bandendrukcontrolesysteem

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door mrbullmastiff » di 22 okt 2019 17:46

Een meetbereik tot 5,5 bar is dat voldoende in de praktijk?

Ik heb doorgegeven dat de koud gemeten druk 4,5 bar is voor de banden van mijn caravan.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23443
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door PD » di 22 okt 2019 18:18

RE.gif
Ik vind 5,5 Bar aan de krappe kant. Bij een koudedruk van 4,5 Bar loopt de werkdruk al snel op tot 4,9 tot 5,3 Bar, afhankelijk van snelheid en omgevingstemperatuur. Ik heb het hoog-alarm op 5,5 Bar ingesteld bij een koudedruk van 4,2 Bar voor onze tandemasser terwijl de sensoren tot 8,0 Bar kunnen.

Overigens zal het alarm veelal vanwege een te lage druk geactiveerd worden (leegloper voordat de band klapt). Mijn laag-alarm staat op 3,5 Bar omdat dit nog juist voldoende draagvermogen van de banden geeft.
Laatst gewijzigd door PD op di 22 okt 2019 18:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door mrbullmastiff » di 22 okt 2019 18:22

Ik heb gelezen dat ze tot 6,3 bar meten. Dat is de maximale waarde en daar blijven ze dan blijkbaar op staan tot de druk terug daalt.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23443
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door PD » di 22 okt 2019 18:23

RE.gif
6,3 Bar is zeker voldoende thumbup.gif Wanneer de druk zo ver oploopt, heb je zeker een probleem, bijv. een vastgelopen lager of rem.

Het klinkt wellicht tegenstrijdig, maar een klapband krijg je vooral vanwege te lage druk waardoor de temperatuur in de band snel veel te hoog wordt en het rubber verbrandt, verhardt en breekt/klapt.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Conradi » di 22 okt 2019 19:57

mrbullmastiff schreef:
di 22 okt 2019 17:46
Een meetbereik tot 5,5 bar is dat voldoende in de praktijk?
TireMoni heeft twee meetbereiken:
  • tot 5,5 bar voor auto's en (lichte) aanhangers;
  • tot 11 bar voor caravans, zware aanhangers en vrachtauto combinaties;
Ook ik heb al wel'es 5,4 bar gemeten onderweg van banden die nominaal op 4,5 bar staan. Gewoon de 11 bar nemen, dan zit je altijd goed :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door mrbullmastiff » di 22 okt 2019 20:09

Voor de duidelijkheid dit is wel de set die ze me aanbevelen. En dan ook nog voor een mooie aanbiedingsprijs.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door r.obbink » di 22 okt 2019 20:23

heb voor de zomer een setje bij ome Ali gekocht

werkte prima, gaf bandenspanning en temperatuur aan....
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23443
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door PD » di 22 okt 2019 20:23

RE.gif RE.gif
Persoonlijk heb ik mijn twijfels bij dat aanbod, zeker wanneer je een wat grotere combi hebt en de afstand groter wordt. Toen ik nog geen booster gebruikte, was het bereik mede afhankelijk van de positie van het display in de auto.... linksvoor bij de voorruit werkte het beste, maar nu met booster werkt het altijd.
Dan heb je het wel over een grotere investering dan die € 100,- van dit aanbod.

Wanneer je een TM-240 of TM-260 aanschaft voor wat meer geld, kun je achteraf altijd nog upgraden met de booster; dat kan bij het aangeboden setje volgens mij niet.
PremiumDiscovery schreef:
di 22 okt 2019 18:18
… terwijl de sensoren tot 8,0 Bar kunnen.
Ik lees net in de specificatie dat ze zelfs tot 12,5 Bar meten, dus aanzienlijk hoger dan ik in in mijn hoofd had al zal die druk nooit bereikt worden.
Laatst gewijzigd door PD op di 22 okt 2019 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Micky » di 22 okt 2019 20:28

