Wanneer stabilisator inschakelen?
Re: Wanneer stabilisator inschakelen?
Geen idee wat je bedoelt met "bonken "
Over het algemeen duidt dit op de bonk die je hoort als je remt en de oplooprem niet in orde is.
Teveel vrije slag, oploopdemper kapot, of de remschoenen in de trommel niet goed afgesteld.
Maar dat maakt niks uit of je nu met of zonder stabilisator rijdt.
Nog een oorzaak zou een versleten koppeling of teveel gesleten kogel kunnen zijn.
Dan voel je dus wel veel verschil.
De stabilisator klemt immers met best veel kracht de kogel vast. Geen enkele speling meer dus.
De koppeling zelf kan wel speling vertonen.
Dat is duidelijk voelbaar in de auto.
Wellicht is dus het laatste aan de orde.
Over het algemeen duidt dit op de bonk die je hoort als je remt en de oplooprem niet in orde is.
Teveel vrije slag, oploopdemper kapot, of de remschoenen in de trommel niet goed afgesteld.
Maar dat maakt niks uit of je nu met of zonder stabilisator rijdt.
Nog een oorzaak zou een versleten koppeling of teveel gesleten kogel kunnen zijn.
Dan voel je dus wel veel verschil.
De stabilisator klemt immers met best veel kracht de kogel vast. Geen enkele speling meer dus.
De koppeling zelf kan wel speling vertonen.
Dat is duidelijk voelbaar in de auto.
Wellicht is dus het laatste aan de orde.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Wanneer stabilisator inschakelen?
'Bonken' is misschien niet zo goed gekozen als woord; het suggereert (denk ik) veel meer dan ik bedoel. Laat ik het anders zeggen: mèt stabilisator was de caravan beduidend voelbaarder in de auto dan zonder. Maar dat is misschien ook wel goed verklaarbaar. Mijn trekhaak is weinig gebruikt en de Winterhoff-koppeling is nieuw. Als de koppeling (met stabilisator) strak op de kogel wordt geklemd, dan wordt iedere beweging van de caravan doorgegeven aan de auto. Ik reed binnen de bebouwde kom en op een binnenweg. Dat zijn niet de meest 'vlakke' wegen. Zonder stabilisator kan de koppeling meer 'vrij' bewegen over de trekhaak wat dan wellicht minder effect op de auto heeft.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Re: Wanneer stabilisator inschakelen?
Ik zie het berichtje nu pas, maar toch ff reageren.PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Helemaal mee eens ik vraag me af wat je zonodig moet bewijzen door de stabilisator er NIET op te zetten
Ik schakel deze altijd direct tijdens aankoppelen in; nog nooit frictiecups hoeven vervangen en toch gebruiken wij de hut best vaak
Ik hoef niks te bewijzen, en de stabilisator zat er al op.
Ik vind onze combi zo-zo rijden, ik zou het "van nature" wat stabieler willen hebben. Dit los je niet op door de stabilisator te gebruiken, maar juist bij de oorzaak zijn.
Dat is in mijn geval soms een te lage kogeldruk, kilo of 50 en een vrij weke achtervering van de auto.
Omdat ik niet zo heel erg ervaren ben, wil ik graag voelen als er een slingering is. En dan heb ik het over een slingering die blíjft.
Dus ik wil dat graag aan voelen komen en dan er naar handelen.
Dus vandaar.
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Re: Wanneer stabilisator inschakelen?
Ik heb zo het gevoel dat hier heeeeeel veel reacties op komen.
Met name de door jou genoemde kogeldruk en je laatste zin "wil dat graag aan voelen komen en dan er naar handelen".
Met name de door jou genoemde kogeldruk en je laatste zin "wil dat graag aan voelen komen en dan er naar handelen".
Laatst gewijzigd door Ruud+Petra op do 18 mei 2017 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wanneer stabilisator inschakelen?
RE.gif
Duidelijk dus, kogeldruk probleem, waarom is dat zo moeilijk voor zoveel mensen..... och eigenlijk snap ik het wel, of men denkt er niet aan, of de auto hangt door en dat optische is belangrijker dan veilig rijden
Duidelijk dus, kogeldruk probleem, waarom is dat zo moeilijk voor zoveel mensen..... och eigenlijk snap ik het wel, of men denkt er niet aan, of de auto hangt door en dat optische is belangrijker dan veilig rijden
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wanneer stabilisator inschakelen?
Na 2 Octavia's ben ik ervan overtuigd dat de Octavia het beste rijdt met minimaal 75 kilo kogeldruk, op mijn O2 reed ik met 85 kilo.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Wanneer stabilisator inschakelen?
Nu ik mijn reactie en jouw reactie daar weer op teruglees, begrijp ik dat je deze oppakt alsof deze uitsluitend aan jou gericht was. Ik bedoelde "je" echter in algemene zin, sorry voor het misverstandFred G schreef:Ik zie het berichtje nu pas, maar toch ff reageren.PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Helemaal mee eens ik vraag me af wat je zonodig moet bewijzen door de stabilisator er NIET op te zetten
Ik schakel deze altijd direct tijdens aankoppelen in; nog nooit frictiecups hoeven vervangen en toch gebruiken wij de hut best vaak
Ik hoef niks te bewijzen, en de stabilisator zat er al op.
