bandendrukcontrolesysteem

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door PD » ma 12 mar 2018 22:48

Ab schreef:Bij mij wijken de sensoren ook af. Geven teveel aan.
Dat boeit me niet zoveel.
Voor vertrek zet ik de banden op 4.5 bar, wat een draagvermogen van 2100 kg oplevert.
De asdruk is 1800 kg.
Tijdens het rijden loopt die druk nog wat op.
De sensoren geven 4.8-4.9 aan direkt na het oppompen. De ondergrens heb ik op 4.6 bar gezet.
Bij drukverlies krijg ik dus vrij snel een alarm.
Voor onze caravan heeft Jadatis berekend dat bij een koudedruk van 3,4 Bar het draagvermogen voldoende is voor 110 km/h. Bij 3,8 Bar heb ik zelfs voldoende voor 2.460 kg draagvermogen.
Ik wil dan ook de alarmgrens gaan instellen op 3,5 Bar en de koudedruk op 3,9 tot 4,0 Bar zodat ik ruim voldoende marge heb voor ongelijke belasting/gewichtsverdeling. Bij een koudedruk van 4,5 Bar zou ik een draagvermogen van 2.840 kg hebben en nog maar weinig demping in de banden...
Met de huidige sensor-3 die bijna 0,25 Bar te weinig aangeeft, heb ik een te krappe bandbreedte (zeker wanneer de omgevingstemperatuur daalt) zodat ik onterecht alarm kan krijgen en daarom heb ik voor deze sensor een nieuwe besteld. Wanneer de nieuwe sensor de juiste of een iets hogere druk aangeeft, vind ik het prima en heb ik een werkbaar bewakingssysteem.

Zo niet, dan wordt het E-trailer en dan zullen de overige gadgets er ook wel bij komen awhoea.gif

In de praktijk zal de bandendruk al snel oplopen naar 4,5 Bar of meer en zal ik waarschijnlijk een daling naar bijv. 4,0 Bar al snel opmerken omdat het display in mijn gezichtsveld zit.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Willem69
Berichten: 491
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 12:56

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Willem69 » di 13 mar 2018 09:00

Mijn caravan mag tot 1700kg beladen worden en is leeg 1300. De banden mogen tot 4,5 bar. Moet ik mijn banden dan beladen of onbeladen op 4,5 bar zetten. Ik ga meestal beladen tot 1650 kg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Pino » di 13 mar 2018 09:06

Het verschil tussen beladen en onbeladen ga je niet merken in de spanning op de band. Vergelijk het met een reservewiel. Die pomp je los van het voertuig op en zal eenmaal in gebruik nauwelijks hogere druk hebben
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Micky » di 13 mar 2018 09:16

RE.gif

volgens mij is er helemaal geen verschil, want door indeuken beneden ontstaat daar een "lagere druk" die aan de bovenkant erbij komt, of zie ik dat verkeerd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door PD » di 13 mar 2018 09:21

RE.gif
Ik ben bang dat je dat verkeerd ziet, want er zal in de band geen sprake kunnen zijn van een drukgradiënt; eenvoudigweg omdat het één ruimte is en nivellering optreedt. In theorie kan bij een stilstaande band wel een beperkte temperatuurgradiënt optreden.

Zoals Pino al aangeeft: een drukverhoging door extra belasting (beladen vs onbeladen) zal verwaarloosbaar zijn voor de functionaliteit.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Ab » di 13 mar 2018 09:25

Dat zie je verkeerd.
De druk wordt in de gehele band ietsje hoger. Je hebt immers volumeverkleining door het iets indrukken.
Hetzelfde volume lucht in een kleiner vat geeft een hogere druk.edit. Dit was voor Micky.
PD was me voor.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Willem69
Berichten: 491
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 12:56

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Willem69 » di 13 mar 2018 09:26

En als he dan vertrekt met 4,5 bar bij 15C uit Nederland naar Spanje waar het 30C is wat zou dan een normale stijging zijn in de druk? Ik rij meestal 90 km


