Vpn verbinding werkt niet op de camping

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door vikingpirate » ma 15 jul 2019 20:43

Heeft iemand een idee waarom mijn VPN verbinding op de camping niet werkt.
Ik heb hem thuis even bij de buren getest om zo in te loggen op mijn eigen VPN.
Maar nu we op de camping zijn verbind hij niet met het VPN thuis.

Gegevens camping een gratis netwerk met wachtwoord verder een snelle 50 Mbit per seconde.

Iemand een idee, of het zelfde mee gemaakt?

Vriendelijke groet vikingpirate
Trekker met sleurhut

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door willianv » ma 15 jul 2019 20:45

Ja, de vpn poorten worden geblokt.
Hier op Sanguli ook, zowel pptp alsmede l2tp.

Via 4g werkt het wel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Momenteel weer caravan- en camperloos….

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door vikingpirate » ma 15 jul 2019 21:03

Oké, kan je met een app zien welke poorten geblokt worden of is dat niet te zien ?
Trekker met sleurhut

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door willianv » ma 15 jul 2019 21:18

Ja, middels een poort scanner.
Pptp is 1723, l2tp weet ik zo niet..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Momenteel weer caravan- en camperloos….

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door DV_t » ma 15 jul 2019 21:27

Openvpn draaien over 443 whistle.gif

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door vikingpirate » ma 15 jul 2019 21:41

normaal stel ik mijn tablet in met vpn inlog van thuis maar hoe werkt het met een ec]xterne vpn service dan en hoe log ik dan in op mijn eigen vpn verbinding thuis ????
Trekker met sleurhut

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door willianv » ma 15 jul 2019 22:30

Vpn over ssl draaien (443). Deze zal nooit geblokt worden. Immers zouden dan https sites ook geblokkeerd worden.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
rr69
Berichten: 191
Lid geworden op: do 24 sep 2015 16:06
Locatie: Gouda

Re: Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door rr69 » di 16 jul 2019 08:49

Wanneer je thuis beschikt over een Windows server kan je ook SSTP VPN draaien. Loopt op poort 443 en wordt niet geblockt.

Ook goede android clients beschikbaar voor SSTP en wanneer je geen Windows server hebt, kan je ook Softether gebruiken. Dat is een opensource VPN server oplossing die ook het SSTP protocol ondersteund en een Grafische schil heeft.

https://www.softether.org/


Gr. Rr69

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Opel Insignia 2.0 CDTI - Knaus Sudwind 450FU Silver Selection (Model 2018)

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door vikingpirate » di 16 jul 2019 11:09

Sorry ik ben op het gebied van VPN niet goed.
Thuis heb ik een Asus asus rt-n66u daarop heb ik met hulp van iemand anders een VPN server ingesteld, met een server adres inlognaam en wachtwoord.

Normaal stel ik een VPN in op mijn tablet en verbinden klaar.

Alleen snap ik nu niet hoe ik via mijn tablet weer in mijn VPN kan komen.

Misschien een stappenplan?

Bedankt alvast voor jullie hulp.
Trekker met sleurhut

Gebruikersavatar
rr69
Berichten: 191
Lid geworden op: do 24 sep 2015 16:06
Locatie: Gouda

Re: Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door rr69 » di 16 jul 2019 11:33

Via Wifi op de Camping gaat het niet lukken op die manier omdat de poorten die je nodig hebt voor jouw type VPN actief geblokkeerd worden.

Als je Tablet een eigen SIM kaart heeft zal het wel gaan. Dus buiten de Wifi om

Een ander type VPN op de router installeren is denk ik ook niet mogelijk..

Er zijn nog andere mogelijkheden, maar dat is niet kort met een paar screenshots te beschrijven.

In het kort komt het erop neer dat je binnen het thuis netwerk een ander type vpn server bouwt die via poort 443 communiceert. Op je router stel je vervolgens in dat die poort met de buitenwereld mag communiceren, en als laatste een vpn client installeren die het zelfde protocol gebruikt als je server en communiceert op poort 443.

Die poort wordt nl. ook gebruikt voor https websites en worden dus niet actief geblokkeerd op wifi accesspoints buiten de deur.

Gr. Rr69



Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Opel Insignia 2.0 CDTI - Knaus Sudwind 450FU Silver Selection (Model 2018)

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door willianv » di 16 jul 2019 12:00

Wat hier boven staat klopt helemaal.

Maar als ik je verhaal lees denk ik dat je er niet zelf aan moet beginnen...

Er zijn legio mogelijkheden, maar dan heb je wel minstens een basiskennis nodig op het gebied van netwerken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Momenteel weer caravan- en camperloos….

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door vikingpirate » di 16 jul 2019 15:21

RE.gif RE.gif

Heel duidelijk uitgelegd, het komt er op neer dus dat de camping VPN verbied dus .
Ik had de eigenaar gevraagd maar die weet er niks van het internet is net vernieuwd, en per persoon heb je 50 Mbit dat is echt super snel en nog gratis ook. Maar ik zal even vragen of ze dat kunnen uitzetten. Als ik weer informatie heb hier over zal ik het zeker even delen.

