Caravanbanden

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravanbanden

Bericht door PD » do 7 nov 2019 11:23

Yep thumbup.gif

Bandenbus.nl mrgreen.gif
Ik heb ze toen laten verwisselen vanwege de TPMS sensoren. Bij de nieuwe hut heb ik het voor aflevering laten doen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravanbanden

Bericht door Chris » do 7 nov 2019 11:28

RE.gif
Nog nooit gehoord.
Ik was in de overtuiging dat ventielen altijd van binnenuit gemonteerd werden.
Zal dat eens informeren dan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Caravanbanden

Bericht door Jadatis » do 7 nov 2019 11:36

Jetini schreef:
Bij het aansluiten op het ventiel schrok ik me kapot.
Bij het aanraken van het ventiel hoorde ik lucht ontsnappen.
Nee hè, het zal toch niet, dacht ik. :(
Meteen dacht ik het reservewiel in te zetten.
Maar meteen daarbij dacht ik van, hoe zit het dan met het linkerwiel ?
Ook daar hetzelfde probleem !


Als ik slangetje van pomp op het ventiel zet, komt er ook een beetje lucht uit, maar dat zal je wel niet bedoelen.

Drukverlies van die zachte band zal wel een andere oorzaak gehad hebben.

Over ventielen, zou je mijn topic in de kennisbank van camperforum kunnen lezen .
https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8397755

Dan zie je dat testnormen zo zijn , dat ze de hogere druk goed aankunnen.

Een wieldop, die verkeerd op de velg gezet wordt, kan ook het ventiel beschadigen.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravanbanden

Bericht door PD » do 7 nov 2019 12:31

Chris schreef:
do 7 nov 2019 11:28
Nog nooit gehoord.
Ik was in de overtuiging dat ventielen altijd van binnenuit gemonteerd werden.
Zal dat eens informeren dan.
Vanzelfsprekend worden ventielen van binnenuit gemonteerd maar daarvoor hoeft de band er niet af hoor thumbup.gif

Je kunt ook gewoon de wang even wegduwen wanneer de band leeg is; dat ging echt erg eenvoudig, bandmaat 225/70 R15 onder onze enkelasser. Ik kan me niet voorstellen dat de 4 banden van onze tandemasser eraf zijn geweest voor de stalen ventielen; daarvoor was het incl. balanceren te goedkoop knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Caravanbanden

Bericht door Nimma » do 7 nov 2019 13:10

Als ze maar bij het gaatje kunnen mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Caravanbanden

Bericht door Hobby Linka » do 7 nov 2019 17:03

Chris schreef:
do 7 nov 2019 11:23
RE.gif
Stalen ventielen???
Ja, maar dit moet ook voor rubber ventielen. Net als Jettiny heb ik een aantal jaren geleden alweer ook een leeglopende band gehad onderweg naar Spanje. Bleek ook een lek ventiel te zijn. Gewoon bij een locale autogarage een nieuw ventiel laten plaatsen. Werd wel weer een rubber, staal had hij niet.

Gewoon met zijn bandenwissel apparaat even de wang van de band naar binnen gedrukt en een nieuw ventiel geplaatst. Opgepompt en zelfs het hele wiel even onder water gehouden. Nergens lekkage en klaar.

Weer thuis heb ik toen de banden moesten worden vervangen meteen om stalen ventielen gevraagd.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravanbanden

Bericht door Micky » do 7 nov 2019 17:35

PremiumDiscovery schreef:
do 7 nov 2019 12:31
Chris schreef:
do 7 nov 2019 11:28
Nog nooit gehoord.
Ik was in de overtuiging dat ventielen altijd van binnenuit gemonteerd werden.
Zal dat eens informeren dan.
Vanzelfsprekend worden ventielen van binnenuit gemonteerd maar daarvoor hoeft de band er niet af hoor thumbup.gif

Je kunt ook gewoon de wang even wegduwen wanneer de band leeg is; dat ging echt erg eenvoudig, bandmaat 225/70 R15 onder onze enkelasser. Ik kan me niet voorstellen dat de 4 banden van onze tandemasser eraf zijn geweest voor de stalen ventielen; daarvoor was het incl. balanceren te goedkoop knipoog.gif
Technisch gezien is dit zeker mogelijk, toch wil je de boel even schoon schuren en de vuilrestjes restjes van de velg verwijderen als de band van de velgrand gaat (mijn mening), daarvoor moet de hele band eraf, doe je dit niet verlies je eerder lucht.
Ik heb het iig niet op die manier gedaan, maar zeg ook niet gelijk dat het helemaal kansloos is..

