SatFinder

Plaats reactie
annesophie
Berichten: 93
Lid geworden op: di 3 nov 2015 18:49

SatFinder

Bericht door annesophie » zo 4 aug 2019 11:47

Hallo, ik ben altijd een paar uur kwijt om de sateliet te zoeken.
Ik stal alles buiten uit, ontvanger en tv, en ga dan zoeken.
Nu zijn er SatFinders die je aan de schotel hangt en daarmee de schotel kunt afstellen.
Nu wil ik zo.n SatFinder kopen maar welke.
Hij moet niet al te ingewikkeld zijn.
Ik heb al eens een SatFinder op de telefoon gehad maar deze Werkt niet nauwkeurig.
Graag jullie advies.

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: SatFinder

Bericht door r.obbink » zo 4 aug 2019 11:51

Ik heb sinds 2 jaar de Xsarius HD Easy PRO....


Makkelijk apparaat en binnen 5 minuten beeld.
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: SatFinder

Bericht door Hobby Linka » zo 4 aug 2019 13:03

Ik gebruik gewoon de TV. Mocht ik hem vanaf de schotel niet zien zet ik hem even buiten de caravan.

Ook dit jaar in Spanje weer binnen 5 minuten beeld.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: SatFinder

Bericht door dieseltijger » zo 4 aug 2019 13:23

Ik maak er uit op dat je een losse schotel op statief hebt. Als je de schotel niet waterpas hebt staan zoek je je lam, en ook: hoe groter de schotel - des te nauwer de openingshoek (en des te nauwkeuriger je moet richten). Kijk eens naar de EISS schotel:
- Je kan m prima waterpas stellen
- De draaiknop en het tandwielsysteem maken een nauwkeurige elevatie instelling mogelijk
- De schotel zelf schijnt ook zeer efficient te zijn, waardoor je een sterker signaal ontvangt dan bij menig andere schotel.

Ik gebruik nooit de fancy satfinders op smartphones, wel heb ik een app waarbij ik de elevatiehoek van de schotel - afhankelijk van de satelliet en de lokatie - kan vinden. Mijn schotel is netjes ingebouwd: als de hut waterpas staat, dan staat de schotel precies loodrecht op het maaiveld.

Dus hoe doe ik het:
1. Zoek de elevatiehoek op met de smartphone
2. Ik stel de elevatiehoek in op de gradenschaal van mijn schotel
3. Ik kijk welke richting andere schotels staan, of (als ze er niet zijn) richt de schotel op het zuiden
4. Zet de TV aan en stem af op een zender die door de satelliet wordt ondersteund
5. Zet de satfinder aan, hoor een pieptoon, en draai de regelaar terug tot ik nèt de pieptoon niet meer hoor
6. Draai voorzichtig van zuid naar oost, totdat ik de pieptoon weer hoor.
7. Beeld? Nee: verkeerde satelliet, ik draai door Ja: ik draai de pieptoon weer weg en ga pielen met de antenne elevatie en draaihoek totdat de pieptoon weer maximaal is.

binnen 5 .. 10 minuten ok. Maar: een antenne die waterpas staat is een randvoorwaarde.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: SatFinder

Bericht door Hobby Linka » zo 4 aug 2019 13:29

dieseltijger schreef:
zo 4 aug 2019 13:23
Ik maak er uit op dat je een losse schotel op statief hebt. Als je de schotel niet waterpas hebt staan zoek je je lam, en ook: hoe groter de schotel - des te nauwer de openingshoek (en des te nauwkeuriger je moet richten). Kijk eens naar de EISS schotel:
Waterpas gebruik ik nooit. Gewoon een beetje op het oog. En wat betreft de grote van de schotel? Ik heb altijd gelezen dat hoe groter de schotel is hoe makkelijker het is om beeld te krijgen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: SatFinder

