bandendrukcontrolesysteem

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door PD » di 1 mei 2018 16:46

meeder schreef:
di 1 mei 2018 16:43
Ik zie dat Tiremoni nu ook een versie heeft waarbij de vibratie meten. Ze claimen dat je dan nog voor het mis gaat gewaarschuwd kan worden.
Zou zomaar kunnen; ik verwacht een leegloper tijdig op te merken, ook al omdat ik de alarmlimiet best scherp heb ingesteld.

TM-260 incl. de Booster in de disselbak is echt erg bedrijfszeker; voor mij dus voorlopig geen ander systeem knipoog.gif Juist ook het dedicated display vind ik persoonlijk een enorme pré voor Tire Moni.

https://shop.tiremoni.com/reifendruckko ... uge/a-590/
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Pino » zo 13 mei 2018 18:20

En dit is waar je zo’n systeem voor hebt.
1 wiel werd warmer aangegeven dan de anderen, dat zonder zon of andere invloeden. Dus even gestopt en had 3 lauwe en 1 redelijk warme velg. Ofwel een rem die ietsje aanloopt. Volgende week meteen maar laten fixen.
Zonder TPMS had ik dit waarschijnlijk op een lange zomerrit naar Italië pas gemerkt door een... oververhit wiel, misschien afgelopen wiel. Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door meeder » zo 13 mei 2018 20:01

Kan je alarmgrenzen instellen zodat je niet continu je scherm aan hoeft te hebben?
Het mooiste zou zijn dat je een maximaal verschil in kan stellen wat er tussen de verschillende wielen mag zitten.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Pino » zo 13 mei 2018 20:04

Je kunt wel een maximum temp instellen waarbij hij een push melding geeft. Verschil temp is lastig omdat je met wielen in de zon zo maar 10 graden verschil kunt pakken. In mijn geval was het ook niet alarm waardig. Wordt niet stinkend heet. Maar wel iets om te laten fixen natuurlijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Micky » zo 13 mei 2018 20:05

Pino schreef:
zo 13 mei 2018 18:20
En dit is waar je zo’n systeem voor hebt.
1 wiel werd warmer aangegeven dan de anderen, dat zonder zon of andere invloeden. Dus even gestopt en had 3 lauwe en 1 redelijk warme velg. Ofwel een rem die ietsje aanloopt. Volgende week meteen maar laten fixen.
Zonder TPMS had ik dit waarschijnlijk op een lange zomerrit naar Italië pas gemerkt door een... oververhit wiel, misschien afgelopen wiel. Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
5 graden verschil, ik denk niet dat er echt iets mis is hoor, gewoon even opkrikken en de wielen laten draaien en kijken of ze aanlopen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Pino » zo 13 mei 2018 20:11

Ja, hij loopt aan. Velg voelt als enige goed warm na een stop. Als ik hem afgekoppeld met de hand duw (pfff...) dan hoor ik het ook.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Micky » zo 13 mei 2018 20:12

RE.gif

ohw dan hoef je hem ook niet meer op te krikken mrgreen.gif thumbup.gif even afstellen dus..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Pino » zo 13 mei 2018 20:15

Nope, dat was ik inderdaad wel van plan. Eens kijken welke dealer dat binnen 3 dagen kan doen. Woensdag gaan we nl weer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Micky » zo 13 mei 2018 20:18

RE.gif

anders even een aanhanger bedrijf, die kunnen dat heel goed....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Pino » zo 13 mei 2018 20:37

Goeie tip! Tnx. Heb hier vlak bij ook een kleine auto/ caravan garage. Die hebben we ook al eens snel kunnen helpen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Pino » di 15 mei 2018 15:22

Even een update. Aanhanger bedrijf belde net. Inderdaad een rem die iets aanliep. En een beschadigd/warmgelopen wiellager. Dus ondanks postje onvoorzien ben ik toch blij


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door p_vingerhoets » di 15 mei 2018 16:03

Dan zal dat lager al wel eerder een opdoffer gehad hebben. Van 27 graden in de band en en een velg die iets warmer aanvoelt gaat een lager niet meteen kapot.

