TV kijken TVB T

Plaats reactie
Martine
Berichten: 878
Lid geworden op: do 7 apr 2011 17:18

TV kijken TVB T

Bericht door Martine » do 16 mei 2019 10:59

Wanneer we in Nederland kamperen nemen we de tv mee. Sluiten we aan op CAI. Wanneer er geen cai is hebben we een digitale antenne voor ontvangst van de publieke zenders. Tot voor kort. Het is een dvbt antenne en van de een op andere dag geen beeld meer.
Ook bij vrienden was dit het geval.
Wat navraag gedaan en geconcludeerd dat we waarschijnlijk een DVBT2 antenne moesten hebben. Deze besteld maar nog geen beeld.
Omdat we niet veel tv kijken gaan niet over op een schotel. Chromecast lijkt me te afhankelijk te zijn van wifi.
Naar het buitenland nemen we nooit de tv mee.

Vraag is nu: wie weet wat we moeten doen om weer ontvangst te hebben. Is de tv met DVB T ontvangst onvoldoende moet dit ook DVBT2 zijn?
Bürstner Averso 465 TS fifty 2012

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: TV kijken TVB T

Bericht door Wally » do 16 mei 2019 11:09

Ook die moet een DVBT2 ontvanger hebben.

Digitenne, ik neem aan dat je daar de vrije zenders van ontvangt, is nagenoeg, zo niet al helemaal overgegaan op DVBT2.

Frans

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: TV kijken TVB T

Bericht door Den Adriaan » do 16 mei 2019 11:14

En de ontvangst van het apparaat afstellen op de regio waar u bent.
Dan moet het goed komen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: TV kijken TVB T

Bericht door dieseltijger » do 16 mei 2019 11:16

DVB-T en DVB-T2 antennes zijn identiek. Bij DVB-T2 wordt wel meer informatie in het signaal geperst, waardoor de minimale signaalsterkte iets hoger moet zijn dan bij DVB-T het geval was. Hierdoor kan het voorkomen dat je - als je verder weg van de zender af staat - net onvoldoende signaal ontvangt voor DVB-T2 (geen beeld of blokkerig beeld) terwijl het signaalniveau voldoende was voor DVB-T. Je zou dan een antenne kunnen nemen met een hogere versterking (een "harkje" of een Yagi antenne) Deze zijn sterk richtingsgevoelig. Sec een antenneversterker aansluiten levert niets op.

Dus: kijk eerst of het met de oude antenne goed werkt, en besteed meer aandacht aan het draaien van de antenne richting de zender.

Verder moet jouw TV (of de losse settop box) geschikt zijn om het DVB-T2 signaal te decoderen. Er worden andere frequenties gebruikt, en de digitale informatie is gecomprimeerd volgens de HEVC methode, en in jouw TV moet de electronica er raad mee weten. Als je een recente TV hebt (niet ouder dan een paar jaar) weet deze er raad mee.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

koning

Re: TV kijken TVB T

Bericht door koning » do 16 mei 2019 11:21

Onze ervaringen met chromecast zijn prima, diverse campings gehad, geen probleem. Je zou het met de goedkope (€39) kunnen proberen. Met de gratis NPO start app heb je geen Ziggo Go app nodig voor de npo zenders.

Martine
Berichten: 878
Lid geworden op: do 7 apr 2011 17:18

Re: TV kijken TVB T

Bericht door Martine » do 16 mei 2019 13:02

Dank voor jullie reacties.
Onze tv is 2,5 jaar oud. Geschikt voor DVBT ontvangst, youtube, Netflix etc. Dus redelijk modern.
Toch werkt het met de antennes niet meer. Zullen de antenne buiten wat beter gaan richten, kijken of dat beeld geeft.
Aan de tv valt weinig te doen lijkt me.
Als alles niet lukt dan toch maar eens een chromecast proberen....
Bürstner Averso 465 TS fifty 2012

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: TV kijken TVB T

Bericht door dieseltijger » do 16 mei 2019 13:17

De eerste vraag: Staat in de gebruiksaanwijziging dat de TV HEVC of H.265 kan ontvangen? Zo ja:

Kijk https://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html waar de DVB zender zich bevindt, richt de antenne ongeveer die richting uit

Vervolgens: Zenders zoeken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: TV kijken TVB T

Bericht door Daphne » do 16 mei 2019 13:22

Martine schreef:
do 16 mei 2019 13:02
Dank voor jullie reacties.
Onze tv is 2,5 jaar oud. Geschikt voor DVBT ontvangst, youtube, Netflix etc. Dus redelijk modern.
Toch werkt het met de antennes niet meer. Zullen de antenne buiten wat beter gaan richten, kijken of dat beeld geeft.
Aan de tv valt weinig te doen lijkt me.
Als alles niet lukt dan toch maar eens een chromecast proberen....
Kijk ook eens in dit draadje:

viewtopic.php?f=65&t=34869

Een TV van 2,5 jaar oud lijkt me nog geen DVB-T2 ontvanger te hebben. Je zult dan een lossse ontvanger nodig hebben. Een Chromecast werkt ook prima als je WiFi van de camping hebt of mobiele data kunt gebruiken. Ik wil je wel adviseren om een eigen netwerk te maken en niet de Chromecast direct op de camping WiFi aan te melden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: TV kijken TVB T

