Caravanbanden

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18278
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caravanbanden

Bericht door deusjevo » wo 18 mei 2016 10:19

deusjevo schreef:Effe draadje afstoffen na een jaar.

Ik heb 2 nieuwe banden nodig.
Maat 175R14 8PR loadindex 99.
Kan eigenlijk niet echt slagen.
Wilde Continental Vancontact echter niet te leveren in deze maat.

Wel mogelijk:

Hankook Vantra 8 pr
Uniroyal Rainmax 8 pr
Bridgestone R630 8 pr

Oplopend van 180 naar 254 euro's incl. alles.
Iemand ervaring met deze banden?
Dit adviseerde mijn bandenboer
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38532
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravanbanden

Bericht door Micky » wo 18 mei 2016 10:20

RE.gif

wat heb je uiteindelijk betaald? in mijn maat vraagt mijn bandenboer €195,-
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Caravanbanden

Bericht door Jadatis » wo 18 mei 2016 10:32

volgens mij is die 6 jaar bij tempo 100 regels in Duitsland , bedoeld als 5 jaar gebruiken .
Om van de discussie af te zijn van wanneer ze er op gezet zijn , wat dan weer aangetoont moet worden met een ( evt valse of ge-antidateerde) rekening, zijn ze daarom van de DOT-datum uit gegaan en er een jaar bij opgeteld voor het in vooraad liggen in te dekken.
Die DOT-datum is namelijk niet te bediscussiëren ( alhoewel , iets wat Keuringsdienst van Waarden nog eens uit zoekt).

Eens ergens gelezen dat 1 jaar opslaan telt voor de veroudering als 6 weken gebruiken.
Dus bijvoorbeeld 4 jaar opslaan 24 weken van de vermeende 6 jaar af trekken voor zelfde veroudering = 5 jaar en 28 weken gebruik daarna.

Denk dat bij bepalen van die regels , het nodige lobby werk bij is komen kijken.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18278
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caravanbanden

Bericht door deusjevo » wo 18 mei 2016 10:46

Micky schreef:RE.gif

wat heb je uiteindelijk betaald? in mijn maat vraagt mijn bandenboer €195,-
180 incl. Montage, balanceren, stalen ventielen en verwijderingsbijdrage
Had banden van week 49-2015, had hij van te voren opgevraagd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: Caravanbanden

Bericht door Pensionado » wo 18 mei 2016 11:28

@Jadatis
volgens mij is die 6 jaar bij tempo 100 regels in Duitsland , bedoeld als 5 jaar gebruiken .
Om van de discussie af te zijn van wanneer ze er op gezet zijn , wat dan weer aangetoont moet worden met een ( evt valse of ge-antidateerde) rekening, zijn ze daarom van de DOT-datum uit gegaan en er een jaar bij opgeteld voor het in vooraad liggen in te dekken.


Absoluut niet die DOT code geeft exact aan wanneer de band is gefabriceerd en dit staat niet ter discussie whistle.gif

@
Eens ergens gelezen dat 1 jaar opslaan telt voor de veroudering als 6 weken gebruiken.
Dus bijvoorbeeld 4 jaar opslaan 24 weken van de vermeende 6 jaar af trekken voor zelfde veroudering = 5 jaar en 28 weken gebruik daarna.


Ik lees ook wel eens wat en kan je vertellen dat inmiddels is aangetoond dat banden die niet worden gebruikt sneller gevoeliger worden voor klappen dan degene die gewoon zijn km's draait. Men heeft dit aangetoont door testen met ongebruikte reservebanden.
Kijk maar eens op de site van de National Highway Traffic Safety Administration, een onderdeel van het Department Of Transportation (DOT)

Gebruikersavatar
Sjonnie
Berichten: 119
Lid geworden op: do 17 sep 2015 13:17

Re: Caravanbanden

Bericht door Sjonnie » wo 18 mei 2016 11:28

Om even op het bandenitem in te springen heb ik ook eens gekeken wat er onder onze Wilk zit.
De banden waren nog niet lang voordat wij de hut kochten vervangen en dat klopt. DOT is van 2014.

Nu zie ik echter dat het geen "speciale" banden zijn, maar volgens mij normale Maxxis Victra 510, welke je onder een personenauto zou gooien.

Is dit nu een probleem? Max draagvermogen is 690kg per band, caravan mag niet meer dan 1300kg wegen dus dat zal het probleem niet zijn denk ik hoewel de marge niet groot is...