Lijkt mij dat in dit geval het lager dus de veroorzaker is en niet de rem . Maar uiteindelijk beter nu opgelost dan onderweg.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door karelV » di 15 mei 2018 16:04

RE.gif RE.gif
Lang leven de "E-Trailer" thumbup.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Pino » di 15 mei 2018 16:16

De temperatuur van de velg was aanzienlijk hoger. Die 4 graden verschil wordt natuurlijk een stuk vanaf de trommel gemeten.
Ene velg was lauw, de warme kon ik amper aanraken.
Maar E-Trailer app triggerde mij wel om even te stoppen om eea te controleren


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Ab » di 15 mei 2018 17:57

En daar heb je dus een band en temperatuur controle systeem voor..
Het kan je veel ellende onderweg besparen.
Als je niet zo stom bent als ik..om te vergeten er af en toe nieuwe batterijen in te doen..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door PD » za 11 aug 2018 12:41

Vandaag eindelijk weer eens een buitentemperatuur om de koudedruk opnieuw in te stellen. De banden waren na 5 maanden elk ca. 0,2 Bar verloren.

Bovendien heb ik op de camping ook net even wat meer bewegingsruimte.
Bijlagen
20180811_122016.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Jadatis » za 11 aug 2018 13:06

Laat die 0.07 bar nou net afgerond 1 psi zijn.
Dat doet me vermoeden dat de software met psi rekent en dan omzet naar bar.
Dan zou je net als bij gewicht wegen , voor get kantelpunt , even een half psi bij moeten plaatsen om nauwkeuriger te meten. Is echter moeilijker dan 5 of 10 kg erbij op de weegplaat te zetten.
Maar dan zijn de sensors welgoed en zit de werkelijke waarde bijv op 4,034 en 4,036 .
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

spiderhenk
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 okt 2010 21:27

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door spiderhenk » za 11 aug 2018 13:46

Het bandendruk systeem van Tire Moni op mijn auto en caravan met 6 sensoren maken bij opstarten moeilijk contact met hoofd unit ook valt er onderweg regelmatig 1 of meerdere uit.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Conradi » za 11 aug 2018 14:08

Probleem heb ik ook, maar PremiumDiscovery heeft het opgelost met een booster van TireMoni. Die ga ik ook monteren.
Let er wel op dat ze voor de verschillende systemen verschillende boosters hebben.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door PD » za 11 aug 2018 14:22

Een booster is inderdaad de oplossing voor matige ontvangst !

@Jadatis: de stapgrootte van het systeen is 0,07 Bar. Ik heb de 4 banden tussen 4,00 en 4,15 bar gezet om 4 identieke uitlezingen te hebben mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Jadatis » za 11 aug 2018 16:28

Dan ben je verkeerd bezig , als je de werkelijke druk gaat aanpassen , alleen om de uitlezing gelijk te krijgen.
Het kleine verschil echter , zorgt er voor dat je nog binnen de veiligheidsmarges blijft. Maar blijf in de gaten houden waar het om gaat, en dat is dat de druk in combinatie met gewicht , een invering geeft ,die geen oververhitting van de banden geeft, als je de snelheid rijdt, waarvoor de invering bepaald is.

Ik zoek geregeld( iedere dag :oops: ) op bandendruk en tire/tyre-pressure, en de laatste jaren is de helft over tmps sijstemen. Dan gaan de gebruikers zich druk maken over de werking daarvan, en dat lijdt de aandacht af van waar het om gaat.

Soms zelfs gaan ze de warme druk af laten lopen , omdat ze bang zijn dat de druk te hoog is, en dat vraagt juist om oververhittingsproblemen.

In Amerika zijn er " motorhome" bezitters, die voor elke rit, de druk meten en aanpassen naar de adviesdruk.
Doen ze dit als het bijv 5 gr C. is, dan is dat geen ramp, maar bij 30 gr C heb je juiat die hogere druk nodig, om minder invering te geven, en daarmee minder warmtwontwikkeling per seconde bij zelfde snelheid.
Want dan is de afkoeling per seconde ook minder vanwege de kleinere temperatuursverschillen tussen rubber en binnen en buitenlucht.