Dat wegduwen gaat niet zo eenvoudig als jij het schrijft als de velg verticaal staat, want er zit een hub op de velg die voorkomt dat een leeggelopen band gelijk naar binnen schiet, over deze hub moet je heen, dat was vroeger met de binnenbanden niet zo mrgreen.gif jouw bandenknakker heeft iig een dikke compressor aan boord, want als je de band eraf hebt gedrukt heb je echt veel "druk" nodig (lees heel veel lucht in een korte tijd) om weer over die hub te komen, sterker nog je vinger is eraf als de band erover springt en je vinger ertussen zit [aschrik.gif]

met een best wel dikke hobby compressor van stanley lukt dat niet zomaar kan ik je zeggen uit eigen ervaring mrgreen.gif
dus voor iedereen die denkt dit nu zelf even 123 op de oprit te doen....denk er even over na mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jettiny
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 15 apr 2018 21:55
Locatie: Uden NB

Re: Caravanbanden

Bericht door Jettiny » do 7 nov 2019 18:09

RE.gif van Jadatis,

Als ik het ventiel ook maar een heel klein beetje opzij deed, dan kwam er al lucht uit.
Bij beide banden hetzelfde euvel.
En even voor de goede orde, het rubber ventiel was NIET beschadigd door de velg, wat schijnbaar ook weleens voor kan komen.

Vriendelijke groeten,
Jettiny
Fendt Saphir 470 TF uit 2005 in combinatie met een Opel Astra 1.4 uit 2012 120 pk.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Caravanbanden

Bericht door Erwin1987 » do 7 nov 2019 18:22

Micky schreef:
PremiumDiscovery schreef:
do 7 nov 2019 12:31
Chris schreef:
do 7 nov 2019 11:28
Nog nooit gehoord.
Ik was in de overtuiging dat ventielen altijd van binnenuit gemonteerd werden.
Zal dat eens informeren dan.
Vanzelfsprekend worden ventielen van binnenuit gemonteerd maar daarvoor hoeft de band er niet af hoor thumbup.gif

Je kunt ook gewoon de wang even wegduwen wanneer de band leeg is; dat ging echt erg eenvoudig, bandmaat 225/70 R15 onder onze enkelasser. Ik kan me niet voorstellen dat de 4 banden van onze tandemasser eraf zijn geweest voor de stalen ventielen; daarvoor was het incl. balanceren te goedkoop knipoog.gif
Technisch gezien is dit zeker mogelijk, toch wil je de boel even schoon schuren en de vuilrestjes restjes van de velg verwijderen als de band van de velgrand gaat (mijn mening), daarvoor moet de hele band eraf, doe je dit niet verlies je eerder lucht.
Ik heb het iig niet op die manier gedaan, maar zeg ook niet gelijk dat het helemaal kansloos is..

Dat wegduwen gaat niet zo eenvoudig als jij het schrijft als de velg verticaal staat, want er zit een hub op de velg die voorkomt dat een leeggelopen band gelijk naar binnen schiet, over deze hub moet je heen, dat was vroeger met de binnenbanden niet zo mrgreen.gif jouw bandenknakker heeft iig een dikke compressor aan boord, want als je de band eraf hebt gedrukt heb je echt veel "druk" nodig (lees heel veel lucht in een korte tijd) om weer over die hub te komen, sterker nog je vinger is eraf als de band erover springt en je vinger ertussen zit [aschrik.gif]

met een best wel dikke hobby compressor van stanley lukt dat niet zomaar kan ik je zeggen uit eigen ervaring mrgreen.gif
dus voor iedereen die denkt dit nu zelf even 123 op de oprit te doen....denk er even over na mrgreen.gif
Ik heb zo wel eens ventiel vervangen, van naar binnen duwen gaat best wel en oppompen gaat mijn compressor ( einhell oudje) ook. Maar ik heb dit toen alleen gedaan omdat ik geen keus had, ben wel met je eens dat als je banden van de velg gaan de randen schoongemaakt moeten worden, dat heb ik later ook laten doen.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravanbanden

Bericht door Micky » do 7 nov 2019 18:59

RE.gif

als je 1 stukje naar binnen geduwd hebt gaat het wellicht makkelijker omdat het grootste gedeelte nog over de hub zit, daardoor popt hij ook snel terug, maar als de rand los is is het een ander verhaal en dat wil je eigenlijk toch echt als je een beetje professioneel wilt zijn, los daarvan weegt een stalen ventiel veel meer dan een rubberen, dus je wilt eigenlijk ook echt opnieuw balanceren knipoog.gif

sorry, maar ik vind het echt een prutsoplossing en waarom? om een paar 10tjes en een ritje naar de bandencentrale te sparen? ik wilde het niet direct zeggen maar toch, ik heb het anders geleerd tijdens mijn opleiding autotechniek mrgreen.gif

Er zal vast wel elk excuus bijgehaald worden, maar we hebben het hier over het enige contact met de weg, als het rubber loskomt van de velg wil je de velg en band gewoon afnemen en schoonmaken voordat je ze weer op elkaar legt (in contact brengt), gewoon om te voorkomen dat je later spijt krijgt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Caravanbanden

Bericht door Erwin1987 » do 7 nov 2019 19:04

Re:

Ik ben het met je eens zoals je leest in mijn vorige post heb ik daarna de het ventiel laten vervangen door de hele band er af te laten halen.

