TV geluid verbeteren d.m.v. kleine stereo installatie

Plaats reactie
Jürgen

TV geluid verbeteren d.m.v. kleine stereo installatie

Bericht door Jürgen » di 15 apr 2008 12:46

Na jaren mijn Sony LCD TV met veel plezier in de caravan te hebben gebruikt heb ik nu een nieuwe LCD TV voor mijn caravan gekocht.
In tegenstelling tot mijn vorige Sony LCD TV heeft de nieuwe een erbarmelijk geluid.
Ik ben nu op zoek naar een kleine stereo versterker met twee eveneens kleine boxjes.
Het vermogen is in feite niet zo belangrijk, het gaat me meer om een wat voller geluid en dat de versterker en de boxjes een minimaal formaat hebben.
De stereo versterker moet via tulp op mijn Topfield Sat receiver kunnen worden aangesloten.
Heeft iemand al evaring opgedaan met een dergelijke geluidsverbetering en zo ja, hoe en met welke apparatuur is dit uitgevoerd?

gastjw

Bericht door gastjw » di 15 apr 2008 14:30

Volgens mij heb je een buitengewoon ruime keus in de pc luidsprekersystemen.
:idea: Voor bijna niks koop je boxjes of zelfs Boxen met ingebouwde versterking, volumeregeling, toonregeling enz.
Of sluit je de tv in de caravan aan op je stereo. Een beetje creativiteit is nooit weg...

Tjinne

Bericht door Tjinne » di 15 apr 2008 14:59

Mijn dochter heeft PC-boxen met een woofer en je kan niet geloven wat daar uitkomt van klank :roll:

Jürgen

Bericht door Jürgen » di 15 apr 2008 15:12

Ik heb bijna aan alles al gedacht behalve aan PC boxen.
Een goede tip, ik ga op zoek naar PC boxen met ingebouwde versterker.
Nu alleen nog maar hopen dat deze een beter geluid produceren dan de luidsprekers van de LDC TV.

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » di 15 apr 2008 15:24

Dat hoef je niet te hopen, dat is gewoon een feit.
Ik heb hier aan m'n PC een dolby 5.1 set van logitech hangen en je wil niet weten wat voor een sound dit produceert.

en de prijs ik meen enkele maanden terug bij de makro voor € 55.00 ex btw

Jurry

Bericht door Jurry » di 15 apr 2008 15:27

Een dolby suround setje is ook een goede optie , voor een kleine 100euro koop je een nieuwe set en dan heb je er ook nog eens een dvdspeler en radio bij .

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Bericht door JanPunne » di 15 apr 2008 15:37

Denkt u ook aan de buren die het misschien wel heel vervelend vinden om mee te luisteren? Het geluid "draagt" heel ver en dan vooral 's avonds.

Jürgen

Bericht door Jürgen » di 15 apr 2008 15:49

JanPunne schreef:Denkt u ook aan de buren die het misschien wel heel vervelend vinden om mee te luisteren? Het geluid "draagt" heel ver en dan vooral 's avonds.
Dit was me na meer dan 35 jaar camperen nog niet opgevallen maar bedankt dat u zo attent bent op mij hierop te wijzen.

Jarno

Bericht door Jarno » di 15 apr 2008 15:54

Zouden de buren ook last kunnen hebben van mijn stereosetje? :lol:

Afbeelding

RVE5800

Bericht door RVE5800 » di 15 apr 2008 16:30

Jürgen schreef:
JanPunne schreef:Denkt u ook aan de buren die het misschien wel heel vervelend vinden om mee te luisteren? Het geluid "draagt" heel ver en dan vooral 's avonds.
Dit was me na meer dan 35 jaar camperen nog niet opgevallen maar bedankt dat u zo attent bent op mij hierop te wijzen.
Ik denk dat het een heel terechte opmerking was, er zijn mensen die zich al meer dan 35 jaar niets van hun buren aantrekken. Geldt niet voor u uiteraard maar ze zijn er wel ( spreek uit meer dan 20 jaar eigen ervaring waarin af en toe zeer luidruchtige mede kampeerders voor zijn gekomen)

gr,
Rob

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » di 15 apr 2008 22:23

Jarno schreef:Zouden de buren ook last kunnen hebben van mijn stereosetje? :lol:

Afbeelding
Toch niet van zo'n lullig prutsversterkertje .. :lol: :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

DannyL
Berichten: 724
Lid geworden op: di 28 aug 2007 16:45

Bericht door DannyL » di 15 apr 2008 23:48

als je bij de PC luidsprekers niet slaagt kun je ook nog naar setjes voor de i-pod (of andere MP3 spelers) kijken, ik heb een (draadloos) speaker setje voor mijn mobiel die tevens op de i-pod werkt en niet groter dn een pakje sigareten is met een prima geluid.
Als de set van Jarno net niet in je caravan past is een hoofdtelefoon misschien ook nog een oplossing, heb je tegenwoordig ook goede draadloze systemen voor (bleutooth geen infrarood nemen) bijkomend voordeel is dan ook dat Janpunne gewoon door kan slapen als jij naar GTST zit te kijken....

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Bericht door JanPunne » wo 16 apr 2008 12:07

Wie heeft het over slapen gehad?

Tjinne

Bericht door Tjinne » wo 16 apr 2008 12:43

Zeg Jarno jij hebt dan zeker zoals de fransen nog een extra aanhangwagentje achter je caravan hangen voor je stereootje :shock: :D :wink:

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » wo 16 apr 2008 16:23

Gewoon een maatje grotere caravan . :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Arne_

Bericht door Arne_ » wo 16 apr 2008 16:46

Ik heb mijn computerspeakers een jaar of 4-5 terug geleden gekocht voor 30€ ofzo. Het is een onbekend merk (U.S. Blaster) Afbeelding.
Ultrafijne speakers en een kleine baskast met volumeregeling en basregelin.

