Steadies of carafix.........

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Steadies of carafix.........

Bericht door vikingpirate » ma 2 jun 2014 17:30

Heeft iemand hier de maten van hoe je deze kan maken en vooral hoe de koppeling naar de poten en onder de caravan gemaakt word.
In het oudere pdf bestand van kck staan geen maten in vandaar de vraag en in eerdere topics word daar ook niet over gesproken.

Vriendelijke groet thumbup.gif thumbup.gif
Trekker met sleurhut

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Steadies of carafix.........

Bericht door Ab » ma 2 jun 2014 20:56

Ik denk, dat het nogal verschil maakt, de ene of de andere caravan.
Een rolmaat of duimstok kan uitkomst bieden. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Steadies of carafix.........

Bericht door vikingpirate » ma 2 jun 2014 22:08

mij gaat het meer om de koppeling naar caravan boden en naar uitdraaipoot. welke verbinding word daar gebruikt RE.gif
Trekker met sleurhut

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Steadies of carafix.........

Bericht door vikingpirate » vr 6 jun 2014 22:43

Vandaag bezig geweest met mijn eigenbouw van genoemde stabilisatorsteunen ( Steadies, Carafix).
Mede door ons alom gewaarde mede forum lid Ralf, die mij van informatie voorzien heeft wat en hoe de verbindingen onder en aan de uitdraaisteunen. Hiervoor mijn dank.
ik heb alles nu door middel van M 8 kogelgewrichten gemaakt en moet nu nog even een stukje RVS hoeklijn hebben en dan het eronder zetten en testen.
sleurhut staat voor de deur dus gemak dient de mens.

foto's volgens later tevens een kosten plaatje. :wink: :wink: :wink:
Trekker met sleurhut

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Steadies of carafix.........

Bericht door vikingpirate » za 7 jun 2014 18:19

Ik ben zelf bezig geweest met aluminium buisjes om alles zo licht mogelijk te maken want ten slotte is elke kilo er weer 1 dus geen RVS. Aluminium doet net zo goed zijn werk.
Ten slotte zijn het drukstangen en zijn de krachten erop niet van dien aard dat er veel op komt.
De kosten waren alles bij elkaar 36,97 euro en de duurste onderdelen waren de kogelgewrichten.
De maten van het geheel zijn makkelijk, ik heb standaard 1 meter buisjes genomen en voor de Kogelgewrichten M8 , vond ik zwaar genoeg.
Daar dat ik van mijn werk even stukje RVS hoeklijn van 10 cm me genomen heb is alles toch netjes en een 3 tal houtdraaibouten van 8 x 40 erin en alles zit mooi op zijn plaats.
Ik zal ook gaan proberen om een filmpje neer te gaan zetten alleen daar heb ik nu nog even geen tijd voor gehad maar die volgt nog.


Kosten:

4 x Kogelgewricht m8 - 18 euro.
2 x Alu pijp 2x1 meter rond 15- 5,58 euro.
2 x Alu pijp 2x1meter rond 20 - 11,50 euro
4 x Houtdraaibouten 8x 40 - 0,39 euro.
Buisklem 2 x Rond 20 - 1,50 euro
Stukje hoeklijn 40x40x100 RVS schrootwaarde
8 ringen M8
6 x M8 borgmoer RVS
4 x popnagels rond 4x20
2 stukjes nylondraad, voor verlies schroefoog.
2 stukjes Krimpkous
En een hoop plezier, dat is nog het leukste.
Totale Kosten +/- 38 euro.

Afbeelding
In de dunne buis daar kon ik met gemak het kogelgewricht in slaan want die had de juiste diameter.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Bij de dikste buitenste buis heb ik inwendig een stuk nylon pas gemaakt en daarin weer M8 schroefdraad gesneden, daarin weer stukje draadeind m8 en zo het geheel netjes inelkaar gezet, en een borgmoer m8 om alles netjes te kunnen stellen. Het kogelgewricht niet helemaal tot het eind vast gezet op het draadeind m8 omdat het dan ook nog vrij kan draaien.Om alles vast te zetten heb ik er netjes even een 4 tal popnagels in gezet om te voorkomen dat het er niet uit kan lopen, wat ik nooit denk want heb het nylon met een hamer erin geslagen.


