vlakantenne

Plaats reactie
Opasnor

vlakantenne

Bericht door Opasnor » za 26 jan 2019 12:13

Ik heb een abonnement bij canaldigitaal en een bijbehorende parabool antenne.
Bij ons stond afgelopen jaar een duitser met een vlakke(rechthoekige) antenne, werkte prima en neemt minder ruimte in beslag.
Zoeken op internet kwam ik deze tegen: Megasat vlakantenne D4.
Heeft iemand hier ervaring mee of een gelijksoortig antenne?
Bvd Hans

Ralf
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: vlakantenne

Bericht door Ralf » ma 28 jan 2019 08:30

Advies
vergeet de vlak antenne en koop gewoon een offset schotel ( zon ronde) en is ook nog een stuk voordeliger
via astra 1 zal hij voldoen maar wij Nederlanders kijken graag naar astra drie of Eutelsat
de regen reserves zijn dusdanig laar dat het met bewolking en regen snel minder word . En dan ook nog beperking van de afstand

gr ralf

Uiteraard is dit mijn mening Helaas is dit wel gestaafd op klachten van de gebruikers (uitzonderingen daargelaten)
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11151
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: vlakantenne

Bericht door dieseltijger » ma 28 jan 2019 08:53

Geen ervaring mee, maar ben me wel bezig uitgebreid te orienteren en heb dus veel info. Ik heb mij beperkt tot de vaste inbouw op de caravan.

Voordelen van een vlakschotel is dat het bestaande gat van een Travelsat UFO mast hergebruikt kan worden;
  • Bij een handbediende uitvoering kan de mast - net zoals bij een eerder toegepaste UFO - op de bestaande plaats blijven staan (meestal een kledingkast).
    Kosten zijn lager;
  • Kleiner, dus minder gevoelig voor windvlagen
Nadelen van een vlakschotel:
  • Gevoeliger voor regendruppels;
  • Minder richtingsgevoelig (dus je kan problemen krijgen bij satellieten die vlak bij elkaar staan en dezelfde frequentie gebruiken;
  • Maximale versterking bij de consumenten varianten is 36 db - dat is vergelijkbaar met een schotel van 60..64 cm. Wil je dus aan de rand van een footprint toch ook met succes ontvangen: je hebt geen "maatje groter" dan 50x50 cm = 36 dB, terwijl je met schotels wel 85 cm uitvoeringen hebt die ongeveer 39 dB vesterking bieden.
Een klassieke offset schotel mag in ingeklapte staat niet uitsteken aan de achterkant: de LNB arm zal een plekje op het dak moeten hebben. Dus had je al een Travelsat UFO, dan moet de schotel een meter of wat naar voren worden geplaatst, waarbij je het gat van de mast van de UFO wel kan hergebruiken als kabeldoorvoer.
Gebruik je een handmatige bediende offset schotel, dan zal de bediening dus in veel gevallen ook in het interieur in het zicht komen omdat deze minimaal 1,3...1,5 meter van de achterzijde van de caravan is gepositioneerd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Opasnor

Re: vlakantenne

Bericht door Opasnor » ma 28 jan 2019 13:54

Bedankt voor jullie reactie, het heeft mij aangezet om zelf ook nog eens wat dieper te spitten in bv de technologie.
Uit deze verhalen blijkt dat ik mij beter kan houden aan de welbekende parabool antenne.

gr. Hans

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”