verhuizing BVN naar Hotbird

Plaats reactie
Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

verhuizing BVN naar Hotbird

Bericht door Ruud » ma 24 sep 2018 12:05

Goedendag allemaal,

Vanaf 30 sep verhuist BVN van de Astra 1L 19,2 naar de Hotbird 13B. Nu wil ik mijn Oyster Vision ll daarvoor instellen.

Ik heb de remote zonder wereld kaart, achter op het kastje staat III-2007.

Volgens mij moet het mogelijk zijn om alle kanalen (meeste zijn duits) van de Astra1 én het BVN Europe kanaal van de Hotbird te kunnen zien.
Dit zou dan via dicseqt moeten werken. Als ik vanaf een astra1 zender naar BNV ga dan zou de schotel automatisch naar de Hotbird moeten gaan.

Op de remote van de satellietschotel kan ik vier satallieten kiezen die af fabriek zijn ingesteld, te weten Asra 1, 2, 3 en de Hotbird. Echter als ik in het menu wijzig satelliet doe en kies hier Hotbird dan gaat de schotel in een vierkant patroon zoeken maar hij vindt niets, wanneer het zoekpatroon stopt en de schotel staat stil, hoor ik bij de controlbox van het systeem een zachte klik. Als ik nu op de decoder kijk bij instellingen zie ik signaal van 37 en kwaliteit van 12, hieruit maak ik op dat hij geen hotbird ziet.

Het verschil in graden tussen de Astra 1L (19,2) en de Hotbird 13B (13,0) is volgens mij maar 6 graden.

Heeft iemand voor mij een stappen plan om dit voor elkaar te krijgen? Mijn caravan staat thans voor de deur en ik heb dus al van alles geprobeerd echter ik weet niet wat ik waar moet aanpassen.
SAM_0228.JPG
SAM_0229.JPG
Sat Decoder : M7 SAT801
Schotel : Oyster Vision 2
TV : Solara

Alvast bedankt voor de reacties
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

Rob66
Berichten: 57
Lid geworden op: do 19 jun 2014 14:37

Re: verhuizing BVN naar Hotbird

Bericht door Rob66 » ma 24 sep 2018 14:01

Eerst het DiSEqC in het menu van de Oyster UIT zetten.
Dan via Astra 1 de kanalen inladen met het Fastscan systeem van de Salora.
Misschien heb je al het nieuwe model Salora en kan het ook via de Astra 3.
Daarna naar kanaal 524, dat is BVN via de Hot Bird.
Dan de Oyster op de Hot Bird zetten.
Als de DiSEqC instellingen goed staan kan je de DiSEqC in het Oyster menu wel weer aanzetten.
Succes

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: verhuizing BVN naar Hotbird

Bericht door sindaco » ma 24 sep 2018 14:32

wij zien dit ook dat BVN verhuist en als je de CD lijsten hebt en je laat de oyster naar hotbird gaan is onze ervaring dat je de lijst van hotbird niet aan boord hebt.

het is mij nog niet duidelijk of ik naast de CD lijst die via de astra 3 wordt binnengehaald verwijder als ik de hotbird lijst in ga laden.

ik denk dat je dan elke keer als je zou willen wisselen de fastscan van CD moet doen als je via de hotbird weer terug gaat naar de astra 3.

want ik denk dat de ontvanger maar 1 lijst tegelijk in zijn systeem kan hebben of zie ik dat verkeerd.

niet dat het erg is, want we kijken nu af en toe BVN op de astra 1 en kijken eigenlijk nooit op hotbierd.

maar alle info is handig....en de DiSEqC kan ik zelf idd aan of uit zetten .
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Re: verhuizing BVN naar Hotbird

Bericht door Ruud » ma 24 sep 2018 15:11

Hallo Sindaco en Rob66,

Allereerst bedankt voor jullie snelle reacties.

