Caravanbanden

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Caravanbanden

Bericht door Jadatis » vr 17 jun 2016 21:56

Even het topic waarin ik mijn artikel gezet heb, opgezocht
viewtopic.php?f=70&t=24808&hilit=stikstof
maar alvast het volgende.
Het percentage zuurstof zal zich altijd toewerken naar het punt dat de partiële zuurstofdruk binnen en buiten de band gelijk is.
Dat is ongeveer bij 2 bar 10%, 3 bar 5%, 4 bar 4% , 9 bar 2%.
En zuurstof kan ook ,tegen de hoge druk in , van buiten naar binnen diffuseren.
En gesteld dat het je lukt , 100% stikstof in de band te krjgen, dan zal er dus na een lange tijd toch zuurstof in komen( en water), stikstof gaat uit de band en zuurstof komt in de band , waardoor drukverlies iets gecompenseerd wordt.
Bij gewone lucht gevuld, zal er toch meer stikstof uit de band diffuseren dan zuurstof, omdat , hoewel zuurstof 3x zo snel diffuseert dan stikstof, er 4x zo veel stikstof in de band zit dan zuurstof.

Dus verhaal van Monster900 gaat niet op , er verdwijnt ook stikstof uit de band, dus niet dat eerst alle zuurstof er uit gaat, en dan pas aan het stikstof begonnen wordt.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Caravanbanden

Bericht door RichTrip » vr 17 jun 2016 22:50

Ik heb het even opgezocht op de site, het vullen met stikstof kost precies 1,05 euro per band extra (19,95 euro om 18,90 euro).
Maar de ANWB ledenkorting gaat van de montagekosten af, die is nu iets van in de 15 euro per band.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Caravanbanden

Bericht door Monster900 » vr 17 jun 2016 23:05

Jadatis schreef:Even het topic waarin ik mijn artikel gezet heb, opgezocht
viewtopic.php?f=70&t=24808&hilit=stikstof
maar alvast het volgende.
Het percentage zuurstof zal zich altijd toewerken naar het punt dat de partiële zuurstofdruk binnen en buiten de band gelijk is.
Dat is ongeveer bij 2 bar 10%, 3 bar 5%, 4 bar 4% , 9 bar 2%.
En zuurstof kan ook ,tegen de hoge druk in , van buiten naar binnen diffuseren.
En gesteld dat het je lukt , 100% stikstof in de band te krjgen, dan zal er dus na een lange tijd toch zuurstof in komen( en water), stikstof gaat uit de band en zuurstof komt in de band , waardoor drukverlies iets gecompenseerd wordt.
Bij gewone lucht gevuld, zal er toch meer stikstof uit de band diffuseren dan zuurstof, omdat , hoewel zuurstof 3x zo snel diffuseert dan stikstof, er 4x zo veel stikstof in de band zit dan zuurstof.

Dus verhaal van Monster900 gaat niet op , er verdwijnt ook stikstof uit de band, dus niet dat eerst alle zuurstof er uit gaat, en dan pas aan het stikstof begonnen wordt.

Zuurstof onder atmosferische druk kan toch nooit door het rubber heen de plaats innemen van een gas IN de band? Daarvoor is de druk in de band te groot en de druk buiten de band te laag...

Fysica is lui, alle krachten zoeken de gemakkelijkste weg, in dit geval dus naar buiten en niet naar binnen. Of heb ik liggen slapen tijdens die lessen fysica???
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravanbanden

Bericht door Ab » za 18 jun 2016 00:25

Ach wat zou het allemaal. :lol:
Als mijn bandjes maar hard zijn. knipoog.gif
Ze worden trouwens steeds harder onder het rijden.
Ik zie de druk van 4.5 bar soms oplopen naar ruim 6 bar als de banden goed warm worden.
Stuiteren doen ze nooit.
Terwijl ze toch een heel ruime overcapaciteit in draagvermogen hebben van ruim 200 kg per band.
Bij 4.5 bar koud.
Ik vraag me alleen wel eens af..wat is koud.
Daar kan 45 graden verschil in zitten. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Caravanbanden

Bericht door Dutchdrummer » za 18 jun 2016 00:59

Ab schreef:.....Ik vraag me alleen wel eens af..wat is koud.
Daar kan 45 graden verschil in zitten. :lol:
Als banden vrouwelijk zijn is +15 graden C al koud..... awhoea.gif
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravanbanden

Bericht door PD » za 18 jun 2016 08:25

Mijn ervaring is dat de banden een heel seizoen probleemloos op druk blijven zonder ze bij te vullen terwijl ze gewoon met lucht gevuld zijn. Alleen na de winterstop pomp ik er wel eens max 0,2 bar bij.

