gebruik hotspot

pilsfan
Berichten: 92
Lid geworden op: za 22 apr 2017 00:05

gebruik hotspot

Bericht door pilsfan » vr 27 dec 2019 21:33

Hallo,

Wellicht al ooit eens beschreven. Maar als ik zoek vind eigenlijk te veel info.

Mijn vraag is als volgt;

Zowel de camping voor de meivakantie, als ook de camping voor de zomervakantie geven aan dat er 1 wifi code beschikbaar is voor 1 apparaat.
Één camping geeft zelfs aan dat deze niet gewisseld kan worden naar een ander apparaat.

Wat is nu de beste oplossing om 3 telefoons en een laptop online te krijgen?

1. Laptop instellen als mobiele hotspot? Sterker als een telefoon?
2. Een telefoon instellen als mobiele hotspot? Sterker als een laptop?
3. Een ander apparaat aanschaffen die als hotspot fungeert? ( wat voor kosten moet ik dan tellen ).
4. Een andere oplossing wellicht?

We gebruiken het internet met name om informatie te "googlen" over de omgeving. Whatsapp om contact te houden met het thuisfront. Maar ook videoland / ziggo go / netflix / Disney..

Gr Ingo.
Hobby 460 Exclusive 2004 met Ego Titanium + X20 accu / Ford Kuga 1.5 120 PK 2017 caravan.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: gebruik hotspot

Bericht door Conradi » vr 27 dec 2019 21:55

Je vraag is niet 1-2-3 zo te beantwoorden.

Er is software om een PC als een WifI-repeater in te stellen, zodat je meerdere devices aan één login kunt koppelen. Ik weet niet of je een Android teelfoon als Wifi-naar-Wifi hotspot kunt instellen, bij Apple kan dat in ieder geval niet. Als laatste kun je dat verder met een losse router, die heb je al voor een paar tientjes.
Echter, garantie dat het werkt heb je niet. Technisch is het mogelijk om een router te herkennen vanuit een network en daarom toegang te weigeren. Ik ken diverse campings waar je met een router niet op het netwerk komt.

Dat het gebruik van Ziggo en andere diensten in het buitenland. In ieder geval bij Ziggo en Netflix speelt ook het land een rol. Met een VPN-verbinding kun je er dan voor zorgen dat zo'n dienst denkt dat je gewoon in Nederland bent. Ook dat kun je met een router combineren, maar dat is best een boel gedoe....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23439
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: gebruik hotspot

Bericht door PD » vr 27 dec 2019 21:57

RE.gif
Ziggo heeft in Europa geen Geo-blocking meer; dat speelt nog slechts in Zwitserland. Voorheen gebruikte ik daar inderdaad een VPN voor.

Voorts kun je volgens mij met een smartphone die je aan het wifinetwerk van de camping verbindt,inderdaad geen eigen wifi netwerkje opzetten. Daarvoor heb je een losse router nodig die een enkele keer op campingnetwerken geweigerd wordt.

Wij hebben goede ervaringen met een losse router maar je moet je er wel in willen verdiepen; het is overigens geen rocket-science. Op het forum staan vele draadjes mbt dit onderwerp. Wij hadden in het begin een R36 met aparte buitenantenne en inmiddels enkele jaren een Sitecom vast in de caravan gemonteerd.
Laatst gewijzigd door PD op vr 27 dec 2019 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: gebruik hotspot

Bericht door Conradi » vr 27 dec 2019 22:12

RE.gif
Ik zit nu in Londen, en hier draait Ziggo niet zonder VPN, maar misschien is dat een of ander lokale port-blokkade of zo. Netflix werkt hier standaard wel, maar dan krijg je het UK-aanbod.

Ik draai een routertje met VPN en nog een paar leuke dingetjes. Snel genoeg om Ziggo via Chromecast naar een groot LCD-scherm te sturen en zo groot als een pakje sigaretten. Als ik eens tijd heb, type er een verhaaltje over :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: gebruik hotspot

