Wifi 2,4 Ghz. van de camping naar 5 Ghz. in de stacaravan

Plaats reactie
Wiend
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 7 dec 2014 21:44

Wifi 2,4 Ghz. van de camping naar 5 Ghz. in de stacaravan

Bericht door Wiend » ma 22 apr 2019 09:22

De camping waar ons starcaravannetje staat beschikt over een wifi-netwerk, op 2,4 Ghz. Inloggen via een voucher. Een paar jaar geleden heb ik, mede naar aanleiding van de uitstekende informatie op dit forum, zo'n Alfa network R36 setje aangeschaft. Dat werkt op zich goed.

Vorige jaar heeft de campingeigenaar veel geld gestoken in de optimalisatie van het wifi-netwerk (o.a glasvezel genomen) . Toch merk je dat het netwerk "verstopt" zit. Nogal wat gasten gebruiken repeaters of setjes zoals de Alfa R36. En dat zit allemaal op 2,4 Ghz.

Is er hardwarematig iets zoals de Alfa R36, maar dan dat je op 2,4 Ghz. verbinding maakt met het campingnetwerk en dan op 5 Ghz. je eigen netwerk maakt? Zo ja, wat? En/of kan je op de LAN-poort Alfa R36 een accesspoint of routertje aansluiten dat op 5 Ghz. werkkt?

Ben benieuwd naar de reacties.

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Wifi 2,4 Ghz. van de camping naar 5 Ghz. in de stacaravan

Bericht door willianv » ma 22 apr 2019 09:46

Ja, dat kan. Ik gebruik daarvoor apparatuur van ubiquiti (UBNT), maar UBNT is zeker geen apparatuur waar de doorsnee consument iets mee kan..
Om dit werkend te krijgen moet je wel over redelijk wat kennis van UBNT beschikken naast je algemene netwerk kennis. Dit is dus zeker geen plug and play...

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Momenteel weer caravan- en camperloos….

Wiend
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 7 dec 2014 21:44

Re: Wifi 2,4 Ghz. van de camping naar 5 Ghz. in de stacaravan

Bericht door Wiend » ma 22 apr 2019 21:39

Meer concrete vraag: kan op op de LAN-poort van der Alfa R36 (ik heb nog de "oude") een eenvoudig 5 Ghz. accespoint aansluiten en de wifi van de Alfa R36 uitschakelen?

Die accesspoints zijn niet zo duur. Zou dat kunnen dan krijg ik de oplossing die ik wil: via 2,4 Ghz. verbinding met het netwerk van de camping. Alle apparatuur in ons hutje op 5 Ghz en geen congestie en storing op alle 2,4 Ghz. apparatuur rondom ons (de buren).

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Wifi 2,4 Ghz. van de camping naar 5 Ghz. in de stacaravan

Bericht door driver » ma 22 apr 2019 22:54

Wiend, voor zover ik het begrijp gaat het niet werken. Blijkbaar is de 2.4 Ghz Wifi op de camping overbelast. Als jij een eigen (snel) 5 Ghz netwerk maakt, en dat vervolgens via 2.4 Ghz aansluit op het campingnetwerk, ga je nog steeds de flessenhals van de camping Wifi hebben.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Wifi 2,4 Ghz. van de camping naar 5 Ghz. in de stacaravan

Bericht door janoniem » ma 22 apr 2019 23:38

Een 5Ghz router die zijn signaal krijgt van de R36 LAN poort zal wel werken, maar zal je probleem niet oplossen.
De bottleneck is, zoals je zelf al aangeeft, het overbelaste WiFi netwerk van de camping en/of allerlei andere 2.4Ghz devices die de verbinding met je R36 verstoren.
De stacaravan bekabeld aansluiten en daarachter een eigen router plaatsen is natuurlijk de meest ideale oplossing.
Of de Alfa Omni antenne vervangen door een richtantenne die met "oogkleppen op kijkt" naar de Camping Hot Spot.
Beide oplossingen zijn echter niet goedkoop.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Wifi 2,4 Ghz. van de camping naar 5 Ghz. in de stacaravan

Bericht door vikingpirate » di 23 apr 2019 09:06

RE.gif

Een yagi richtantenne kost niet zo veel, ik gebruik zelf ook een yagi richtantenne van 25dbi.
Verder kan je ook proberen te kijken waar de minste mensen op het zelfde kanaal zitten. Maar als het netwerk op de camping der mate verstopt zit omdat er een paar aan het downloaden zijn ja dan is het aan de camping baas daar actie op te nemen. Heel simpel maak een cloudtrax monitor aan en hij kan iedereen zijn gedrag zien en pikt hij de boosdoeners er zo uit.
Trekker met sleurhut

Wiend
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 7 dec 2014 21:44

Re: Wifi 2,4 Ghz. van de camping naar 5 Ghz. in de stacaravan

Bericht door Wiend » do 25 apr 2019 09:53

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

De campingeigenaar hier doet echt z'n best om een zo goed mogelijk wifi-netwerk te realiseren. Ik heb vrij zicht op de antenne en een heel goed signaal, dus er is geen noodzaak meer voor richtantennes of dongels met hoge vermogens.