RE.gif

helemaal mee eens, ik denk ook niet dat dit top gaat werken als je niet de Booster hebt, ik denk ook niet dat het steekt op een meter, meer op het uitzicht wat de ontvanger heeft, heb meerdere auto's gehad en altijd dezelfde caravan, je vind echt wel de plek waar hij altijd werkt, maar je wil dat hij altijd werkt zonder te zoeken mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Chris » di 22 okt 2019 20:47

Nu heeft MrBullmastiff al een paar maal kontakt gehad met Tiremoni...
Is de vraag over het bereik dan wellicht nog als laatste te stellen...
Als dat volmondig beaamt kan worden is daar toch verhaal op te halen als dat niet zo blijkt te zijn...
Het is een mooi aanbod, wellicht voor meerdere leden een mooi gadget..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Micky » di 22 okt 2019 20:56

RE.gif

Het display geeft een auto aan en geen aanhanger, dus het systeem is in mijn ogen specifiek bedoelt voor een auto, daar zijn deze afstanden nooit een probleem.
ik blijf er bij dat een product met booster zoals PD heeft, of E-trailer daarin beter voorziet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Chris » di 22 okt 2019 21:13

RE.gif
Weet je niet Micky... want je hebt het nooit geprobeerd.
Ik kan me toch ook niet aan het gevoel onttrekken dat Tiremoni niet "zomaar" wat zegt als het niet kan.
Aan de andere kant... PD heeft een booster nodig.... maar die heeft ook wel een jetser van een hut lengte..
Maar daarintegen... Tiremoni belooft ook nog weer een update....
Tja...
Wel een erg interessant hebbeding gewoon, en een leuk verjaardagskado voor mij.... ik weet bijna nooit wat te vragen he..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Conradi » di 22 okt 2019 21:21

mrbullmastiff schreef:
di 22 okt 2019 20:09
Voor de duidelijkheid dit is wel de set die ze me aanbevelen. En dan ook nog voor een mooie aanbiedingsprijs.
Ik kreeg indertijd ook dat voorstel, maar na discussie boden ze me de 210 met 11 bar sensoren aan. Dat heeft twee jaar prima gewerkt, maar begon daarna te haperen. Soms duurde het lang voordat een sensor herkend werd. Eigenlijk had ik alleen nog goede ontvangst op de tweede zitrij in de auto. Batterijen gewisseld en zo, maar niets hielp. Na overleg omgeruild voor een 240R met booster en dat werkt prima!
De support van TireMoni is heel goed, alleen probeer ik je mijn leertraject te besparen :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Chris » di 22 okt 2019 21:23

RE.gif en RE.gif

En daarom hebben we dit geweldige forum toch.... thumbup.gif
Ik ben niet altijd eigenwijs hoor.... awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Micky » di 22 okt 2019 21:36

Chris schreef:
di 22 okt 2019 21:13
RE.gif
Weet je niet Micky... want je hebt het nooit geprobeerd.
Ik kan me toch ook niet aan het gevoel onttrekken dat Tiremoni niet "zomaar" wat zegt als het niet kan.
Aan de andere kant... PD heeft een booster nodig.... maar die heeft ook wel een jetser van een hut lengte..
Maar daarintegen... Tiremoni belooft ook nog weer een update....
Tja...
Wel een erg interessant hebbeding gewoon, en een leuk verjaardagskado voor mij.... ik weet bijna nooit wat te vragen he..
Dat weet ik wel, want ik had een tiremoni systeem al vele jaren geleden gekocht, hier besproken en ook best wel met enig vertrouwen gebruikt mrgreen.gif
Micky schreef:
di 22 okt 2019 20:28
RE.gif

helemaal mee eens, ik denk ook niet dat dit top gaat werken als je niet de Booster hebt, ik denk ook niet dat het steekt op een meter, meer op het uitzicht wat de ontvanger heeft, heb meerdere auto's gehad en altijd dezelfde caravan, je vind echt wel de plek waar hij altijd werkt, maar je wil dat hij altijd werkt zonder te zoeken mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23443
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door PD » di 22 okt 2019 21:39

Conradi schreef:
di 22 okt 2019 21:21
De support van TireMoni is heel goed, alleen probeer ik je mijn leertraject te besparen :wink:
Ik las zojuist in dit topic op pagina 5 dat ik mijn booster in april 2017 heb gemonteerd, over mijn leertraject gesproken knipoog.gif
Toen nog voor de 7,8 m lange enkelasser waar de ontvangst niet optimaal was. Dit is overigens een samenspel van enerzijds de afstand en anderzijds hoe "massief" je auto is.

