Maxview Twister 85 monteren op hagelbestendig dak

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Maxview Twister 85 monteren op hagelbestendig dak

Bericht door dieseltijger » zo 13 jan 2019 13:16

Beste forummers,

Ik overweeg de montage van een Maxview Twister 85 op het hagelbestendige dak van mijn Kip Shuttle 44TTZ zelf uit te voeren.

Mja....het is zo'n bubbelig dak dat alleen aan de zijkanten schijnt vast te zitten. Kan je er op staan voor de montage - zo vraag ik mij af? Zijn er mensen die ervaring hebben met de montage?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Maxview Twister 85 monteren op hagelbestendig dak

Bericht door BertJan » zo 13 jan 2019 21:01

Een los liggend dak kan je niet op staan, let ook op met montage van de schotel, dat deze wel stabiel staat en niet wiebelt op het dak. Soms word een verstevigingsplaat onder de dakplaat geplaatst om stevigheid te maken.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Maxview Twister 85 monteren op hagelbestendig dak

Bericht door dieseltijger » zo 13 jan 2019 21:14

Hm. Dealerwerk vrees ik.Dank!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Maxview Twister 85 monteren op hagelbestendig dak

Bericht door dieseltijger » ma 14 jan 2019 18:44

Met KIP in Hoogeveen gebeld:
- Op een hagelbestendig dak met een "zwevende" constructie (dus dakplaat ziet er golvend uit) mag niet gelopen/gestaan worden
- In een Shuttle dak zitten geen verstevigingsdelen
- Een schotel kan gewoon op het dak geplaatst worden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Maxview Twister 85 monteren op hagelbestendig dak

Bericht door dieseltijger » zo 20 jan 2019 22:48

Knipseltwisterdak.JPG
Het concept. De bedieningsunit komt in de buurt van een plafoniere, die ga ik eerst loshalen om te kijken of ik niet door de kabel heen ga boren. Door de schets op schaal zie ik dat ik voldoende ruimte heb voor de schotel in lig-stand (totale lengte 117 cm).

Plaatsbepaling:
a) Ik wil de unit een eind van de achterronding van het dak af monteren: zo is de antenne minder blootgesteld aan turbulenties tijdens het rijden.
b) De bedieningsunit moet de openzwaaiende deur van de wasruimte niet blokkeren
c) De TV moet zichtbaar zijn tijdens het richten van de antenne (staat op tafel bij de toegangsdeur)
d) Ik wil er nog over nadenken dat de LNB arm boven het dakluik kan uitkomen, zodat ik van binnen uit de skew (schuinstand) van de LNB kan verstellen via het dakluik.

Bevestiging
Voorliggende vraag was of ik naast de Sikaflex montagekit ook de basisplaat zou vastschroeven - antwoord: ja. Hoewel ik het volste vertrouwen heb dat Sikaflex sterk genoeg is (afhankelijk van de variant is de treksterkte 10...40 kg per vierkante cm lijmoppervlak) wil ik geen risico lopen op torderen of losraken van de kit door veroudering. Ik ga nog uitzoeken of de remover die Sika chemie aanbeveelt het polyester niet aantast.

Werkwijze
Daarnaast moet ik nog nadenken of ik kan volstaan met een ladder of dat ik een kamersteiger ga gebruiken: ik wil het zwevende dak niet belasten door mij er op te begeven.
caravanenschotel.jpg
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Maxview Twister 85 monteren op hagelbestendig dak

Bericht door Ralf » ma 21 jan 2019 20:29

- Op een hagelbestendig dak met een "zwevende" constructie (dus dakplaat ziet er golvend uit) mag niet gelopen/gestaan worden
- In een Shuttle dak zitten geen verstevigingsdelen
- Een schotel kan gewoon op het dak geplaatst worden.

waar ben ik hem hier kwijt zwevende constructie geen verstevigingsdelen of schotel kan gewoon geplaatst worden scratch.gif

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Maxview Twister 85 monteren op hagelbestendig dak

Bericht door dieseltijger » ma 21 jan 2019 21:00

Vandaag -omdat ik in de buurt was- bij een Kip service partner in Leuvenheim binnengestapt. Prima geholpen, de medewerker nam rustig de tijd om mijn vragen te beantwoorden.

- Lijmen -zonder te schroeven- met de aanbevolen montagekitten volstaat;
- Ontvetten van het polyester vindt plaats met wasbenzine - dit tast het polyester niet aan. Vervolgens: lijmoppervlak licht schuren;
- Lopen op het zwevende dak wordt afgeraden, mocht het onvermijdelijk zijn: Dak is begaanbaar door een deken op het dak te plaatsen met daarop een stijve plaat;
- Op hoogte werken vindt plaats met een ladder of reformladder;
- Van binnenuit voorzichtig het gat boren met een gatenzaag, zodat vrijkomende bedrading aan de kant geschoven kan worden voordat de gatenzaag deze vernielt;
- Er zitten wel dwarsbalken in het dak zo hier en daar, maar die zijn niet op voorhand te lokaliseren;
- Verstevigingen voor dakairco's of schotels zijn overbodig.

Weer wat wijzer
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”