Welke wifi versterker..?

Abve

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door Abve » di 10 jul 2018 06:19

janoniem schreef:
zo 8 jul 2018 15:59
........
Op veel campings wordt toegang tot het internet verkocht per device of per maximaal aantal devices.
Met het opzetten van een eigen netwerk omzeil je deze beperking en kom je aan het "verdienmodel" van de camping.
Technisch is het mogelijk het delen met een eigen netwerk te blokkeren.
Soms staat ook in de voorwaarden dat het niet is toegestaan.
Heeft iemand al ervaring met het technisch blokkeren of problemen met overtreden van de voorwaarden?
Ik ‘werk’ met een Mifi van Huawei, die ik vaak inzet om het WiFi-signaal van de camping te versterken.
Ik heb enkele keren gehad dat ik op een camping kon inloggen en na een aantal minuten de verbinding verbroken werd.
Inloggen lukte dan niet meer terwijl dit met m’n smartphone geen probleem was.
Ik heb het vermoeden dat de Huawei geblokkeerd werd, maar heb dit nooit nagevraagd.

Overigens gebruik ik voor dit apparaat meestal een prepaid simkaart waarop we met de Ipads inloggen.
Voordeel is altijd een goede verbinding, ook in de auto.
Ik heb nog geen tv in de caravan. Mocht dit er van komen dan wil ik een verbinding maken via de Mifi naar iPad-chromecast-tv.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23390
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door PD » di 10 jul 2018 06:57

Ik heb in het verleden met de R36 op enkele campings ook geconstateerd dat ik met de R36 geen verbinding kon maken met het wifi netwerk van de camping terwijl dit met bijv. een smartphone en/of iPad wel lukte. Volgens mij hebben meer forummers dit wel eens ervaren.

Ik heb nooit navraag bij de betreffende campings gedaan maar vermoed ook een technische blokkering. Of dit met de Sitecom vergelijkbaar is, weet ik nog niet, simpelweg omdat ik deze nog niet zo lang gebruik.

Of je aan het verdienmodel van de camping komt met een eigen router... ja en nee... wij zijn met z'n tweetjes en gebruiken gelijktijdig nooit meer dan 2 devices en een betaalde code is vaak geschikt voor 2 devices. Het is voor ons voornamelijk het gebruiksgemak. Een enkele keer wanneer de kids mee zijn, hebben we meer dan 2 devices gelijktijdig online maar daar voel ik me niet schuldig om...niet roomser dan de paus he :lol: We delen onze verbinding overigens niet met campingburen, dan ga je m.i. wel te ver.
Overigens is op verreweg de meeste campings die we bezoeken de wifi all-in en dan speelt deze overweging al helemaal niet. In het buitenland is de wifi veel vaker een te betalen optie, soms zelfs in tijdsblokken van een paar uur, een dag, enkele dagen oid.

Wij gebruiken de camping wifi ook voor het streamen van o.a. Ziggo Go TV via de Chromecast naar de TV (of kijken rechtstreeks onder de luifel op een iPad) en dit werkt volgens onze ervaring verrassend goed, ook bij tragere camping wifi. Zo goed zelfs dat we ons Digitenne abonnement voor de caravan hebben opgezegd en we via Digitenne uitsluitend nog fta zenders kijken in binnen- en buitenland.
TV/Video streamen via een 3G of 4G databundel werkt vanzelfsprekend ook maar realiseer je wel dat je dit ca. 1 GB per uur kost, dus in de praktijk minder toepasbaar tenzij je een enorme of onbeperkte databundel hebt.

Ook de afgelopen 3 weken in het buitenland heeft de Sitecom zijn nut weer bewezen voor ons internetgebruik op de bezochte campings al hebben we ook gebruik gemaakt van onze 4G bundels. Deze combi werkt voor ons vooralsnog optimaal.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door Pakkie » di 10 jul 2018 07:48

Hoe zit het trouwens met de sitecom als je hem aan het wifi-netwerk van een camping hangt waar je bijvoorbeeld 10u internet koopt voor een x aantal Euro en waarbij je normaal via je telefoon/tablet uit moet loggen om te voorkomen dat de uren af blijven tellen. Ben je continue online als je de sitecom aan het wifi van die camping hangt?
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23390
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door PD » di 10 jul 2018 08:57