Ben vanmiddag tot 1500 bezig geweest om één en ander uit te proberen maar ik kom er niet uit.
Ik kan de Hotbird satelliet handmatig vinden maar ik zie geen mogelijkheid om hem dan op te slaan in de Oyster vision II.
Als ik van BVN (kanaal 80 op de astra 1L 19.2) naar bv RAI Uno (kanaal 511 op de Hotbird 13( kanaal 524 BVN Europa staat niet in de lijst)) ga en DiSEqC staat aan dan gaat de Oyster in een klein vierkant zoek patroon draaien. Tevens heb ik met DiSEqC uit naar DiSEqC monitor gekeken en daar zie ik andere waarden als wat er in de handleiding van de Oyster staat voorbij komen tijdens het omschakelen van de kanalen op mijn receiver/decoder. Ergens staat of doe ik iets niet goed, maar ik heb geen idee waar.

Ik kan met de caravan naar Smoorenberg in Alkmaar maar dan ben ik bij hun €70 kwijt voor een update o.i.d. en daar zit ik ook niet op te wachten, deze optie is echt "last resort".

@ Sindaco : mijn tv is een Salora en mijn Satelliet ontvanger is een M7 SAT801..


Groeten Ruud
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: verhuizing BVN naar Hotbird

Bericht door sindaco » ma 24 sep 2018 15:26

volgens mij kun je gewoon tegen de oyster zeggen ga naar hotbird en dan kan ik in het menu bij mij ( oyster vision III ) gewoon ook zien dat er signaal is.

maar voordat je iets kunt kijken zul je ook de zenderlijst moeten inladen.
en ik vraag me af of onze ontvanger voor elke sateliet een aparte zenderlijst kan hanteren.

als idd blijkt dat je maar 1 zenderlijst kunt hebben zul je als de schotel de hotbird heeft gevonden via het menu de zenderlijst in moeten laden en dan zullen waarschijnlijk de canal digitaal lijsten weer verdwijnen.
ik heb dat nog niet uitgeprobeerd en heb nu nog steeds de lijsten van CD in de ontvanger zitten.

via het menu van de tv of ontvanger kun je vaak zien of het signaal goed is en daar kun je ook lijsten laden.

ik kan zo wel eens kijken of ik iets kan vinden.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: verhuizing BVN naar Hotbird

Bericht door sindaco » ma 24 sep 2018 15:52

Hallo Ruud


ik heb zojuist op het kastje van de oyster gezegd dat ie naar hotbird moet gaan.

dus niet via de ontvanger, maar gewoon dat kastje met die 4 knoppen op je foto.

blader door menu tot je ziet wijzig satelliet en dan hotbird kiezen.

als ie de hotbird gevonden heeft gewoon tv aanzetten en kanaal 521(13) kiezen.
bij mij komt dan nu al op hotbird BVN in beeld.

daarna kan ik gewoon weer kanaal 4 kiezen en gaat ie zelf naar astra 3

als ik weer 521 ingeef gaat ie weer naar hotbird.

let wel op dat in je ontvanger hotbird op dezelfde plek DiSEqC staat als in de oyster...anders vindt ie hem niet.
ik heb daar ooit thuis problemen mee gehad omdat de ontvanger thuis astra 3 op plek 2 had staan en in de oyster stond astra 3 op plek 3
ik hoop dat het een beetje duidelijk is, maar makkelijker wordt het er misschien niet op.



wat ik al eerder schreef over die lijsten kun je vergeten....ik weet nu dat alleen de NIET vrije zenders zoals CD ingeladen moeten worden.

alle FTA kun je gewoon kijken

gr john
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: verhuizing BVN naar Hotbird

Bericht door sindaco » ma 24 sep 2018 15:54

foto van zojuist

hotbird met signaal en beeld op kanaal 521
Bijlagen
fullsizeoutput_2f0.jpeg
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: verhuizing BVN naar Hotbird

Bericht door sindaco » ma 24 sep 2018 16:09

bij mijn tv is dit de volgorde. zie foto's .

astra 1 zit op lnb 1
astra 2 zit op lnb 3
astra 3 zit op lnb 2
hotbird op . lnb 4


die volgorde in de oyster kan anders zijn en dan is het niet synchroon en ik heb dat ook al eens gehad met het verkeerd zetten van iets.

dan moet het lijstje in de oyster aangepast worden aan de ontvanger
of de ontvanger aanpassen aan de oyster.

in mijn geval heb ik de oyster aangepast omdat we thuis een vaste schotel hebben met een dubbele kop en daarom astra 3 thuis dus ook op 2 zit.
anders moest ik elke keer als ik thuis kwam de ontvanger aanpassen..ik hoop dat dit duidelijk is.