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door PD » di 13 mar 2018 09:28

RE.gif
Reken op tenminste een drukverhoging van 1 Bar, dus de operationele druk zal snel 5,5 Bar of hoger zijn (eigen ervaring).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Ab » di 13 mar 2018 09:31

Dat maakt niet uit. Het draagvermogen bij een bepaalde druk wordt in koude toestand aangegeven.
De druk kan soms wel oplopen tot bijna 6 bar.
Dat is normaal. De banden kunnen dat hebben.
Bandenfabrikant zijn zeer goed op de hoogte van dit verschijnsel mag je van mij gerust aannemen. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Willem69
Berichten: 491
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 12:56

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Willem69 » di 13 mar 2018 09:36

Ok bedankt, weer wat geruster [WINKING FACE][GRINNING FACE WITH SMILING EYES]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Jadatis » di 13 mar 2018 11:12

Ik heb het eens getest of nu echt de druk gelijk blijft onbelast en belast.
Door gewone auto met pakweg 450 kg op voorwiel ( geschat ) 5 x 3 metingen met goedkoop digitaal metertje.
3 x op de grond en 2 x van de grond gekrikt dus exact nul kilo belasting.
Laatste meting was een pietsje lager dan de eerste , vanwege klein luchtverlies bij iedere keer metertje op ventiel drukken.
Maar verder geen meetverschillen anders dan die aan de zweving van het apparaatje te wijten zijn.
in de orde van 0,02 kg/cm3 , waar ik hem op ingesteld had om de test wat wetenschapswaarde te geven.
Dit alles op Wetenschapsforum gezet, bij soortgelijk vraag .
Mogelijk bij zeer lage drukken of zeer hoge belasting combinaties , dat er wel een noemenswaardig verschil te meten is, maar in het bereik waarin autobanden meest gebruikt worden , hoef je er dus geen rekening mee te houden.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Micky » di 13 mar 2018 14:44

RE.gif met mijn digitale standaard pistool op mijn compressor bij de winterwissel op de oprit dus ook nooit verschil gezien voor en na montage van de auto banden.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door VIP » vr 16 mar 2018 08:46

PremiumDiscovery schreef:RE.gif RE.gif
Welke banden heb je eronder ?
Hobby monteert bij een 2.000 kg tandem normaliter Kargomax ST4000 en bij een 2.200 kg (en zwaardere) tandem Kargomax ST6000 dus mogelijk rij jij met ST4000 en niet ST6000. Dat kan nog een verschil geven mbt loadindex en dus ook bandenspanning.
Onder onze 2 Tonner zitten T-6000 banden.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door PD » di 27 mar 2018 20:58

Sinds afgelopen weekend heb ik de banden van onze tandemasser op 4,0 Bar gezet en tevens geprobeerd de nieuwe sensor-3 te koppelen. Helaas blijkt dat TireMoni een verkeerder versie heeft gestuurd die dus niet met de booster communiceert :oops: dus de oude zit er weer op.

Zondagavond een mail gestuurd en zojuist een reminder... benieuwd waar dit toe leidt whistle.gif

Tijdens het ritje van Melick naar Breda (135 km) liep de druk al binnen ca. 10 km met ca. 0,5 Bar op en is daarna stabiel gebleven.
Laatst gewijzigd door PD op di 27 mar 2018 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Abve » di 27 mar 2018 21:43

RE.gif
Ik heb ook de ST 6000.
Deze worden onder de 2200 kg gemonteerd.
Een 1900 kg as krijgt het 4000 type.

Maar waarom 4.0 bar?
Ivm de TireMoni?