Afbeelding

Afbeelding
Mijn versie heet Vikingpirate stabifix
Trekker met sleurhut

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Steadies of carafix.........

Bericht door vikingpirate » di 29 jul 2014 13:43

Ik ben terug van vakantie en heb ook mijn versie van de stabisatiestangen geprobeerd en gestest, nu moet ik zeggen het is iets minder maar helemaal weg nee dat blijf je toch houden omdat je banden en de schokdempers zijn werk ook blijven doen.
Dus conclusie Ik vind zelf dat de waarde weinig toevoegd aan stil staan van caravan, als er iemand door de caravan loopt en je zelf nog op bed ligt.
Hij blijft toch bewegen helemaal stil staat hij nooit.

Ik dacht deel mijn ervaring.
Trekker met sleurhut

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Steadies of carafix.........

Bericht door graaf » di 29 jul 2014 22:29

@vikingpirate,

Ik had dit topic in juni niet gezien. En aan de uitvoering zijn kosten nog moeite gespaard, en het ziet er heel netjes uit. Maar als ik de krachten die zijdelings ontstaan uitzet in een z.g."cremona" (staafkrachten diagram) kom ik zonder er aan te rekenen al tot de conclusie dat de zwakste schakel de buisklemmen zijn, en dat dit een van de redenen van de tegenvallende resultaten is. Een tweede reden dat de schoorwerking weinig effect oplevert komt omdat je ze niet makkelijk op spanning (door bijvoorbeeld een dubbelwerkende wartel) kan brengen. In een ander draadje zijn die wel toegepast. Ik fotografeerde tijdens het Forum weekend een voorbeeld, (zie foto) en maakte de verkeerde conclusie stom.gif dat de dubbelwerkende wartels als trekstaaf toegepast waren; maar ze werden als drukstaaf gebruikt waardoor ze dus wel degelijk de caravan stabiliseerden. Als je een (druk) spansysteem kunt toevoegen zal je "carafix" prima werken, vooral om dat je lekker lange schoren gebruikt, die veel meer stabiliteit geven dan de draadeinden op mijn foto.
Bijlagen
Stabiliteits-systeem.JPG
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Steadies of carafix.........

Bericht door peter s » di 29 jul 2014 23:15

De foto heeft twee fouten.
De poten zijn tever uitgedraaid en de stangen staan niet naar buiten.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Steadies of carafix.........

Bericht door graaf » wo 30 jul 2014 02:06

@peter S

Ja....het liep wat af daar en de poten staan bijna verticaal. Maar of de schoren binnen of buiten de caravan staan maakt statisch gezien ten opzichte van de over te brengen krachten maar heel weinig uit; het zijdelingse moment dat de caravan op de bodem uitoefent heeft bij naar buiten gericht schoren een breder draagvlak, maar ik acht dat maar heel klein ten opzichte van de situatie op de foto. Wat wel van belang is dat de schoren "druk-schoren" zijn, en niet, zoals ik aanvankelijk veronderstelde trek-schoren. Het worden een soort stijve "bokken" waar de caravan op rust. de plank op de grond is dan een trekstaaf, en er dient een richel onder de verticale poten zodat hij niet er onder weggedrukt wordt.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Kasper

Re: Steadies of carafix.........

Bericht door Kasper » wo 30 jul 2014 10:05

Misschien een rare vraag, maar wat is er mis met een beetje bewegende caravan, hij staat op twee wielen en wordt gesteund door vier pootjes en zal dus altijd iets bewegen. Wil je dat niet dan zul je hem op moeten krikken zodat de wielen vrij komen en dan onder de as 2 steunen moeten zetten. Dan heb je een stacaravan en die staat stabiel, de oplossing met stabiliserende uitdraaipootjes zal nooit die stabiliteit geven, zoals bij een stacaravan. Althans lijkt mij. weenie.gif

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Steadies of carafix.........