Wat ik wel zie, na wifi nog eens uitgebreid gescand te hebben, is dat de meeste basisstations op wifi kanaal 6 of 11 zitten. Omdat de wifi-signalen nogal breedbandig zijn en elkaar overlappen, zijn daarmee de meeste 2,4 Ghz. wifi-kanalen al min of meer bezet.

Nogal wat gasten gebruiken zo te zien repeaters, die wifi oppikken op één de twee eerder genoemde kanalen, het signaal vervolgens relayen naar de eigen plek, op dezelfde kanalen, waarna tablet / laptop / telefoon enz. ook weer op hezelfde kanaal verbinding maken met de repeater. Gevolg is vooral dat er op een klein terrein zo veel radiosignalen actief zijn op één wifikanaal, dat de wifiverbinding vast loopt. De vele, vele, vele radiosignalen zitten elkaar letterlijk in de weg, ontvangers raken overstuurd enzovoort.

Vergelijk het maar met een kleine kamer waarin steeds meer mensen binnenkomen die hard door elkaar heen praten. Met 2 mensen is een gesprek goed te volgen, met 8 mensen wordt het lastig en met 24 mensen vrijwel onmogelijk :-) .

Ik heb natuurlijk ook al jaren zo'n Alfa R36 set en heb er tot nu toe veel plezier van gehad. Maar in de huidige configuratie kan ik alleen kiezen uit 2,4 Ghz. wifi. Verbinding met het campingnetwerk is goed, ik relayeer het signaal in/om de caravan op een ander 2,4 Ghz. wifi-kanaal en heb de Alfa op zo'n laag mogelijk zendvermogen gezet. Toch zit 2,4 Ghz. wifi zo vol hier, dat het niet lekker meer werkt. Iedereen heeft last van elkaar. Zou de apparatuur op mijn eigen stekkie op 5 Ghz. kunnen werken, dan is dat probleem in ieder geval verholpen. Dat is dus de achterliggende gedachte bij mijn vraag.

Na het weekend ga ik wat experimenten met een 5 Ghz. router/accesspoint achter de Alfa R36. Ben benieuwd of dat werkt en zo ja, hoe goed :-)

Wiend
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 7 dec 2014 21:44

Re: Wifi 2,4 Ghz. van de camping naar 5 Ghz. in de stacaravan

Bericht door Wiend » ma 29 apr 2019 15:46

Kleine update: bij wijze van experiment een wireless dualband router achter de R36 gezet. Dat werkt probleemloos. Wat ik graag wil gaat dus werken. Bedankt voor alle reacties.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Wifi 2,4 Ghz. van de camping naar 5 Ghz. in de stacaravan

Bericht door Paul » ma 29 apr 2019 17:08

Is je snelheid daarmee ook verbeterd ?
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Wifi 2,4 Ghz. van de camping naar 5 Ghz. in de stacaravan

Bericht door fendtjeplatin » ma 29 apr 2019 17:47

Wiend schreef:
do 25 apr 2019 09:53
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

De campingeigenaar hier doet echt z'n best om een zo goed mogelijk wifi-netwerk te realiseren. Ik heb vrij zicht op de antenne en een heel goed signaal, dus er is geen noodzaak meer voor richtantennes of dongels met hoge vermogens.

Wat ik wel zie, na wifi nog eens uitgebreid gescand te hebben, is dat de meeste basisstations op wifi kanaal 6 of 11 zitten. Omdat de wifi-signalen nogal breedbandig zijn en elkaar overlappen, zijn daarmee de meeste 2,4 Ghz. wifi-kanalen al min of meer bezet.

Nogal wat gasten gebruiken zo te zien repeaters, die wifi oppikken op één de twee eerder genoemde kanalen, het signaal vervolgens relayen naar de eigen plek, op dezelfde kanalen, waarna tablet / laptop / telefoon enz. ook weer op hezelfde kanaal verbinding maken met de repeater. Gevolg is vooral dat er op een klein terrein zo veel radiosignalen actief zijn op één wifikanaal, dat de wifiverbinding vast loopt. De vele, vele, vele radiosignalen zitten elkaar letterlijk in de weg, ontvangers raken overstuurd enzovoort.

Vergelijk het maar met een kleine kamer waarin steeds meer mensen binnenkomen die hard door elkaar heen praten. Met 2 mensen is een gesprek goed te volgen, met 8 mensen wordt het lastig en met 24 mensen vrijwel onmogelijk :-) .

Ik heb natuurlijk ook al jaren zo'n Alfa R36 set en heb er tot nu toe veel plezier van gehad. Maar in de huidige configuratie kan ik alleen kiezen uit 2,4 Ghz. wifi. Verbinding met het campingnetwerk is goed, ik relayeer het signaal in/om de caravan op een ander 2,4 Ghz. wifi-kanaal en heb de Alfa op zo'n laag mogelijk zendvermogen gezet. Toch zit 2,4 Ghz. wifi zo vol hier, dat het niet lekker meer werkt. Iedereen heeft last van elkaar. Zou de apparatuur op mijn eigen stekkie op 5 Ghz. kunnen werken, dan is dat probleem in ieder geval verholpen. Dat is dus de achterliggende gedachte bij mijn vraag.