De druk in koude toestand (genormeerd 18 C) zet ik op 4,5 bar en tijdens rijden loopt de druk op tot ca. 5,3 bar volgens mijn TPMS al heb ik dit nog niet gemeten bij hogere omgevingstemperaturen dan ca. 25 C dus dat kan best nog wat hoger zijn tijdens de zomerperiode.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: Caravanbanden

Bericht door arnovariante » za 18 jun 2016 09:06

Met zeer grote verbazing lees ik hier dat er zuurstof (met een druk absoluut van 1 bar) kan binnen dringen in een band waar een druk heerst die veel groter is (afhankelijk van het type band).
Dat gaat in tegen alles wat ik van natuurkunde weet en alles wat ik heb meegemaakt in mijn professionele leven tussen gassen (in vloeibare vorm tot een druk van 15 bar absoluut) en chemicaliën.
Het inerte stikstof wordt door ons heel veel gebruikt om te voorkomen dat er zuurstof bij gevoelige gestabiliseerde ladingen komt.
Het zou niet best zijn als er dan toch zuurstof in zou kunnen komen.
Ook al heerst er in onze tanks maar een druk van max 50 kPa (1,5 bar absoluut).
Laatst gewijzigd door arnovariante op za 18 jun 2016 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Caravanbanden

Bericht door Monster900 » za 18 jun 2016 09:09

Afbeelding
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravanbanden

Bericht door Micky » za 18 jun 2016 09:25

RE.gif scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravanbanden

Bericht door Ab » za 18 jun 2016 10:38

Dutchdrummer schreef:
Ab schreef:.....Ik vraag me alleen wel eens af..wat is koud.
Daar kan 45 graden verschil in zitten. :lol:
Als banden vrouwelijk zijn is +15 graden C al koud..... awhoea.gif
Of warm..vrouwelijke thermostaatjes werken soms niet zo goed meer. :lol:

Een band is luchtdicht als het goed is.
Net als een stalen fles.
Ik werk ook veel met inerte gassen.
Argon bijvoorbeeld.
Als daar zuurstof bij komt is dat niet zo best voor het proces.
Nog nooit last van gehad. Kan ook niet, de druk in de flessen is 300 bar.
Lijkt me stug dat er van buiten af iets bij kan komen.
Bij 4.5 bar komt er ook niks bij van buiten af in een band.
Hoewel het er wel op lijkt...
De band wordt steeds harder onder het rijden. awhoea.gif

Of zachter. Maar dan istie lek. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Caravanbanden

Bericht door Jadatis » za 18 jun 2016 20:20

Zal hier verder op reageren in het topic over Stikstof, maar kijk de wet van Dalton er maar eens op na.

Komt er ongeveer op neer, dat ieder gas zich qua diffussie gedraagt als ware het het enige gas in die ruimte.
Dus 100 % stikstof dan 0% zuurstof in de band= partiële zuurstofdruk ( verder Pp O2) = 0 bar in de band.
Buiten de band is de Pp O2 21% % van 1 bar= 0,21 bar , dus zuurstof diffuseert in de band.

Ik ga er vanuit dat een metalen vat , geen enkel gas door het metaal diffuseert, dus daar kan geen zuurstof in of uit diffuseren.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravanbanden

Bericht door Ab » za 18 jun 2016 20:36

In een band ook niet.
Het is niet zo, dat ook al is er 0% zuurstof in een band, dat zuurstof uit een drukloze ruimte in een andere ruimte kan komen waar een overdruk heerst.
Daar komt gewoon helemaal niks naar binnen.
Er gaat alleen maar uit.
Elke stof, of dat nu gas of water of wat dan ook is, wil niet tegen de berg op of tegen een overdruk in.
Zo werkt ook het principe van zgn. clean rooms.
Daar komt absoluut niks binnen, nog geen bacterie.
En zeker geen buitenlucht of ongewenste zuurstof, wat gedeeltelijk hetzelfde is. ( voor een kleiner deel)
Het klopt dat de zuurstof in de buitenlucht een hogere druk kan hebben dan de druk van een heel klein beetje zuurstof in een band.
Maar een band is zo goed als luchtdicht.
En een opgepompte band met 100% stikstof zal echt geen zuurstof opnemen van buitenaf.
De druk in de band zou dan toenemen.
Daar geloof ik toch echt niet in.
Wet van Dalton of niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Caravanbanden

