AL-KO Safety Premium

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

AL-KO Safety Premium

Bericht door meeder » zo 10 apr 2016 13:04

Op de website van AL-KO las ik eind vorig jaar dat met onmiddellijke ingang het rode Safety Plus slot is vervangen door het nieuwe Safety Premium slot.
De redenen zijn mij niet duidelijk maar er is wel een enorm verschil tussen de twee sloten. De Safety Premium is niet uit geperst blik gemaakt maar van dik plaatstaal.

Ik heb inmiddels het premium slot gekocht en het ziet er super degelijk uit, maar het is wel zwaar. De dikke massieve pen wordt geborgd door het cylinderslot.

Voor wie het slot nog niet gezien heeft:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: AL-KO Safety Premium

Bericht door AadB » zo 10 apr 2016 13:14

Ik heb dat slot ook. Is inderdaad heel degelijk en zwaar.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: AL-KO Safety Premium

Bericht door eurotrotter » zo 10 apr 2016 15:44

meeder schreef:Op de website van AL-KO las ik eind vorig jaar dat met onmiddellijke ingang het rode Safety Plus slot is vervangen door het nieuwe Safety Premium slot.
De redenen zijn mij niet duidelijk maar er is wel een enorm verschil tussen de twee sloten. De Safety Premium is niet uit geperst blik gemaakt maar van dik plaatstaal.
Bedoel je met"onmiddelijke ingang"dat t slot vervangen is omdat het niet aan de verwachtingen voldoet?
Of is het een aanvulling op het aanbod van ALKO op de markt.
Ik heb,naar volle tevredenheid het rode Safety plus slot op mijn caravan en ik kan je verzekeren dat dit slot zeker niet van" geperst blik" gefabriceerd is.
Volgens ALKO is dit,het rode safety plus, slot gefabriceerd van speciaal staal en is de cylinder beveiligd tegen uitboren,ook is dit slot SCM gecertificeert.

Heb je een verwijzing naar de website van ALKO,waar je dit nieuws vandaan hebt???
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: AL-KO Safety Premium

Bericht door meeder » zo 10 apr 2016 15:50


Gebruikersavatar
Tom72
Berichten: 394
Lid geworden op: di 25 aug 2015 13:59
Locatie: 020

Re: AL-KO Safety Premium

Bericht door Tom72 » zo 10 apr 2016 15:58

RE.gif
Dat is ook zo'n beetje de enige plek waar er iets over wordt gezegd. Het lijkt erop dat AL-KO dit slot gefaseerd uitrolt in de diverse EU landen. Als vervanger van de rode Plus. Maar nergens een een woord over de kwaliteit van de rode Plus. Denk dat die Plus en Premium elkaar een beetje in de weg zitten qua prijs en dat we hier dus met een beetje marketingstrategie te maken hebben. De zwarte is dan gewoon de opvolger van de rode waarvan de productie gestopt zal worden... En die zwarte zal vast beter zijn dan de rode.
Volvo XC60 T5 AWD 254pk/350nm (2018) | Knaus Südwind 580EU (2013/1700kg) | Alko Mammut | ATC | Unico Torino | Unico Genua 320 | TravelVision R6

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: AL-KO Safety Premium

Bericht door meeder » zo 10 apr 2016 16:09

Ik zeg ook niet dat de rode niet goed is, de zwarte is alleen wel heel anders qua constructie. De rode is geperst uit relatief dun staal en ja dat zegt op zich niet direct iets als je de hardheden niet weet maar het is wel een enorm verschil met de zwarte. De boorbeveiliging zegt niets over het staal, dat is alleen van toepassing op de gebruikte slotcylinder en of daar iets aan veranderd is weet ik ook niet.

De constructie is zo radicaal veranderd dat daar wel iets aan ten grondslag moet liggen, dat doen ze niet zomaar. De oude sloten zijn mooier en compacter.

Gezien de aantallen dat er nog in de winkels ligt zal de vervanging ook geleidelijk gaan denk ik.
Ik ben vooral benieuwd naar de redenen, het zou best kunnen dat in bepaalde landen de eisen zijn aangescherpt, Zweden wordt ook specifiek genoemd bijvoorbeeld. Misschien heeft Zweden de eisen aangescherpt en dat zou dan ook voor Groot-Britannië en Nederland kunnen gelden.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: AL-KO Safety Premium

Bericht door Conradi » zo 10 apr 2016 17:15

Even opletten, ook de rode is er in twee soorten, het gladde geperste versie en een versie die veel dikker is en qua structuur erg op deze zwarte lijkt.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: AL-KO Safety Premium

Bericht door meeder » zo 10 apr 2016 17:21

RE.gif
Ah kijk! Dat wist ik niet.
Ik ken alleen de grijze en rode die qua opbouw gelijk er uit zien met als verschil dat de rode SCM goedgekeurd is.
Laatst gewijzigd door Daphne op ma 11 apr 2016 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd.

