x 5 mm. Is hier voorradig vandaar.
Zoals eerder gemeld ik moet het denk ik zoeken in het gebruikte slang materiaal.

Heeft iemand een adres waar het juiste materiaal te koop is?

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: Airbag leveller

Bericht door Thei Luijten » di 22 mar 2016 10:35

Lijmen van deze soorten kunststof is en blijft vrijwel onmogelijk. Kijk even naar de brandweer en alle bedrijven die pompen en persen,
niemand lijmt, alles wordt gekneld. Je moet dan wel zorgvuldig werken, en de meest voor de hand liggende materialen gebruiken, dat is een vereiste.
Ik wijs secondenlijm niet bij voorbaat af, maar in de praktijk is hij ongeschikt omdat je glad (en vooral schoon) materiaal moet gebruiken,
maar vooral omdat je binnen één seconde alles perfect op de juiste plaats moet hebben, rubber of plastic vlak aangedrukt en met gaatjes exact op de juiste plaats.
Je zou de gaatjes ook later kunnen ponsen, maar er is nog een groot nadeel, de waterige secondenlijm vloeit ook iets naar binnen, en dat houdt in dat
wanneer je de airbag later opblaast, hij achter de strips los kan scheuren van de nylon bewapening.
Ik heb een grote 12" airbag gemaakt, plat 50 cm breed (!) die zonder een drup lijm al meer dan een maand op 2 bar druk staat!
Nadeel van de blauwe kunststof is dat hij (als ik goed geïnformeerd ben) slechts 2 bar druk kan hebben, en dat is kiele, kiele.
De zwarte die ik doorgaans gebruik is slijtvaster, goed te verwerken en is 13 bar bestendig.
Gebruik vooral niet te dikke diameter +/- 20 cm plat, 15 cm Ø is stabieler, je caravan zal niet wiebelen.
Op een springkussen kun je een auto plaatsen, maar je kunt hem met je pink in beweging brengen.
Groet,
Thei
Bijlagen
20160322PS2.jpg
20160322PS.jpg
20160322Bultrug.jpg

Dnka
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 16 aug 2015 10:09

Re: Airbag leveller

Bericht door Dnka » di 22 mar 2016 10:47

Dank je wel Thei voor je informatie.

De volgende wordt anders! Blijft nog steeds de vraag: Waar koop ik het juiste materiaal?

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Airbag leveller

Bericht door vikingpirate » di 22 mar 2016 15:03

Thei Luijten schreef:Lijmen van deze soorten kunststof is en blijft vrijwel onmogelijk. Kijk even naar de brandweer en alle bedrijven die pompen en persen,
niemand lijmt, alles wordt gekneld. Je moet dan wel zorgvuldig werken, en de meest voor de hand liggende materialen gebruiken, dat is een vereiste.
Ik wijs secondenlijm niet bij voorbaat af, maar in de praktijk is hij ongeschikt omdat je glad (en vooral schoon) materiaal moet gebruiken,
maar vooral omdat je binnen één seconde alles perfect op de juiste plaats moet hebben, rubber of plastic vlak aangedrukt en met gaatjes exact op de juiste plaats.
Je zou de gaatjes ook later kunnen ponsen, maar er is nog een groot nadeel, de waterige secondenlijm vloeit ook iets naar binnen, en dat houdt in dat
wanneer je de airbag later opblaast, hij achter de strips los kan scheuren van de nylon bewapening.
Ik heb een grote 12" airbag gemaakt, plat 50 cm breed (!) die zonder een drup lijm al meer dan een maand op 2 bar druk staat!
Nadeel van de blauwe kunststof is dat hij (als ik goed geïnformeerd ben) slechts 2 bar druk kan hebben, en dat is kiele, kiele.
De zwarte die ik doorgaans gebruik is slijtvaster, goed te verwerken en is 13 bar bestendig.
Gebruik vooral niet te dikke diameter +/- 20 cm plat, 15 cm Ø is stabieler, je caravan zal niet wiebelen.
Op een springkussen kun je een auto plaatsen, maar je kunt hem met je pink in beweging brengen.
Groet,
Thei
ben ik het niet helemaal mee eens Thei.
Ik heb hem gelijmd met secondenlijm en het rubber aan de binnen zijde begon zacht te worden en na nacht drogen alles muurvast.
Ik heb nog steeds met HMPE( werkstoff S) het geheel gemaakt zoals eerder vermeld in deze topic.
Verder de blauwe slang die ik gebruikt heb kan een werkdruk van 18 bar aan dus er zullen ook andere dunnere blauwe slangen zijn.
Ik heb hem gebruikt en geen krimp geeft het en klemt super af.