Bericht door peter s » wo 30 jul 2014 10:18

We hebben ze jaren lang gebruikt, bij de huidige caravan niet meer, de steunen zijn gewoon beter (Bürstner met BPW chassis).
Praktijk was gewoon dat de steunen naar buiten moesten staan, naar binnen werkte het niet! En kijk maar naar het grootste voorbeeld: De Eiffeltoren!
Ook hebben we altijd wat klosjes hout en stapelen ze onder de poten als ze te ver uit moeten en dat is ook negatief op het wiebel gedrag. Eea zal beslist per type caravan verschillen.

En voor Borm, elk wiebel gedrag van de caravan proberen we zoveel mogelijk tegen te gaan, dus ook onderweg bij stops gaan vaak twee poten uit. Het heeft allemaal te maken met de evenwichtsproblemen van vrouwtje en haar knieprothesen :wink:
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Kasper

Re: Steadies of carafix.........

Bericht door Kasper » wo 30 jul 2014 10:26

RE.gif Sorry, wist ik niet.. :oops:

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Steadies of carafix.........

Bericht door vikingpirate » wo 30 jul 2014 12:39

graaf schreef:@vikingpirate,

Ik had dit topic in juni niet gezien. En aan de uitvoering zijn kosten nog moeite gespaard, en het ziet er heel netjes uit. Maar als ik de krachten die zijdelings ontstaan uitzet in een z.g."cremona" (staafkrachten diagram) kom ik zonder er aan te rekenen al tot de conclusie dat de zwakste schakel de buisklemmen zijn, en dat dit een van de redenen van de tegenvallende resultaten is. Een tweede reden dat de schoorwerking weinig effect oplevert komt omdat je ze niet makkelijk op spanning (door bijvoorbeeld een dubbelwerkende wartel) kan brengen. In een ander draadje zijn die wel toegepast. Ik fotografeerde tijdens het Forum weekend een voorbeeld, (zie foto) en maakte de verkeerde conclusie stom.gif dat de dubbelwerkende wartels als trekstaaf toegepast waren; maar ze werden als drukstaaf gebruikt waardoor ze dus wel degelijk de caravan stabiliseerden. Als je een (druk) spansysteem kunt toevoegen zal je "carafix" prima werken, vooral om dat je lekker lange schoren gebruikt, die veel meer stabiliteit geven dan de draadeinden op mijn foto.
Oke ik snap je verhaal maar de buisklem zit vast en gaat geen kant op, maar wat jij bedoelt is dat je er meer voorspanning op moet zetten beter resultaat te krijgen.
dan zit je met een tweede probleem, dat je bijna op geen manier voorspanning zou kunnen krijgen door middel van wartels.
Het enige wat ik wel kan proberen door middel van een hercules buizen spanner, die normaal gebruikt wordt voor het spannen van de voortent buizen, hem zo op spanning brengen.
Anders zou ik geen verbinding weten om het zo te maken, dat ook alles nog kan werken in de opdraai functie.
heb jij misschien een idee??

Alvast bedankt voor meedenken
Trekker met sleurhut

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Steadies of carafix.........

Bericht door peter s » wo 30 jul 2014 13:15

Lees dit draadje nog maar eens door:

viewtopic.php?f=70&t=19977&hilit=stabilcar
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Steadies of carafix.........

Bericht door vikingpirate » wo 30 jul 2014 13:40

peter s schreef:Lees dit draadje nog maar eens door:

viewtopic.php?f=70&t=19977&hilit=stabilcar

Had ik al gelezen bedankt.staat geen oplossing in
Trekker met sleurhut

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Steadies of carafix.........

Bericht door graaf » wo 30 jul 2014 18:22

@ vikingpirate,

Aan zo'n hercules buizen spanner had ik ook al gedacht, maar dat is lastig. Ik denk ook dat de buisklem zal wegglijden, maar je kan door het boren van een rijtje gaatjes in de binnenbuis een soort van stelpunten maken die afhankelijk van de bodemvrijheid van je caravan gebruikt wordt en de rest met een spindel.....

