Tv laten hangen?

Paul 1
Berichten: 7
Lid geworden op: di 24 sep 2019 14:17

Tv laten hangen?

Bericht door Paul 1 » ma 28 okt 2019 11:19

Hallo allemaal,

Mijn tv hangt aan een plafond beugel laten hangen of afbreken tijdens het rijden?

Mvg Paul

koning

Re: Tv laten hangen?

Bericht door koning » ma 28 okt 2019 11:52

Ligt aan het gewicht van de TV, bevestigingsmateriaal en de draagkracht van de balk waaraan de beugel is bevestigd.
Dus ik ben benieuwd, heb je een foto?

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Tv laten hangen?

Bericht door Ralf » ma 28 okt 2019 12:58

afbreken zou ik zeker niet doen . is dan weer zo rot in elkaar zetten

maar als je een fotootje upload zoals mijn voorganger al aangeeft dan kunnen we het visiuliallseren ( moeijlijk woord mrgreen.gif )
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tv laten hangen?

Bericht door Chris » ma 28 okt 2019 13:28

Ik prefereer altijd er af halen.
Toch tijdens de rit zijn er door schokken extra krachten die op de constructie zullen werken.
Niet alleen dat dat nadelig is voor het houtwerk waar de beugel aan zit, maar ook de TV vind dat soort schokken niet fijn.
Elektronica is zeker niet trilvast.
Veel componenten hebben maar 2 dunne koperen pootjes waarmee ze op de printen vast zitten.
Dat moet heel wat verduren tijdens de reis denk ik.
Komt nog bij dat soldeertin niet flexibel is en gewoon breekt na verloop van tijd, dus componenten kunnen zomaar los gaan zitten.
Mag jij raden wat er met de TV gebeurt dan.... niks meer meestal.
Daarom stop ik de TV altijd weer in zijn doos, met het voorgevormde tempex waar hij in geleverd is.
En die doos ligt tussen het beddegoed in de bank, lekker zacht dus.
( gebroken soldeerverbindingen is in mijn vak een heel veel voorkomende storing...maak het bijna dagelijks mee zelfs)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 207
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Tv laten hangen?

Bericht door wim » ma 28 okt 2019 14:54

Je hebt ook TV's die speciaal gemaakt zijn voor caravan en camper. B.V. het merk Avtex. Die zou je gerust op de beugel kunnen laten zitten. Alleen de TV is door de zwaardere constructie en een stuk zwaarder in gewicht. Daar moet de bevestiging van de TV beugel wel op berekend zijn.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Tv laten hangen?

Bericht door thmeyer » ma 28 okt 2019 15:01

Mijn ervaring

Onze caravan was standaard van een LC TV 19 inch (4:3) voorzien, deze zat omhoog geklapt met een “Vogel beugel” in een speciaal TV kastje boven het aanrechtblok.
Doordat alle uitzendingen tegenwoordig in breedbeeld zijn heb ik enige jaren geleden deze omgeruild voor een Philips 22 inch monitor met luidsprekers.

Omdat je weet dat de beugel weleens kan losschieten, leg ik, als ik met caravan ga rijden altijd 2 sponzen onder het scherm.
De fabrikant geeft alleen met een sticker aan, dat de TV bij langdurige stalling ivm vorst verwijderd moet worden en er wordt geen woord gerept “ Tijdens het rijden”.

En ik moet zeggen de TV of de monitor, nooit uit de vergrendeling van de “Vogel beugel” is gevallen.
Wel kan ik de bezorgdheid met die van Chris delen.
Een TV kan in een stuiterende caravan toch kwetsbaar zijn, maar Avento made by KIP BV te Hoogeveen doet men daar blijkbaar niet moeilijk over.

Theo

zie foto: Nog een oude foto met de LG TV
Bijlagen
LG TV in TV kast omhoog geklapt.JPG
LG TV in TV kast omhoog geklapt.JPG (24.49 KiB) 3025 keer bekeken
LG TV in TV kast boven het aanrechtblok.JPG
Laatst gewijzigd door thmeyer op ma 28 okt 2019 15:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Paul 1
Berichten: 7
Lid geworden op: di 24 sep 2019 14:17

Re: Tv laten hangen?

Bericht door Paul 1 » ma 28 okt 2019 15:20

Zie hier enkele foto's.
verkleind.jpg
verkleind 2.jpg

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Tv laten hangen?

Bericht door Jan van Vijven » ma 28 okt 2019 15:22

Onze werk ervaring is dat electronica best tegen een stootje kan maar dat het stuk gaat als het niet stevig vast zit, dus de klap veroorzaakt niet de schade maar het zijn de terug slagen van het apparaat zelf. Spelingsvrij ophangen is dus het devies.
Bij ons komen soms tonnen zware dingen los maar de electronica blijft meestal gewoon werken, dus ook de televisie’s..!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tv laten hangen?