normale volgorde in oyster is astra 1 op 1
astra 2 op 2
astra 3 op 3
en hotbird op 4

dus in je ontvanger zouden die 4 ook op die plaatsen moeten zitten en dan regelt de DiSEqC het verder als je naar een zender wilt kijken.

probeer eens gewoon kanaal 521 en zie of je BVN te zien krijgt...als alles eigenlijk goed staat dan moet ie hotbird vinden en net als bij mij de zender laten zien
Bijlagen
DSCF3694.JPG
DSCF3693.JPG
DSCF3692.JPG
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: verhuizing BVN naar Hotbird

Bericht door sindaco » ma 24 sep 2018 16:11

toen ik mijn kanaal op rtl 4 had staan en naar hotbird ging kreeg ik niks te zien.

toen ik 521 ingaf als kanaal kwam ie bij hotbird wel met beeld
Bijlagen
DSCF3695.JPG
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: verhuizing BVN naar Hotbird

Bericht door cadance » ma 24 sep 2018 16:37

We zitten te dubben om over te gaan naar Joyne omdat we dan straks in de winter in zuid Europa met een kleiner schotel uit de voeten kunnen.
We zijn vorige week terug gekomen van vakantie en we zagen toen dat BVN gaat verhuizen.
We hebben een losse schotel met 2 LNB's.(19,2 en 23.5)
En ik vermoed als we CD blijven gebruiken er een 3e LNB bij moet komen om BVN te kunnen ontvangen.
Maar dan wordt het voor ons einde BVN.
T'his toch te zot voor woorden?
Of begrijpen we het verkeert?
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Rob66
Berichten: 57
Lid geworden op: do 19 jun 2014 14:37

Re: verhuizing BVN naar Hotbird

Bericht door Rob66 » ma 24 sep 2018 16:41

Als je de Fastscan lijst van CanalDigitaal inlaadt dan zitten daar de kanalen van de Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird in. Ook BVN via de Hot Bird zit daar bij. Dat is dus niet dezelfde als die van de Astra 1.
Het is dus niet nodig om steeds een andere lijst in te laden.

Wel kan het bij de Avtex TV toestellen voorkomen dat hij BVN niet in de lijst heeft. Hij stopt dan bij 520 en gaat weer verder bij 529.

By the way, niet om meteen reclame te maken maar bij mijn bedrijf kost een update van een Oyster Vision geen € 70,- maar € 25,- of € 50,- afhankelijk van de software die er nu in zit. Lager dan of hoger dan versie 2,17. Dan worden je kanalen ook meteen ingeladen en ben je klaar, scheelt een hoop ergernis.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: verhuizing BVN naar Hotbird

Bericht door cadance » ma 24 sep 2018 16:46

Hoi Rob66 . Bedankt voor de info.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: verhuizing BVN naar Hotbird

Bericht door sindaco » ma 24 sep 2018 16:49

RE.gif RE.gif

ik heb aanvankelijk ook gewoon CD ingeladen en als ik nu dus kanaal 521 ingeef dan zie ik via hotbird BVN.
met de oyster vision III kan ik zelf ook via een sd kaartje zelf alle update's van oyster doen en dat is ook wel handig.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: verhuizing BVN naar Hotbird

Bericht door sindaco » ma 24 sep 2018 16:54

@ cadance


als je nu een dubbele kop hebt zitten op de schotel en alle kanalen zijn ingeladen zoals ruud zegt zou je wel als je BVN wilt kijken de schotel moeten draaien en zelf weer zien dat je hotbird met een goed signaal vangt.

vrienden van ons hebben de dubbele kop weggedaan en er gewoon 1 lnb ingezet.

je kiest dan voor 1 satelliet en hebt de volle sterkte.

alleen moeten hun als ze naar iets anders dan astra 3 willen kijken wel de schotel opnieuw instellen.

als jij straks dus naar hotbird wilt zal 1 van de 2 koppen die je nu hebt naar hotbird moeten kijken.
maar die 2 koppen zijn volgens mij zo ontworpen dat ze astra 1 en 3 tegelijk kunnen zien.

of je daarmee een hotbird gaat vinden??
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: verhuizing BVN naar Hotbird