Van zomer willen we naar Italie, doe ik er goed aan deze perfecte banden te vervangen voor wat anders of zouden deze mij geen problemen moeten geven? Het zijn wel 15" velgen dus qua grootte lijkt me dat juist gunstig.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38532
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravanbanden

Bericht door Micky » wo 18 mei 2016 11:32

RE.gif

Ik vind het heel erg krap hoor je marge..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravanbanden

Bericht door Daphne » wo 18 mei 2016 11:48

Sjonnie schreef: Van zomer willen we naar Italie, doe ik er goed aan deze perfecte banden te vervangen voor wat anders of zouden deze mij geen problemen moeten geven? Het zijn wel 15" velgen dus qua grootte lijkt me dat juist gunstig.
Ze voldoen aan wat er van ze wordt vereist, dus prima toch? Waarom zou je dan preventief vervangen? Caravan goed beladen, kogeldruk goed, juiste bandenspanning en rijden maar thumbup.gif

Edit: caravan al eens beladen gewogen?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Caravanbanden

Bericht door Jadatis » wo 18 mei 2016 16:08

Pensionado schreef:@Jadatis
volgens mij is die 6 jaar bij tempo 100 regels in Duitsland , bedoeld als 5 jaar gebruiken .
Om van de discussie af te zijn van wanneer ze er op gezet zijn , wat dan weer aangetoont moet worden met een ( evt valse of ge-antidateerde) rekening, zijn ze daarom van de DOT-datum uit gegaan en er een jaar bij opgeteld voor het in vooraad liggen in te dekken.


Absoluut niet die DOT code geeft exact aan wanneer de band is gefabriceerd en dit staat niet ter discussie whistle.gif

@
Eens ergens gelezen dat 1 jaar opslaan telt voor de veroudering als 6 weken gebruiken.
Dus bijvoorbeeld 4 jaar opslaan 24 weken van de vermeende 6 jaar af trekken voor zelfde veroudering = 5 jaar en 28 weken gebruik daarna.


Ik lees ook wel eens wat en kan je vertellen dat inmiddels is aangetoond dat banden die niet worden gebruikt sneller gevoeliger worden voor klappen dan degene die gewoon zijn km's draait. Men heeft dit aangetoont door testen met ongebruikte reservebanden.
Kijk maar eens op de site van de National Highway Traffic Safety Administration, een onderdeel van het Department Of Transportation (DOT)
Maar een reserveband die jaren onder de auto heeft gehangen, met alle weersinvloeden, heeft toch een wat andere opslag dan in een magazijn .
En dat van de keuringsdienst van Waarden schreef ik omdat je zelfs van dit soort dingen , nooit zeker weet of ze wel altijd nageleeft worden.
Nooit iets in die richting gehoord of gelezen , maar tegenwoordig neem ik niets meer zo maar aan.

@ sjonnie
Vanwege de krappe reserve van je banden van maar 80 kg over de MTM , zou ik een iets hoger druk voeren dan de referentiedruk/maxloaddruk/ AT-druk .
Maar even ingevuld in mijn spreadsheet daarvoor .
Uitgaande dat het een gewone standaard load autoband is voor boven 160 km/u ( Q speedrating of hoger).
Die heeft AT-druk van 2,5 bar ( is dus niet de maximum koude druk die op de bandwang staat bij deze banden).
Uitkomst 2,6 bar en dan gecombineerd ondergewicht en ongelijk gewicht R/L mogelijk van 140 kg voordat een band begint te stuiteren ( volgens door mij bepaalde bediscussieerbare norm).
Als alles 100% nauwkeurig is en max snelheid waar je geen minuut overheen gaat is 120 km/u dan kan die druk zakken tot 2,3 bar , waarbij weer die 140 kg maar dan overgewicht en scheefbelading R/L voordat aan de zwaarst beladen band schade optreedt.


Is het een XL/reinforced/Extraload band ( dan staan een van die 3 termen op de zijwang ergens) dan is de uitkomst 3 bar en kan zakken onder zelfde voorwaarden tot 2,6 bar , weer met zelfde 140 kg gecombineerd onder/over gewicht en scheefgewicht .

