keuze sateliet systeem

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door PMT » di 5 feb 2019 14:06

Den Adriaan schreef:
di 5 feb 2019 10:29
Ook ik overweeg om over te stappen naar Joyne.
Om de eenvoudige reden dat ik in zuid Europa met mijn 80 cm schotel cd niet ontvang.
Wij stonden in 2015 in Javea net boven Benidorm met een 65cm schotel, toen nog met dubbele kop en hadden prima ontvangst met CD. Nu hebben we een kleinere vaste schotel op de caravan met een enkele kop en ook nog geen problemen met ontvangst gehad. Van de zomer naar Griekenland en verwacht ook daar geen problemen. We gaan het zien.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door fendtjeplatin » di 5 feb 2019 17:49

RE.gif

4 J later gegarandeerd geen ontvangst met canal.
Laatst gewijzigd door Daphne op di 5 feb 2019 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door PMT » di 5 feb 2019 20:56

RE.gif
Afgelopen jaar in midden Italië ook nog prima ontvangst, dus ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. In 2015 hadden we toch al geruime tijd Astra 19.2 en 23.5, dus afgezien van Sd naar HD is er toch weinig veranderd?
Maar ik kom er na komende juni op terug wat mijn ervaring in GR met de ontvangst is geweest. Volgens de footprint van CD zou het kiele kiele zijn. We hebben ook nog gewoon onze losse schotel van 65cm bij ons.
Ik heb sinds ik over ben gegaan naar een single lnb ook sneller en makkelijker ontvangst dan met mijn vorige duo twin. Mijn automatische schotel heeft uiteraard ook een single lnb (allebei Inverto)
Laatst gewijzigd door PMT op di 5 feb 2019 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door Den Adriaan » di 5 feb 2019 21:16

Dank voor de reacties.
Het probleem is simpel, geen ontvangst in zuid Spanje met CD.
Ondanks grote schotel.
Ik bedenk me opeens dat ik een schotel op mijn caravan heb, nog nooit geprobeerd.
Vaak zie ik campers heen en weer rijden, of een andere plaats zoeken, om ontvangst te krijgen.
Dus dat valt af.
Normaal gesproken is het zoeken naar een satelliet geen probleem voor mij.
Gaat snel.
Maar ik wil en ontvangst en een kleine schotel.
Misschien teveel gevraagd.
Maar die vlakschotel lijkt mij wel wat.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door dieseltijger » di 5 feb 2019 22:34

De genoemde selfsat h58 Camp heeft een versterking van 36,1 dB. Een Triax 64 cm schotel biedt een versterking van 35,8 dB. Dus mocht een 60 cm schotel kiele-kiele zijn dan zal dat eveneens het geval zijn met een vlakschotel. En in de toekomst zal de gevoeligheid/versterking alleen maar groter moeten zijn.

Dus - logischerwijs - moet je geen cent uitgeven aan een vlakschotel. Kleiner en toch ontvangst is doel-redeneren. Helaas. Of stap over op IP-TV, mits je voldoende bandbreedte hebt op de camping.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door HenkR » di 5 feb 2019 23:01

LETOP: Een vlakschotel werkt geheel niet met Joyne.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door Den Adriaan » wo 6 feb 2019 15:37

Dank je wel!
Geen vlakschotel dus.
Op naar Joyne.
Denk ik.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door dieseltijger » wo 6 feb 2019 16:19

Ik weet niet waar het aan ligt, maar het vermoeden is dat een vlakschotel - door haar principe - minder richtingsgevoelig is dan een parabool. Op één graad verschil heb je Eutelsat 10, als deze een transponder heeft die op min of meer op dezelfde frequentie en polarisatie actief is als de Eutelsat 9B transponder die het Joyne signaal uitzendt dan zou het heel goed kunnen zijn dat de signalen gemixt worden aangeboden aan de ontvanger.

Ik heb zelf ook een travelsat UFO schotel die vervangen moet worden omdat deze te weinig versterking heeft voor de huidige situatie, dus een vlakschotel was voor mij in eerste instantie zeer aantrekkelijk. Ik ga het dus deze vakantie (vermoedelijk in Tsjechië) even aanzien: BVN ontvangen moet zeker lukken, de Duitse zenders wellicht, en de UK zenders: kansloos.

Ik neem een USB stick met tientallen afleveringen van series en een paar films, en het nieuws pik ik voor Nop op van BVN. In de zomer plak ik een Maxview twister op de caravan (door de hoge temperatuur zal de lijm ook sneller uitharden dan nu).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 246
Lid geworden op: za 28 dec 2013 23:55

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door Peerke » wo 6 feb 2019 16:19

De keuze is eigenlijk vrij eenvoudig:
- Als internet-Wi-Fi stabiel en qua bandbreedte goed genoeg is en je bundel groot genoeg is, dan zou je bijvoorbeeld de ZiggoGo app of Canaal Digitaal, ed. tegenhanger kunnen gebruiken voor TV kijken
- Als dat niet of niet zeker genoeg is, dan ben je aangewezen op satelliet als je naar de NL zenders wil kijken: via Canaal Digitaal of via Joyne, maar dat vergt investering in Satellietschotel+ontvanger en abonnement en steeds wat handigheid bij het uitrichten v/d schotel. Tevens moet je een schotel gebruiken die gevoelig genoeg is: qua grootte i.c.m. goede LNB ('s).

MVG, Peerke
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto
Afbeelding

Sjakie
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 25 jun 2017 20:31

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door Sjakie » do 7 feb 2019 00:31

Den Adriaan schreef:
wo 6 feb 2019 15:37
Dank je wel!
Geen vlakschotel dus.
Op naar Joyne.
Denk ik.
Beste Lezer , ik ben nu al tijdje Joyne gebruiker en ik ben reuze tevreden. Nooit meer terug naar CD.
Tot diep in Spanje top ontvangst , zuid Italie tot aan Dubrovnik top beeld .

Absoluut tevreden Joyne gebruiker en idd kleinere schotel dan CD.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door Den Adriaan » do 7 feb 2019 12:03

Sjakie, wat voor schotel heeft u?
Redt u het met 60 cm?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door dieseltijger » do 7 feb 2019 12:49

Volgens de satbeam site is de footprint dusdanig dat je bijvoorbeeld in Madrid met een 55 cm schotel kan volstaan. Maar in Noord-west Spanje is al een 70 cm schotel een must, en het zal niet de eerste keer zijn dat een aanbieder verhuist naar een satelliet met een transponder met een ongunstige footprint, of dat er een dusdanige modulatie wordt gekozen dat je meer antenneversterking nodig hebt: Een schotel die met nèt de juiste diameter is vastgeschroefd moet dan weer vervangen worden...
Knipsel.PNG
footprint zoals gebruikt door Joybe
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door cadance » do 7 feb 2019 13:10

door dieseltijger » do 7 feb 2019 12:49

Ja dieseltijger de footprint van Yone ons wel bekent.
Maar we zoeken mensen met praktijk ervaring !
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door HenkR » do 7 feb 2019 13:16

Het wordt nog ingewikkelder, want een aantal zenders hebben zelfs een nog kleinere grilligere footprint. (horizontaal/vertikaal/freq afhankelijk)
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”