Bericht door sindaco » ma 24 sep 2018 16:58

ruud als je hier op blz 9/24 kijkt zie een menuopbouw van de oyster

daar staat ook ergens in het midden dat je plekken kunt aanwijzen voor de satelliet

https://www.campertravels.nl/wp-content ... eiding.pdf

is wel van vision III maar misschien is de opbouw wel grotendeels hetzelfde

op blz 17 staat een verhaal over toekennen van plekken van de satelliet via DiSEqC
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: verhuizing BVN naar Hotbird

Bericht door cadance » ma 24 sep 2018 17:23

@ sindaco Bedankt voor je snelle reactie.
Aan die mogelijkheid had ik ook gedacht. Maar ik verwachte niet dat het zo eenvoudig op te lossen was.
Je begrijpt natuurlijk ook wel dat BVN niet zo spannend is dat ik daar voor de schotel ga draaien.
Maar fijn dat je deze mogelijkheid hebt aangedragen.
Straks gaan we naar de caravanbeurs in Utrecht wellicht staar Johne daar ook.
Dan kan ik ook eens horen hoe een en ander bij hun gaat.
Nogmaals bedankt voor de info.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Re: verhuizing BVN naar Hotbird

Bericht door Ruud » ma 24 sep 2018 17:42

Hoi Sindaco,

Ik heb net alles geprobeerd volgens jouw foto's en ook volgens jouw beschrijving, echter......:

Astra1 staat bij mij in de remote van de Oyster inderdaad op plek 1.
Ik ben natuurlijk bezig geweest met van alles en nog wat en mijn 4 plaatsen in de Oyster zijn nu :

1. Astra1
2. Hotbird
3. Astra1
4. Hotbird

Ik heb de hotbird volgens mij nu één keer gezien op de tv maar daarna niet meer, momenteel heb ik meer als 1000 kanalen in de M7 SAT801 ontvanger ziten maar volgens mij zit daar de nieuwe BVN niet bij, die heb ik alleen op kanaal 80 zitten en dat is de ASTRA1 19,2

GR Ruud

PS : als dit niet lukt dan bel ik morgen Smorenberg in Alkmaar op om te vragen of ik langs kan komen met de caravan..... weenie.gif
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

Rob66
Berichten: 57
Lid geworden op: do 19 jun 2014 14:37

Re: verhuizing BVN naar Hotbird

Bericht door Rob66 » ma 24 sep 2018 18:01

sindaco schreef:
ma 24 sep 2018 16:49
RE.gif RE.gif

ik heb aanvankelijk ook gewoon CD ingeladen en als ik nu dus kanaal 521 ingeef dan zie ik via hotbird BVN.
met de oyster vision III kan ik zelf ook via een sd kaartje zelf alle update's van oyster doen en dat is ook wel handig.
Helaas is de Oyster Vision 2 anders en de 3. Die kan alleen met een SD kaartje geüpdate worden als je het bedieningspaneel van de 3 hebt en een software versie hoger dan 2,17.
En lager dan 2,17 moet ie aan de pc.

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: verhuizing BVN naar Hotbird

Bericht door sindaco » ma 24 sep 2018 18:03

RE.gif RE.gif

het is idd belangrijk dat de ontvanger en de oyster dezelfde volgorde hebben anders werkt die DiSEqC niet goed.

met die avtex tv die ik nu heb is de ontvanger ingebouwd en vroeger namen we de sat801 van thuis mee en toen heb ik ook de volgorde veranderd ivm weer wisselen als we thuis kwamen.

nu laat ik het maar staan en het werkt goed.

je kunt als je met 2 personen bent wel kijken op de display van de oyster welk signaal de DiSEqC geeft en controleren of astra 1 dan correspondeert met astra 1.

de ontvanger geeft namelijk een signaal dat de oyster moet herkennen om naar een bepaalde satelliet te gaan.
aan die nummers kun je dan zien wat je ontvanger op welke plek heeft staan en dan zul je de oyster moeten bijstellen of de plek in de ontvanger moeten aanpassen.

is wel even werk en eigenlijk 2 personen voor nodig.
maar een caravanbedrijf zal het ook wel klaarkrijgen.

gr john en succes
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”