Dus ook ik schrijf , gewoon mee op vakantie, en oprijden tot je vindt dat ze te oud worden ( 6 jaar??!!)
Zou je de zelfde maat vinden in "for trailer use only "uitvoering met N snelheidscode ( tot 140 km/u max) dan zou die band een Loadindex van 97( 730kg) hebben ipv de 95 ( 690 kg) die je nu hebt . Wel even nakijken of er XL// op de zijwang staat of niet .
Op je caravan staat mogelijk advies van 3 of 3,5 bar , dit is de maximum toegelaten koude druk ( als temp in band = temp buiten de band= <>18 gr Celcius ).
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18278
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caravanbanden

Bericht door deusjevo » wo 18 mei 2016 17:34

Wat betreft reservebanden: mijn bandenboer adviseerde om de reserveband die nieuw en ongebruikt 9 jaar onder mijn caravan heeft gehangen (was een jaar ouder dan de "rijbanden") te blijven gebruiken als reserveband.

Deze had de voorkeur boven een band die 8 jaar dienst heeft gedaan als rijband onder de caravan.
Vergis je niet wat deze meemaakt in die 8 jaar.
De reserveband was gewoon nog nagelnieuw en vertoonde geen spoor van droogtescheurtjes oid.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38532
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravanbanden

Bericht door Micky » wo 18 mei 2016 17:51

RE.gif

Mijn reserveband is van 1999, nooit gemonteerd geweest, ze mag met pensioen, 1 van de 2 comtracs gaan erom, wel eerst de velg even laten stralen en coaten denk ik [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18278
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caravanbanden

Bericht door deusjevo » wo 18 mei 2016 18:22

Uit 1999 is inderdaad wel verdiend pensioen, waken is ook werken zeggen ze sommige bedrijfstakken thumbup.gif

Ik heb mijn "rijvelgen" na montage van de nieuwe banden weer opnieuw geschuurd en zwart gelakt.
Ik heb redelijk mooie wieldoppen van Michelin die mee door de aanwezigheid van "wielbouten" van afstand echt op lichtmetalen lijken als je de velg zelf zwart gelakt hebt.
image.png
Wieldop
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38532
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravanbanden

Bericht door Micky » wo 18 mei 2016 18:28

RE.gif

thumbup.gif

Mijn reservevelg heeft 25 jaar onder de caravan gehangen, dat red ik met schuren niet meer hoor :shock: overigens heb ik de velgen en doppen in kleur van de onderkant van de caravan gespoten, zeer mooi resultaat voor zover dat gaat bij een oude caravan mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
voordeur
Berichten: 6
Lid geworden op: di 26 apr 2016 15:46

Caravanbanden

Bericht door voordeur » vr 20 mei 2016 16:59

|_>
Laatst gewijzigd door voordeur op vr 20 mei 2016 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
voordeur
Berichten: 6
Lid geworden op: di 26 apr 2016 15:46

Re: Caravanbanden

Bericht door voordeur » vr 20 mei 2016 16:59

Jadatis schreef:
Maar een reserveband die jaren onder de auto heeft gehangen, met alle weersinvloeden, heeft toch een wat andere opslag dan in een magazijn .
En dat van de keuringsdienst van Waarden schreef ik omdat je zelfs van dit soort dingen , nooit zeker weet of ze wel altijd nageleeft worden.
Nooit iets in die richting gehoord of gelezen , maar tegenwoordig neem ik niets meer zo maar aan.

@ sjonnie
Vanwege de krappe reserve van je banden van maar 80 kg over de MTM , zou ik een iets hoger druk voeren dan de referentiedruk/maxloaddruk/ AT-druk .
Maar even ingevuld in mijn spreadsheet daarvoor .
Uitgaande dat het een gewone standaard load autoband is voor boven 160 km/u ( Q speedrating of hoger).
Die heeft AT-druk van 2,5 bar ( is dus niet de maximum koude druk die op de bandwang staat bij deze banden).
Uitkomst 2,6 bar en dan gecombineerd ondergewicht en ongelijk gewicht R/L mogelijk van 140 kg voordat een band begint te stuiteren ( volgens door mij bepaalde bediscussieerbare norm).
Als alles 100% nauwkeurig is en max snelheid waar je geen minuut overheen gaat is 120 km/u dan kan die druk zakken tot 2,3 bar , waarbij weer die 140 kg maar dan overgewicht en scheefbelading R/L voordat aan de zwaarst beladen band schade optreedt.