Bericht door dieseltijger » zo 4 aug 2019 13:42

Nee, dat is onjuist. De signaalsterkte is hoger, dat wel: 2 keer zoveel oppervlak, 2 keer (=3dB) zoveel signaal. Maar de richtingsgevoeligheid is ook tegelijk ook hoger, wat betekent dat je preciezer moet mikken. En bij mij staat de mast in de caravan vastgeschroefd, en is tijdens montage waterpas gesteld. Dus: caravan waterpas = antenne waterpas. Als je min-of meer in de buurt gericht hebt van de satelliet hoef je niet waterpas te stellen, maar moet je nog een flinke zwengel geven, dan gaat - als de mast niet loodrecht op het maaiveld staat - de elevatiehoek veranderen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

annesophie
Berichten: 93
Lid geworden op: di 3 nov 2015 18:49

Re: SatFinder

Bericht door annesophie » zo 4 aug 2019 13:59

Ik heb een recreatie set en als hij goed afgesteld is is hèt beeld perfect.
Ik zet het poot altijd waterpas.
De evaluatie hoek afstellen blijft lastig bij deze schotel omdat dit met een boutje en een vleugelmoer moet.
Een vaste schotel op de caravan is lastig omdat je dan niet overal kunt staan i.v.m opstakels.
Wij zien het vaak met campers en een vaste schotel die zoekende zijn.
Maar mijn opzet is dat ik niet meer met de tv en ontvanger buiten wil zitten met daar tussen een piepertje.
De verhalen van binnen 5 minuten tv geloof ik onder het genot van een biertje maar wanneer
ik nieuwkomers op de camping die klungelen om tv beeld te krijgen zeg ik altijd welkom bij de club.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: SatFinder

Bericht door dieseltijger » zo 4 aug 2019 14:09

Dan wordt het zoeken een stukje lastiger, en dan moet er iemand op de TV meekijken. Of je moet een travelvision automatische (vlak) schotel op n statief zetten. Kost rond de 1100,- schijnt een goede reputatie te hebben. Nadelen:
Diefstalgevoelig;
Als de leverancier over de kop gaat, dan krijg je geen updates van de software meer, en wordt de antenne in de loop van de tijd minder bruikbaar.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: SatFinder

Bericht door Den Adriaan » zo 4 aug 2019 15:56

Twee minuten en beeld.
Zet de schotel neer zonder waterpas.
De hoek staat bij mij op 29°
Het moet wel gek zijn wil ik geen beeld krijgen.
Alleen in Duitsland bij een NAVO basis geen beeld gekregen.
O ja, ik zet de tv aan en kijk naar de signaalsterkte, niet naar beeld.
En met een enkele lnb gaat het veul makkelijker dan een dubbele kop.
Die dubbele heb je niet nodig.
Doe het rustig aan en je zal zien dat het prima gaat zonder hulpmiddelen.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: SatFinder

Bericht door iemand » zo 4 aug 2019 17:28

Wees wel zuinig op je schotel; een deukje erin of de arm verschoven en je zoekt je een weenie.gif stom.gif whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Rob66
Berichten: 57
Lid geworden op: do 19 jun 2014 14:37

Re: SatFinder

Bericht door Rob66 » zo 4 aug 2019 20:50

En nu een antwoord op de vraag van de op: de satmeter van Bente, geeft aan wanneer je de juiste satelliet hebt gevonden, heeft een signaalsterkte meter. Zit een accu in dus je hoeft hem niet per sé aan te sluiten op je sat ontvanger. Lijkt op de xsarius pro maar eenvoudiger in gebruik en iets voordeliger.

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: SatFinder

Bericht door E.T. » zo 4 aug 2019 21:19

Ik gebruik als satfinder de Xsarius Satmeter HD easy in combinatie met een EISS schotelset. Vaak binnen 5 min de boel afgesteld. (Soms is het lastig mikken tussen de bomen door)
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: SatFinder

Bericht door dieseltijger » zo 4 aug 2019 21:34

Gaaf ding! En nog betaalbaar ook! (Had ik 'm maar gehad toen ik bij ons thuis de schotel met 4 ontvangstkoppen moest uitrichten).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: SatFinder

Bericht door E.T. » zo 4 aug 2019 22:02

En redelijk simpel te programmeren cq te bedienen
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: SatFinder

Bericht door dieseltijger » zo 4 aug 2019 22:12

...en op marktplaats voor 75,- aangeboden (de hd easy, niet de easy ultra)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: SatFinder

Bericht door Musso53 » zo 4 aug 2019 22:32

Ik gebruik de App SatFinder PRO op mijn smartphone. Kost 2 of 3 Euro in de Play Store. Na installeren in het zoek menu Astra 3 selecteren.

