Welke voeding voor Sathero SH100-HD

Plaats reactie
blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Welke voeding voor Sathero SH100-HD

Bericht door blazoen » ma 22 okt 2018 15:24

Beste medekampeerders,

Ik heb onlangs een satfinder gekocht. De Sathero SH100-HD.
Is een fijne satfinder want geeft signaal bij alleen de ingestelde sateliet. Dus wanneer ik hem op Astra 23,5 heb staan dan piept hij alleen wanneer hij een signaal van die sateliet krijgt en niet bij de naast gelegen Astra 28,2 of zo. Verder is hij ook goed afleesbaar bij zonlicht. Bovendien kost hij ook nog erg weinig.
Echter de satfinder krijgt de voeding via de decoder. De uitgangsspanning voor de LNB is de ingangsspanning voor de Satfinder.
Nu zou het handiger zijn als ik die voeding via een kleine separate accu of iets dergelijks kan gebruiken. Ik ben echter niet deskundig genoeg om te weten welke spanning ik dan mag/moet gebruiken. De LNB krijgt immers afhankelijk van de satelliet /transponder en zenderkeuze een andere spanning. Voor zover ik weet is dat bij verticale polarisatie 13 Volt en bij horizontale polarisatie 18 V.
Het gaat mij om het vinden van de Astra 23,5.
Is er iemand die hier verstand van heeft en mij kan helpen.

Bij voorbaat dank.

NotnaV
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 6 okt 2017 13:40
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Welke voeding voor Sathero SH100-HD

Bericht door NotnaV » ma 22 okt 2018 16:31

Het beste kan je een batterijhouder kopen voor 8 AA batterijen. bijv: https://www.kiwi-electronics.nl/8x-aa-batterijhouder
deze verbind je met een klein coax kabeltje naar de receiver ingang van de SH100 en je bent klaar.
Ik gebruik hem al 2 jaar zo, werkt perfect.
IMG_20181022_161934.jpg
De spanning moet tussen de 10 en 20 volt zijn.
Suc6
Anton

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Welke voeding voor Sathero SH100-HD

Bericht door janoniem » ma 22 okt 2018 16:36

RE.gif
Inderdaad, las ik ook zojuist in het manual: Portable Power: DC 10~20V ≥ 300mA
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Welke voeding voor Sathero SH100-HD

Bericht door blazoen » ma 22 okt 2018 16:46

Hallo Anton,

Ga ik dan ook zo uitvoeren.
Moet ik dan nog letten op instellen op een transponder met een lage spanning of heeft dat geen invloed op het apparaat?
Weet jij toevallig wat de plus en de min is op de coax-kabel / f-connector?

Hartelijk dank voor je antwoord.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Welke voeding voor Sathero SH100-HD

Bericht door iemand » ma 22 okt 2018 17:46

mantel/afscherming is min....
binnenader is de plus.

en dit kastje kan tegen een spanning van 10 tot 20 volt; moet ook wel want op basis van je ontvanger zet die 14 of 18 volt op de coax. Doel daarvan is het selecteren van de interne antenne; horizontaal of verticaal.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

NotnaV
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 6 okt 2017 13:40
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Welke voeding voor Sathero SH100-HD

Bericht door NotnaV » ma 22 okt 2018 18:27

Hallo Blazoen,

Maakt niet uit welke transponder,
Min is idd de mantel en + de kern.

Anton

blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Welke voeding voor Sathero SH100-HD

Bericht door blazoen » ma 22 okt 2018 19:19

Anton en Erik,

Bedankt voor jullie snelle en deskundige reacties.
Hiermee kan ik de voeding zoals beschreven gaan maken en straks nog gemakkelijker de schotel instellen op een camping.
Fijn dat dit forum op deze manier zo fijn werkt.

Blazoen

Draadje mag gesloten worden.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Welke voeding voor Sathero SH100-HD

Bericht door thmeyer » ma 22 okt 2018 20:24

Beste Blazoen,

Ik gebruik de Satfinder SH100-HD al 2,5 jaar. Het leuke is dat in een "Excel"-bestand je favoriete satellieten + zenders kan programmeren en met een hulpprogrammatje via de USB in de Satfinder SH100 HD kan zetten.

Als ik op vakantie de schotelantenne moet uitrichten, gebruik gewoon de antenne-kabel.
Thuis heb ik wel ge-experimenteerd met blok batterijen van 12 volt en dat werkt ook prima !!