Is het een XL/reinforced/Extraload band ( dan staan een van die 3 termen op de zijwang ergens) dan is de uitkomst 3 bar en kan zakken onder zelfde voorwaarden tot 2,6 bar , weer met zelfde 140 kg gecombineerd onder/over gewicht en scheefgewicht
Afbeelding

Afgelopen maandag vertrokken met de caravan, helaas niet helemaal goed gegaan.
Gelukkig geen schade alleen een geplofte band met dot code 07 [GRINNING FACE WITH SMILING EYES] dus zat er aan te komen. Gelukkig mochten we van Rijkswaterstaat even de band wisselen op de a20.

Toch maar de 6 jaar in acht nemen al kan het dan nog gebeuren.

Nu zijn er 2 vragen naar boven gekomen

1. Welke nieuwe banden gaan erop.
We zaten te denken om ons aan te sluiten bij de hankook family.
155/80R13 maar dan niet met 79T maar een 90/88R.
Is dit mogelijk.
Max gewicht is 800kg waar we makkelijk aankomen.
Laatste keer op de weegbrug wogen we 960kg.
Toen we thuis waren gelijk alles gewogen en andere keuzes gemaakt want dat willen we/mag niet.

2. Wat voor banden druk houden we aan want dit kan ik nergens terug vinden en van het document van @Jadatis kon ik even geen kaas van maken (via de iPad) de reserve band op 3,8 bar gezet en de andere ook (geen indicatie op de band en geen xl) (Gem. Snelheid 100)

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Caravanbanden

Bericht door RichTrip » wo 15 jun 2016 08:14

deusjevo schreef:Welkom bij de Hankook Vantra LT LA18 8PR Club
Zeer actieve bandenclub met leuke clubweekends met z'n allen, eigen forum, stickers noem maar op haphop.gif
Klinkt erg gezellig blij.gif Volgende week komen deze bij mij onder de Kip:

Hankook VANTRA LT RA18 205/65R15 102T

Een van de 6 jaar oude huidige banden gaat op de stalen reservevelg ter vervanging van de splinternieuwe ongebruikte Vredestein band uit 2003...... mrgreen.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Caravanbanden

Bericht door Jadatis » wo 15 jun 2016 11:37

voordeur schreef:

Afbeelding

Afgelopen maandag vertrokken met de caravan, helaas niet helemaal goed gegaan.
Gelukkig geen schade alleen een geplofte band met dot code 07 [GRINNING FACE WITH SMILING EYES] dus zat er aan te komen. Gelukkig mochten we van Rijkswaterstaat even de band wisselen op de a20.

Toch maar de 6 jaar in acht nemen al kan het dan nog gebeuren.

Nu zijn er 2 vragen naar boven gekomen

1. Welke nieuwe banden gaan erop.
We zaten te denken om ons aan te sluiten bij de hankook family.
155/80R13 maar dan niet met 79T maar een 90/88R.
Is dit mogelijk.
Max gewicht is 800kg waar we makkelijk aankomen.
Laatste keer op de weegbrug wogen we 960kg.
Toen we thuis waren gelijk alles gewogen en andere keuzes gemaakt want dat willen we/mag niet.

2. Wat voor banden druk houden we aan want dit kan ik nergens terug vinden en van het document van @Jadatis kon ik even geen kaas van maken (via de iPad) de reserve band op 3,8 bar gezet en de andere ook (geen indicatie op de band en geen xl) (Gem. Snelheid 100)

Alvast bedankt!
De 79 T banden waren denk ik Standaard load dus AT-druk 2,5 bar , heb ik ingevuld met 960 kg totaalgewicht en geeft dan benodigde druk van 3,0 bar . Kan zakken tot 2,7 bar en dan nog reserve voor gewichtsverschil en lichte overbelading van 102 kg voordat bij rijden met 120km/u die bandgedeelten oververhit raken en beschadiging begint. Heb je een lagere druk gevoerd, dan is dat vrijwel zeker de oorzaak van de langzame schade aan het rubber , vooral bij overgang loopvlak naar bandwang. Verliest daardoor veerkracht door uitharding, en bij iedere invering weer een beetje meer schade. Meen dat ook te zien op je plaatje , dat rubber daar dof er uit ziet, maar mogelijk is dat omdat ik dat wil zien knipoog.gif
Mooi dan dat ze het nog 9 jaar uitgehouden hadden. Mogelijk dan ook in combinatie met normale veroudering, en zat je gevoerde druk ( gemeten met een 100% nauwkeurige meter, die niet bestaan) daar niet zover onder. Maar je gaat dan al mogeljk met een kant over de maximum load die de bandenfabrikant garandeert.
Voor de eventueel aan te schaffen 90 R advies met maximale reserve, wordt dan 3,8 bar , minimum 3,3 bar.
Ga er vanuit dat die nieuwe banden 8PR/D-load zijn met AT druk 4,5 bar , maar corrigeer me als dat niet zo is.

