Toch maar een kleine satelliet schotel houden met truc 7B

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Toch maar een kleine satelliet schotel houden met truc 7B

Bericht door dieseltijger » vr 14 jun 2019 18:12

Ok, ik heb dus al 16 jaar een Travelsat UFO vastgemonteerd in de caravan. Sinds Canaldigitaal overging naar Astra 3 in combinatie met 8PSK modulatie is een grotere versterkingsfactor dan de UFO biedt noodzakelijk. Nu wil ik geen abbo bij Canaldigitaal hebben, want ik vind ze te duur, en - maar dat ligt aan mij - buitengewoon onsympathiek met de klant omgaan, en ik heb de pest aan het geklier met de CI+ module, het encoderen, de frequente kanaalwisselingen - enzovoorts.

De Duitse zenders die via Astra 19.2 uitzenden zijn geen probleem: het satellietsignaal is dusdaning sterk dat je er 's nachts de krant bij kan lezen - en de UFO ontvangt voldoende om haarscherpe HD beelden weer te geven. Mijn keuze: ik pas mij aan, en "kijk Duits" ik hoef niet zo nodig wereldnieuws in het Nederlands te ontvangen.

Maar nu het knelpunt: ik ben een liefhebber van het programma aanbod van onze Britse overburen: de BBC's en de ITV's. Zij hanteren de UK footprint, in Duitsland niet te ontvangen al heb je een antenne van 1 meter 20 doorsnede, maar tot in Marseille te ontvangen met een 85 cm schotel. Ik moet er nog even op kauwen maar een Maxview 85 twister (nadeel: opnieuw gat boren in dak, voordeel: geen automaat - niet afhankelijk van updates van de leverancier) of Maxview 85 Target (voordeel: je hoeft niet wéér een gat te boren in het dak voor de bediening) zijn goede kandidaten.

Truc 7B: Om toch mijn geliefde programma's te kunnen zien doe ik het volgende: ik heb thuis een VU+ satelliet receiver met een hele grote harde schijf, en ik pomp de opnames over op een USB stick of externe harde schijf. Het werkt met zo'n moderne Philips TV met USB aansluiting probleemloos. Het alternatief om via internet TV programma's te streamen - hm. De beschikbaarheid van internet via de mobiele aanbieders in Mecklenburg Vorpommern is qua bandbreedte en beschikbaarheid beperkt te noemen, en dit is eveneens het geval voorde Wifi faciliteiten op de campings. Beperking: de gebruikersinterface van de TV met betrekking tot de opnames is beperkt, en je kan opnames niet wissen op een stick die niet door de TV in het eigen bestandssysteem zijn geformatteerd.

Wellicht een idee voor anderen met hetzelfde probleem, totdat zij - net zoals ik - er aan moeten geloven en een grotere antenne moeten vastschroeven.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Toch maar een kleine satelliet schotel houden met truc 7B

Bericht door iemand » vr 14 jun 2019 18:39

Tja is een idee, het is vakantie toch scratch.gif
Of een DVB-T2 ontvanger aanschaffen en lokaal TV meekijken thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Toch maar een kleine satelliet schotel houden met truc 7B

Bericht door dieseltijger » vr 14 jun 2019 19:04

Verhip ja..DVB-T2 kan mijn TV-tje ook aan....goed idee! Dank!!!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Toch maar een kleine satelliet schotel houden met truc 7B

Bericht door Stef » vr 14 jun 2019 20:06

Beste Dieslijger,

Wanneer je graag naar de engelse buren kijkt, waarom draai je de schotel niet een klein stukje nar 28,2 graden en
Kijkt via de Asta 2 naar alle/diverse engelse zenders.
Volgens mij overal in Europa met een kleinere schotel te ontvangen.

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Toch maar een kleine satelliet schotel houden met truc 7B

Bericht door dieseltijger » vr 14 jun 2019 22:42

Dat doe ik al, maar onze vrienden gebruiken de UK spotbeam - wat inhoudt dat eigenlijk alleen de UK (...), de Benelux en het grootste deel van Frankrijk aangestraald worden. So far so good, en ik ontvang deze tot midden Frankrijk met mijn UFO'tje. Maar je kan er op wachten dat de huidige modulatie wordt aangepast naar de 8PSK modulatie (hogere informatiedichtheid). Dat vereist - net zoals bij canaldigitaal al enige tijd het geval is - een grotere schoteldiameter. Thuis heb ik al een prima schotel, maar de Travelsat UFO heeft een te kleine effectieve diameter.