RE.gif
Door de extender ben je niet extra online, dus gewoon uitloggen op je smartphone of iPad zoals je dat ook doet zonder extender. Gemakshalve trok ik dan tijdelijk de stekker van de R36 eruit en wanneer je dan weer online wilde, daarna de stekker erin en alles kwam weer tot leven. Dit is voor de Sitecom niet anders.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Mariandel
Berichten: 436
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 11:04
Locatie: Midden-Limburg

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door Mariandel » di 10 jul 2018 19:54

janoniem schreef:
zo 8 jul 2018 01:20
Je kunt thuis alles voorbereiden en er mee experimenteren.
Je eigen router thuis is dan als het ware het acces point van de camping en levert het wifi signaal.
Voer de wizard uit en het werkt.
Wijzig dan gebruikersnaam en wachtwoord voor de veiligheid straks "in het veld",
Af fabriek is Green modus aangevinkt, die zorgt er voor dat het vermogen niet boven de EU regel van 100 mW uitkomt. Gewoon uitvinken, dan komen ook meer instellingen beschikbaar.
Ik heb de transmit power op 18dB gezet. Mijn netwerk had daarmee op de camping een bereik van meer dan 100 meter, zelfs tot in het zwembad op 100 meter, lager gelegen en ommuurd.
Met de landeninstelling kun je m.i. weinig spelen, VS staat er ook niet bij.
Zet de transmit power ook niet te hoog, in "dichtbevolkte" gebieden maak je je er niet populair mee. Hoewel de Sitecom een schoner signaal levert dan de R36.
Hoe krijg ik de transmit power op 18db. Hij staat nu op " auto" Heb hem al 2keer moeten resetten want als je Green doet uitvinken en save &apply doet saven dan doet hij niks meer of ben ik te snel. In setttings krijg ik dan geen enkel scherm meer geopend. En als je terug gaat in hetzelfde scherm dan staat de save en reload weer op 0.
N hoe houd die dan de settings vast na het uitloggen?
Hyundai Tucson 2.0 | Burstner Belcanto 455TS 2007 | Hypercamp Prestige Mover 2015

Gebruikersavatar
jannic
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 14 okt 2016 15:10
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door jannic » di 10 jul 2018 20:22

janoniem schreef:
zo 8 jul 2018 01:20
Ik heb de transmit power op 18dB gezet.
Waar vind ik de transmit power? scratch.gif
Kia Niro Dynamic Line, HEV, Runway Red, november '19

Adria Aviva 442PH '17

Als je alles van tevoren weet, is er ook niks aan ;-)

Mariandel
Berichten: 436
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 11:04
Locatie: Midden-Limburg

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door Mariandel » di 10 jul 2018 20:43

jannic schreef:
di 10 jul 2018 20:22
janoniem schreef:
zo 8 jul 2018 01:20
Ik heb de transmit power op 18dB gezet.
Waar vind ik de transmit power? scratch.gif
Die staat in de "Settings" onder Advanced wireless settings op auto ingesteld.
Hyundai Tucson 2.0 | Burstner Belcanto 455TS 2007 | Hypercamp Prestige Mover 2015

Gebruikersavatar
jannic
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 14 okt 2016 15:10
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door jannic » di 10 jul 2018 21:03

Thx.
Kia Niro Dynamic Line, HEV, Runway Red, november '19

Adria Aviva 442PH '17

Als je alles van tevoren weet, is er ook niks aan ;-)

Mariandel
Berichten: 436
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 11:04
Locatie: Midden-Limburg

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door Mariandel » di 10 jul 2018 21:19

Moet je elke keer de wizard gebruiken om de sitecom te kunnen gebruiken, bij het aan zetten?
Of hoe houd die dan de eerdere settings vast.Weet iemand dat?
Kom er niet uit scratch.gif
Hyundai Tucson 2.0 | Burstner Belcanto 455TS 2007 | Hypercamp Prestige Mover 2015

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door janoniem » di 10 jul 2018 23:29

RE.gif
Nee hoor, wanneer het SSID (de netwerk naam) van het netwerk waarmee de extender is verbonden, niet verandert, hoef je het apparaat alleen maar van stroom te voorzien en er wordt gestart met de laatst veilig gestelde gegevens.

