Inbraak in de caravan

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Inbraak in de caravan

Bericht door Reisben » di 24 sep 2019 11:01

Onze Bürstner stond op de oprit naast het huis. We hadden zomerpauze, de winter hadden we doorgebracht in zuid Spanje. Het is daar ’s zomers te heet, te druk en te duur, vonden wij.
Aan de gevel van ons huis zat een lamp die geschakeld werd door een bewegingssensor. Dat zou handig zijn voor ons zelf en, hopelijk, om inbrekers afschrikken. Nou, dat had u gedacht!

Toen wij, zoals vrijwel dagelijks, in de caravan kwamen ontdekten we dat er was ingebroken. Hoe was dat mogelijk? De buitenverlichting, het slot van de caravan?
Wij sliepen aan de andere zijde van de woning dus het inschakelen van de buitenverlichting hadden we niet opgemerkt. Vanaf de straat was het licht wel goed te zien. En zelfs als we iets hadden opgemerkt hadden we waarschijnlijk gedacht dat weer een ronddolende kat het licht geactiveerd had.

Alle kastjes in de Bürstner waren geopend, alle bakjes die erin stonden waren omgekeerd op de banken, de TV was netjes van de houder geschroefd met een soort armetierige imitatie-Letherman als achtergelaten bewijsstuk van hun aanwezigheid. Mijn eigen Letherman was verdwenen…

We hebben bij de politie aangifte gedaan van deze inbraak. Al snel kwamen twee beambten polshoogte nemen. En zie: zij zagen meteen hoe de dieven het slot van de caravan hadden geopend. Het moet met kennis van zaken gebeurd zijn met een stuk plat metaal dat enigszins in model was gebogen om zonder schade langs het deurrubber te kunnen glijden naar de vergrendelpal. Hun ogen ontdekten al snel minieme sporen van de operatie. Dat was dan weer geluk bij een ongeluk want met het opgemaakte rapport konden we naar de verzekering.
Die nam de schade zondermeer op zich. In feite viel de schade mee, de meeste waardevolle stukken hadden we in huis. Laptop, mobieltjes, iPod, opladers, dat soort zaken gebruikten we ook in huis natuurlijk. Kleding was ook in huis, mijn vrouw bergt dat na het wassen in de kasten op.

Ik vond het toch wel een beetje unheimisch dat het dievengilde inbreekt in je caravan en op z’n dooie gemakt de TV losschroeft. De buitenlamp zou dan al weer uitgeschakeld zijn door de sensor, dus niets verraadde hun snode werkzaamheden. Een tweede keer inbraak moest ik toch zien te voorkomen. Maar hoe?

Er zijn natuurlijk slimme apparaatjes in de handel om je caravan te beschermen. Maar hoe moeilijk kon het zijn? Ik bedacht dat veel lawaai een optie zou kunnen zijn, wij zouden dát toch zeker wel horen vanuit de slaapkamer? Extra licht verwierp ik, dat was bewezen onvoldoende.

Bij de bouwmarkt kocht ik een eenvoudige rookmelder. Rookmelder? Ja, want een rookmelder heeft een testknopje. Als je die indrukt gaat hij enkele seconden af. Met een pokkenherrie als gevolg.
Als ik de draadjes van dit testknopje buiten het apparaatje kon halen en daar een soort schakelaar in solderen, zag ik mogelijkheden iets te fabriceren. Van plexiglas en twee koperen boutjes aan de nieuwe draadjes maakte ik een soort grofstoffelijk contact. De boutjes raakten elkaar met hun punten en het plexiglas hield ze enigszins onder spanning. Door een oude plastic bonuskaart tussen de boutjes te plaatsen was het contact te verbreken. Met een touwtje van de kaart naar de deurkruk, aan de binnenzijde van de deur, kon ik het systeem op scherp stellen. De rookmelder had ik aan de tafelpoot gebonden. Zou een onverlaat de deur openen dan zou de kaart uit het contact worden getrokken en het alarm afgaan. Vóór de dieven het alarmapparaatje dan zouden vinden om het onklaar te maken of om het contact weer te verbreken met de kaart, zou vele seconden de herrie klinken. Mijn zwager, een all round elektroman, lacht wel eens als hij mijn bouwsels ziet maar verbaast zich dan ook wel als hij ziet hoe een werktuigbouwer met electro omgaat.
Er kleefde een nadeel aan het systeem: wij moesten zelf ook niet de fout maken om de deur onbedachtzaam te openen. Het touwtje was net lang genoeg om met een hand door de kier naar binnen te gaan om het van de kruk los te maken.