Ik weet niet precies bij welke temp van rubber , het onomkeerbaar hard wordt, maar stel vanaf 130 gr C. , dan bij 5 gr C buitentemp ,rubber aan buitenkant 125 gr temp- verschil, en bij 30 gr C., 100 gr twmp-verschil.
In de band hogere temp waardoor welliswaar minder invering, dus iets minder invering als de band warm is, maar koeling per seconde dan maar 80% van bij 5gr C.

Edit: de adviesdruk is gegeven voor 18 gr C , dus dan in laatste voorbeeld 18 gr/ 112 gr tempverschil en bij 30 gr / 100 gr tempverschil .
Dan bij 30 gr 89,3 % van de afkoeling per seconde dan bij 18 gr.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door RogerS » za 11 aug 2018 17:01

Dit jaar het het TireMoni Checkair wel zijn nut bewezen..
Op de terugweg van de Marken (Italië) naar Oostenrijk een camping gezocht ter hoogte van het Garda en in de buurt van de A22. Helaas bleek bijna alles zelfs voor 1 nacht vol te zijn (van te voren gebeld). Alleen Camping Al Faggio had nog plaats.... Helaas niet goed genoeg gekeken dat de camping in een Nationaal Park lag en op een hoogte van 1100 meter. stom.gif Maar ja de weg erheen was volgens de kaart en navigatiesysteem een provinciale weg (Strada Proviciala 12). Af en toe was het een geitenpad en ik was blij dat er bijna geen tegenliggers wagen want ik had de hele wegbreedte nodig. Volgens goed Italiaans gebruik inclusief diep kuilen... Delen maar stapvoets gereden. Op de zeer mooi gelegen camping aangekomen gaf de vriendelijke eigenaar aan dat als ik naar het noorden wilde rijden dat dit met de caravan ten zeerste werd afgeraden. Er waren twee mogelijkheden. 100 km omrijden of 20 km omrijden met toch nog een steile weg van 15% en zo'n 8 haarspeldbochten (SP57).
Dus maar voor optie 2 gekozen..
Nou dat is toch nog een spannende afdaling geworden.. Blij dat het op zondagochtend ook bijna geen verkeer op de weg was want bij de haarspeldbochten had ik de hele weg nodig om de bocht te kunnen halen.. Uiteraard langzaam omlaag gereden. Echter ik zag de temperatuur van de twee sensoren met sprongen omhoog gaan. Een kwam tot 44 graden en de andere zelfs tot 50 graden terwijl de buitentemperatuur zo'n 22 graden was.... Uiteraard was ik bang dat een van de remmen zou vastlopen. Gelukkig daalde de gemeten temperatuur van beide sensoren snel (en gelijkmatig) weer tot zo'n 25 graden toen wij eenmaal weer vlak reden.
Helaas niet alles heeft de afdaling goed overleeft. De plastic sierdopjes op de moeren waren helemaal gesmolten.. [aschrik.gif]
Knaus Caravan gesmolten dopjes.jpg
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door PD » za 11 aug 2018 17:03

RE.gif RE.gif
I know, maar ik blijf heel ruim binnen de marges.

De koudedruk mag 3,4 tot 4,5 Bar zijn voor enerzijds het benodigde en anderzijds het maximale draagvermogen van de banden en ik blijf binnen 4,0 en 4,15 Bar, een variatie die heel wat gebruikers niet eens (kunnen) meten mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Conradi » za 11 aug 2018 17:53

Overdruk ben ik eigenlijk niet zo bang voor, een band kan heel veel hebben en ik ben nooit overbeladen.
De bandendrukmeter heb ik vooral om een leeglopende band op tijd te herkennen...
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door PD » za 11 aug 2018 18:00

RE.gif
Ik ook, detectie van een leeglopende band.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”