gebruik hotspot

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: gebruik hotspot

Bericht door Hobby Linka » zo 29 dec 2019 16:26

RE.gif

Anders het mobieltje van het bloemenmeisje. Als jij dat niet durft te zeggen doe ik dat wel in april. [kerstwhoehoehaha.gif]
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: gebruik hotspot

Bericht door Chris » zo 29 dec 2019 16:50

RE.gif
Bloemenmeisje is ondertussen een flinke puber van dan nog net 14 jaar geworden hoor Andre...
Ze komt mee... vermoedelijk zijn wij 2 samen.
Maar dat bloemenmeisje is de grootverbruiker thuis als het om Mb's ... wat... Gb's gaat..
Man man... wat die allemaal met hun debieltje doen... wij zijn stommerds gewoon.. [kerstduim.gif]
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: gebruik hotspot

Bericht door CoralOne77 » zo 29 dec 2019 17:31

Ik weet niet hoe dat bij onze noorderburen precies zit, maar het Belgische Telenet biedt bvb. sinds enige tijd een gezinsformule aan (Wigo heet ze) waarbij het collectieve dataverbruik voor FB, Msg, WhatsApp, maar vooral ook TV streaming (en dat zijn pak 'm beet 80 zenders, die je met hun eigen "Yelo Play" appje via 4G naar meerdere schermen kan mikken, en waarbij je, zelfs vanaf je thuis recorder, je dagelijks geplande opnames van je favoriete soap kan volgen, als(of) je die op vakantie al niet zou willen missen...) niet meer af gaat van je "totale datapot", een standaard al lijvige bundel, die je makkelijk kan uitbreiden, maar die je bij normaal gebruik sowieso eigenlijk al amper op krijgt - hoewel dochterlief soms ook flink haar best doet hehe ;p - en dat sinds kort vanuit quasi héél Europa.

[kerstduim.gif]

Hoe meer providers die weg in slaan, wat m.i. louter nog een kwestie van concurrentie en dus tijd zal zijn, hoe minder ik eigenlijk het nut nog zie van prijzige installaties met WiFi repeaters en al hun hebbelijkheden, om dan koortsachtig te willen verbinden naar down south vaak toch maar wankele camping internet lijntjes, waar altijd wel ergens weer een stoelpoot op de kabel staat - en die bovendien nog es behoorlijk onveilig kunnen zijn voor Jip en Janneke, die van sniffers, firewalls, VPN, etc. doorgaans al geen al te hartige kaas zullen hebben gegeten... True, het doorgaans interessantere Netflix, Vimeo of Youtube enzo zullen wel nog aan m'n 4G data knabbelen, en doorgaans niet weinig, dus dat kàn in het frisse voorjaar misschien nog een argument zijn pro WiFi speeltje, maar euh, hoe vaak kijk "ik" daar uiteindelijk naar op vakantie...

Iedereen doet natuurlijk wat ie graag doet, maar ikzelf ben alvast niet zo van het kwart-voor-acht-en-deurtje-dicht. (En aub dan ook graag dat kwetterende voetbal raampje hermetisch dicht, lieve Ajax buurman, zodat onze kleinste dat eindeloze stadion gelul, nu ook met een toefje blitse 400 Watt subwoofer, ook niet meer urenlang hoeft te incasseren, maar bij valavond stilaan ook es aan onthaasten mag gaan denken, of zeg maar: in ruil voor zijn nette maniertjes morgenvroeg, zo ongeveer wanneer hij er alweer fris en monter bij loopt en u zich net nog even om draaide en uw voetbal roes nog wat wenst uit te knorren, u zegt het maar als ik 'm morgen weer wat moet intomen, of net niet, evil grin... ;p)

Ach, weetjewel, liever wat digital detox voor mij, of hooguit wat zachte chill-out muziekjes (Buddha Bar is een aanrader), met misschien toch maar nog één kleine late night snack vd BBQ, die blijkbaar toch nog niet helemaal uitgedoofd was en stiekem om een heruitzending van de apéro show lonkt. Of, gewoon, een ouderwetse babbel, een kaasje en een streekbiertje met onze nieuwe vrienden-van-de-afwasblok en een voortzetting van hun hilarische fluisterverhalen over vele leerrijke reizen. Als het maar rustig en in die zalig zwoele avondlucht is. En bij minder weer, of es wat minder kleurrijke buren, heb ik, vooral voor ons kleinste buitenmensje en z'n met tegenzin opgesloten humeurtje dan, altijd wel ergens wat animerende stream rips van thuis mee gebracht. "Oh, wat doen die Belzen weer aso vandaag!" ;p

[kerstproost.gif]
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: gebruik hotspot

Bericht door Chris » zo 29 dec 2019 19:31

RE.gif
[kerstwhoehoehaha.gif] [kerstwhoehoehaha.gif] [kerstwhoehoehaha.gif]

Met jou kan ik praten.... heerlijk leven zonder 4G...Geen TV mee naar Spanje dus.
Maar... die gezinsformule heb ik als noorderbuur nog niet gehoord... niet op gelet ook..is een uitweg dus.
Lijkt me wel wat met onze Gb verslindende puber.
Echter... ze weet dat ik haar abbo (10 Gb)betaal, echter de overschrijdingen worden vrolijk van haar eigen rekening afgeschreven.
Supermarkt en vakkenvullen wordt dan heel belangrijk dus... hahaha
Dus... net zo goed als ze veel kan gebruiken is ze ook erg alert op haar data gebruik buitenshuis..
Nog geen gekke afschrijvingen hoeven te zien gelukkig....... voorlopig... hahaha
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gebruik hotspot

Bericht door Ab » zo 29 dec 2019 20:49

fjord390 schreef:
zo 29 dec 2019 15:24
RE.gif

welk type tp link heb jij Ab ?