Bericht door Monster900 » za 18 jun 2016 21:05

RE.gif

Daar ben ik ook van overtuigd. Ik werk met 1,2 bar "overdruk" in een ademluchtmasker en er is GEENENKEL gas, welke dan ook, die daar in kan. Dit wordt gewoon weggeblazen door de overdruk!
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Caravanbanden

Bericht door Jadatis » za 18 jun 2016 21:06

RE.gif en RE.gif RE.gif

En toch is het zo!

Bij die soorten overdruk gaat de lucht er door een opening uit, en niet door diffusie.
Banden verliezen druk meest door diffusie , alleen dit gaat zeer langzaam.
Daarom is het nut van stikstof vulling ook marginaal.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravanbanden

Bericht door Ab » za 18 jun 2016 21:17

Diffusie is niks meer of minder dan uittreden van gas door microscopisch kleine openingen in de samenstelling van het rubber van een band toch?
Tenminste, daar komt het grofweg op neer.
Dat blijft eenrichtingsverkeer als er 4.5 bar in de band zit.
De zuurstof zal toch door dezelfde openingen naar binnen moeten.

Maar het nut van stikstof in een band is inderdaad te verwaarlozen, dat ben ik met je eens.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Caravanbanden

Bericht door Jadatis » za 18 jun 2016 22:02

Kleine gaatjes in de band is zo als het vaak voorgesteld wordt, maar dat is poreus, en dan zou stikstof er net zo snel doorheen gaan als zuurstof.
Diffussie is wat anders en daar speelt welliswaar de grootte van het molekuul mee, maar ook andere zaken.
Toen ik me daar in verdiepte, bleek
Zuurstof ( O2) 3x zo snel door het rubber te diffuseren dan stikstof, Argon ( AR) pakweg 2x zo snel, Water zou doordat het een dipool is wel eens sneller door rubbber kunnen diffuseren , dat is dus ook een factor die meespeelt.

Zeer waarscheinlijk is de diffussiesnelheid van veel gassen door ijzer vrijwel nul, maar wie weet??
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Caravanbanden

Bericht door RichTrip » za 18 jun 2016 23:29

RichTrip schreef: Er komen Hankook VANTRA LT RA18 205/65R15 102T banden op. Inclusief montage, balanceren, nieuw ventiel en stikstofvulling: 194 euro
Voor die 2,10 euro extra heb ik al weer een hoop opgestoken de afgelopen dagen mrgreen.gif

Bottomline: het voordeel is nihil, de meerprijs gelukkig ook awhoea.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Caravanbanden

Bericht door Gumm » do 23 jun 2016 19:47

Vandaag toch de caravan naar de dealer gebracht voor een Bovag onderhoudsbeurt.
Toch nog eens gevraagd wat ik nou precies kreeg voor die 115,- per wiel.
Continental Vanco C + De/Montage, stikstof, incl uitbalanceren op m'n LM velgen.
Toch maar gedaan, nou hebben we alles ik een keer klaar voor de reis.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

fendt074
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 16 nov 2014 18:27
Locatie: Hengelo

Re: Caravanbanden

Bericht door fendt074 » zo 10 jul 2016 17:30

Hallo, mijn caravanbanden zijn inmiddels al zes jaar oud en zien er nog perfect uit aangezien wij altijd in nederland hebben gekampeerd hebben de banden nog maar relatief weinig kilometers gemaakt. De caravan een Fendt platin 510 staat onder een overkapping gestald en er zit een leveler onder dus als de caravan gestald is staan de banden nauwelijks in contact met de grond( straatwerk). Volgens de geleerden kun je er op deze manier wel langer mee dan 6 jaar dit heb ik nagevraagd bij de bandenberg een lokaal bedrijf bij ons in de buurt. Wat denken jullie ik hoor het graag. Groeten patrick,
Volkswagen Tiguan 2.0 4motion TSI (stage 1) 265 pk en 410 Nm uit 2016 met aan de haak een Fendt 510 Platin uit 2002 met mover, airco B2100 en ultraheat.