Heb er ooit aan gedacht om mijn spreadsheets een app van te maken, maar dat is me niet gelukt, dan zou het op mobiel of I-pad wel lukken.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Caravanbanden

Bericht door Gumm » do 16 jun 2016 00:59

Bij het inplannen voor de onderhoudsbeurt gelijk gevraagd wat het vervangen van de banden moet kosten...
Zegt die mevrouw:...115,- Per stuk (verslik-kuch-hoest)
Kijk wel even verder, het verschil tussen een meer normaal gangbare prijs of de hier voorgestelde 230,- is mij te groot.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18278
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caravanbanden

Bericht door deusjevo » do 16 jun 2016 08:40

Het ligt helemaal aan het merk banden, welk merk boden ze aan voor dat bedrag?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Caravanbanden

Bericht door RichTrip » do 16 jun 2016 08:54

RE.gif RE.gif

Voor mijn vorige caravan betaalde ik 200 euro voor twee banden, GT-Radial Kargomax in de maat 185R14C, min of meer de standaard maat.

Nu zou ik echter 275 euro moeten betalen voor mijn twee 205/65R15 banden onder de Kip. Die gaat volgende week zaterdag naar CCT in Almelo voor de beurt, maar niet voordat ik eerst langs de Kwikfit ben gereden voor twee nieuwe banden.

Er komen Hankook VANTRA LT RA18 205/65R15 102T banden op. Inclusief montage, balanceren, nieuw ventiel en stikstofvulling: 194 euro (inclusief ANWB ledenkorting mrgreen.gif ).

Jammer voor CCT, prima jongens en niet te beroerd om je te helpen, maar dit verschil in prijs was me toch wel iets te groot......
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Caravanbanden

Bericht door Jadatis » vr 17 jun 2016 16:55

RE.gif
Als die Stikstofvulling ook een prijs voor staat , kun je nog besparen door er gewone lucht in te laten doen.
Stikstof vulling heeft niet zoveel meerwaarde, heb ik een heel epistel over geschreven, staat ergens op dit forum ook wel ergens.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravanbanden

Bericht door eurotrotter » vr 17 jun 2016 17:32

RE.gif
Is dat jouw persoonlijke mening ??of de mening van de vakhandel??
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38532
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravanbanden

Bericht door Micky » vr 17 jun 2016 17:46

RE.gif

de vakhandel wil er aan verdienen, dus die hebben absoluut een andere mening whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Caravanbanden

Bericht door Monster900 » vr 17 jun 2016 17:48

Een band met gewone lucht vullen, houdt in dat er 78% stikstof in gepompt wordt, 21% zuurstof en 1% andere gassen. Het "probleem" stelt zich dat die zuurstof het rubber kan penetreren, zodat de band (na lang wachten) kan "leeglopen" tot 79% van de vulling. Vul je dan bij, vul je weer met 78% stikstof, 21% zuurstof en 1% andere gassen. Van de bijgevulde 21%, is dus weer 21% zuurstof die de band kan verlaten (of er zit op dat moment nog 4,41% zuurstof in).

Als je dus zelf regelmatig je bandenspanning controleert en dus zelf eenvoudig toegang hebt tot een compressor, is de meerprijs voor stikstof te gek. Banden gevuld met stikstof kun je in principe niet zelf met een gewone compressor controleren, dus moet je daarvoor steeds naar een bandenzaak.

Ik pomp dus nog steeds gewone lucht in mijn bandjes en hou de druk regelmatig in het oog!
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Caravanbanden

Bericht door meeder » vr 17 jun 2016 18:44

En een band wordt echt niet gevacumeerd voordat ze de stikstof er in doen dus je begint nooit met 100% stikstof.
Daarnaast, gebruiken ze stikstof uit een fles of hebben ze een eigen stikstof generator? Wat is het rendement van zo'n generator? Komt daar 100% stikstof uit?

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”