Dan zou ik moeten kijken..
Dat gaat nu effe niet, is in gebruik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gebruik hotspot

Bericht door Ab » zo 29 dec 2019 20:56

PremiumDiscovery schreef:
zo 29 dec 2019 14:56
RE.gif
Dan is ook dit niet representatief knipoog.gif
Ab schreef:
zo 29 dec 2019 13:35
De WiFi op campings is heel vaak veel te traag.
Echt wel.
Op de campings die ik vanaf mei tm augustus bezocht heb kon ik de goed bruikbare WiFi op 1 hand tellen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: gebruik hotspot

Bericht door PD » zo 29 dec 2019 20:58

Idem awhoea.gif
Jouw voorkeur voor campings is niet universeel.
Die 9 van de 10 van jou kan net zo goed 1 op de 10 zijn voor een ander.
Onze ervaringen met camping-wifi zijn uitstekend thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gebruik hotspot

Bericht door Ab » zo 29 dec 2019 21:21

Dat snap ik ook best hoor.
Je hoeft me niet te overtuigen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: gebruik hotspot

Bericht door Conradi » zo 29 dec 2019 22:08

CoralOne77 schreef:
zo 29 dec 2019 17:31
Ik weet niet hoe dat bij onze noorderburen precies zit, maar het Belgische Telenet biedt bvb. sinds enige tijd een gezinsformule aan (Wigo heet ze) .....
Ja, dat hebben we hier ook. Ik heb de meiden op Red Together van Vodafone zitten. Samen mogen ze 160Gb in de maand verstoken. Zoals echte pubers slapen ze of hebben ze grote honger, vooral data honger.... :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: gebruik hotspot

Bericht door Niels83 » ma 30 dec 2019 01:54

Eigenlijk is alleen het streamen een punt. wen beetje afhankelijk van hoeveel mensen en de kwaliteit van de hotspot moet je imo niet willen om de hotspot te delen tijdens het streamen. Als streamen uberhaupt een beetje wil lukken op die vaak heel trage net iets te ver weg staande hotspots.

Voor je informatieve dingen kun je gewoon de data van je telefoon gebruiken, wil je dat op je laptop doen dan kun je van je telefoon een hotspot maken. De data bundel die je thuis hebt kun je in de eu nu gewoon gebruikrn, behalve bij onbeperkt dan is het 5gb.

op 5gb, kijk facebook filmpjes, soms eens een tour etappe, en ben zo'n mobiel verslaafde 30, er. 5gb is meer dan genoeg, ws 2 in jullie geval.

Ik zou dus lekker de hotspot instellen op het apparaat waarop je meestal streamt en de rest lekker via je mobiel doen.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: gebruik hotspot

Bericht door Michel1975 » ma 30 dec 2019 09:16

Hier in Nederland is het vaak wel redelijk voor elkaar maar in Frankrijk was het nog wel eens zeuren. Wij gebruiken eigenlijk altijd mijn mobiel als hotspot. Heb 80gb per maand dus daar kun je prima 3 weken mee streamen. Het is mij te veel gedoe om me in allerlei routers te gaan verdiepen laat staan dat ik het allemaal mee neem. Ben vooral van het gemak en is er geen verbinding. Sois. Een boek lezen is ook heel rustgevend. mrgreen.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gebruik hotspot

Bericht door Ab » ma 30 dec 2019 11:09

Ab schreef:
zo 29 dec 2019 20:49
fjord390 schreef:
zo 29 dec 2019 15:24
RE.gif

welk type tp link heb jij Ab ?


Dan zou ik moeten kijken..
Dat gaat nu effe niet, is in gebruik.
Het type is AC 1750 Wi-Fi Range extender.
Model RE450 (EU)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: gebruik hotspot

Bericht door PD » ma 30 dec 2019 11:19

Michel1975 schreef:
ma 30 dec 2019 09:16
Hier in Nederland is het vaak wel redelijk voor elkaar maar in Frankrijk was het nog wel eens zeuren.
Voor ons is bruikbare camping-wifi ook vooral van belang in NL wanneer we in het voor- en najaar regelmatig TV kijken op de camping. Wanneer we in het buitenland zijn, stream ik hoofdzakelijk voor de F1 en dan ook nog vaak op mijn smartphone of iPad omdat we dan vrijwel uitsluitend buiten leven en de TV dus uit blijft.

Streamen kost me ca. 1 GB/uur dus dat is dan goed te overzien, ook eventueel via de databundel.