Ondertussen zijn we verhuisd naar een appartement, de caravan staat dus in de stalling als we thuis zijn. Het alarm ligt nu ongebruikt in de berging...
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Inbraak in de caravan

Bericht door Ab » di 24 sep 2019 13:16

Ik hou ook van dat soort oplossingen knipoog.gif
Heel lang geleden voetbalde het Nederlands elftal best goed..
De Oranje gekte sloeg toe..en bij een krat Heineken kreeg je een opener die begon te juichen als je een bierdopje eraf trok.
Bij het vullen van mijn watertank in het toenmalige kampeermiddel stroomde de tank over als ik er teveel water in deed. Foutje van de ontwerper.. ( it was me stom.gif )
Na een natte boel binnen en een boze echtgenote op de camping in Kroatië ( [aschrik.gif] ) even aan het prutsen geslagen..
Met een Dremel 2 gaatjes in de juichmachine geboord, en 2 draadjes eraan gebonden.
De andere uiteinden in de watertank gehangen op een paar cm van de bovenkant.
Na luid gejuich binnen wist ik dat ik moest stoppen met gieten of de waterslang uit de vulopening halen. :lol:
Het heeft 2 zomers goed gewerkt..tot het batterijtje van de 2e opener ook leeg was.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Inbraak in de caravan

Bericht door Ab » di 24 sep 2019 13:28

Ik ken ook een verhaal van een oude alleenwonende boer hier in de buurt.
Die had ook last van ongewenste gasten in de nacht.
Hij soldeerde een pennetje op het slagdeel van een muizenval. In het houten plankje boorde hij een gat, waar een hagelpatroon van een jachtgeweer in paste.
Een dun draadje aan het lipje waar normaal een stukje kaas in paste.
Op enkelhoogte opgesteld bij ramen en deuren..
Nu zit er niet zoveel kracht meer op de hagel, als dat niet in de kamer van een geweer zit..maar erg pijnlijk is het wel, en de knal is zo mogelijk nog harder.
Het werkte uitstekend..alleen werden de katten en konijnen er ook niet vrolijk van. :lol:
De man sliep ook veel slechter..
Niet aan te raden in een caravan trouwens..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Inbraak in de caravan

Bericht door r.obbink » di 24 sep 2019 13:46

RE.gif awhoea.gif

Briljant dat juich ding!!!!

Mensen worden creatief als anderen aan hun bezittingen komen.

Ik laat het liefst ook de caravan niet voor de deur staan, althans geen weken achter elkaar... 3 dagen max. Gelukkig wonen wij aan een redelijk doorgaande weg waar ook 's nachts wel wat volk loopt.

Moet er niet aan denken dat inbrekers de hut in zijn geweest. voelt toch erg unheimisch dan.

Die van die muizenval vindt ik een briljante! ik denk alleen dat de knal al genoeg is om vreemden af te schrikken thumbup.gif
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Inbraak in de caravan

Bericht door Ab » di 24 sep 2019 21:34

Bovendien lopen ze nog dagen mank.. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Inbraak in de caravan

Bericht door WillyL » wo 25 sep 2019 11:30

Briljant... Alleen zou het voor mij niet werken, of net wel. Ik zou vergeten dat die val op scherp staat, auwwwww.


Een carvan voor de deur is voor sommigen een lokaas. Indien die er eerder niet stond is het misschien iets dat gevuld wordt om enkele uren of dagen later op vakantie te vertrekken.
Jammer dat er zulk creaturen ronddwalen, en dan heb ik het niet over de vakantiegangers.