Bericht door Chris » ma 28 okt 2019 16:29

RE.gif

Onze werkervaring is dat vliegtuigen wat meer trillen/vibreren denk ik.
En daar komt de grootste ellende van.
Blijkt maar weer dat ieder in zijn eigen "ervaringen" denkt.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Tv laten hangen?

Bericht door Hobby Linka » ma 28 okt 2019 16:31

RE.gif

Zeker nog nooit op een schip op volle zee gezeten. Daar kan het ook behoorlijk spoken kan ik je uit ervaring vertellen.

Maar we dwalen af.

Tv laten hangen? (in de caravan)
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tv laten hangen?

Bericht door Chris » ma 28 okt 2019 16:37

RE.gif
Had ik al gezegd, ik doe het niet... gewoon in de doos vervoeren.
Maar er zijn altijd meerdere mogelijkheden natuurlijk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Tv laten hangen?

Bericht door r.obbink » ma 28 okt 2019 17:45

heb een 22 inch Samsung TV, en die staat gewoon (dus geen beugel)

Maar ik zou hem niet laten hangen... als hij tijdens het rijden eraf schiet heb je kans op schade (zowel de TV als de kast van de caravan)

Als wij onderweg zijn ligt de TV heerlijk in ons dekbed knipoog.gif
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23390
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Tv laten hangen?

Bericht door PD » ma 28 okt 2019 17:55

Onze TV (Philips 24 inch) laten we gewoon aan de beugel hangen tijdens de rit en nog nooit problemen gehad.
Wij rijden ca. 9.000 km per seizoen met de caravan dus we hebben "enige" praktische ervaring knipoog.gif
Bijlagen
111-DSC_3905Cmail-TV.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Tv laten hangen?

Bericht door Ab » ma 28 okt 2019 17:57

Paul 1 schreef:
ma 28 okt 2019 11:19
Hallo allemaal,

Mijn tv hangt aan een plafond beugel laten hangen of afbreken tijdens het rijden?

Mvg Paul
Paul, om van schepen en vliegtuigen toch maar terug te komen op caravans.. knipoog.gif
Wij hebben geen idee hoe jouw beugel bevestigd is aan het plafond.
Er is dus zonder foto of meer info niks over te zeggen eigenlijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Paul 1
Berichten: 7
Lid geworden op: di 24 sep 2019 14:17

Re: Tv laten hangen?

Bericht door Paul 1 » ma 28 okt 2019 18:43

Heren bedankt voor het meedenken en de vlugge respons.
Ik denk dat ik er hem toch maar afhaal is tenslotte toch maar 4 vijzen losdraaien en 2 stekkers lostrekken. danku.gif

Mvg Paul

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Tv laten hangen?

Bericht door Daphne » ma 28 okt 2019 19:17

RE.gif

Dat ben je zo zat en is volgens mij ook niet de bedoeling bij jouw beugel. Bij caravans worden speciale beugels gemonteerd waarbij de tv met 1 klik eraf wordt gehaald. (En toch laten wij de TV hangen)

Kun je niet een blokje onder de tv leggen of een kussen als je niet zeker bent dat het goed hangt?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Mariandel
Berichten: 436
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 11:04
Locatie: Midden-Limburg

Re: Tv laten hangen?

Bericht door Mariandel » zo 5 jul 2020 12:53

Paul 1 schreef:
ma 28 okt 2019 15:20
Zie hier enkele foto's.

verkleind.jpgverkleind 2.jpg
Waar heb je deze tv beugel gekocht. We willen een tv kopen en deze permanent in de caravan laten zitten/hangen.
gr. Mariandel
Hyundai Tucson 2.0 | Burstner Belcanto 455TS 2007 | Hypercamp Prestige Mover 2015

Gebruikersavatar
Manza
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 21 jul 2014 19:35
Locatie: Houthulst - België
Contacteer:

Re: Tv laten hangen?

Bericht door Manza » za 11 jul 2020 21:05

Onze TV bleef altijd hangen...
Bleef want vorig jaar, onderweg naar Hongarije, is de kunststof houder die op de beugel zit afgebroken. Dan kom je daar aan, doe je de caravandeur open en hangt de tv daar letterlijk te bengelen aan een kabel.
Betrof een vrij recente installatie (24" AVtex tv) in een al even nieuwe caravan.
Reactie van de dealer was: dat hebben we nog nooit meegeaakt je moet wel zéér wild gereden hebben scratch.gif Ik kan toch maar de weg volgen en we gaan niet offroad hé!

Sindsdien altijd de tv er af. Is letterlijk 2 minuten werk.
LMC - Musica 540 E - Mercedes Viano cdi 3.0 v6 @ 300 bhp / 620 Nm

Ervaring is iets wat je hebt, kort nadat je het nodig had...

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Tv laten hangen?