Regulier surfen en whatsapp met het thuisfront kost vrijwel geen data; we hebben 2x 12 GB ter beschikking in onze databundels.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: gebruik hotspot

Bericht door Conradi » ma 30 dec 2019 12:46

We zijn thuis zo verwend met breedband internet dat het op de camping ‘ behelpen’ is. Òf de WiFi is beperkt òf het mobiele netwerk is ‘slechts’ 3G.
Daarom heb ik beiden bij me :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

2make1
Berichten: 21
Lid geworden op: di 27 aug 2019 15:28

Re: gebruik hotspot

Bericht door 2make1 » wo 8 jan 2020 01:37

voor ons caravan leven jaren 2 x tot 4 x per jaar naar egypte geweest daar gewoon een sim kaart gekocht in een oude telefoon gestoken en daar een hotspot van gemaakt.
afgelopen september ook maar 1 wifi code gekregen op de camping in frankrijk, de zelfde truckje gedaan.
dus 1 telefoon een hotspot gemaakt en de rest gewoon kijken.
Hobby 440 Easy de luxe bj 2001 + Seat Leon fr 2.0 met veel pk's --> nu een Renault Megane diesel

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: gebruik hotspot

Bericht door fendtjeplatin » wo 8 jan 2020 08:31

2make1 schreef:
wo 8 jan 2020 01:37

afgelopen september ook maar 1 wifi code gekregen op de camping in frankrijk, de zelfde truckje gedaan.
dus 1 telefoon een hotspot gemaakt en de rest gewoon kijken.
Moogt ge toch eens uitleggen hoe men van een gsm met wifi een hotspot kan maken.
Tenzij ge via wifi brug bedoelt.
Van een windows pc oke geen probleem.
kwestie van iemand niet op verkeerde been te plaatsen.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: gebruik hotspot

Bericht door Gemineye » wo 8 jan 2020 09:23

RE.gif

De meeste telefoons op Android of iOS kun je als een WiFi hotspot gebruiken. Dat gebruik ik voor mijn werk regelmatig als ik ergens ben waar geen lokaal internet voor handen is. Dan log ik met de pc in op het WiFi netwerk van de telefoon.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: gebruik hotspot

Bericht door Hobby Linka » wo 8 jan 2020 10:00

RE.gif

Doe ik ook vaak. Gewoon even naar de instellingen van je telefoon gaan en bij verbindingen je wifihotspot aanzetten.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: gebruik hotspot

Bericht door Micky » wo 8 jan 2020 14:57

Maar die telefoon kan dan niet op het Wi-Fi-netwerk van de camping zitten, dit gaat alleen via de 4G of 3G


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: gebruik hotspot

Bericht door fendtjeplatin » wo 8 jan 2020 15:10

Micky schreef:
wo 8 jan 2020 14:57
Maar die telefoon kan dan niet op het Wi-Fi-netwerk van de camping zitten, dit gaat alleen via de 4G of 3G


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Dacht ik ook hoor.
Met een pc op camping net en dan hotspot van pc opzetten lukt wel.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: gebruik hotspot

Bericht door Micky » wo 8 jan 2020 15:26

RE.gif

zo begreep ik jou post ook thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: gebruik hotspot

Bericht door janoniem » wo 8 jan 2020 16:55

RE.gif
Mijn ervaring is ook dat je persoonlijke smartphone hotspot niet als Wifi extender functioneert.
Maar ik twijfel en heb even de proef op de som opgenomen, zie de onderstaande screenprints.
Het Wifi pictogram wordt vervangen door "4G" zodra de persoonlijke hotspot is ingeschakeld.
Persoonlijke hotspot.JPG
Persoonlijke hotspot uit/aan
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: gebruik hotspot

Bericht door Chris » wo 8 jan 2020 17:18

RE.gif
Klopt...
Een debieltje kan je alleen als hotspot ( Hutspot) gebruiken met 3 of 4 G...
Jammer he, tenzij je een dikke databundel hebt..dan weer niet..
( of je dochter het WW van jou Hotspot weet... dan loop je vlotjes ook leeg... awhoea.gif )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: gebruik hotspot

Bericht door Micky » wo 8 jan 2020 17:47

RE.gif

Wij hebben sinds afgelopen jaar Vodafone Red Together, samen 160 verdelen en elke sim 20 Gig per maand in het buitenland, we redden ons wel mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

workel

Re: gebruik hotspot

Bericht door workel » wo 8 jan 2020 17:52

RE.gif
Als de Sitecom te traag is of camping wifi netwerk overbelast dan stappen wij ook over naar mobiel op 4G, hebben met 3 nummers 240 Gig qua verbruik prima te doen. Afgelopen zomer 5,5 week door Kroatië getrokken met de caravan, veel camping wifi gebruikt en totaal 55 Gig aan mobiele data met 3 personen.

LET OP: Zowel bij Vodafone als KPN (Hussel) zitten bij de huidige abonnementen er een max. op van data gebruik in de EU dit is 20 Gig. Let daar goed op als je wellicht je lopende abonnement verlengd.

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”