Na het weekend ga ik wat experimenten met een 5 Ghz. router/accesspoint achter de Alfa R36. Ben benieuwd of dat werkt en zo ja, hoe goed :-)
En steeds maar weer lezen hier op forum data is goedkoop en heb geen behoefte aan wifi.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18816
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Wifi 2,4 Ghz. van de camping naar 5 Ghz. in de stacaravan

Bericht door Hobby Linka » ma 29 apr 2019 20:58

Wiend schreef:
ma 29 apr 2019 15:46
Kleine update: bij wijze van experiment een wireless dualband router achter de R36 gezet. Dat werkt probleemloos. Wat ik graag wil gaat dus werken. Bedankt voor alle reacties.
Mooi dat het probleemloos werkt, maar even een vraagje. Je krijgt toch nooit een snellere verbinding dan dat de R36 doorgeeft op de wireless dualband router?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Wifi 2,4 Ghz. van de camping naar 5 Ghz. in de stacaravan

Bericht door Gerardo » ma 29 apr 2019 22:05

Zo is het.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Wiend
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 7 dec 2014 21:44

Re: Wifi 2,4 Ghz. van de camping naar 5 Ghz. in de stacaravan

Bericht door Wiend » wo 1 mei 2019 01:13

Hobby Linka schreef:
ma 29 apr 2019 20:58
Mooi dat het probleemloos werkt, maar even een vraagje. Je krijgt toch nooit een snellere verbinding dan dat de R36 doorgeeft op de wireless dualband router?
Ik heb nergens gezegd dat ik een snellere verbinding wil. Het internet hier is wat mij betreft snel genoeg. Maar het netwerk is nogal instabiel omdat alles en iedereen door elkaar heen zit op de paar beschikbare 2,4 Ghz, wifi kanaaltjes.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wifi 2,4 Ghz. van de camping naar 5 Ghz. in de stacaravan

Bericht door Micky » wo 1 mei 2019 10:56

RE.gif

Door die instabiliteit is je verbinding toch ook traag?


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wiend
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 7 dec 2014 21:44

Re: Wifi 2,4 Ghz. van de camping naar 5 Ghz. in de stacaravan

Bericht door Wiend » do 2 mei 2019 09:13

Micky schreef:
wo 1 mei 2019 10:56
Door die instabiliteit is je verbinding toch ook traag?
Dat is waar.

Heb deze configuratie nu paar dagen in gebruik. Het is heel veel stabieler (verbinding valt niet meer weg) en de verbinding is inderdaad aanmerkelijk sneller.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Wifi 2,4 Ghz. van de camping naar 5 Ghz. in de stacaravan

Bericht door Paul » do 2 mei 2019 09:26

Dat zou best wel eens te maken kunnen hebben met de (veel) betere wifi router functionaliteit van de router die je nu achter je R36 hebt.
Als ik mijn laptop rechtstreeks op de R36 aansluit (met een utp kabel) is hij ook veel sneller dan via de wifi van de R36.
Dat is iets wat ik ook eens ga proberen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Wifi 2,4 Ghz. van de camping naar 5 Ghz. in de stacaravan

Bericht door Paul » za 4 mei 2019 21:07

Vandaag eens even een test gedaan met de R36.
Ik heb de wifi verbinding van de R36 uitgezet en mijn laptop met een ethernet kabel rechtstreeks op de R36 aangesloten.
Het verschil was substantieel beter.
Wifi rechtstreeks op het accespoint van de camping is 11 - 12mbit, via de R36 en ethernet kabel 10 - 11mbit, weinig verlies dus.
Daarna heb ik een oude 2.4ghz router aangesloten achter de R36 in plaats van de wifi functionaliteit van de R36 zelf.
Resultaat was 7 -8 mbit, terwijl via de R36 de snelheid zo rond de 2 mbit was.
Ik merk echt dat het eigen netwerk van de R36 behoorlijk stoort op het wifi bereik en dus ook de snelheid.
Ik ga binnenkort ook een 5ghz router erachter hangen zodat ik van de interferentie af ben en kijken wat dit met de snelheid doet.

Oftewel, ik denk dat de betere snelheid die je nu ervaart een combinatie is van een (veel) betere wifi router en het vervallen van de 2.4 ghz wifi verstoring.
To be continued.....
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Wifi 2,4 Ghz. van de camping naar 5 Ghz. in de stacaravan

Bericht door janoniem » za 4 mei 2019 22:40

pvaken schreef:
za 4 mei 2019 21:07
.....Ik merk echt dat het eigen netwerk van de R36 behoorlijk stoort op het wifi bereik en dus ook de snelheid.....
Dat Alfa het niet zo nauw neemt met de voorgeschreven specificaties en een netwerk behoorlijk kan verzieken is op dit forum al eerder geschreven.
Lees het bericht van MichelMD op 30 mei 2017 in dit topic
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”