Schotelantenne

Noud-Tilburg

Schotelantenne

Bericht door Noud-Tilburg » ma 22 okt 2018 00:13

Wie van jullie heeft ervaring met de Electronische Schotelantenne "Megasat Countryman GPS plus" .
Het gaat met name om de vraag hoe de ontvangst is van de Nederlandse zenders in Zuid Spanje (Malaga) en in Portugal de Algarve ??

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Schotelantenne

Bericht door fendtjeplatin » ma 22 okt 2018 00:35

Als men foot print bekijkt Duitse op astra 19 geen probleem.
Van de 23 oost wordt niet gesproken.
Dus in combinatie met canaal digitaal een heel grote gok in het zuiden.
Waarschijnlijk met Joyne geen probleem.
Laatst gewijzigd door Daphne op vr 26 okt 2018 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Schotelantenne

Bericht door Jan Br » ma 22 okt 2018 09:05

Wij zitten momenteel in Spanje, zo’n 30 km onder Alicante en dan zie je veel Duitsers met heel kleine schotels werken, maar de Nederlanders hebben met een kleinere schotel en Canaal Digitaal al problemen. Joyne functioneert hier prima, maar met de Megasat zou ik er maar niet op rekenen
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Rob66
Berichten: 57
Lid geworden op: do 19 jun 2014 14:37

Re: Schotelantenne

Bericht door Rob66 » ma 22 okt 2018 11:39

De Megasat Countryman GPS plus is hetzelfde produkt als de Snipe.
Voor ontvangst van Canal Digitaal in zuid Spanje en Portugal niet geschikt. Je hebt daar toch echt een 85cm schotel nodig.
Ontvangst van Joyne die via de Eutelsat 9 uitzendt lukt net wel maar dan alleen met mooi weer.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Schotelantenne

Bericht door Ralf » vr 26 okt 2018 08:26

met de snipe is joyne geen optie .
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Schotelantenne

Bericht door Daphne » vr 26 okt 2018 09:44

RE.gif

Kun je misschien iets meer uitleg geven? Is het geen optie in Spanje/Portugal of helemaal geen optie?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Schotelantenne

Bericht door fendtjeplatin » vr 26 okt 2018 10:24

Snipe is niet geschikt voor ontvangst in het zuiden van de nl + vl kanalen.
Hoop dat het duidelijk is.
Laatst gewijzigd door Daphne op vr 26 okt 2018 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Schotelantenne

Bericht door Daphne » vr 26 okt 2018 11:16

fendtjeplatin schreef:
vr 26 okt 2018 10:24


RE.gif

Nee dat is niet wat ik bedoel.
Snipe kan best in de zuidelijke landen ontvangen maar niet op Astra 3. Tot aan Barcelona gaat het prima. Dit is eigen ervaring, wij hebben nu 5 jaar een Snipe.

De vraag was aan Ralf gericht omdat hij schrijft dat Snipe niet geschikt is voor Joyne.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Schotelantenne

Bericht door Ralf » wo 31 okt 2018 11:39

vergelijk snipe met een 48 cm schotel en kijk dan naar de foorprint van astra 3 dat gaat hem niet worden op die afstand alle landen rondom nederland prima
de vlakschotel is niet geschikt voor joyne . dit zijn o.a ook de oyster caro en de bas 60 van kathrein . Dit soort schotels hebben nagenoeg geen reserves en zullen met het eerste beste wolkje of regendruppels geen signaal hebben
voor ca 950 euro heb je een offset schotel 65 cm die met joyne tot in Portugal aan toe kan kijken ben je iets meer kwijt .Maar de ergenis is niet in geld uit te drukken als je op vakantie bent en je denkt de bold te gaan kijken knipoog.gif
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Schotelantenne

Bericht door HenkR » wo 31 okt 2018 12:11

RE.gif
Daarbovenop nog het volgende:
Joyne zendt uit op twee frequenties, een horizontaal en een verticaal. De verticale frequentie geeft geen (of slecht) ontvangst op de Snipe. Dit wordt door de importeur bevestigt. Probleem bekend bij Joyne. Er is nog geen oplossing. Dus hoe verder noordelijk of zuidelijk afreizen en probleem wordt groter.
Ontvangst op de horizontale frequentie was prima en werkt uitstekend, maar dan heb je maar de helft van de zenders.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Schotelantenne

Bericht door Daphne » wo 31 okt 2018 12:36

RE.gif

Duidelijke uitleg Afbeelding Dank. Dan blijven we gewoon bij Canal Digitaal. Voor ons prima voor vakanties in Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Duitsland etc. Alleen In Spanje houdt het bij Barcelona wel op. Geen punt, daar komen we niet wekelijks :wink:


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Schotelantenne

Bericht door AadB » wo 31 okt 2018 19:01

RE.gif
En dan kun je bij goede WiFi of genoeg mb-tjes op je mobiel ook nog met de app van CD kijken.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Schotelantenne

Bericht door Ralf » do 1 nov 2018 09:51

RE.gif
ben bang dat in grote delen van bovenstaande landen 3g nog uitgevonden moet worden op vele plaatsen . 4 g is Science fiction zelfs wifikan een groot bandbreedte probleem hebben . ik heb het dan natuurlijk niet over commerciële campings met zwem paradijzen den disco's daar is het grotendeels in orde
Snap ook niet waarom het zo is in deze landen . Ik ben in Gambia geweest daar hadden we zelfs bij de medicijnman in de rimboe nog 4 G awhoea.gif

Gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Schotelantenne

Bericht door HenkR » do 1 nov 2018 11:34

Samenvattend:
CanalDigitaal zendt uit via Astra3 en kun je centraal in Europa met een 60cm schotel ontvangen. Iets noordelijker of zuidelijker zeker een 80cm schotel nodig.
Joyne zendt uit via Eurosat. Deze satelliet staat iets dichter bij de aarde en kun je met een 60cm schotel iets zuidelijker komen.
Bij beide geldt hoe groter de schotel hoe beter, want met een kleine schotel heb je snel(ler) last van verstoring bij regen/zware bewolking enz

Aandachtspunten met Joyne via de Eurosat:
1. Werkt slecht/niet met de Snipe
2. En Eurosat en een Astra dmv dubbele kop kan niet (zoals Astra 1 en Astra 3 wel kan).
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Schotelantenne

Bericht door PMT » do 1 nov 2018 13:26

In 2015 stond ik in Javea dus buiten de aangegeven fotoprint van Astra 3, maar ik had prima ontvangst op CD met mijn 60cm schotel. Geluk gehad?
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Schotelantenne

Bericht door AadB » do 1 nov 2018 20:19

Ralf schreef:
do 1 nov 2018 09:51
RE.gif
ben bang dat in grote delen van bovenstaande landen 3g nog uitgevonden moet worden op vele plaatsen . 4 g is Science fiction zelfs wifikan een groot bandbreedte probleem hebben . ik heb het dan natuurlijk niet over commerciële campings met zwem paradijzen den disco's daar is het grotendeels in orde
Snap ook niet waarom het zo is in deze landen . Ik ben in Gambia geweest daar hadden we zelfs bij de medicijnman in de rimboe nog 4 G awhoea.gif

Gr ralf
awhoea.gif awhoea.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Schotelantenne

Bericht door Henri Berends » do 1 nov 2018 20:44

Heb vorige week een 85cm schotel op de caravan laten plakken. Op de nabije toekomst voorbereid....
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Schotelantenne

Bericht door HenkR » do 1 nov 2018 20:48

RE.gif
Met wind kun je zeilen met de caravan mrgreen.gif
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Schotelantenne

Bericht door cadance » ma 19 nov 2018 13:14

JOYNE HELP HELP!!!!!!

We hebben abonnement bij Joyne afgesloten.
Omdat we dan in de Algarve en in Noorwegen een kleinere schotel kunnen gebruiken en in Noorwegen een betere ontvangst hebben.
Maar nu het volgende:
Kanaal 49 is een Free To Air zender en die kun je dan gebruiken om de schotel uit te richten.
De Eutelsatelite zit op 9 graden oost dat is dus op het Azimuth- hoek (kompas) 171 gr. en een Elevatiehoek van 30 gr.
Op de lijst die ik gedownload heb van Joyne zou b.v. Vlissingen op 173 graden zitten en een Elevatiehoek van 30 gr.
Dat komt overeen met mijn app.van satfinder want die geeft ook Azimuth- hoek (kompas) 173 gr. en een Elevatiehoek van 30 gr. aan.

Maar op deze posities krijg ik geen beeld en lees ik op het scherm geen signaal.
Ook een beetje zoeken R en L in die richting geeft geen resultaat.

Maar afgelopen weekend was ik weer een beetje aan het stoeien met de zooi en kreeg ik plots beeld.
En ik ontving alle Nederlands talige zenders
Toen stond mijn kompas op 146 gr. dat is dus 34 gr. oost. Met een Elevatiehoek van 30 gr.