Bericht door janoniem » vr 27 dec 2019 22:38

Blijft gebruik beperkt tot googlen omgevings info en contact met het thuisland (via mail of whatsapp) dan zou ik volstaan met gebruik mobiele data.
De meeste bundels bieden daarvoor tegenwoordig voldoende capaciteit.
Maar wil je ook video streamen dan wordt het andere koek.
Allereerst ben je afhankelijk van wat de camping aan Wifi kwaliteit in de aanbieding heeft.
Is dat belabberd dan zal een eigen router voor het streamen van video naar meerdere devices geen succes worden.
Wij gebruiken naar tevredenheid een Sitecom range extender WLX2100 (veel info elders op dit forum).
Geen idee of het apparaat nog te koop is, bij O. vind ik het niet meer en in Schijndel is het niet op voorraad.
Door zijn sterke antennes wordt de cirkel "gratis Wifi rondom receptie of restaurant" daarmee flink opgerekt.
En maak je gebruik van een ticket systeem of voucher dan kun je volstaan met één toegang voor al je apparaten.
Maar ook hier is de beschikbare capaciteit natuurlijk wel afhankelijk van wat de camping aanbiedt.
Veel campings beginnen de Wifi infrastructuur en het beheer daarvan uit te besteden.
Dat heeft als consequentie dat de software slimmer wordt en het "delen" van de toegang kan detecteren en vervolgens blokkeren.
Ik vermoed dat me dat de laatste jaren enige keren is overkomen maar ik heb te weinig kennis om dit hard te maken.
Op de camping was men in deze gevallen steeds bereid mij te helpen maar ja.... je loopt natuurlijk niet voor hulp met zo'n router naar de receptie.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

pilsfan
Berichten: 92
Lid geworden op: za 22 apr 2017 00:05

Re: gebruik hotspot

Bericht door pilsfan » vr 27 dec 2019 22:42

De voorbije vakanties hebben we deze volgens mij wel kunnen gebruiken in Frankrijk.
Inderdaad omdat je tegenwoordig met Ziggo Go door " Europa " kan kijken.

Daar heb ik toen ook mijn laptop af en toe als hotspot gebruikt. Dat ging daar met 2 telefoons prima. Beter dan de telefoons op het wifi netwerk van de camping.
Maar als we dan een film wilden kijken, alleen wifi van de camping / geen hotspot voor de telefoons.

Het lijkt mij dus inderdaad beter om iets ervoor aan te schaffen. Mits het betaalbaar is. Maar ik ben een leek op dat gebied.
Maar als een router wordt tegengehouden schiet ik er dus nog niets mee op.
Hobby 460 Exclusive 2004 met Ego Titanium + X20 accu / Ford Kuga 1.5 120 PK 2017 caravan.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23439
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: gebruik hotspot

Bericht door PD » vr 27 dec 2019 22:44

pilsfan schreef:
vr 27 dec 2019 22:42
Het lijkt mij dus inderdaad beter om iets ervoor aan te schaffen. Mits het betaalbaar is. Maar ik ben een leek op dat gebied.
Maar als een router wordt tegengehouden schiet ik er dus nog niets mee op.
Een Sitecom kost je ca. € 100,- en ik schat in dat ik er op 3 van de 27 campings per seizoen mee geweigerd wordt...…. acceptabel risico knipoog.gif
Verder kan ik er vrijwel altijd prima Ziggo mee kijken en streamen via een Chromecast naar de caravan-TV.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: gebruik hotspot

Bericht door janoniem » vr 27 dec 2019 23:10

De Sitecom is ook leverbaar als EnGenius EZ Hotspot Extender, deze is wat duurder.
Ik meen gelezen te hebben dat hiervan de firmware verbeterd is.
Let wel op dat een netwerkkabel los moet worden bijgekocht.
Zie bijvoorbeeld Wifishop
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019


Gebruikersavatar
Dreke
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 20 jan 2019 19:08
Locatie: Zuidlaren

Re: gebruik hotspot

Bericht door Dreke » za 28 dec 2019 14:13

Als het gebruik beperkt is, dus niet streamen, dan kan je het beste je smartphone als hotspot gebruiken. Ik had nog een android, met glasbreuk liggen, maar prima toepasbaar als hotspot. Op die manier hebben wij afgelopen zomer de laptop, ipad en een andere smartphone gekoppeld. Wij hebben een databundel van 10gb voor 10 euro en dat was voldoende.

Gr
Andre
Eriba Nova 485GL (2016), Thule 6200, Truma SER, Volvo V70-D4 (2014)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18948
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: gebruik hotspot

Bericht door Hobby Linka » za 28 dec 2019 15:17

koning schreef:
za 28 dec 2019 09:25
viewtopic.php?f=65&t=21789
Wel inmiddels 59 pagina's met heel veel informatie. De presentatie die ik daar ooit heb geplaatst is inmiddels al een aantal keer aangepast.

Hier
ALFA NETWORK R36 Wi-Fi ROUTER.pdf
(1.82 MiB) 97 keer gedownload
de laatste versie.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

workel

Re: gebruik hotspot

Bericht door workel » za 28 dec 2019 17:07

Jaartje een R36 gebruikt en deze verkocht en een Sitecom aangeschaft.
Afgelopen mei vakantie op een camping gestaan aan het gardameer daar kregen wij ook 1 wifi code per plek.
Code in de Sitecom ingevoerd en prima wifi met 3 iPhones, 2 iPads en mac. Hebben nog prima TV kijken via KPN TV.
Hier dicht tevreden met deze oplossing.