Ik vind onze combi zo-zo rijden, ik zou het "van nature" wat stabieler willen hebben. Dit los je niet op door de stabilisator te gebruiken, maar juist bij de oorzaak zijn.
Dat is in mijn geval soms een te lage kogeldruk, kilo of 50 en een vrij weke achtervering van de auto.
Omdat ik niet zo heel erg ervaren ben, wil ik graag voelen als er een slingering is. En dan heb ik het over een slingering die blíjft.
Dus ik wil dat graag aan voelen komen en dan er naar handelen.
Dus vandaar.
Voorts schat ik in dat jij een kogeldrukprobleem hebt, ofwel de kogeldruk verhogen naar tenminste 70 kg en liefst nog iets hoger.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Wanneer stabilisator inschakelen?
RE.gif
Ja precies.
Onder en op het bed ligt het al helemaal vol
In de (boven)kastjes ligt niks
Een paar lichte dingen onder de rondzit achter
En tot mijn stomme verbazing til ik m (weliswaar met enige moeite) van de kogel
Dus zijn nu bezig met een fietsendrager voorop
Ja precies.
Onder en op het bed ligt het al helemaal vol
In de (boven)kastjes ligt niks
Een paar lichte dingen onder de rondzit achter
En tot mijn stomme verbazing til ik m (weliswaar met enige moeite) van de kogel
Dus zijn nu bezig met een fietsendrager voorop
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Re: Wanneer stabilisator inschakelen?
Nee Micky, dat de auto wat doorhangt is alleen vervelend met drempels soms.Micky schreef:RE.gif
Duidelijk dus, kogeldruk probleem, waarom is dat zo moeilijk voor zoveel mensen..... och eigenlijk snap ik het wel, of men denkt er niet aan, of de auto hangt door en dat optische is belangrijker dan veilig rijden
Ik ben er echt wel bewust mee bezig, heb nu ook zo'n gele weger gekocht om het te kunnen meten.
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Re: Wanneer stabilisator inschakelen?
Vreemd dat de kogeldruk zo laag blijft Fred.
Je hebt geen eindkeuken en ook geen fietsen achterop toch?
Je hebt geen eindkeuken en ook geen fietsen achterop toch?
Re: Wanneer stabilisator inschakelen?
RE.gif
Dat wil echt niets zeggen. Onze caravan (middenkeuken, bed voor) heeft leeg (met reservewiel in disselbak) een kogeldruk van 29 kg. Met normale belading komen we amper tot 60 kg. Fietsen mee is voor ons eigenlijk een must.
Dat wil echt niets zeggen. Onze caravan (middenkeuken, bed voor) heeft leeg (met reservewiel in disselbak) een kogeldruk van 29 kg. Met normale belading komen we amper tot 60 kg. Fietsen mee is voor ons eigenlijk een must.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
-
- Berichten: 622
- Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
- Locatie: Uiterste zuiden van het land
Re: Wanneer stabilisator inschakelen?
Vorig jaar toen we de Kip nog hadden ook op de terugweg van Avignon naar huis, vanaf Luik steeds bonkend geluid. Caravan goed beladen (kogeldruk) en rustig gereden.
Bij thuiskomst alles nagekeken. 2 dagen later kwam ik er achter dat de net voor de vakantie geplaatste trekhaak 1cm omhoog en omlaag kom bewegen. Terug naar de dealer: bleek de trekhaak niet goed vastgezet op moment
Dat had verkeerd kunnen aflopen natuurlijk!
Bij thuiskomst alles nagekeken. 2 dagen later kwam ik er achter dat de net voor de vakantie geplaatste trekhaak 1cm omhoog en omlaag kom bewegen. Terug naar de dealer: bleek de trekhaak niet goed vastgezet op moment
Dat had verkeerd kunnen aflopen natuurlijk!
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE
Re: Wanneer stabilisator inschakelen?
Beide nee.meeder schreef:Vreemd dat de kogeldruk zo laag blijft Fred.
Je hebt geen eindkeuken en ook geen fietsen achterop toch?
Wel fietsenrek achterop maar die wil ik zeker niet gebruiken.
We zijn op zoek naar een fietsendrager op de dissel
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Re: Wanneer stabilisator inschakelen?
RE.gif RE.gif RE.gif
Je bent het eigenlijk zowat verplicht ja inderdaad.
Eerst maar eens kijken of t lukt met de fietsendrager
Je bent het eigenlijk zowat verplicht ja inderdaad.
Eerst maar eens kijken of t lukt met de fietsendrager
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
-
- Berichten: 622
- Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
- Locatie: Uiterste zuiden van het land
Re: Wanneer stabilisator inschakelen?
Ik heb juist teveel kogeldruk met de eriba. Ik vul nu de watertank half en zet de bbq en proviant aan de andere kant onder de rondzit. Gewicht is dan links en rechts verdeeld en heb dan de juiste kogeldruk.
Toch lag de kip beter achter de auto dan de Eriba.
Toch lag de kip beter achter de auto dan de Eriba.
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE
Re: Wanneer stabilisator inschakelen?
Kippen liggen nu eenmaal als een blok op de weg :)
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wanneer stabilisator inschakelen?
Onze Kip heeft een vaak door experts verguisde eindkeuken ligt ook stabiel achter de auto. Kogeldruk ligt bij ons tegen 70kg.
Re: Wanneer stabilisator inschakelen?
Volledig mee eens!Micky schreef:Kippen liggen nu eenmaal als een blok op de weg :)