Ik heb een magnetisch kompas gebruikt maar ook de app. van mijn telefoon.
Wanneer ik de Astra 3 satelite gebruik heb ik gelijk ontvangst van de vrije met mijn kompas en app.
Wat doe ik nou niet goed? Overigens staat de schotel 100% waterpas.
Vanmorgen ben ik bij mijn Joyne dealer geweest en ze zouden het eens uitzoeken.
Ben benieuwd.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Schotelantenne

Bericht door Jan van Vijven » ma 19 nov 2018 13:19

Een magnetisch kompas wordt door verschillende, meest stalen, dingen beïnvloed.
Zo,n app als kompas kan ook alleen maar goed werken mits er een gps met twee antennes op zit. Of je moet serieus bewegen zodat er wat te berekenen valt.
Toegegeven, het is een serieuze afwijking maar zeker niet ondenkbaar. Vertrouw niet te veel op die padvinder dingen en ook die app's zijn verre van betrouwbaar.

Ps: Je stelt deze vraag in meerdere lijntjes, de andere wordt verwijderd. Gelieve het simpel te houden en de vraag maar op één lijntje te stellen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1643
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Schotelantenne uitrichten

Bericht door thmeyer » ma 19 nov 2018 17:00

Beste Cadance,

Als je nu alle Nederlandse zenders ontvang via de Eutelsatelliet 9º oost, ga dan er maar van uit dat het ook 9º oost is. Ik zou als ik jouw was je kompas en je app eens goed kalibreren met een (richt)punt waarvan je zeker ben wat ook echt het “Noorden” is. Die 30º geeft waarschijnlijk je schotelantenne aan, dus dat is "bijna"goed. Moet exact 29º zijn. Zeker als je schotel 100% waterpas staat, want dit heeft heel veel met juiste evaluatie instelling te maken en richting van de schotelantenne in horizontale richting in mindere maten.

Opmerking:
Bij het uitrichten van schotelantenne moet je globaal de richting (in dit geval 9º oost) weten. Pas met een satfinder en /of ontvangstsignaal op je TV of Satellietontvanger fijn afstemmen. En dan is het kompas of app overbodig !!
Denk ook aan het schuin aanpassen van je LNB (12º)

hulp link: https://www.kampeermagazine.nl/schotel- ... e-camping/

Groeten Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Schotelantenne

Bericht door cadance » ma 19 nov 2018 17:44

Luitjes bedankt voor de reatie's.
Met mijn smartfone heb ik een aantal keer wat 8 bewegingen gedaan.
Dan is het kompas op mijn smartfone app. volgens mij gekalibreerd.
Dan zit er op uitlezing van mijn (padfinder kompas ???) met de app. van de smartfone nauwelijks verschil.
Ik vind het merkwaardig dat de ontvangst van de Astra 3 wel lukt met de opgegeven graden op de app.van Satfinder.
Ik heb het getest in een buiten gebied op een grote parkeerplaats zonder auto's behalve de onze.
Ik weet ook zeker dat het spulletje 100% waterpas staat.
Waar ik onvoldoende rekening heb gehouden is het staal van mijn auto Dom Dom.
Dus daar zit wellicht de fout. Maar waarom lukt het dan wel met de Astra 3?
En tijdens onze toer tochten is het altijd goed gegaan met de Astra 3 op de diverse campings en dan staat er ook altijd een auto in de buurt maar niet zo dicht als nu.
Maar het idee dat het kompas wellicht beinvloed wordt door de auto was ik even vergeten.
Morgen opnieuw een test.
Wordt vervolgd!
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Schotelantenne

Bericht door Jan van Vijven » ma 19 nov 2018 19:34

Als je zeker ben dat je elevatie goed is en de kop ook goed staat maakt het toch geen bal uit dat je wat meer of minder moet draaien? Ik zet de boel ook zo op en dat lukt meestal in vijf minuten, al die onbetrouwbare gadgets gebruik ik allang niet meer.
Welke sat je zoekt maakt niet uit als je begin maar goed is, de elevatie en de kop dus!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Schotelantenne

Bericht door Ab » ma 19 nov 2018 21:40

Ik heb ooit de kompas app op mijn telefoon geïnstalleerd. Na wat mee spelen op de camping er meteen weer afgegooid.
Er klopte geen bal van. Ik vermoed hier hetzelfde "probleem "
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Schotelantenne

Bericht door cadance » di 20 nov 2018 15:46

Joyne schotel uitrichten.

Hallo jongens we zijn er uit.
In een buiten gebied op een grote parkeerplaats zonder auto's had ik de schotel getest.
Dit om eventuele verstoringen van de satfinder app en mijn handpijl kompas tegen te gaan.
Maar ik was mijn eigen auto vergeten en die stond nu wel erg dicht bij.
De auto heb ik nu een metertje of 15 van het kompas gehouden om de schotel te richten en we hadden eigenlijk gelijk beeld op waarde van de satfinder.
Sorry en dom of stom maar het is niet anders.
BEDANKT voor het mee denken.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”