Gebruikersavatar
Ventje390
Berichten: 97
Lid geworden op: di 24 nov 2015 19:30

Re: Caravanbanden

Bericht door Ventje390 » zo 10 jul 2016 17:58

Hallo Patrick.

Het feit dat je alleen maar in Nederland kampeert en daardoor weinig km maakt, zegt natuurlijk weinig over staat van je banden.
Het enige voordeel hiervan is, dat jij dus geen dag aan een stuk rijdt, je begrijpt wel een band heeft het meest te lijden bij warm weer en langdurig rijden.
Toch zou ik persoonlijk geen risico willen lopen, het geld wat 2 banden kosten wegen beslist op tegen 6 jaar veilig rijden, zonder dat je, je zorgen moet maken over de banden.
Fijne vakantie trouwens ! knipoog.gif
VW Tiguan 2.0 TSI 4 Motion met Fendt 390 Bianco Sportivo -Truma Ser mover - Thule Superb - Unico Verona XL luifel

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravanbanden

Bericht door eurotrotter » zo 10 jul 2016 18:34

fendt074 schreef:Hallo, mijn caravanbanden zijn inmiddels al zes jaar oud en zien er nog perfect uit aangezien wij altijd in nederland hebben gekampeerd hebben de banden nog maar relatief weinig kilometers gemaakt. De caravan een Fendt platin 510 staat onder een overkapping gestald en er zit een leveler onder dus als de caravan gestald is staan de banden nauwelijks in contact met de grond( straatwerk). Volgens de geleerden kun je er op deze manier wel langer mee dan 6 jaar dit heb ik nagevraagd bij de bandenberg een lokaal bedrijf bij ons in de buurt. Wat denken jullie ik hoor het graag. Groeten patrick,
Als je je banden op tijd na laat kijken op haarscheurtjes en op spanning houdt zou ik er ook langer dan 6 jaar mee doen,zeker als je alleen in NL blijft waar je toch relatief korte afstanden rijd onder minder zware omstandigheden dan wanneer je b.v. bij zeer warm weer naar Spanje rijdt.
Wat wel verstandig is om de banden af te schermen tegen zonlicht ,als je onder je carport staat,inwerking van UV licht is slechter voor je banden dan een hele dag op een warme autoroute rijden.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Caravanbanden

Bericht door HanK » zo 10 jul 2016 19:00

Kijk ook eens naar je verzekeringspolis van de caravan.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravanbanden

Bericht door eurotrotter » zo 10 jul 2016 19:47

Naar aanleiding van een discussie hier in een ander draadje heb ik mijn verzekeraar( Nationale Nederlanden) deze vraag,omtrent de leeftijd van de banden,gesteld;hun antwoord was: als de banden in goede toestand zijn( over leeftijd word niet gesproken) word uw schade door n klapband gewoon uitgekeerd.
FBTO ,bijvoorbeeld,heeft in zijn polisvoorwaarden nadrukkelijk aangegeven dat de banden niet ouder mogen zijn dan 6 jaar.
T is dus maar net bij welke maatschappij je verzekerd bent,dus is t zaak de voorwaarden van je verzekering goed door te lezen,maar dit wil niet zeggen dat ze er na 6 jaar altijd af moeten.
Is je caravan niet verzekerd maak je t zelf uit,dan word er toch niet uitgekeerd of je banden nu 6 jaar of 2 jaar oud zijn.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Caravanbanden

Bericht door Nimma » do 22 sep 2016 19:32

Jadatis in de buurt? Of wie het weet?
Beslis morgenvroeg over de aankoop van een caravan [ERIBA Touring Troll540 2010] met 1300KG as; ik wil er nieuwe banden op en men stelt voor de huidige 185-14 C te vervangen door GT Radial 185-14 C 102; dat lijkt me voor een caravan met een 1300KG as die ik vast niet zo vol ga laden erg ruim bemeten; toch maar zoeken naar een LI 96 óf 97???? Óf met minder druk toch hiermee veilige op pad; ik zie soms door de LI/bar bomen het LI/bar bos niet meer.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravanbanden

Bericht door Micky » do 22 sep 2016 20:48

RE.gif

Mijn caravan is maar 1200kg, er zitten nu de derde set onder die vergelijkbaar zijn met de jouwe, ik zou me echt niet druk maken hoor.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”