Is het SSID wél verandert, dan kun je de wizard uitvoeren om de naam van het acces point in te vullen.
Je kunt echter óók het panel "Hotspot Client Networks" van de Wireless Settings gebruiken.
Daar zie je een button "Site Survey". Klik daar op om de vrije masten zichtbaar te maken,l
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Mariandel
Berichten: 436
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 11:04
Locatie: Midden-Limburg

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door Mariandel » wo 11 jul 2018 00:33

@janoniem
Bedankt voor de uitleg.
Ik heb in en rondom het huis wat uitgetest hoe sterk de verbinding was en dat was best aardig ver.
Hoe heb jij de instelling kunnen omzetten en toch kunnen saven van "client" naar "acces point"? Heb het idee dat hij die niet pakt.
En als ik dat via de button "Save and Apply" aanklik heb ik het idee dat die niks meer doet, Alleen als ik dan
wil uitloggen helemaal onderaan aan bij de lijst van de Setting laat hij die mogelijkheid dan wel weer zien voor uitloggen.
Moet ik soms iets aanvinken bij Re-boot? Nu test ik hem steeds als "client"omdat ik dat testen doe met de V10 Experia Box, maar straks op de camping moet ik hem toch op Acces Point moeten kunnen instellen?
Of zie ik dat soms verkeerd? scratch.gif scratch.gif
Wat een gedoe zeg scratch.gif
Laatst gewijzigd door Daphne op wo 11 jul 2018 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote voorgaand bericht verwijderd.
Hyundai Tucson 2.0 | Burstner Belcanto 455TS 2007 | Hypercamp Prestige Mover 2015

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door janoniem » wo 11 jul 2018 11:30

RE.gif
Dat zie je verkeerd; ook op de camping blijft het een client, alleen op deze manier kun je draadloos werken.
De Sitecom pikt een WiFi signaal op en stuurt het door op eenzelfde kanaal. Door zijn antennes, die veel beter zijn dan die van smartphones en andere devices, ziet hij WiFi signalen veel beter. Probeer het maar eens uit en ga wat verder van je Experiabox weg, net zo lang tot je smartphone je eigen Experiabox niet meer ziet. Kijk dan op dat punt wat je Sitecom allemaal nog ziet.

Bij de Access point keuze moet je het apparaat "voeden" met een netwerkkabel, vergelijkbaar met de configuratie thuis b.v. je Experiabox. Dan heb je, net als thuis, ook de mogelijkheid een kanaal in te stellen dat de meeste vrije ruimte heeft in je omgeving.

Dat Save & Apply is een beetje verwarrend. Wijzigingen worden dan niet opgeslagen en zijn weg na een volgende start.
Onder het kopje "Status" zie je een optie "Save/Reload". Dat moet je uitvoeren om wijzigingen vast te houden.
Je ziet dan een script met de wijzigingen (lijkt mij Linux waarmee dit apparaat draait).
En vervolgens gaat de Sitecom de wijzigingen doorvoeren en opnieuw starten. Daardoor raak je de verbinding met het apparaat ook even kwijt. En misschien komt die ook niet automatisch terug.
Gewoon op het device waarmee je werkt de juiste WiFi eventueel weer instellen en inloggen naar Sitecom.ext
Dat herstarten kan even duren, let op de ledjes achter op het kastje.
Zelfs zodra het laatste ledje groen wordt kan het nog even duren voordat je kunt inloggen.

Heb je de Engelstalige handleiding?
Ik kan je de pdf eventueel sturen.

Succes en vraag maar als er problemen zijn.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Mariandel
Berichten: 436
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 11:04
Locatie: Midden-Limburg

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door Mariandel » wo 11 jul 2018 20:26

@janoniem
pdf zou fijn zijn als je hem wilt sturen. Ik zal je een pb sturen voor mijn email adres, THNX!
Dan is alles duidelijk, zoals je me dat hebt uitgelegd. Dacht dat ik hem echt op acces moest zetten.
Maar hoe zet jij hem dan bij powertransmit op die 18 db. Die staat op "auto"! Hoe kan je daar iets aan veranderen?
Hyundai Tucson 2.0 | Burstner Belcanto 455TS 2007 | Hypercamp Prestige Mover 2015

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door janoniem » wo 11 jul 2018 20:48

RE.gif
Pdf komt er aan na aangekondigd pb.