Heb effe gegoogled....zomaar een idee...
Je zou jou draadeinden op kogel kunnen uitvoeren als spindel. Door ze niet vast te klinken in je aluminium buis maar door een glijblok voor draadeind van bijvoorbeeld M10 of M12 (zelfs M8 zou kunnen) lengte bijvoorbeeld 15-18 cm; en dan de moer zelf voorzien van "armpjes", zoals op de afbeelding die ik even op internet "leende". Je kan ze ook kant en klaar kopen, maar die zijn wat prijzig. De spindelmoer laat je tegen een bronzen ring tegen de aluminium buis lopen(licht ingevet). Zo kan je de buizen opspannen waardoor er een nagenoeg stijve driehoek met de uitdraaipoot ontstaat. Als je het heel lux wil uitvoeren, moet je trapezium schroefdraad gebruiken.
Gr.
Graaf
Bijlagen
269671.jpg
Kant en klaar spindel met moer
269671.jpg (12.33 KiB) 6580 keer bekeken
spindelmoer.jpg
voorbeeld spindelmoer
spindle_dims.gif
spindel met langer draadeind
spindle_dims.gif (5.37 KiB) 6580 keer bekeken
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Steadies of carafix.........

Bericht door vikingpirate » wo 30 jul 2014 20:22

ja dat is ook een mogelijkheid, alleen dan wordt het weer wel zwaar en dat is nou net iets waarvoor ik waak.
mijn hele buis constructie weegt net geen 2 kilo omdat het meeste aluminium is.
ik ga eerst het eens proberen door hercules te gebruiken ten slotte gaat bij het afspannen van de voortent de buizen ook niet glijden.
geef je wel gelijk dat er meer krachten op komen omdat je in de caravan loopt, en er zo meer druk op het pijpklem komt en dat hij dan wel gaat schuiven.

ga zeker hier verder mee, lichtere ideeën altijd welkom. RE.gif
Trekker met sleurhut

Gebruikersavatar
rovado
Berichten: 661
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 20:41
Locatie: Het beestendorp in Gelderland

Re: Steadies of carafix.........

Bericht door rovado » za 2 aug 2014 15:13

peter s schreef:We hebben ze jaren lang gebruikt, bij de huidige caravan niet meer, de steunen zijn gewoon beter (Bürstner met BPW chassis).
Praktijk was gewoon dat de steunen naar buiten moesten staan, naar binnen werkte het niet! En kijk maar naar het grootste voorbeeld: De Eiffeltoren! ........
Nou Peter s bij onze caravan (zie foto bij reactie van Graaf) staan ze naar binnen en het werkt prima.
Renault Kadjar met een Carado Delight C167L (2012) aan de haak en een Unico Genua 280 voortent.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Steadies of carafix.........

Bericht door graaf » za 2 aug 2014 15:35

@ peter s

Wat rovado beweert klopt. Zijn oorspronkelijke uitzetters staan in je lengte-weg van zijn caravan. Ondanks dat er aan een zijde van de uitzetters in de vorm van een "V" strippen metaal (3 x 20.mm) zitten, leveren die zijdelings weinig stabiliteit. (ons allen bekend). Bij zijdelingse bewegingen in de caravan werken de uitzetters dus als pendels !!! (=drukstaaf met boven en onder een theoretisch scharnier).
Door met de bodemplankjes en de draadeinden (als drukstaaf) er een "stijve" driehoek van te maken ontstaan er een soort van "opleg-bokken". Links-om en recht-som nemen ze over en weer de zijdelingse druk op. Dus of ze naar binnen staan of naar buiten staan maakt niet uit. Immers.....de aansluiting aan de caravan blijft....net als voor de ingreep....theoretisch een scharnier.

Het voorbeeld met de Eiffeltoren heeft te maken met momenten. De winddruk tot 312 meter hoogte wordt via de staalconstructie afgevoerd naar de voet. De vorm van de toren volgt daarbij "grafisch" exact de toename van het moment. Afgekeken van een grasspriet. (of een boom)
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Steadies of carafix.........

Bericht door peter s » za 2 aug 2014 21:38

Ja beste mensen in theorie klopt dat misschien. Op andere fora in het verleden ook al vaak aan de aan de orde geweest (nw algemeen- en anwb forum).
Wij hebben in de praktijk het nooit goed gekregen met de stangen aan de binnenkant!