Afgelopen zomer de Sitecom wederom gebruikt en op alle campings in Kroatië ruim 7 prima wifi gehad.

pilsfan
Berichten: 92
Lid geworden op: za 22 apr 2017 00:05

Re: gebruik hotspot

Bericht door pilsfan » za 28 dec 2019 23:33

Ik ben het topic aan het doorlezen. pagina 6 van 59 zit ik nu [kerstwhoehoehaha.gif]

Ondertussen kwam ik dit tegen..

https://www.cardwriter.nl/alfa-network- ... gIWdfD_BwE

Klonk goed, complete set en klaar. Maar heb geen idee of de antenne goed is?

Maar diezelfde set wordt op bol.com afgeraden voor streamen van videos van o.a. netflix?? 98 euro leek me redelijk namelijk.
https://www.bol.com/nl/p/alfa-network-w ... 092419271/

P.s. wat is de werking van die Tube? Is dat de verzender van het nieuwe wifi netwerk? en de antenne de ontvanger van het camping netwerk?
Hobby 460 Exclusive 2004 met Ego Titanium + X20 accu / Ford Kuga 1.5 120 PK 2017 caravan.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18948
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: gebruik hotspot

Bericht door Hobby Linka » za 28 dec 2019 23:42

RE.gif

De Tube is de ontvanger voor het wifi netwerk. (camping b.v.) De kleine antenne op de R36 is de zendantenne van je eigen locale netwerkje via de R36.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23439
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: gebruik hotspot

Bericht door PD » zo 29 dec 2019 09:00

Conradi schreef:
vr 27 dec 2019 22:12
Ik draai een routertje met VPN en nog een paar leuke dingetjes. Snel genoeg om Ziggo via Chromecast naar een groot LCD-scherm te sturen en zo groot als een pakje sigaretten. Als ik eens tijd heb, type er een verhaaltje over :wink:
Please, take your time thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

pilsfan
Berichten: 92
Lid geworden op: za 22 apr 2017 00:05

Re: gebruik hotspot

Bericht door pilsfan » zo 29 dec 2019 12:42

Bedankt helder antwoord [kerstduim.gif]

Maar wat vinden jullie van de set en de prijs op bol.com?

Dit systeem zorgt alleen voor beter bereik maar niet voor meer MB's.
Als de wifi van de camping snel genoeg is dan zou o.a. Netflix toch ook moeten werken?
Hobby 460 Exclusive 2004 met Ego Titanium + X20 accu / Ford Kuga 1.5 120 PK 2017 caravan.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18948
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: gebruik hotspot

Bericht door Hobby Linka » zo 29 dec 2019 13:00

pilsfan schreef:
zo 29 dec 2019 12:42

Dit systeem zorgt alleen voor beter bereik maar niet voor meer MB's.
Klopt helemaal. Alleen een beter bereik en geen sneller verkeer en meer MB's. Is de snelheid van de camping ruk dan blijft dat met de R36 ook zo.

Prijs valt mee, ik heb er toen ik dacht € 179,00 voor betaald. Dit is een nieuwere versie en daar heb ik geen ervaring mee. Dit jaar in Spanje kon ik gewoon met de ZiggoGo app op de laptop TV kijken. Die hing aan de R36. Alleen vroeg in de avond als iedereen weer op de camping was werd de snelheid traag.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gebruik hotspot

Bericht door Ab » zo 29 dec 2019 13:35

Ik heb sinds kort een wifi range extender van TP Link.
Bijna geen ontvangst van mijn eigen wifi in mijn tuinhuis annex mancave. Beetje te ver van mijn router af.
Het signaal was daar amper 10 %.
Het werkt nu formidabel, volle bak signaal, 2 Ziggo go programma's tegelijk en ook nog een paar smartphones.
Ik had het er net nog over om dat ding mee te nemen in de camper.
Helaas heb ik daar niks aan.
Ik moest de router thuis laten connecten met de TPLink.
Dat zal een campingbaas niet willen doen..
Let er dus wel op wat je koopt. Niet alles werkt zomaar.
Die ik heb is perfect voor thuisgebruik, draadloos, inpluggen in een stopcontact is alles.
Op een camping heb ik er helaas niks aan.
In het buitenland heeft het belang van WiFi voor mij niet veel betekenis meer sinds roaming in Europa bijna overal hetzelfde kost.
Wij hebben beiden voldoende MB's voor ons gebruik.
Tv kijken doen we nog steeds met een schotel.
Dat werkt tenminste overal. De WiFi op campings is heel vaak veel te traag.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23439
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: gebruik hotspot