Dat middeltje met de rookmelder is goed bedacht!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Inbraak in de caravan

Bericht door Chris » wo 25 sep 2019 11:41

Ik heb ooit eens dit ding gekocht.
Infrarood bewegings alarm met passieve sensor... en exit & sntry time delay.
Gewoon in de hut zetten op het aanrecht ofzo.
En met de AB kan je hem dus activeren en de activeren.
Ik snap hoe dat werkt.... mijn vrouw echter niet tot schrik van de buren...
Je mag het geen herrie meer noemen, het is oorverdovend erbarmelijk gegil.
Een inbreken zal flauwvallen van schrik... of nog erger...mrgreen.gif
20190925_113726_resized.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Inbraak in de caravan

Bericht door Nimma » wo 25 sep 2019 11:56

De Knaus staat hier vandaag al weer een week voor de deur, deur open [er zit toch bijna niks in, geen braakschade, vrijdag naar de stalling] en 2 goeie sloten ivm laten staan dat ding mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Inbraak in de caravan

Bericht door wolf » wo 25 sep 2019 14:18

@Chris: voor €14 bij Conrad i dit inderdaad een zeer goedkope oplossing. thumbup.gif
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Inbraak in de caravan

Bericht door Chris » wo 25 sep 2019 14:39

Deze heb ik..
Destijds voor nog geen 6 euro..nu iets meer dus.
En de herrie is echt oorverdovend hoor..

https://nl.aliexpress.com/item/32507506 ... 4c4dErycBd
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Inbraak in de caravan

Bericht door r.obbink » wo 25 sep 2019 18:56

RE.gif

voor mijn info chris, die zet je dus bijvoorbeeld op het aanrecht in de hut en als er iemand binnenloopt dan gaat ie af?
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Inbraak in de caravan

Bericht door Chris » wo 25 sep 2019 19:23

RE.gif
Ja..

Het ding heeft best een grote signalerings hoek...ik dacht ruim 100 graden.
Toen mijn vrouw het eens vergat en de hut instapte is ze zich lam geschrokken van dat ding, ze was net binnen toen hij afging..
Zit dus een heel kleine vertraging met inschakelen in...
Wel een nadeel is dat ie niet door blijft gillen.... iets korter dan 1 minuut geloof ik.
En, na inschakelen heb je nog even de tijd om weg te wezen...inschakel delay.

Als je het wilt proberen, ik heb hem nu thuis liggen.... lenen kan..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Inbraak in de caravan

Bericht door Roland54 » wo 25 sep 2019 19:47

Ik probeer meer te voorkomen, dat ze m'n caravan stelen.
Disselslot en wielen blokkeren met mover. In de caravan valt weinig te halen.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Inbraak in de caravan

Bericht door Chris » wo 25 sep 2019 21:18

RE.gif
Ik ook natuurlijk.
Een Nemesis wielslot en een Alko premium disselslot met bal.
Die zijn beide gekeurd.
En dan op het andere wiel nog een zwaar scooterslot...
Ik zal het ze niet te gemakkelijk maken, maar ik heb de caravan uit huis vandaan niet in het zicht, dus alle extra afschrikkers zijn welkom.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
VAM
Berichten: 171
Lid geworden op: do 28 jun 2018 09:29

Re: Inbraak in de caravan

Bericht door VAM » wo 25 sep 2019 22:26

Dit elektronisch alarm is er niet speciaal voor om te voorkomen dat ze de caravan mee nemen, maar dat ze zich na opening van de deur rot schrikken en dus niet meer willen "rond snuffelen" of er überhaupt iets te halen valt.
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Inbraak in de caravan

Bericht door Chris » do 26 sep 2019 10:14

RE.gif
Idd, daar begon dit topic ook mee, dat je de hut ook op slot zet maakt het alleen lastiger om hem ook mee te nemen.
Maar inbraak...
Voorkomen doe je het niet met dit alarm, afschrikken ALS het al gebeurt is alleen.
Jammer dat er dan al wel vermoedelijk braakschade is...
Maar om nou schrikdraad om de caravan te spannen gaat wel te ver..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Inbraak in de caravan

Bericht door Morgoth » do 26 sep 2019 10:18

Een tijd geleden is er bij mij op de zaak ingebroken. Een achterdeur is opengebroken. Je komt dan in een klein halletje van 2,5m x 2m wat als pakruimte gebruikt wordt. Van daaruit kun je weer verder maar die deur zit ook op slot. Er staat een oud stalen bureau waarvan de laden op slot zitten en de sleutel kwijt is wat als paktafel wordt gebruikt.
In het halletje zit de sirene van het alarm. Zodra je de buitendeur opent, gaat het alarm, (zowel luid als stil) af. Het lawaai in die kleine ruimte is zo onbeschrijfelijk hard dat je helemaal gedesoriënteerd raakt en het zelfs inwerkt op je (mijn) evenwichtsorganen.
De veiligheidsdienst was er in 6 minuten. Toch zagen de inbrekers kans om het lege bureau open te breken. Niks kwijt, maar ik kon wel de halve pui laten vervangen boos.gif.