Maar omdat je tegenwoordig geen reservewiel hebt en mijn vrouw moest toch echt weg met de auto had ik iets minder keuze op zaterdagavond.

Nu ligt de winterset thuis en zou ik er daar één van opleggen of andersom in de wintertijd.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravanbanden

Bericht door Micky » do 7 nov 2019 19:11

RE.gif

Nood breekt wet mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravanbanden

Bericht door Chris » do 7 nov 2019 20:38

Nou.. als de band op mijn caravanvelg net zo vast achter de hub zit als dat de banden van mijn auto zaten...
Nou nou..daar hebben ze met 2 man op staan te zweten om over die hub heen te komen.
Weet je wat..
Ik laat de banden nog effe zitten tot er nieuw rubber moet komen..effe rekenen 2017... uhh... 2023 dus.
( mits ze niet aan aan flarden liggen voor die tijd.)

Ik vraag me trouwens af of er geen versterkte ventielen op mijn velgen gemonteerd zijn, ze zijn best stug eigenlijk...
Hut in de stalling, komt dus later een controle.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Caravanbanden

Bericht door mrbullmastiff » do 7 nov 2019 21:03

Het is niet altijd wat het lijkt, er zijn ook rubberen hoge druk ventielen. Het kan dus best in orde zijn.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravanbanden

Bericht door Micky » do 7 nov 2019 21:28

RE.gif

sterker nog, het is allemaal een beetje een forum dingetje zoals ook andere zaken, natuurlijk levert een fabrikant geen nieuwe caravans met een onveilig ventiel, hoe mooi we hier met z'n alleen ook kunnen rekenen, het is gewoon kul mrgreen.gif

neemt niet weg dat ik ook voor de stelen ventielen heb gekozen 2,5 jaar geleden, gewoon omdat het mooi is, kan en minder beweging geeft met de sensoren erop thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravanbanden

Bericht door Chris » do 7 nov 2019 21:30

RE.gif
Precies, maar dat kan ik nu niet controleren.
Vandaar vermoedelijk de reactie van mijn dealer... dat het geen kwaad kon...
Wellicht versterkte of hoge druk ventielen.
Maar... de volgende worden toch staal...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Caravanbanden

Bericht door Hans 555 » do 21 mei 2020 09:51

Dit item even naar boven gehaald in de hoop een antwoord te krijgen (mss van Jadatis) op de vraag wat de beste bandenspanning voor mijn caravan is.
Ik heb het excel bestand van Jadatis wel gevonden maar die werkt niet, is een "alleen lezen" bestand.
Ik wil graag weten wat de juiste bandenspanning voor mijn caravan is. Tot nu toe pompte ik er zo'n 4.5 Bar in.
De caravan mag 1700 kg wegen maar ik denk niet verder te komen dan 1550 kg. Heb de caravan een keer niet aangekoppeld gewogen (30 tons weegbrug) en toen kwam 1400 kg op de schaal, moet er wel bij zeggen dat nog niet alles in de hut lag. Water, gasflessen (de kleine groene) kleding en wat etenswaren en dranken moesten er nog in.

Onder de caravan liggen de van fabriek af geleverde banden: Barum (tjechisch), 195R14c, max. druk single 950 kg bij een druk van 519KPA (is dat gelijk aan 5,19 BAR???)

Het gewicht per wiel weet ik echter niet, de kogeldruk houd ik altijd op 80 kg.
Welke bandenspanning kan ik aanhouden? scratch.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Caravanbanden

Bericht door meeder » do 21 mei 2020 10:47

Het document is alleen lezen als je download en direct opent in excel. Je moet dan een kopie opslaan en dan kan je wel bewerken (net even geprobeerd)

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Caravanbanden

Bericht door Hans 555 » do 21 mei 2020 12:51

RE.gif
Dat ga ik straks even proberen. Dank. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Caravanbanden