Bedankt tot zo ver
Trekker met sleurhut

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door janoniem » di 16 jul 2019 15:38

Ik lift even mee bij dit topic want ik heb het vermoeden dat het beheer van het betreffende netwerk is uitbesteed.
En de “jongens” die dit werk doen zijn meestal zeer deskundig en kennen de “trucs” om ongewenst verkeer tegen te gaan.
Recent liep ik tegen een probleem aan waarbij het gebruik van een extender/router niet werkte. Kan het inzetten van zo’n apparaat óók worden voorkomen door poorten te blokkeren?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door evr66 » di 16 jul 2019 15:40

Waar wilt u dit voor gebruiken? Even een ander VPN optuigen is niet iets dat je op afstand zo even voor elkaar hebt zonder veel kennis van zaken, zeker niet omdat op dit moment de achterliggende systemen moeilijk bereikbaar zijn. Wellicht zijn er andere eenvoudiger oplossingen wel "even snel" haalbaar
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door evr66 » di 16 jul 2019 15:45

janoniem schreef:
di 16 jul 2019 15:38
Ik lift even mee bij dit topic want ik heb het vermoeden dat het beheer van het betreffende netwerk is uitbesteed.
En de “jongens” die dit werk doen zijn meestal zeer deskundig en kennen de “trucs” om ongewenst verkeer tegen te gaan.
Recent liep ik tegen een probleem aan waarbij het gebruik van een extender/router niet werkte. Kan het inzetten van zo’n apparaat óók worden voorkomen door poorten te blokkeren?
Hoogstwaarschijnlijk gedaan door te filteren op mac adres. Op te lossen door in de router gebruik te maken van cloning van dit adres. Je overschrijft het bijvoorbeeld met het adres van de netwerkkaart van een laptop, is het opgelost. Ook hier geldt, dat je wel een beetje handig met dit soort spullen moet zijn om uit te vogelen wat er aan de hand is en hoe dit op te lossen.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door vikingpirate » di 16 jul 2019 15:55

Ik gebruik mijn VPN om mijn ip camera's te bekijken en te bedienen.

Ik heb nu twee routers op de camping, een ervan staat DDWRT op en de andere met upt kabel verbonden aan router 1. Router 1 verbind zich met het 5ghz wifi netwerk op de camping en het zelfde wachtwoord protocol als op de camping, en router twee zend het LAN signaal weer via wifi 5ghz en 2.4 GHz uit met eigen wachtwoorden.
Verder heb ik zelf een mooie 5ghz wifi sector antenne gemaakt en die heeft een signaal sterkte van -20 . In wifi signaal sterkte werkt de aangeving andersom, dus -20 is (80%)
Signaal sterkte. Ik haal met gemak de 50Mbit die hier per persoon uitgegeven word.

Mijn oude Alfa36 kreeg ik net 1Mbit, dus daarom deze mooie oplossing.
Trekker met sleurhut

Gebruikersavatar
rr69
Berichten: 191
Lid geworden op: do 24 sep 2015 16:06
Locatie: Gouda

Re: Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door rr69 » di 16 jul 2019 15:57

Zelf werk ik in de ICT bij een grote organisatie.

Wanneer je een VPN gebruikt is dat eigenlijk een versleutelde tunnel. Degene waarvan je de Wifi gebruikt kan niet zien wat je er doorheen stuurt.

Meestal willen Campings voorkomen dat je gaat streamen of andere activiteiten ontplooit die veel data verbruiken. Wanneer je een VPN gebruikt kunnen ze dat niet zien. Dus zorgen ze ervoor dat er helemaal geen VPN verkeer mogelijk is... probleem opgelost.

Zelfs openvpn over poort 443 is te detecteren. Maar de meeste gaan niet zover om dit ook te blokkeren. Het SSTP protocol ook over 443 ziet er aan de buitenkant uit als normaal web verkeer, dus heel moeilijk te detecteren..

Bottomline: Camping eigenaren huren meestal een externe dienst in om hun Wifi te regelen. Dus die kunnen VPN niet zomaar aanzetten en daarbij willen ze het ook niet...

Gr. Rr69

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Opel Insignia 2.0 CDTI - Knaus Sudwind 450FU Silver Selection (Model 2018)

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door evr66 » di 16 jul 2019 16:03

Als het alleen is om camera's te bedienen zou je kunnen overwegen om alleen even een paar poortjes te mappen naar het juiste ip. Wel versleuteld verkeer gebruiken, user/password erop en klaar. Wordt-ie gekraakt kan men in de camera, geen man overboord normaal gesproken. Is niet persé een VPN voor nodig. Heb hier buiten 4 camera's hangen die ook op die manier simpel toegankelijk zijn. Alle overige (servertjes, uberhaupt alles met data er op) gewoon netjes achter een VPN. Applicaties beschikbaar via Citrix over 443, werkt tot nu toe vanaf alle campings prima over een Alfa R36.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door willianv » di 16 jul 2019 16:17

Ik zou geen poorten gaan mappen. Je geeft ze dan toch een ingang op je netwerk. Ook de Dahua en Hikvision camera's hebben last van bugs, over de mindere merken maar niet te spreken.