Wat wel opvalt in al die jaren dat het al te koop is en het KCK-klus project van jaren terug, er nauwelijks (eigenlijk niet) caravans te zien zijn op campings die het nog hebben. Worden de caravan onderstellen beter? Of de uitdraaisteunen?
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Steadies of carafix.........

Bericht door vikingpirate » za 2 aug 2014 22:01

Wat ik nou niet begrijp van caravan bouwers dat ze de uitdraaisteunen niet alle vier in een hoek van 45 graden zetten heb je veel meer stabiliteit in je caravan.
Soms zie wel caravans dat de voor poten wel iets schuin staan maar achter poten recht.
Ze kunnen toch het chassis aan het eind een korte knik geven van 45 graden en daar de uitdraaisteun op zetten??
:lol: :lol:
Trekker met sleurhut

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Steadies of carafix.........

Bericht door peter s » za 2 aug 2014 22:49

thumbup.gif
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
rovado
Berichten: 661
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 20:41
Locatie: Het beestendorp in Gelderland

Re: Steadies of carafix.........

Bericht door rovado » zo 3 aug 2014 18:17

Ik heb de indruk dat je met (in- en uitschuifbare) buizen lang niet zoveel "stijfheid" kan krijgen als met draadstangen in combinatie met spanners (zie ook het "probleem van vikingpirate). Als ik ze teveel aandraai wordt de caravan zelfs iets opgetild, wat natuurlijk niet de bedoeling is want dan is het effect weg. Ik denk dat als vikingpirate de tip van Graaf verwerkt in zijn oplossing hij meer druk kan krijgen.
Renault Kadjar met een Carado Delight C167L (2012) aan de haak en een Unico Genua 280 voortent.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Steadies of carafix.........

Bericht door graaf » zo 3 aug 2014 18:51

@vikingpirate,

Bij mijn Troll staan de voorste 2 uitdraaisteunen iets schuin (ik schat 20-25 graden) doordat Tourings een iets gepunte voorzijde hebben (aerodynamisch) en de achterste 2 haaks op de rijrichting. Dat is al een verbetering denk ik. Maar alle 4 onder 45 graden zou inderdaad optimaal zijn denk ik.

Even nog over de zijdelingse druk. Ook waar peter S op doelde. Rovado heeft volgens mij de stabiliteitssteunen toegevoegd omdat bij het lopen in de caravan deze op de "pendelende" uitzetters zijdelings wiebelde. Niet in de lengte richting maar zijdelings zoals ik mijn eerdere betoog noemde. Tegen dit pendelen is zijn oplossing redelijk afdoende. De zijdelingse winddruk is een ander chapiter. Als je die druk op de hele wand bekijkt helpt de ingreep van Rovado voor wat betreft de onderrand wel omdat de driehoekige "bokken" enigszins die druk nivelleren. De druk boven aan de caravan wil de caravan aan windzijde optillen (kantelen) en aan lijzijde (=van de wind af) verder in de grond drukken. Daar hebben de stabiliteitssteunen geen invloed op. (dus alleen tegen winddruk aan onderzijde zullen de extra steunen deze iets verbeteren).
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Steadies of carafix.........

Bericht door vikingpirate » zo 3 aug 2014 19:10

het meest simpele denk ik wat ik kan doen is, de buis die erin schuift vervangen door m8 rvs draad stang dan in de dikkere buis een busje van gat maat 9,5 mm en dan kan ik daar weer een dubbele wartel op zetten en een flinke carrosserie ring erbij dat kan ik hem op voor spanning brengen. En mijn kogelgewricht heeft weer een m8 inwendige draad dus die past daar weer op. En dan is het voor mij weer in een toch lichte uitvoering die zijn werk ook doet. RE.gif :lol: :lol: :lol: :lol:


Wat ik ook nog als idee had, om op de vier hoeken bij de poten spanbanden aan te brengen, en deze met een flinke haring ( stormband haringen b.v of iets gemaakt van hoeklijn) deze met een harpsluiting weer te verbinden en zo je caravan, afspannen. Misschien ook een idee.
Trekker met sleurhut

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”