Bericht door Jadatis » do 21 mei 2020 12:58

RE.gif RE.gif RE.gif

Barum zit in de Continental- groep, en die zetten er vaak, én de referentiedruk( direct achter de maten en Loadindex/ snelheidscode in psi , zonder AT ervoor), én de maximum inflation pressure( achter maxload verhaal meest aan de andere kant van de bandwang), die 10 psi hoger is, maar gek genoeg eerst de omgerekende kPa daarvan , hier 75 psi , wat er dan tussen haakjes achter staat.
Dus die 75 - 10 is 65 psi , moet je invullen in mijn spreadsheet.
Dan kan het nog een N snelheidscode band zijn( max 140kmpu) en dan is de loadindex 2 stappen hoger dan als het een Q of hogere snelheidscode- band zou zijn.
Ooit zal ik dat nog eens inbouwen in mijn spreadsheet, want voor de hoogste druk zonder gestuiter( ja ja weet het, bediscussiëerbaar) zou je dan van je 106 loadindex 2 af moeten trekken voor je die in mijn spreadsheat gooit.

Dus kijk dat nog even na op de banden, die snelheidscode en wat de referentiedruk is . Ik gok 65 psi en N .
Ben daar maar even vanuit gegaan en zelf erin gegooid , en gaf met1700kg/ 4,6bar/66 psi, en met 1550kg/4,2bar/60 psi.
Wordt het anders, laat het weten , en ik pas het aan.

Kijk ook even, wat voor ventielen je hebt, de gewone , uit de TR 400 serie zijn voor een koude druk van max 4,5 of 4,8 bar, afhankelijk van het merk. Druk daarvoor zachtjes tegen de zijkant van ventiel, buigt ie mee, dan is het normale, anders HP uit de TR600 serie, die koude druk 6,3 a 6,9 mogen hebben, en metalen ventiel zie je zo wel, mag meer dan 10 bar hebben.
Toch gaat het vaak goed met een gewoon ventiel, maar kan een reden zijn om andere te eisen , als je nieuwe banden laat zetten, en die hoger dan 4,8 bar aan kunnen.

Wel weer even genoeg zo.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Caravanbanden

Bericht door Hans 555 » vr 22 mei 2020 06:57

RE.gif
Jadatis bedankt. Ik heb de banden nog even goed bekeken en de code en referentiedruk zijn Q en 65 PSI. De op de stalen wielen gemonteerde ventielen zijn van staal en zouden dus bestand zijn tegen een hogere druk dan 4,5 BAR.
@ Meeder: gelukt hoor.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Caravanbanden

Bericht door Jadatis » vr 22 mei 2020 10:16

Dan kom. Ik uit op 1700kg/4,3 bar en 1550/ 3,9 bar.
4% op trekhaak gebruikt mijn spreadsheat standaard maar in het kleine oranje vlakje , kun je dat bijvoorbeeld op 80 kg zetten.

Het juiste gewicht bepalen , blijft jouw verantwoording, en blijkt bij weging vaak toch meer te zijn.
Maar bij de 1550 kg kan er al 165kg gecombineerd over en scheefgewicht zijn, voordat de " zwaarste " band oververhit, als je 160 kmpu scheurt mrgreen.gif .
Voor 120kmpu komt er 3,5 bar uit met die 165 kg, dus een geringe onderschatting van totaalgewicht, wordt nog ingedekt.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Caravanbanden

Bericht door Hans 555 » vr 22 mei 2020 12:06

RE.gif
Jadatis, dank u voor de berekening. Wat ik al eerder meldde is dat ik de caravan al eens gewogen heb en toen op 1400 kg uitkwam. As. maandag ga ik de caravan weer wegen maar nu met alles er in. Zal zien wat dat op de schaal brengt. Of ik het gewicht per wiel kan meten, zal ik dan even bekijken.
Wat betreft de snelheid kan ik melden dat ik zelden op de 100 km/u kom (volgens de NAV).
thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Bart-s
Berichten: 68
Lid geworden op: do 7 dec 2017 17:43
Locatie: Regio Oss-Nijmegen

Re: Caravanbanden

Bericht door Bart-s » za 6 jun 2020 18:13

Vandaag 2 nieuwe caravanbanden laten plaatsen. Dit gewoon bij mijn vertrouwde auto garage gedaan waar mijn auto ook altijd heen gaat. Alles meteen ff na laten kijken.
Ik heb nu Viking TransTech ll banden met maat 185 R14C. Heb hier nog niet veel over gelezen op het forum. De andere banden die op de Eifelland zaten waren alweer 10 jaar oud.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Caravanbanden

Bericht door Nimma » za 6 jun 2020 19:24

Ben benieuwd wat mijn dochter vandaag op hun Eiffelland hebben laten zetten. Ken Viking niet, maar echt slechte banden zijn er nauwelijks.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”