Ik ben verantwoordelijk over een citrix farm, maar dat is echt geen optie voor huis-tuin-en keuken gebruik...

In het geval van ts zou ik gewoon een 4g verbinding gebruiken om de vpn op te zetten om zo bij de camera's te komen. Zeker voor kortstondig gebruik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door evr66 » di 16 jul 2019 16:32

Tsja goedkoop en goed beveiligd gaan zelden samen alhoewel veel klanten graag anders zien. Als je op locatie fatsoenlijk 4G hebt is dat het simpelste voor incidenteel gebruik.

Wellicht heeft de camerafabrikant een nette cloud-faciliteit. Zijn er steeds meer die iets dergelijks aanbieden en dan ben je ook zo klaar.

Heb CTX ook niet aangeraden als alternatief voor TS, schiet zijn doel voorbij qua kosten en benodigde (setup-)kennis
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door vikingpirate » do 18 jul 2019 00:29

Ik hoop toch op een andere manier wel mijn beveiligings ip camera's te kunnen zien, maar de blokkade hier houdt het tegen toch misschien een abonnement op Gordon nemen en dan alles er over laten lopen. Of iemand anders moet een beter idee hebben. scratch.gif scratch.gif
Trekker met sleurhut

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door Conradi » do 18 jul 2019 08:45

RE.gif
Ik draai Surveillance Station op een Synology NAS. Die kun je vervolgens benaderd met Quick Connect waarbij je geen poorten hoeft open te zetten of VPN hoeft te gebruiken. Werkt perfect, ook via 4G, en al op vele plaatsen gecheckt.
janoniem schreef:
di 16 jul 2019 15:38
Recent liep ik tegen een probleem aan waarbij het gebruik van een extender/router niet werkte. Kan het inzetten van zo’n apparaat óók worden voorkomen door poorten te blokkeren?
Nope, ieder pakket bevat een teller die het aantal knooppunten bijhoud. Teller = 1 is een end-device, zoals PC, Smartphone of Tablet. Iedere hogere tellerstand geeft aan dat er een router/extender/switch wordt gebruikt. Daar filteren ze kennelijk op.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door janoniem » do 18 jul 2019 20:15

RE.gif
Duidelijke verklaring.
Toevallig heb ik een copy gemaakt van de betreffende foutmelding.
Zitten daarin aanknopingspunten?

Status: 500 Internal Server Error Error in template engehtml/SiteSurvey: ?:0: attempt to get length of a nil value stack traceback: [C]: in function '?' ?: in function (tail call): ? /usr/lib/lua/luci/controller/index.lua:1671: in function (tail call): ? /usr/lib/lua/luci/dispatcher.lua:378: in function 'dispatch' /usr/lib/lua/luci/dispatcher.lua:144: in function
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door vikingpirate » do 18 jul 2019 20:22

Is er iemand die mij kan uitleggen hoe het werkt?

Nu heb ik op mijn Asus router een VPN lopen, met inlognaam en wachtwoord enz.

Maar dat werkt niet op de camping omdat de camping poorten dicht heeft staan.

Maar als ik nu een abonnement neem op b.v express VPN, dan verbind ik met express VPN maar hoe kom ik dan in mijn eigen netwerk thuis, misschien domme vraag maar ik snap dat stukje niet. Misschien iemand die het duidelijk en stapgewijs wil uitleggen hoe dat werkt.

Alvast bedankt.
Trekker met sleurhut

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Vpn verbinding werkt niet op de camping

Bericht door Conradi » do 18 jul 2019 21:43

RE.gif
Ik ga een poging wagen. Een VPN is een internet-tunnel die versleuteld is. Daarmee kun je twee zaken doen:

VPN-dienst
Met een VPN-dienst kun je vanaf je PC een tunnel naar een gewenst land leggen. Dat is handig als je bijvoorbeeld een dienst wilt gebruiken die enkel in een bepaald land beschikbaar is. Sommige video’s van de NOS en zo kun je alleen in NL bekijken en met een VPN zit je in bv Spanje maar lijkt met of je in NL bent.
Een tweede voordeel is dat je anoniem bent. Maar de VPN dienst logt vaak wel wat je doet.
Als laatste bescherm de tunnel tegen afluisteren, daarmee kun je bijvoorbeeld veilig gebruik maken van een hutspot of de WiFi op de camping als je met gevoelige zaken werkt.
Ik gebruik Private Internet Acces (PIA) en daar kun je met flaggetjes het gewenste land kiezen waar je uit wilt komen. Ik gebruik hem vooral voor veilig verkeer.

Privé VPN
Met een privé VPN bouw je de tunnel precies andersom van je huis (vanaf de router of een NAS) naar je PC of Tablet toe. Zodoende kun je thuis inloggen en op je privé netwerk zitten (129.168.xxx) terwijl je ergens heel anders bent. Opnieuw beschermd de tunnel je tegen afluisteren en zo.
Je kunt dit natuurlijk ook gebruiken om vanuit je huis (in NL) weer het internet op te gaan.

Kortom, met een VPN-dienst komt je nooit thuis uit :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”