Gebruikersavatar
Tom72
Berichten: 394
Lid geworden op: di 25 aug 2015 13:59
Locatie: 020

Re: AL-KO Safety Premium

Bericht door Tom72 » zo 10 apr 2016 17:28

Ik zal vanavond eens een briefje schrijven aan AL-KO. Het blijft een beetje gissen met zo weinig informatie. Ergens ben ik wel in de markt voor een nieuw slot; de oude is iets roestig aan het worden en bovendien heb ik er verder niets bij. Ook al een sleutel moeten bijmaken. Was een erfenisje van de eerste eigenaar van mijn vorige eigenaar...

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
Volvo XC60 T5 AWD 254pk/350nm (2018) | Knaus Südwind 580EU (2013/1700kg) | Alko Mammut | ATC | Unico Torino | Unico Genua 320 | TravelVision R6

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: AL-KO Safety Premium

Bericht door meeder » zo 10 apr 2016 17:35

Ik heb ze net al een mail gestuurd met vraag om wat uitleg.

Gebruikersavatar
Tom72
Berichten: 394
Lid geworden op: di 25 aug 2015 13:59
Locatie: 020

Re: AL-KO Safety Premium

Bericht door Tom72 » zo 10 apr 2016 18:19

thumbup.gif
Laat ff weten wat de reactie is (if any...)
Volvo XC60 T5 AWD 254pk/350nm (2018) | Knaus Südwind 580EU (2013/1700kg) | Alko Mammut | ATC | Unico Torino | Unico Genua 320 | TravelVision R6

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: AL-KO Safety Premium

Bericht door meeder » zo 10 apr 2016 18:21

Zal ik zeker doen als ze reageren.

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: AL-KO Safety Premium

Bericht door Pensionado » zo 10 apr 2016 19:49

Tom72 schreef: Ook al een sleutel moeten bijmaken. Was een erfenisje van de eerste eigenaar van mijn vorige eigenaar...
Let op dat i.g.v. diefstal van de caravan de verzekeraar twee originele sleutels van het slot wil zien.
Niet iedere verzekeraar gaat soepel met de voorwaarden om, zeker niet als ze een fors bedrag moeten uitkeren. Beter is om bij verlies van één sleutel, de cilinder te laten vervangen en de bon daarvan te bewaren.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: AL-KO Safety Premium

Bericht door meeder » zo 10 apr 2016 19:58

Klopt en AL-KO verkoopt losse cylinders als het goed is.

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: AL-KO Safety Premium

Bericht door Gumm » zo 10 apr 2016 20:12

Er was eens, enkele jaren geleden, op een mooie morgen iemand die nergens de sleutels van het Alko Disselslot kon vinden......Eh ik zelf dus :oops:
We stonden thuis klaar voor vertrek... Dus een schuur vol gereedschappen onder handbereik
De slijptol fietste als een mes door de boter door de zijkant van het slot+cilinder en na wat wrikken aan de steel van een koevoet brak het prompt in stukken.
5 minuten hooguit....(De koevoet zoeken, de Slijpschijf op de tol zetten en een kleed over de voorkant van de caravan trekken duurde waarschijnlijk langer dan de actie zelf),
Toen dacht ik al...thuis gelukkig ook nog een dik Abus kettingslot door wiel en chassis, maar "als ik dit zo snel voor elkaar heb, kan iedere -.. piep.. - dit dus ook.
Kan me er iets van voorstellen dat Alko het slot heeft aangepast.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: AL-KO Safety Premium

Bericht door meeder » zo 10 apr 2016 20:40

Maar had jij het rode SCM gekeurde slot of het grijze slot?
Het gaat om vertragen van diefstal, als iemand 's-nachts met een slijptol aan de gang gaat dan valt dat best op.
Naast het disselslot hebben wij ook een kettingslot inderdaad.

Bij het premium slot (verschrikkelijke benaming eigenlijk dat premium) is het staal aan de zijkanten 10mm en de kap die over de koppelinghendel gaat is 4,5mm.
De stalen pen die onder de koppeling door zit is 38mm dik.
De hardheden zou ik niet weten, als het zacht staal is dan ben je er alsnog zo doorheen met een slijptol.
Als ze de caravan mee willen nemen doen ze het toch wel, je kan het alleen maar vertragen.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: AL-KO Safety Premium

Bericht door Ab » zo 10 apr 2016 23:43

Wist je dat je hard staal net zo makkelijk door slijpt als "zacht" staal?
Heel zacht rubber is weer bijna niet of heel lastig te slijpen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: AL-KO Safety Premium

Bericht door PD » zo 10 apr 2016 23:45

RE.gif
Waarom zijn sloten dan gehard Ab ? Lijkt me een kostenverhogend proces.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: AL-KO Safety Premium

Bericht door Hans1954 » ma 11 apr 2016 07:51

Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: AL-KO Safety Premium

Bericht door Daphne » ma 11 apr 2016 07:58

RE.gif

Overal te koop, wij hebben dat "nieuwe" slot al bijna 3 maanden in gebruik.