Ik heb een link van dezelfde firma: bijna 2x zo duur, maar afsluitbaar incl. kabeltje en schakelaar en verzendkosten blijven €4,95
https://www.kiwi-electronics.nl/8x-aa-b ... schakelaar

In huis gebruik ik gewoon een Led-adapter van 12 volt.
Bijlagen
Batterijhouder 8 stuks AA.JPG
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Welke voeding voor Sathero SH100-HD

Bericht door blazoen » ma 22 okt 2018 20:40

Ik heb inmiddels nog een goedkopere oplossing gevonden. Via Ali expres kan ik voor €1,38 een 2-tal boxjes krijgen voor 9 V blokbatterij. Die 2 in serie geschakeld is 18v. Dat mocht ook heb ik begrepen. (Spanning tussen 10V en 20V)
Die boxjes bevestig ik op elkaar er zit meteen een schakelaar op.

http://s.aliexpress.com/J7BNnAj2

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Welke voeding voor Sathero SH100-HD

Bericht door thmeyer » ma 22 okt 2018 20:55

blazoen schreef:
ma 22 okt 2018 20:40
Ik heb inmiddels nog een goedkopere oplossing gevonden. Via Ali expres kan ik voor €1,38 een 2-tal boxjes krijgen voor 9 V blokbatterij. Die 2 in serie geschakeld is 18v. Dat mocht ook heb ik begrepen. (Spanning tussen 10V en 20V)
Die boxjes bevestig ik op elkaar er zit meteen een schakelaar op.

http://s.aliexpress.com/J7BNnAj2
Theoretisch heb je een beetje gelijk 2x 9 volt = 18 volt en daar werkt de Satfinder prima op. Alleen 300mA voor een 2x 9 volt batterij is net iets te veel. De kans is dat bij het uitrichten wanneer de 2 batterijen niet nieuw zijn, (bijna) leeg zijn.

Opmerking:
je moet niet alleen je Satfinder voeden, maar ook je LNB !!

zie deze link:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/74167

Ik heb bij "Ali" 1 gevonden die een beetje lijkt op die duurdere optie van mijn. kosten nu €2,07
https://nl.aliexpress.com/item/12-Volt- ... 91854f6-21
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Welke voeding voor Sathero SH100-HD

Bericht door thmeyer » ma 22 okt 2018 22:43

Hier nog een technische uitleg van een LNB.

Het voorbeeld is een twin-LNB met enkele kop. Hier is duidelijk de 2 antennetjes te zien !!
zie de 2 pijlen.

Hier kunnen 2 satellietontvangers naar 1 satelliet op aangesloten worden, vandaar die 2 aansluitingen.
De satellietontvanger cq decoder levert de spanning 13 volt voor Verticaal laag band- en de 18 volt voor de Horizontale laagband antenne, En de 22 kHz is voor de hoog - verticale en horizontale banden. De satellietontvanger laat alleen die signalen (zenders) door, die jij in de satellietontvanger geprogrammeerd heb. Bij een free to air zenders gewoon doorgegeven. En bij betaal-zenders wordt het signalen door op afstand doormiddel van een smart-card en of (CI+-module) wel (betaald) of niet doorgegeven (niet betaald).
Bijlagen
opengewerkte Twin - LNB.JPG
opengewerkte Twin - LNB.JPG (67.87 KiB) 982 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Welke voeding voor Sathero SH100-HD

Bericht door blazoen » di 23 okt 2018 09:01

Bedankt voor de uitleg over de LNB. Wist niet dat dit zo in elkaar zat.

Ik heb nog een goedkope oplossing gevonden. Ik heb voor de uitdraaisteunen een accu-schroevendraaier van Worx mee op vakantie.
De Accu is 20 Volt en heeft voldoende capaciteit.
Afbeelding

Met 2 platte kabelschoentjes kan ik deze accu ook ergens anders op aansluiten. Ga straks iets uitproberen. Mocht dit lukken dan heb ik geen extra batterijen meer nodig want de accu heb ik immers toch al altijd mee.
Bijlagen
IMG_0170.jpg

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Welke voeding voor Sathero SH100-HD

Bericht door thmeyer » di 23 okt 2018 10:13

Als je geen sluiting maak, zal het zeker lukken met deze accu en zeker als je iets kan combineren wat je al bij je heb.
Maar ik heb nog steeds een brandende vraag: waarom heb je nog een extra accu of batterij nodig voor het uitrichten met Satfinder SH100-HD van je schotelantenne. Want als je toch voldoende signaal is, moet er toch wel een antenne-kabel van de satelliet-ontvanger naar je schotel lopen. De antennekabel krijgt dan wel de spanning voor de Satfinder van satelliet-ontvanger. Wanneer je een dubbele antenne-aansluiting op je LNB heb ik nog enig idee. Dan zit de satelliet-ontvanger al aan je schotel en los daarvan regel je het ontvangst signaal met de Satfinder SH100-HD. De Satfinder SH100-HD geeft onvoldoende signaal dit in serie bij een enkele aansluiting van de LNB te doen. Dan moet je inderdaad de Satfinder SH100-HD er eerst er tussen uit halen voor voldoende signaal voor de satelliet-ontvanger.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Welke voeding voor Sathero SH100-HD