Bericht door fendtjeplatin » do 16 mei 2019 13:50

Martine schreef:
do 16 mei 2019 13:02
Dank voor jullie reacties.
Onze tv is 2,5 jaar oud. Geschikt voor DVBT ontvangst, youtube, Netflix etc. Dus redelijk modern.
Toch werkt het met de antennes niet meer. Zullen de antenne buiten wat beter gaan richten, kijken of dat beeld geeft.
Aan de tv valt weinig te doen lijkt me.
Als alles niet lukt dan toch maar eens een chromecast proberen....
Het is niet omdat een tv maar 2,5 j oud is , deze zomaar dvb-t 2 geschikt is.
En we blijven maar gokken , of ge met al die info het probleem kunt oplossen ?
Een start zou kunnen merk TV , type , versie dan moeten we niet meer gokken.
Gericht advies is dan mogelijk.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: TV kijken TVB T

Bericht door fendtjeplatin » do 16 mei 2019 13:55

Daphne schreef:
do 16 mei 2019 13:22
Martine schreef:
do 16 mei 2019 13:02
Dank voor jullie reacties.
Onze tv is 2,5 jaar oud. Geschikt voor DVBT ontvangst, youtube, Netflix etc. Dus redelijk modern.
Toch werkt het met de antennes niet meer. Zullen de antenne buiten wat beter gaan richten, kijken of dat beeld geeft.
Aan de tv valt weinig te doen lijkt me.
Als alles niet lukt dan toch maar eens een chromecast proberen....
Kijk ook eens in dit draadje:

viewtopic.php?f=65&t=34869

Een TV van 2,5 jaar oud lijkt me nog geen DVB-T2 ontvanger te hebben. Je zult dan een lossse ontvanger nodig hebben. Een Chromecast werkt ook prima als je WiFi van de camping hebt of mobiele data kunt gebruiken. Ik wil je wel adviseren om een eigen netwerk te maken en niet de Chromecast direct op de camping WiFi aan te melden.
Onze philips 32 " van nu 3 j oud heeft dit aan boord Dvb-t , Dvb-t2 , Dvb-c , Dvb-s , Dvb - s2, CI+.
Toekomst gericht aangekocht indertijd.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: TV kijken TVB T

Bericht door dieseltijger » do 16 mei 2019 14:21

Valselijke voorlichting

Ik heb in mijn posting een foutje gemaakt: de H.264 standaard moet zijn: H.265 standaard.

Het nadeel van standaarden is dat er zoveel van zijn.... (Oude Chinese wijsheid)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: TV kijken TVB T

Bericht door Daphne » do 16 mei 2019 14:41

fendtjeplatin schreef:
do 16 mei 2019 13:55
Daphne schreef:
do 16 mei 2019 13:22


Kijk ook eens in dit draadje:

viewtopic.php?f=65&t=34869

Een TV van 2,5 jaar oud lijkt me nog geen DVB-T2 ontvanger te hebben. Je zult dan een lossse ontvanger nodig hebben. Een Chromecast werkt ook prima als je WiFi van de camping hebt of mobiele data kunt gebruiken. Ik wil je wel adviseren om een eigen netwerk te maken en niet de Chromecast direct op de camping WiFi aan te melden.
Onze philips 32 " van nu 3 j oud heeft dit aan boord Dvb-t , Dvb-t2 , Dvb-c , Dvb-s , Dvb - s2, CI+.
Toekomst gericht aangekocht indertijd.
Onze Philips 24" is ook 3 jaar oud en heeft al deze opties behalve DVB-T2. Wellicht dat het formaat van de TV een rol speelt. Gezien dat het bij TS niet werkt met een DVB-T2 antenne, schat ik in dat het er niet in zit. Gewaagd gokje néh néh.gif maar volgens mij wel waar.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: TV kijken TVB T

Bericht door dieseltijger » do 16 mei 2019 14:47

Kleine moeite - groot plezier: bekijk op internet eerst de specificaties van de Tv en stel vast of DVB-T2 wordt ondersteund en H.265 in het bijzonder alvorens geld te verbranden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Martine
Berichten: 878
Lid geworden op: do 7 apr 2011 17:18

Re: TV kijken TVB T

Bericht door Martine » do 16 mei 2019 19:48

Nogmaals dank voor jullie reacties.
Over HVEC kan ik niets vinden, wel H.264. Dus lijkt het dat onze DVB T/C tv niet te gebruiken is met een digitale antenne.
Nadenken wat we nu gaan doen. Alleen naar campings gaan met cai is ook weer zowat. knipoog.gif
Tv is niet verloren want wordt thuis gebruikt.
Wanneer we een nieuwe tv kopen kunnen we dan toch nog de DVB T antenne gebruiken of toch de T2? Deze laatste kan nl nog retour.
Bürstner Averso 465 TS fifty 2012

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: TV kijken TVB T

Bericht door dieseltijger » do 16 mei 2019 22:02

Voor DVB-T2 heb je geen andere antenne nodig dan voor de oude Digitenne. Het zit m in de electronica erachter. Je hebt al een kastje vanaf zo'n 30 Euro (XORO) die het DVB-T2 signaal met H.265 codering omzet naar HDMI of SCART. Je hoeft dus geen nieuwe TV te kopen.

En nog een overweging: voor iets minder dan 150,- koop je een fonkelnieuwe 55 cm LED TV (van een bekende gloeilampenfabrikant uit het zuiden des lands, enz enz enz) die aan de achterkant zowel kabel, satelliet, als DVB-T2 (en ook Digitenne) kan ontvangen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”