De moraal van dit verhaal: Ook van lawaai laat men zich tegenwoordig niet meer afschrikken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Inbraak in de caravan

Bericht door Reisben » vr 27 sep 2019 12:11

Beveiliging geeft een zekere gemoedsrust. Maar geen garantie.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Jan 64
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 31 dec 2017 15:51

Re: Inbraak in de caravan

Bericht door Jan 64 » vr 27 sep 2019 13:52

Kabe heeft standaard alarm op z’n caravans, ieder geval vanaf 2014. Maar dat ding rammen ze direct van het plafond af als die afgaat.
Dus het ligt er maar precies aan waar je caravan staat en wie er in de buurt is.

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Inbraak in de caravan

Bericht door wolf » za 28 sep 2019 18:11

Gisteren toch even gaan kijken naar de deur van onze (oude) Rapido.
Ik zie niet in hoe iemand met zo'n latje tussen de rubber door het slot zou kunnen open krijgen zoals als TS (ik ben dan ook geen professionele inbreker), maar ik ga toch ook een bijkomende zekerheid proberen in te bouwen.
Bedankt TS om de manier waarop dit gebeurde te posten, dan kunnen we dit proberen te voorkomen. thumbup.gif
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
DerRudy
Berichten: 114
Lid geworden op: di 27 aug 2019 11:55
Locatie: Best

Re: Inbraak in de caravan

Bericht door DerRudy » zo 29 sep 2019 16:08

Heb sinds een jaartje ook zo'n Alarm van Ali, werkt perfect alleen een klein puntje van aandacht: De vakanties mogen niet langer duren dan 5 weken dan zijn namelijk de batterijen leeg. :(
Volgend jaar maar eens Duracell gebruiken, die zijn toch het beste of zou dat alleen maar reclame zijn C vak2.gif
Skoda Rapid 1.4 tdi met hierachter een Sterckeman 420cp draait op zonne-energie.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Inbraak in de caravan

Bericht door Nimma » zo 29 sep 2019 19:03

Laatst bij de Keuringsdienst van Waarde: ze komen in Europa allemaal uit de zelfde fabriek, ieder merk daar zijn eigen plaatje erop knipoog.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1200
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Inbraak in de caravan

Bericht door fortissimo » zo 29 sep 2019 21:24

Het hoeft trouwens niet via je deur ;)

Wij hadden een paar jaar geleden een in het slot gevallen deur.
Zo'n draadkleerhanger (van de stomerij) opengebogen, de vier grendels van het raam geopend en de caravan in.
Dit laatste lieten we door een kind doen die dit geweldig vond natuurlijk ;)
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Inbraak in de caravan

Bericht door Roland54 » di 1 okt 2019 20:02

RE.gif
KKWD mrgreen.gif
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Inbraak in de caravan

Bericht door Chris » di 1 okt 2019 20:16

fortissimo schreef:
zo 29 sep 2019 21:24
Het hoeft trouwens niet via je deur ;)

Wij hadden een paar jaar geleden een in het slot gevallen deur.
Zo'n draadkleerhanger (van de stomerij) opengebogen, de vier grendels van het raam geopend en de caravan in.
Dit laatste lieten we door een kind doen die dit geweldig vond natuurlijk ;)
Tja... dat lukt bij ons dus niet.
Op ( ik dacht elke) raamhandle zit zo'n drukknopje welke je in moet drukken om te ontgrendelen...
Dan werkt een draadklerenhanger ook niet...

Ik heb wel eens een kind door een serviceluik de hut binnen zien gaan, daar was het deurslot stuk, dus wel een sleutel.. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Beveiliging, Disselslot, Wielklem”