Bericht door blazoen » di 23 okt 2018 11:37

Dat zal ik uitleggen.
Ik heb op zich een gemakkelijk in te stellen schotel. Ik heb een single LNB want Canal Digitaal zit vrijwel nog alleen op de Astra 23,5.
De schotel sluit ik via een coaxkabel aan op de daarvoor bedoelde ingang in de caravan.
Binnen zet ik dan de TV met de decoder en die sluit ik dan aan op de ingang binnen in de caravan. De TV ligt bij ons gedemonteerd in de originele doos in de kofferbak evenals de decoder.
Wanneer ik voorheen de schotel wilde uitrichten zette ik de TV en de decoder aan. In eerste instantie gebruik ik een app op de iPhone om de schotel op Astra 23 te richten. Dat is vaak onnauwkeurig. Mijn vrouw keek dan vervolgens op de TV en riep wanneer ze daadwerkelijk signaal kreeg op de ingebouwde satfinder van de decoder en klaar denk je dan.
Echter toch geen enkele zender te vinden.

Ik kwam er achter dat ik regelmatig toch op Astra 28 terecht kwam. Dat was de enige satelliet waar de satfinder sterk uitslaat.
De satfinder van de decoder geeft ten onrechte aan dat hij signaal heeft op de Astra 23.
Dit probleem speelt vooral als er veel obstakels zijn en je net wel of net geen goed signaal ontvangt.

Door nu de Satfhero SH100-HD met accu op die coaxkabel aan te sluiten hoop ik dat ik meteen weet of er wel of geen Astra 23 te ontvangen is alvorens ik de coaxkabel op de caravanaansluiting schroef, de TV uit de doos haal, voet monteer, decoder aansluit, en alles voor niets installeer. Als er geen ontvangst is ruim ik alleen de schotel op en als de ontvangst wel mogelijk is zit ik meteen goed en hoef ik ook niet meer aan de schotel te zitten wanneer ik de kabel in de caravan aansluit.

Het is dus geboren uit gemakkelijk signaal willen vinden zonder de TV te moeten installeren.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Welke voeding voor Sathero SH100-HD

Bericht door thmeyer » di 23 okt 2018 16:00

Beste Blazoen,

Dat was mooie, maar ook een duidelijk uitleg van mijn brandende vraag. Ik zou ook eerst kijken of ik de Astra 23,5 kan ontvangen voordat ik de zaak helemaal moet uitpakken. Ik heb dan het geluk dat mijn monitor 22” (past precies) met satelliet –ontvanger in een kastje zit en alles is al aangesloten. Tot voorkort liep de antennekabel van de satellietontvanger rechtstreeks naar een gatje bij de CEE 230 volt caravanaansluiting en daar vandaan weer met en kabel naar de schotel. De schotel Triac 50cm plaats ik als eerste op de stang van het disselwiel. Zijn er teveel obstakels, dan verleng ik deze met 1,7 meter dunne aluminium pijp met een aluminium stijgerpijp-klem. Afgelopen vakantie een 10 meter soepele blauw antennekabel van de satellietontvanger door de caravan na de disselbak gelegd en dat werkte beter. Mocht er toch nog steeds obstakels in de weg staan, dan heb nog ergens in de caravan een 3-poot en en 20 meter antennekabel liggen. Zins enige jaren gebruik ik een super gevoelige de HD-Line Black Premium Twin LNB - 62 DB. Ik juist voor een Twin gekozen voor een eventuele buurman, die van die extra aansluiting gebruik kan maken, maar dat is eerlijk gezegd nog niet gebeurd. Met deze LNB + de 50 cm Traic schotel en de Satfinder SH100-HD heb enkele jaren geleden aan de zuidzijde van Sardinië(it) onder de 20 meter hoge bomen gestaan met een gat 1,5 meter in het bladerendek een goed verbinding kunnen maken met de Astra 23,5.

Hier een paar voorbeelden van mijn schotelantenne:
viewtopic.php?f=65&t=35815&p=627106&hil ... et#p627106

Groeten Theo

Opmerking:
Er zijn altijd mensen die TV beelden streamen, maar je heb niet altijd in buitenland een (goede) G3 of G4 verbinding.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”