Ik heb nog ruim 3 meter slang liggen dus als iemand een stuk wil over nemen kan altijd.
viewtopic.php?f=70&t=24074&start=150

Groet Vikingpirate
Laatst gewijzigd door vikingpirate op di 22 mar 2016 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Trekker met sleurhut

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Airbag leveller

Bericht door blefke » di 22 mar 2016 15:13

RE.gif
Daar zul je iemand dan wel een heel goed prijsje kunnen maken.
Gratis en voor niks toch whistle.gif of alleen de verzendkosten weenie.gif

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Airbag leveller

Bericht door vikingpirate » di 22 mar 2016 15:16

Dat zal wel goed komen, ik hoef geen hoofdprijs, elkaar iets gunnen is ook sierlijk.
Zeker in deze tijden.
Trekker met sleurhut

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Airbag leveller

Bericht door blefke » di 22 mar 2016 15:43

RE.gif
Kijk dan bedoel ik thumbup.gif
Zeker als je 4 meter voor niks hebt gekregen, super man blij.gif .
Daar maak je iemand anders dan heel erg blij mee


Blefke

Dnka
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 16 aug 2015 10:09

Re: Airbag leveller

Bericht door Dnka » di 22 mar 2016 15:55

Beste Vikingpirate

Ik heb mijn slang gekocht bij Rubbermagazijn .nl. Het is waterslang voor max 4 bar.
Zie http://www.rubbermagazijn.nl/collectie/ ... 200mm.html

Zo te zien in jouw specificatie is die een stuk sterker.

Wil graag een meter van je kopen.

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Airbag leveller

Bericht door vikingpirate » di 22 mar 2016 16:06

RE.gif

Stuur maar ff een pm naar mij.
Ik heb nog iemand die een stuk wil overnemen.
Laatst gewijzigd door Daphne op di 22 mar 2016 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Trekker met sleurhut

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Airbag leveller

Bericht door vikingpirate » di 22 mar 2016 16:15

Dnka schreef:
IMG_3059.JPG
Beste Forum collegaas.

Ben naar aanleiding van dit forum Airbag leveller ben ik ook eens aan de slag gegaan. Slang gekocht rvs strip + boutjes.
De slang zoals hier op het forum werdt geopperd met twee seconden lijm gelijmd en het geheel warm gestookt voor wat vulcanisatie.

Helaas na drie verwoede opwarmingen en aanr=draaien blijft het geheel lekken.
Ben er van overtuigd dat het gebruikte materiaal verkeerd is. Het is een soort plastic slang.

Heeft iemand een adres waar ik het juiste materiaal kan kopen?
Bij voorbaat dank
Warm stoken nadat je lijm toegevoegd hebt, dan is je lijm zijn werking kwijt.
Nadat ik mijn slang goed opgeruwd had en schoongemaakt had met thinner, even laten drogen aan de lucht.
Dan alles klaar leggen, dan alles met lijm in smeren( let op komt een soort gas af en stinkt super erg) dan snel alles vast zetten strippen en boutjes enz. Alles goed aan draaien bij mij zag je dat de binnenkant een beetje zacht werd, en dan aandraaien.
En dan afblijven een nacht laten drogen en dan pas gaan testen.
Bij mij ging het in 1 keer zonder lekken.
En dan eventueel de uitstekende stukken buiten de strip af snijden, maar mag ook blijven zitten, net wat je mooi vind.
Trekker met sleurhut

Paul1502
Berichten: 378
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 10:40
Locatie: Wedde

Re: Airbag leveller

Bericht door Paul1502 » do 24 mar 2016 16:52

Paul1502 schreef:Hallo Vikingpirate [en alle anderen]
Ik heb slang gekocht, bij deze leverancier dit adres weggehaald,

Vragen werden zeer snel en uitgebreid beantwoord, prijs was erg netjes, dus een [mogelijke] aanrader [hoop maar dat dit mag, zoniet stuur een PB dan geef ik de link wel door.
Overige materialen heb ik nog niet maar wel gelijk een vraag. Hoe dik moeten de strips worden, ik zag ergens dat iemand 3 mm dik een beetje "mager" vond.
Ik hou jullie nog wel op de hoogte.

Fijne dag nog

Paul
ondertussen zeer slechte ervaringen met betrekking tot retour sturen.
Laatst gewijzigd door Daphne op do 24 mar 2016 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Opmerking uit de quote gehaald en eronder geplaatst.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”