(En AadB ook knipoog.gif )
AadB schreef:Ik heb dat slot ook. Is inderdaad heel degelijk en zwaar.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: AL-KO Safety Premium

Bericht door Gumm » ma 11 apr 2016 10:31

@ Meeder; Grijs...ze waren toen nog donker rood.
Ik had toen zo'n rood disselslot , was destijds bij deze caravan nieuw uit de doos voorzien van de nodige certificaten, SMC goedgekeurd...de hele rattaplan.
Heb na het akkefietje gelijk weer een nieuwe, (dure, goedgekeurde) gehaald....(en weet nu ook waar de sleutels liggen...eh lagen).
Dat je niet kan volstaan met een disselslot alleen is eigenlijk algemeen bekend, vandaar het dikke kettingslot.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: AL-KO Safety Premium

Bericht door meeder » ma 11 apr 2016 10:33

Antwoord van AL-KO:

Doorlopend worden er verbeteringen aangebracht in de Al-Ko producten

De Safety sloten zijn SCM gekeurd en jaarlijks moeten door ons enkele exemplaren ter keuring bij TNO worden aangeleverd. De sloten worden daar vervolgens aangevallen met braakgereedschap en moeten een voorgeschreven tijd stand houden.

Mede door de aangescherpte eisen is er daarom een nieuwe Safety premium ontwikkelt.

Met de Al-Ko Safety Plus beschikt nog wel steeds over de meest hoogwaardige diefstal beveiliging ten behoeve van uw caravan of aanhanger, de productie hiervan is inmiddels gestopt en het deel is vervangen door de Safety Premium.

Gebruikersavatar
Tom72
Berichten: 394
Lid geworden op: di 25 aug 2015 13:59
Locatie: 020

Re: AL-KO Safety Premium

Bericht door Tom72 » ma 11 apr 2016 11:38

Nou, das vrij duidelijk. Net antwoord ook.

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
Volvo XC60 T5 AWD 254pk/350nm (2018) | Knaus Südwind 580EU (2013/1700kg) | Alko Mammut | ATC | Unico Torino | Unico Genua 320 | TravelVision R6

Vliedje

Re: AL-KO Safety Premium

Bericht door Vliedje » ma 11 apr 2016 12:24

Als ik de reactie zo lees, kom ik tot twee conclusies.
1. De eisen zijn aangescherpt, dus voldoet het oude slot niet meer.
2. Met de introductie van het premium slot, is het safety plus slot dus niet meer de meest hoogwaardige beveiliging. whistle.gif mrgreen.gif

JaapB

Re: AL-KO Safety Premium

Bericht door JaapB » ma 11 apr 2016 13:40

Ik moet toch even reageren.
Ergens in dit draadje werd gevraagd waarom er dan geharde sloten zijn.
De sloten zijn niet gehard, maar de beugel, en dat is om knippen met een betonschaar te voorkomen cq lastiger te maken.
Ik vind het jammer (ben slotenmaker van beroep) dat deze nieuwe ontwikkelde Alko's dan gekeurd worden bij een instituut waar alleen op braak getest wordt. Dus met hamer, schroevendraaier, koevoet enz.
Er staat voor zo'n test dan een bepaalde tijd dat het slot stand moet houden.
Hetzelfde wordt gedaan bij sloten, cilinders, sluitkom en beslag voor woningen.
Voor woningen wordt gestest bij SKG, en krijgt 1, 2 of 3 sterren, al naar gelang het stand houdt.
Bijvoorbeeld drie minuten krijgt 2 sterren SKG.
3 Sterren sloten kunnen alleen in combinatie met zwaardere deuren.
Alles in het geheel van de deur of raam moet kloppen, anders wordt het afgekeurd.
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Voor de cilinders wordt getest op afbreken, uitboren en uittrekken.
Uitfrezen niet, want met een hogetoerenfrees krijg ik alles open.
Beter is het om je cilinder te beschermen met een veiligheidsbeslag met anti kerntrekbeveiliging.

Mijn verhaal is eigenlijk;
Het nieuwe ALKO safety premium ziet er degelijk uit en zal ook best wel geslaagd zijn op die test.
Maar er zit nog steeds dat lullige cilindertje in met die nog lulliger sleuteltjes.
Dat cilindertje is niet getest.
Is met een 6mm boortje in 30 sec open en met een frees in 10sec.

Maar ja, hij heeft het keurmerk, dus goed voor de verzekering en de verkoop.

Plaats reactie

Terug naar “Beveiliging, Disselslot, Wielklem”