Transmit Power staat inderdaad standaard op Auto en dat is niet zondermeer aan te passen.
De EU regels staan n.l. een hoger vermogen dan 100mW niet toe.
Maar dat is geen probleem, haal het vinkje weg bij Settings/Operation Mode/System Properties.
Hierna komen diverse extra settings beschikbaar zoals de Transmit Power onder Wireless Advanced Settings.
Wel denken aan de Save/Reload na wijzigingen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door Micky » wo 11 jul 2018 22:35

RE.gif

En waar zet je hem dan het beste op als je in het Buitenland bent? knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door janoniem » wo 11 jul 2018 23:26

RE.gif Ik heb met die instelling wel geëxperimenteerd (Green Modus niet aangevinkt).
Ik zag geen effect, waarschijnlijk overruled de uitgevinke Green Modus de land instelling.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Mariandel
Berichten: 436
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 11:04
Locatie: Midden-Limburg

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door Mariandel » wo 11 jul 2018 23:36

Als je op bv op vakantie bent in Spanje moet je dan altijd de landeninstelling aanpassen voor dat je de wizard gaat starten?
Hyundai Tucson 2.0 | Burstner Belcanto 455TS 2007 | Hypercamp Prestige Mover 2015

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door Micky » wo 11 jul 2018 23:46

RE.gif

Nee, dat hoeft zeker niet
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door janoniem » do 12 jul 2018 09:00

Mariandel schreef:
wo 11 jul 2018 20:26
@janoniem
pdf zou fijn zijn als je hem wilt sturen.......
Ik heb het anders opgelost, wordt het gedeeld met iedereen hier.
Sitecom heeft een Engelstalige handleiding beschikbaar op deze site
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Mariandel
Berichten: 436
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 11:04
Locatie: Midden-Limburg

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door Mariandel » do 12 jul 2018 10:06

janoniem schreef:
do 12 jul 2018 09:00
Mariandel schreef:
wo 11 jul 2018 20:26
@janoniem
pdf zou fijn zijn als je hem wilt sturen.......
Ik heb het anders opgelost, wordt het gedeeld met iedereen hier.
Sitecom heeft een Engelstalige handleiding beschikbaar op deze site
@janoniem
Prima oplossing!
Hyundai Tucson 2.0 | Burstner Belcanto 455TS 2007 | Hypercamp Prestige Mover 2015

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23390
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door PD » vr 20 jul 2018 19:03

Ook hier op Recreatiepark De Oude Maas weer uitstekende resultaten met de Sitecom.

Geen van de buren heeft wifi en volgens de buurman moeten we daarvoor bij de receptie gaan zitten maar LaDy zit gewoon TV te kijken op haar iPad via Ziggo Go haphop.gif

De Sitecom zit onveranderd in de kledingkast van de caravan, perfect dus thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door janoniem » vr 20 jul 2018 19:20

PremiumDiscovery schreef:
vr 20 jul 2018 19:03
....Geen van de buren heeft wifi en volgens de buurman moeten we daarvoor bij de receptie gaan zitten....
Op al mijn overnachtingscampings werd slechts (gratis) wifi aangeboden rond de receptie, de Sitecom had op verre afstand van de receptie echter nog voldoende signaal.
Laten we de "niet-forummers" niet wakker maken, straks koopt iedereen zo'n ding, grijpen de camping eigenaren in en is het gebeurd met deze "truc".
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door Conradi » vr 20 jul 2018 19:48

PremiumDiscovery schreef:
di 10 jul 2018 06:57
Ik heb in het verleden met de R36 op enkele campings ook geconstateerd dat ik met de R36 geen verbinding kon maken met het wifi netwerk van de camping terwijl dit met bijv. een smartphone en/of iPad wel lukte.
......
Ik heb nooit navraag bij de betreffende campings gedaan maar vermoed ook een technische blokkering.
De Ethernet TCP/IP paketten die we via WiFi over het netwerk sturen bevatten een zogenaamde Time-To-Live (TTL) counter die per router met 1 verhoogd wordt. Kortom, het camping netwerk kan zien of een pakket afkomstig is van een eind-apparaat als iphone, iPad of Notebook (TTL=1) of van een router als de R36 (TTL>1).

Ik ken de Sitecom niet en weet dus niet of die als router werkt of 'simpelweg' als signaalversterker.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door Micky » vr 20 jul 2018 19:52

ik krijg de sitecom hier niet aan de praat, ook niet als ik mijn mobiel als hotspot instel scratch.gif ga hier niet verder stoeien, zie het wel als we op de bestemming zijn.
Thuis op mijn Thuisnetwerk, werkte het direct en ook perfect..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23390
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Welke wifi versterker..?

Bericht door PD » vr 20 jul 2018 19:53

RE.gif RE.gif
De Sitecom heeft een routerfunktie dus mogelijk hetzelfde issue.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”