Gevolg --> Topgeluid.

ps, Van Logitech ga je geen spijt hebben :)

Lambert
Berichten: 239
Lid geworden op: do 24 mar 2005 20:35
Locatie: tilburg

tvgeluid verbeteren d.m.v. kleine stereo installatie

Bericht door Lambert » wo 16 apr 2008 19:51

Het is vrij simpel de PC boxen aan te sluiten ten. Als je een schotel meeneemt koop je een verlengstukje met twee stekkers die uitkomen in een stekker. De twee stekkertjes sluit je aan in de reciever
in audio en het ene stekkertje aan de PC boxen. Via de reciever kun je dan woon radio luisteren zonder de TV aan te zetten. Wil je het geluid er bij hebben bij de TV dan laat je gewoon de boxen aan staan.
Het moeten wel boxen zijn met een versterker.


knaus 450 TF VW passat

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Bericht door Pensionado » wo 16 apr 2008 23:37

Jürgen
Als je voor die PC luidspekertjes gaat beluister ze dan ook even met muziek. Zelf heb ik een Logitec 2.1 set echter in de caravan blijkt dat hier ontzettend veel bas in zit ook in de laagste stand. Vooral met het digitale signaal van mijn decoder.
Waarschijnlijk zijn veel van deze setjes bedoeld voor het spelen van computer spelletjes.

Trolletje

Bericht door Trolletje » do 17 apr 2008 09:46

Even aanhakend op dit onderwerp. Wij hebben een autoradio in onze caravan ingebouwd. We hebben er toen 4 kleine boxjes op aangesloten. Maar deze boxjes vallen ook echt tegen kwa geluid. Wat voor speakers zou je hiervoor kunnen gebuiken? Moeten dat dan speakers zijn die in een auto gebruikt worden? Of kan dat ook met pc speakers? Ik wil wel graag 4 speakers houden omdat wij 2 zitjes in de caravan hebben. Kun je de balance daar zetten, waar je zit en kan het geluid dus vrij zacht wat weer prima is voor de buren.

DannyL
Berichten: 724
Lid geworden op: di 28 aug 2007 16:45

Bericht door DannyL » do 17 apr 2008 13:05

Voor de auto radio is je keus wat beperkter, ten eerste omdat er al een versterker in zit, en in de "pc-setjes" zit de versterker in de speakers.
Daarnaast vraagt een autoradio speakers van 4 ohm en zijn de meeste huiskamer speakers 8 ohm.

Arne_

Bericht door Arne_ » do 17 apr 2008 19:44

Trolletje schreef:Even aanhakend op dit onderwerp. Wij hebben een autoradio in onze caravan ingebouwd. We hebben er toen 4 kleine boxjes op aangesloten. Maar deze boxjes vallen ook echt tegen kwa geluid. Wat voor speakers zou je hiervoor kunnen gebuiken? Moeten dat dan speakers zijn die in een auto gebruikt worden? Of kan dat ook met pc speakers? Ik wil wel graag 4 speakers houden omdat wij 2 zitjes in de caravan hebben. Kun je de balance daar zetten, waar je zit en kan het geluid dus vrij zacht wat weer prima is voor de buren.
Jip, best autospeakers gebruiken, je hebt deze in verschillende formaten. Let wel dat de meeste speakers om goed te spelen een goede kast nodig hebben. (Deze moet niet groot zijn aangezien ze normaal in je deurbakken zitten :d)

EvandenBoom
Berichten: 101
Lid geworden op: di 28 aug 2007 12:01

Bericht door EvandenBoom » do 17 apr 2008 20:25

Net als Trolletje hebben wij ook twee zitjes. Een treinzit in de kinderkamer en een rondzit.
N.B. de TV-kast zit direct tegen de kinderkamer (Hobby 495 UK). Ook om deze reden willen we het geluid bij de rondzit brengen. Dan hebben de kinderen geen last van het TV geluid als ze naar bed gaan.
Daarnaast kunnen de kids hun tekenfilmpjes kijken zonder dat het geluid de hele caravan en over de camping schalt.

Ik heb gekozen voor de volgende oplossing om het geluid te beperken tot de treinzit en/of de rondzit.
De laatste spullen hiervoor heb ik vandaag aangeschaft. Komende dinsdag haal ik de caravan uit de stalling en zal ik e.e.a. gaan aansluiten en testen.

- Scart naar tulpstekker verloopblok. (Onze TV heeft audio uitgang via scart).
- Verloopstekker van tulp naar 3.5 mm jack female
- Splitter 3.5 mm jack 1 x male - 2 x female
- Verlengsnoer naar treinzit en een naar de rondzet 3.5 mm jack male - 3.5 mm jack female
- 2 setjes PC 2.0 Speakers à € 15,- per set. Weet niet of ik merk/type mag noemen ivm reclame. Gekozen speakers zijn slank en op meerder manieren te bevestigen.

Op deze manier kunnen wij het standaard TV geluid uit laten en naar believen het geluid bij de treinzit en/of de rondzit aanzetten en per zit het volume regelen. Eventueel kan je op de speakers per zit zelfs nog een koptelefoon aansluiten. Dit lijkt mij een mooie oplossing. Zeker voor het geld dat het moet kosten.

Als het hele spulletje is aangesloten zal ik mijn bevindigen hier posten.

Groet,

Elliot
Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 4x4 (145pk/305nm) -- Hobby De Luxe 495 UK

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”