Overigens ben ik niet van plan zoiets aan te schaffen.
Ik denk dan nog eerder aan een Tyronband, waardoor de band niet van de velg loopt en veel schade voorkomt.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door PD » di 27 mar 2018 21:45

RE.gif
Hierom:
PremiumDiscovery schreef: Voor onze caravan heeft Jadatis berekend dat bij een koudedruk van 3,4 Bar het draagvermogen voldoende is voor 110 km/h. Bij 3,8 Bar heb ik zelfs voldoende voor 2.460 kg draagvermogen.
Ik wil dan ook de alarmgrens gaan instellen op 3,5 Bar en de koudedruk op 3,9 tot 4,0 Bar zodat ik ruim voldoende marge heb voor ongelijke belasting/gewichtsverdeling. Bij een koudedruk van 4,5 Bar zou ik een draagvermogen van 2.840 kg hebben en nog maar weinig demping in de banden...zit.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Abve » di 27 mar 2018 21:49

RE.gif
Thnx thumbup.gif
Nu snap ik het ook mrgreen.gif
Het is bijna wetenschap...

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door PD » di 27 mar 2018 21:56

RE.gif
Het is bij een tandemasser een stuk complexer dan bij een enkelasser... niet alleen Links-Rechts maar ook Voor-Achter (o.a. door de hoogte van de kogel) en ook Gekruist... na wat sparren met Jadatis ben ik ook weer een stuk wijzer geworden en kan ik mijn waarnemingen met de assen op verschillende hoogte door wegdekverschillen ook beter plaatsen :lol:

Daarnaast heb ik door de hogere bandendruk ook weer wat extra bodemvrijheid gekregen awhoea.gif

Ennuh... eenmaal metroloog, altijd metroloog knipoog.gif ik wil weten wat ik meet... komt door mijn VSL verleden :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door PD » wo 28 mar 2018 20:20

PremiumDiscovery schreef:Zondagavond een mail gestuurd en zojuist een reminder... benieuwd waar dit toe leidt whistle.gif
Er is een nieuwe sensor onderweg thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Abve » wo 28 mar 2018 20:33

PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Ennuh... eenmaal metroloog, altijd metroloog knipoog.gif ik wil weten wat ik meet... komt door mijn VSL verleden :lol:
Verrassend! VSL Delft, bedoel je?

Zat ik er toch niet ver naast met mijn opmerking ‘ bijna wetenschap’ knipoog.gif
Nu begrijp ik je beter!
( kennis is macht, kennissen zijn machtiger) mrgreen.gif

Nu weer snel on topic.....

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door PD » zo 29 apr 2018 19:19

RE.gif
Inderdaad VSL Delft (wat toen nog onderdeel van NMi was).

Even een update............ Tire Moni werkt weer Perfect thumbup.gif Met de nieuwe sensor-3 heb ik nu alle readings op één lijn.
Onderstaand een fotootje van vanmiddag onderweg naar huis. Eén van de sensoren wijst 0,07 Bar (één stapgrootte) meer aan dan de overige 3. De bandendruk heb ik voor de vier banden binnen 0,05 Bar gelijk ingesteld met een herleidbaar gekalibreerde manometer.
Bijlagen
Tire Moni mail.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door meeder » di 1 mei 2018 15:57

Is er nu één die twee decimalen weergeeft en de rest één decimaal?

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Hobby Linka » di 1 mei 2018 16:10

RE.gif

Een 0 (nul) achter de komma wordt niet weergegeven. Bij ,07 uiteraard wel
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door PD » di 1 mei 2018 16:10

RE.gif RE.gif
Dat klopt; wanneer de uitlezing 4,20 Bar is, wordt dit gepresenteerd als 4,2 Bar. Wanneer de druk toe- of afneemt (stapgrootte 0,07 Bar) dan verschijnt de 2e decimaal weer dus dan worden resp. 4,13 en 4,27 weergegeven. Persoonlijk zou ik een permanente weergave met 1 decimaal prettiger vinden maar dat is niet instelbaar.

Edit: André was me voor knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door meeder » di 1 mei 2018 16:43

Ah oké, de stapgrote is 0,07.
Ik zie dat Tiremoni nu ook een versie heeft waarbij de vibratie meten. Ze claimen dat je dan nog voor het mis gaat gewaarschuwd kan worden.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”