Nog een later leerpuntje: omdat één van de vier sensoren wat meer afweek, heb ik deze omgeruild bij Tiremoni; daarbij bleek dat er ook voor de hogedruk sensoren nog twee generaties zijn; een serie met gele printplaatjes en een serie met witte printplaatjes.... bij een type Booster werkt dan slechts één kleur, daar kwam ik achter omdat ik in eerste instantie de verkeerde kleur kreeg toegestuurd die ik niet kon pairen met de booster, die overigens wel direct werd omgeruild !

Mijn advies: doe het meteen goed.
Laatst gewijzigd door PD op di 22 okt 2019 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Chris » di 22 okt 2019 21:40

RE.gif & Micky

Oeps..... O.... sorry... whistle.gif

@ P.D

Snap ik.. doe het meteen goed.... maar goed is effe meer dan € 99,90 wat Tiremoni aan Mrbullmastiff adviseert...
Ik leer er constant meer over momenteel.... knipoog.gif
Laatst gewijzigd door Chris op di 22 okt 2019 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door mrbullmastiff » di 22 okt 2019 21:41

Conradi schreef:
di 22 okt 2019 21:21
mrbullmastiff schreef:
di 22 okt 2019 20:09
Voor de duidelijkheid dit is wel de set die ze me aanbevelen. En dan ook nog voor een mooie aanbiedingsprijs.
Ik kreeg indertijd ook dat voorstel, maar na discussie boden ze me de 210 met 11 bar sensoren aan. Dat heeft twee jaar prima gewerkt, maar begon daarna te haperen. Soms duurde het lang voordat een sensor herkend werd. Eigenlijk had ik alleen nog goede ontvangst op de tweede zitrij in de auto. Batterijen gewisseld en zo, maar niets hielp. Na overleg omgeruild voor een 240R met booster en dat werkt prima!
De support van TireMoni is heel goed, alleen probeer ik je mijn leertraject te besparen :wink:
Dat waardeer ik uiteraard. Punt is dat ik de vragen m.b.t. de ontvangst vanwege de caravan en het meetbereik allemaal gesteld heb. Toch adviseren ze de TM-150 waarvan met de nieuwe types sensoren als ik het mag geloven de performance verbeterd is. Ik waardeer wat dat betreft ook het advies van Teremoni, die dan blijkbaar geen duurder systeem aanbevelen dan nodig is.

Micky schreef:
di 22 okt 2019 20:56
RE.gif

Het display geeft een auto aan en geen aanhanger, dus het systeem is in mijn ogen specifiek bedoelt voor een auto, daar zijn deze afstanden nooit een probleem.
ik blijf er bij dat een product met booster zoals PD heeft, of E-trailer daarin beter voorziet.
Volgens mij had ik gezien dat je in het verleden een TM-130 had en daar op dat moment tevreden over was. Een type wat ook niet voor aanhangers bedoelt was als ik het opzoek. Volgens mij waren er hier nog meer die dat type gebruikten en lees ik er toch geen slechte berichten over.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23443
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door PD » di 22 okt 2019 21:44

Chris schreef:
di 22 okt 2019 21:40
Snap ik.. doe het meteen goed.... maar goed is effe meer dan € 99,90 wat Tiremoni aan Mrbullmastiff adviseert...
Verjaardag en Vaderdag ineens knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Chris » di 22 okt 2019 21:46

RE.gif
Ha... da's nog es een goeie tip mrgreen.gif thumbup.gif
Alleen jammer dat ze me dat dan zelf laten kopen, om fouten met bestellen te voorkomen zeg maar.... met als gevolg dat ik dan ook automatisch meestal de financier van dit soort gadgets wordt... awhoea.gif awhoea.gif
Daar doen ze dan ook helemaal niet moeilijk over... kus.gif kus.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23443
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door PD » di 22 okt 2019 21:50

RE.gif
Moederdag dan maar...….. het is ook voor haar veiligheid aflower.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Chris » di 22 okt 2019 21:58

RE.gif

Uhhh.... nope...