Bericht door PD » zo 29 dec 2019 14:12

Ab schreef:
zo 29 dec 2019 13:35
De WiFi op campings is heel vaak veel te traag.
Dat lees ik helaas (te) vaak en waarschijnlijk veelal geschreven door kampeerders die er niet of nauwelijks ervaring mee hebben of er na de eerste poging mee gestopt zijn whistle.gif

Wij kijken vrijwel uitsluitend via de camping-wifi naar Ziggo-TV en streamen dit naar de caravan-TV. Dit werkt minstens in 9 van de 10 gevallen uitstekend en wij bezoeken nogal wat verschillende campings in binnen- en buitenland thumbup.gif We hebben hiervoor in de caravan een vast gemonteerde Sitecom wifi extender.
Slechts een enkele keer gebruiken we de databundel van de smartphone als hotspot voor de Sitecom.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gebruik hotspot

Bericht door Ab » zo 29 dec 2019 14:51

Dat ligt aan de campings die je bezoekt...
En het aantal gasten daar aanwezig.
Jouw voorkeur voor campings is niet universeel.
Die 9 van de 10 van jou kan net zo goed 1 op de 10 zijn voor een ander.
En geloof me. Met Wifi versterken was ik al bezig toen de meesten nog niet eens van het bestaan van versterkers gehoord hadden.
In die tijd werkte het bijna altijd en overal redelijk goed.
Inmiddels heeft bijna iedereen boven de 10 jaar wifi nodig. Dat maakt het niet sneller.
Ook lijkt het de laatste jaren wel of smarphones bij heel veel mensen aan de hand vastgegroeid zit..
Onder het wandelen, op de wc, op het terras, in het restaurant..ik denk tijdens de seks ook nog.
Het laatste kan ik echter niet bewijzen. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23439
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: gebruik hotspot

Bericht door PD » zo 29 dec 2019 14:56

RE.gif
Dan is ook dit niet representatief knipoog.gif
Ab schreef:
zo 29 dec 2019 13:35
De WiFi op campings is heel vaak veel te traag.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: gebruik hotspot

Bericht door Chris » zo 29 dec 2019 15:03

RE.gif
Exact... ik weet er wel iets van maar had eigenlijk weinig lol van mijn Alfa R 36 set.
Veel campings hebben zelf al geen goede Wifi, lees Traag... en ook regelmatig meegemaakt dat de Alfa geblokt werd.
Met het nodige aan instellingen veranderen kom je dan wel weer ergens, maar het was meer ergenis..
De laatste vakantie in Spanje heb ik de Alfa niet eens meer opgetuigd, en kortgeleden zelfs verkocht.
In Spanje gebruik ik gewoon mijn databundel, 10Gb is zat zonder TV.
En als er in het gezin een data tekort is dan maak ik wel een hotspotje van mijn debieltje...zolang er dat is..
Mocht dat op zijn... data kost tegenwoordig ook geen drol meer.
Dus.. ik vrees dat ik geen Engenius ga kopen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18948
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: gebruik hotspot

Bericht door Hobby Linka » zo 29 dec 2019 15:12

Chris schreef:
zo 29 dec 2019 15:03

Mocht dat op zijn... data kost tegenwoordig ook geen drol meer.
En eventueel in het betreffende land een locale sim en data aanschaffen. Veel goedkoper. Die stop je in een oude telefoon die je als hotspot gebruikt.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
fjord390
Berichten: 256
Lid geworden op: di 1 jan 2013 11:37

Re: gebruik hotspot

Bericht door fjord390 » zo 29 dec 2019 15:24

RE.gif

welk type tp link heb jij Ab ?
Laatst gewijzigd door fjord390 op zo 29 dec 2019 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Burstner Averso 460tl , Mercedes Benz c180 Estate Avantgarde

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: gebruik hotspot

Bericht door Chris » zo 29 dec 2019 15:27

Hobby Linka schreef:
zo 29 dec 2019 15:12
Chris schreef:
zo 29 dec 2019 15:03

Mocht dat op zijn... data kost tegenwoordig ook geen drol meer.
En eventueel in het betreffende land een locale sim en data aanschaffen. Veel goedkoper. Die stop je in een oude telefoon die je als hotspot gebruikt.
Klopt ook nog eens... alleen staan wij 2 weken Spanje en 1 week Frankrijk, zou ik er al 2 moeten hebben.
In die 2 weken Spanje krijg ik alleen geen 10Gb op... geen TV, alleen wattsapp en email enzo.
Echter, we hebben alle 3 een 10GB account..
Maar 1 oud debieltje als hotspot en dan alle 3 daarop inloggen... is een idee.
Ik heb nog een oude Samsam liggen die dat prima kan..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”