Bericht door dieseltijger » za 11 jul 2020 21:34

Wat wij doen: We hebben een kleine 40 of 50 cm Philips LED tv, met DVB-C, DVB-T, en sat-tuner en ingebouwde (maar beperkte) opname mogelijkheid op een USB stick. Gebruiken we op de slaapkamer, en op vakantie gaat het geval gewoon mee - onder het dekbed op bed. Ter plekke aangekomen zetten wij het ding op de TV-tafel. Geen risico's, en mocht ik het op m'n heupen krijgen (weet-ik-veel: F1 of voetbal kijken) dan kan ik het ding ook in de voortent opstellen.

Op deUSB stick plaats ik series en films die ik niet had bekeken, en op de harddisk van de satreceiver thuis heb opgeslagen - om na de vakantie erachter te komen dat we ook op de camping nauwelijks TV kijken, en de opnames alweer niet hebben bekeken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Tv laten hangen?

Bericht door Arjan1978 » za 18 jul 2020 19:37

Interessant onderwerp voor mij.
Aankomende week wil ik een 32 inch TV kopen (past precies) en daarbij een beugel kopen die je vast kan zetten tijdens het rijden.
Wat ik in de reacties voorbij zag komen is dat de ophanging eigenlijk niet te 'strak' moet zitten om harde schokken te voorkomen.
De TV heb ik het liefst in een beugel hangen op de plek, zodat ik niet iedere keer de TV moet verslepen en bijvoorbeeld op de bank of bed neer hoef te leggen. Zeker bij een tussenstop vind ik het toch wel prettig dat niet alles in de weg ligt.
Ben benieuwd naar jullie meningen of dit een goed idee is:
- Een beugel kopen die op slot kan.
- De beugel allereerst met dik dubbelzijdige tape tegen de wand plakken. Tape die 150 kg kan dragen.
- Dan 4 boutjes met borgmoeren gaan plaatsen met rubbers tussen de beugel en wand en tussen de bout en de beugel om harde schokken te voorkomen. Achter de wand van de TV zitten namelijk de kasten bij de WC/Douche ruimte en dat valt mooi achter platen.

Wellicht scheelt het ook met trillingen dat wij een tandemasser hebben en de TV tussen de voorste en achterste wiel dan hangt.

Nog steeds een goed idee om zo trillingen/schokken te voorkomen en daarmee te voorkomen dat de TV met beugel geheel uit de wand komt met alle schade van dien en dat mogelijk dunne koperdraden in de TV beschermd worden?
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Tv laten hangen?

Bericht door mrbullmastiff » ma 8 mei 2023 14:23

Ik wil onze 32 inch tv monteren en deze laten hangen tijdens het rijden. De steun zelf wordt vergrendeld zodat de TV gefixeerd is op korte afstand van de wand.

Hoe doen anderen dat tijdens het rijden. Ik heb eigenlijk geen zin om dat ding bij iedere verplaatsing los te maken.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Paul Vingerhoets
Berichten: 2360
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Tv laten hangen?

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 8 mei 2023 14:42

Ik denk dat je voornamelijk moet gaan kijken hoe de steun aan de caravan bevestigd wordt, de meeste plankjes zijn niet echt geschikt om zomaar een paar schroeven in te draaien en dan een flinke tv eraan te hangen.
Meeste steunen worden daarom door en door vast gezet met een contra plaat om het draagvlak te vergroten

Er zijn verder vele soorten en maten steunen te koop met en zonder snelsluiting
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Powerman

Re: Tv laten hangen?

Bericht door Powerman » ma 8 mei 2023 15:22

Noem het maar overdreven, maar ook ik durf het niet aan om de tv tijdens de rit te laten hangen, ondanks dat de dealer een goede beugel ook stevig heeft bevestigd. Wij hebben een 24 inch LG tv en die gaat bij ons mee in de oorspronkelijke doos en in het piepschuim in de auto. Die 4 schroefjes vastdraaien na aankomst op de camping vind ik niet zo bezwaarlijk.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Tv laten hangen?

Bericht door Daphne » ma 8 mei 2023 15:32

mrbullmastiff schreef:
ma 8 mei 2023 14:23
Ik wil onze 32 inch tv monteren en deze laten hangen tijdens het rijden. De steun zelf wordt vergrendeld zodat de TV gefixeerd is op korte afstand van de wand.

Hoe doen anderen dat tijdens het rijden. Ik heb eigenlijk geen zin om dat ding bij iedere verplaatsing los te maken.
Wij hebben "maar" een 24 inch TV. Blijft altijd hangen aan een Novus Sky beugel, ook al kun je de TV met 1 klik verwijderen. Met hetzelfde gemak, 1 klik, zit de beugel muurvast tegen de wand.
Deze TV gaat al 7 jaar mee, en heeft zelfs de beruchte wegen in België overleefd knipoog.gif
Laatst gewijzigd door Daphne op ma 8 mei 2023 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

NN

Re: Tv laten hangen?

Bericht door NN » ma 8 mei 2023 15:33

Wanneer je een steun hebt die bedoeld is voor in een caravan en dus vergrendeld kan worden zie ik het probleem niet.
De wand waartegen de steun komt moet ook zonder gebruik tijdens rijden voldoende stevig zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”