Next best zou een selfsat Camp 58 zijn, daar is de versterking vergelijkbaar met een 64 cm schotel, omdat vlakantennes een hoger rendement hebben dan een schotelantenne. Plus het nadeel dat een vlakantenne het nadeel heeft dat er bij regen sneller storingen optreden. Dus ik doe of niks, of ik doe het meteen goed en neem een 85 cm schotel.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

MichelMD
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 22 jul 2009 00:18

Re: Toch maar een kleine satelliet schotel houden met truc 7B

Bericht door MichelMD » ma 17 jun 2019 19:00

Als je thuis al beschikt over een VU+, dan kun je eigenlijk heel prima naar jezelf streamen op de camping.
Uiteraard doe je dit dan via 4G, bij voorkeur een losse MiFI router met een externe buitenantenne. Nu ben ik al op heel wat vage plaatsen geweest binnen de EU, maar heb nog nooit meegemaakt dat ik met deze combinatie ergens geen ontvangst had. Een verschil tussen 0% signaal op telefoon en 90% op de MiFi is niet vreemd.

Terug naar de VU+. Afhankelijk van je model, kan deze ook transcoden, ideaal om het dataverbruik een beetje in toom te houden. Zo'n 1mbit transcode is eigenlijk nog steeds heel prima aan te kijken op de kleine caravan TV's. Theoretisch zit je dan ongeveer op 450MB data per uur.
Heeft je VU+ geen transcode optie, een los servertje met TVheadend kan dit ook voor je doen.
Zit je alleen nog met mogelijk hogere maandkosten om je bundel te vergroten en een eventuele aanschaf/huur van een multisim. Maar zo'n bundel is per maand weer te downgraden, deze meerkosten vallen vaak toch wel in het niets t.o.v. aanschaf nieuwe schotel installatie.

Een ander alternatief, het grijze gebied... Ga naar Aliexpress en zoek eens op IPTV.. Paar tientjes per jaar alle zenders van alle landen waar men een TV heeft ;)

Gebruikersavatar
fjord390
Berichten: 256
Lid geworden op: di 1 jan 2013 11:37

Re: Toch maar een kleine satelliet schotel houden met truc 7B

Bericht door fjord390 » ma 17 jun 2019 20:28

De UFO verwijderen en een schotel monteren , er staat een ombouw beschrijvingen op het forum .
Burstner Averso 460tl , Mercedes Benz c180 Estate Avantgarde

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Toch maar een kleine satelliet schotel houden met truc 7B

Bericht door dieseltijger » ma 17 jun 2019 21:22

Nou, hier in Mecklenburg Vorpommern is de beschikbare internet bandbreedte op veel plekken matig, het verschilt weliswaar van provider tot provider maar bijvoorbeeld in Userin is het "K.. met P..", en ook de Wifi beschikbaarheid is beroerd. Ik ga niet zover dat ik de bandbreedte bepalend laat zijn voor de locatie- of campingkeuze.

Dan de ombouw van de UFO naar de schotel: Dat betreft een vlakantenne, en de Selfsat Camp is qua versterking (iets) slechter dan een 64 cm schotel. Ik vind de meerwaarde te beperkt: ik wil een equivalent van een 85 cm schotel. En aangezien de dakdoorvoer in de rechterachterhoek van de caravan is geplaatst, kan daar geen satellietschotel geplaatst worden: deze dient - met de LNB arm - op het dak te rusten.

Ik ga er nog op kauwen, vooralsnog pas ik mij aan ten aanzien van de te ontvangen zenders.... dank allemaal!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

fendtjeplatin
Berichten: 592
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Toch maar een kleine satelliet schotel houden met truc 7B

Bericht door fendtjeplatin » di 18 jun 2019 09:16

Joyne en travelsat te eenvoudig voor gans europa ?
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Toch maar een kleine satelliet schotel houden met truc 7B

Bericht door dieseltijger » di 18 jun 2019 20:11

Nee, ik ben onvolledig geweest qua context. Ik heb al -gok ik- 15 jaar geen enkel tv-abonnement meer. Ik ontvang NPO voor NOP via digitenne.

Ik geef toe: ik mis CANVAS en RTBF qua aanbod, en heel af en toe ook een aansprekende film op de commerciëlen - maar met name de commerciële zenders kunnen mij gestolen worden. Ik krijg er talloze Engelstalige- en Duitstalige zenders voor terug door middel van een satelliet schotel en -ontvanger.

Voor Astra 3 is de UFO te klein. Astra 3 zendt de Nederlandstalige zenders uit. Voor Eutelsat volstaat de UFO - signaalsterkte zat. Maar om nou Euri's af te tikken voor die vijf weken vakantie...

Vandaar mijn truc 7B. De content staat bij mij op een harde schijf - ongecodeerd. De series neem ik mee op een USB stick, als ik buiten de UK beam sta. De UK spotbeam reikt niet tot in Duitsland - waar ik nu sta. Nieuws kijk ik ofwel in het Duits op Astra 19.2, en als ik het per-se in het Nederlands wil hebben: via Hotbird 13. Ook hier is de UFO groot genoeg.

Maar in Zuid Frankrijk heb je wel dekking met de UK spotbeam - maar je kan er gif op innemen dat de codering voor de Engelse zenders ook aangepast gaat worden, zodat ik wel een grotere schotel nodig zal hebben omdat de 8PSK codering sterker signaal vereist.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”