En nu maar back on topic..
Ik ben eigenlijk erg benieuwd wat MrBullmastiff besluit om te doen, en hoe hij het gaat ervaren..
Zij combi verschilt nou niet enorm van de mijne... beetje andere trekker alleen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door Micky » di 22 okt 2019 21:59

mrbullmastiff schreef:
di 22 okt 2019 21:41

Micky schreef:
di 22 okt 2019 20:56
RE.gif

Het display geeft een auto aan en geen aanhanger, dus het systeem is in mijn ogen specifiek bedoelt voor een auto, daar zijn deze afstanden nooit een probleem.
ik blijf er bij dat een product met booster zoals PD heeft, of E-trailer daarin beter voorziet.
Volgens mij had ik gezien dat je in het verleden een TM-130 had en daar op dat moment tevreden over was. Een type wat ook niet voor aanhangers bedoelt was als ik het opzoek. Volgens mij waren er hier nog meer die dat type gebruikten en lees ik er toch geen slechte berichten over.
Bedankt voor je terechte kritische reactie, in het geheel was ik ook tevreden, echter schreef ik ook (terug te lezen in dit draadje) dat bij de Audi A6 Allroad (en later) het erg kritisch kwam waar je hem ophangt en het probleem is dat je dit pas merkt over een langere periode, omdat je wel de 3 streepjes van ontvangst ziet, echter loopt aan 1 kant de druk en temperatuur wel op en aan de andere kant niet, toch geen ontvangst dus... echter bleek bij onderzoek dat als je echt de sensor van het ventiel draaide, er wel degelijk een piep kwam van druk verlies, met de ontwikkelingen van de producten ben ik dus ook overgestapt op een systeem waarbij ik niet meer na hoef te denken waar de ontvanger (nu iPhone) te hangen.
mijn advies is nog steeds, koop E-trailer, kost iets meer werkt perfect voor de bandenspanning, ook over afstand, wat je eventueel toe wilt voegen of niet kun je zelf kiezen mrgreen.gif
2de optie in mijn ogen is wat ik al schreef, PD zijn oplossing, maar puur omdat ik lees dat zijn ervaringen heel goed zijn en hij iemand is die dit soort zaken echt wel heel goed uitzoekt voordat hij zich er positief over uitlaat (ken hem persoonlijk).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door mrbullmastiff » di 22 okt 2019 22:13

Ik heb geen grote caravan en ook niet zo een bijzonder grote auto. Maar gokken ook al is het maar voor €100,00 daar hou ik ook niet van.

Ik wil wel gewoon iets kopen waar ik achter sta, vandaar mijn contact met Teremoni. Natuurlijk heb ik dezelfde bedenkingen die jullie hier ook benoemen, langs de andere kant ik heb nu vier e-mails van die club waarin ze geen enkele keer de optie van de booster benoemd hebben ondanks dat ik dat zelf wel heb gevraagd.
Als je als consument blijkbaar niet kan vertrouwen in het advies wat door een support afdeling gegeven wordt dan is het in feite een waardeloos merk.

Ik denk er nog even over na, ik ga in november nog een weekje weg met de caravan, en daarna zal hij wel stil staan tot het voorjaar. Ik heb dus nog alle tijd om te besluiten wat ik doe.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: bandendrukcontrollesysteem

Bericht door mrbullmastiff » di 22 okt 2019 22:22

Iedereen bedankt voor de reacties, het zou mooi zijn als er nog iemand was die ervaring heeft met de nieuwere types sensoren die als ik het goed begrijp sinds 2016 in gebruik zijn. Ik had het topic waarin Micky schreef over de wegvallende ontvangst in zijn A6 allroad gelezen maar ik neem aan dat dit ervaringen zijn met de pre 2016 sensoren.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”