Alko safety premium of doublelock eagle compact

Plaats reactie
evyvl
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 1 aug 2018 13:54

Alko safety premium of doublelock eagle compact

Bericht door evyvl » do 13 sep 2018 22:04

Hallo allemaal,

Wij hebben net een 2dehands caravan gekocht met een 2004/3004 koppeling.
Nu zijn we op zoek naar een degelijk disselslot, maar weten niet goed waar te beginnen.
Ik heb over 2 modellen al wat goeds gelezen, nl. de alko safety premium of de doublelock eagle compact.
Klopt het dat je voor de doublelock eerst een en ander moet monteren voor je dit slot kan gebruiken?
En is dit ook bij de alko het geval?
Zijn er verder pro's/contra's/tips/ervaringen ivm een passend disselslot voor onze caravan?
Misschien belangrijk om te weten: voor onze verzekering hoeft het geen gekeurd slot te zijn, maar we willen wel een degelijk slot.

Dank bij voorbaat, Evy

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Alko safety premium of doublelock eagle compact

Bericht door Leentje » vr 14 sep 2018 00:07

Op onze caravan zat een mega bakslot. Lomp en onhandig zwaar. Op onze vorige caravan een alko safety slot, prachtig passend en icm met een balletje een prima slot.
Daarom voor de huidige caravan ook een alko safety gezocht en gevonden. Op Marktplaats staan er genoeg. Voor 25 euro kun je ongeveer slagen. Let inderdaad erop dat je de versie 2004-3004 hebt. Ik meen dat dat de sloten zijn die op 44 eindigen. (mijne staat in stalling, anders keek ik even voor je) Als je de rood gelakte neemt, dat waren de sloten die toen voor verzekeraars ook oke waren. De ongelakte versies niet, heb ik op diverse plekken gelezen.
Wij hebben niets op de caravan hoeven monteren, het slot past er zo op.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Alko safety premium of doublelock eagle compact

Bericht door evr66 » vr 14 sep 2018 07:37

Persoinlijk geen voorstander van gebruikte/MP sloten. Je weet nooit waar er nog onverhoopt een (kopie) sleutel rondzwerft. Goed Dissels lot hoeft via de reguliere kanalen ook niet meer dan 100 EUR te kosten en dan heb je die zekerheid wel.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Alko safety premium of doublelock eagle compact

Bericht door Daphne » vr 14 sep 2018 08:21

RE.gif

Lijkt me erg ver gezocht. Degene die een kopie sleutel heeft moet maar net weten waar jouw caravan staat en er ook kwaad mee willen. Van alle losse reserve sleutels die wij nog over hebben van verkochte of verloren zaken zou ik van de meeste niet meer weten waar ze van zijn geweest.

En bij de nieuw gekochte sloten zijn er veel identieke sleutels. Denk je echt dat elk slot een aparte sleutel heeft? Ook met jouw caravansleutel kun je op 1 camping best wel wat caravans open krijgen Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko safety premium of doublelock eagle compact

Bericht door Chris » vr 14 sep 2018 08:22

Ik heb het Alko slot.
Uitstekend en in combinatie met een bal gewoon perfect passend.
Is door mijn verzekering wel verplicht.
Geen extra appendages nodig voor montage.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Alko safety premium of doublelock eagle compact

Bericht door evr66 » vr 14 sep 2018 10:20

@Daphne een disselslot is wat anders dan het caravanslot (die draai je waarschijnlijk met een schroevendraaier nog wel open). Ik zou voor die paar centen niet gaan knoeien. Bovendien kan de verzekering nog wat eisen stellen of wensen hebben in geval van diefstal. Een aankoopbewijs van een SCM goedgekeurd slot is dan (alhoewel zeker niet waterdicht, frauderen blijft mogelijk) in ieder geval een indicatie dat je hun eisen serieus genomen hebt.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
DREP
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 18 mar 2018 15:59

Re: Alko safety premium of doublelock eagle compact

Bericht door DREP » vr 14 sep 2018 11:55

Zelf heb ik wat slechte ervaring met alleen een disselslot. Onze caravan is voor de deur gestolen terwijl hij met een goedgekeurd alko safety slot stond. Blijkbaar is het niet al te moeilijk om een caravan als hij alleen op een disselslot staat deze mee te nemen. Onze volgende caravan gaat in de toekomst op zowel een disselslot als ook een wileklem (2 zelfs elk wiel een) en dan maar hopen dat het dieven gilde er afblijft.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Alko safety premium of doublelock eagle compact

Bericht door evr66 » vr 14 sep 2018 12:57

Wij hebben het geluk dat je hier zonder mover echt de straat niet in- of uitkomt. Dus disselslot, ab van de mover in huis opbergen, knappe jongen die er dan nog met de cvan vandoor gaat. Alles kan natuurlijk, maar toch.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Alko safety premium of doublelock eagle compact

Bericht door Aviva » vr 14 sep 2018 20:02

Wij hebben destijds voor de compact egale gekozen omdat deze veel lichter en handzamer was dan die van AL-KO.
Er moeten inderdaad twee breekboutem gemonteerd worden. De dealer heeft dit bij ons gedaan, verder een heel prettig slot vind ik.
De Al-ko sluit de bevestigings bouten af van se koppeling in theorie zouden ze er bij de compact egale makkelijker bijkunnen en de koppeling er af draaien.

Ik gebruik hem in combinatie met de rode Al-Ko bal. Zo staat hij nu ook in de stalling, thuis gaat er ook een wielklem bij onder.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko safety premium of doublelock eagle compact

Bericht door Chris » vr 14 sep 2018 20:17

evr66 schreef:
vr 14 sep 2018 10:20
@Daphne een disselslot is wat anders dan het caravanslot (die draai je waarschijnlijk met een schroevendraaier nog wel open). Ik zou voor die paar centen niet gaan knoeien. Bovendien kan de verzekering nog wat eisen stellen of wensen hebben in geval van diefstal. Een aankoopbewijs van een SCM goedgekeurd slot is dan (alhoewel zeker niet waterdicht, frauderen blijft mogelijk) in ieder geval een indicatie dat je hun eisen serieus genomen hebt.
Als je over de slotkwaliteit gaat praten en e.e.a. onderzoeken, dan schrik je je rot hoe slecht vele caravan sloten zijn, ook disselsloten en ook wielsloten.
De cilindertjes zijn vaak van een dramatisch slechte kwaliteit, ook de SCM goedgekeurde sloten dus.
Een vriend, en voormalig slotenmaker liet mij zien hoe kinderlijk eenvoudig het is om vrijwel elk slot te openen.
Enige wat iets helpt is een veelvoud van sloten, hoe meer werk om hem rijdbaar te maken hoe minder interessant.
Ik heb op mijn hutje als die thuis staat wel 4 sloten zitten... wielslot, disselslot met bal, zwaar kettingslot op het andere wiel en nog de slotjes op de uitdraaipoten.
2 zijn SCM sloten, eis van mijn verzekering.
En toch... als jou hutje "besteld" is door het gilde, dan is ie weg vrees ik.
Binnen staat ook trouwens nog een infra red mini alarm... komt iemand ongewenst binnen dan gaan er 105 Db's te keer... pijngrens.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Beveiliging, Disselslot, Wielklem”