Zodra op locatie de app opstarten en mijn locatie bepalen. Je ziet in het scherm de basis instellingen zoals azimuth, elevatie en LNB skew. De compasrichting wordt afgeleid van de stand van je telefoon. Vervolgens naar de functie satfoto weergave. Je ziet dan aan de rode lijn of je vrij zicht heb op de sateliet. Zo niet direct ander plekje zoeken. Vaak lukt het me in een minuut of 2 - 3 beeld te krijgen.
Bijlagen
Screenshot_20190804-210525_SatFinder PRO.jpg
Screenshot_20190804-210718_SatFinder PRO.jpg
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 4 apr 2011 14:39
Locatie: Veluwe

Re: SatFinder

Bericht door willem » ma 5 aug 2019 08:31

Ik heb al een paar jaar de Satlink WS-6933 en bvalt uitstekend. Je moet alleen de de goede instelling er in hebben zitten, daar gebruik ik de CD zenderlijst voor.
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!

Afbeelding

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: SatFinder

Bericht door dieseltijger » ma 5 aug 2019 08:53

Geweldige apparatuur. Voor op de camping heeft iig de Xsarius het voordeel dat hij aangeeft van welke satelliet hij het signaal ontvangt. Wellicht is er wel een beetje overkill qua mogelijkheden - maar voor dat bedrag moet je niet piepen. Ik ga m thuis uitproberen denk ik, want ik heb losse LNB's die qua hoek en afstand tot de schotel wellicht beter afgesteld kunnen worden.

Ik heb -letterlijk- met de LCD monitor in de struiken de boel afgesteld - verre van ideaal.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: SatFinder

Bericht door Den Adriaan » ma 5 aug 2019 12:50

Let wel op: de schotel en de lnb moeten wel op elkaar afgesteld zijn.
Met andere woorden, je kan niet zomaar een willekeurige lnb gebruiken.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: SatFinder

Bericht door dieseltijger » ma 5 aug 2019 13:05

Nee, dat weet ik. Ik heb (thuis) single LNB's en de openingshoek komt overeen met de schotel. De positionering op de rail heb ik doorgerekend, maar wat ik nog beter zou kunnen doen is kijken of de LNB precies in het brandpunt van de antenne staat, en of de skew goed staat (dat heb ik bij benadering gedaan). Ik gebruik geen duo lnb-s die alleen maar geschikt zijn voor NL en een bepaalde schoteldiameter.

En op de camping heb je maar 1 LNB (ik althans).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: SatFinder

Bericht door Den Adriaan » ma 5 aug 2019 17:16

Het is misschien gek maar de positie van de skew luistert bij mij niet zo nauw.
Ik verdraai hem wel eens enkele graden maar het resultaat wordt er niet beter of slechter van.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: SatFinder

Bericht door iemand » ma 5 aug 2019 17:27

ga het maar eens bij slecht weer proberen.
dan helpen alle beetjes.... thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Dreke
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 20 jan 2019 19:08
Locatie: Zuidlaren

Re: SatFinder

Bericht door Dreke » wo 7 aug 2019 20:36

E.T. schreef:
zo 4 aug 2019 21:19
Ik gebruik als satfinder de Xsarius Satmeter HD easy in combinatie met een EISS schotelset. Vaak binnen 5 min de boel afgesteld. (Soms is het lastig mikken tussen de bomen door)
Ik gebruik ook zo’n setje, ideaal. Op mijn smartphone zoek ik de elevatie op en op de eiss is deze eenvoudig in te stellen ,vervolgens binnen 5 min beeld. Vroeger zat ik ook altijd te klooien met zo’n piep ding.

Groeten
Andre
Eriba Nova 485GL (2016), Thule 6200, Truma SER, Volvo V70-D4 (2014)

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: SatFinder

Bericht door fendtjeplatin » do 8 aug 2019 10:25

Den Adriaan schreef:
ma 5 aug 2019 17:16
Het is misschien gek maar de positie van de skew luistert bij mij niet zo nauw.
Ik verdraai hem wel eens enkele graden maar het resultaat wordt er niet beter of slechter van.
Op een degelijke reciever met dito balkjes gaat ge dit verschil wel kunnen zien.
OP een canal reciever , is het om te bleiten .
En altijd welkom om het met eigen ogen te aanschouwen.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: SatFinder

Bericht door Den Adriaan » do 8 aug 2019 11:30

Ik heb een goede receiver, een Amiko.
Niets mis mee.
Tot op heden gaat alles naar het zinnetje.

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”