EZ Wi-Fi V4 & V4Lite

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: EZ Wi-Fi V4 & V4Lite

Bericht door Hobby Linka » do 18 jan 2018 18:22

thumbup.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1199
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: EZ Wi-Fi V4 & V4Lite

Bericht door fortissimo » zo 29 apr 2018 20:40

Afgelopen week heb ik de v4 (het grote apparaat) voor het eerst op een camping uitgeprobeerd.
Installeren was een fluitje van een cent.
Antennes op de zijkanten schroeven, stroomaansluiting er in en stekker in het stopcontact.
Even gewacht totdat het lampje goed brandde en toen op mijn toestel naar het SSID van het apparaat gezocht.
Direct na verbinden met de WiFi kwam ik in de wizard terecht.
Ik selecteerde openbaar netwerk en wachtte ca. 10 seconden voor het overzicht met netwerken.
Na selectie van het campingnetwerk kwam ik terecht op de welkomspagina van de camping waar ik gebruikersnaam en wachtwoord invulde.
Direct hierna was er een internetverbinding en konden anderen zich aanmelden bij het apparaat.

Ik heb wel het SSID en wachtwoord van het apparaat aangepast zodat deze echt alleen voor ons beschikbaar was.

Voor mijn gevoel was de snelheid niet optimaal. Als ik Netflix wilde kijken moest ik af en toe WiFi uitzetten en als het afspelen gestart was kon ik deze weer aanzetten.

Ten opzichte van vorig jaar waren er een paar verschillen.
1) We hadden 2 logés bij ons waardoor er meer apparaten WiFi gebruikten
2) v3 hing in de voortent aan de middelste staander, v4 staat in de caravan (ook nog eens achter een medicijndoos)
3) We hadden nu geen normale voortent maar een wintertentje.

Het was natuurlijk ook een andere camping dan vorige 2 jaar en voorseizoen. Ik weet niet hoe de kwaliteit daar normaliter is.
Dom genoeg heb ik geen meting gedaan van de snelheid zelf.

Ik heb ook nog gekeken of ik antennes buiten kon hangen, maar dat lukte niet.
De zuignap had geen grip op het dakraam.
De kleine magneet had geen grip op de caravan. Blijkbaar is er niets magnetisch op de plekken waar je een antenne zou willen ophangen. De rubberen afscherming aan de onderkant van de magneet was kwijt, deze bleek thuis bij het inpakken er af gevallen te zijn. Dat zit dus iets te los, misschien een druppeltje lijm er tussen.
De grote magneetvoet was minder sterk magnetisch dan de kleine, deze kon ik helaas ook niet gebruiken.

VPN
Ik heb ook gepbrobeerd om VPN te activeren.
Dit lukte mij, maar ik kon niet op mijn lokale netwerk komen.
Waarschijnlijk is dit een instellingsfout van mijzelf, maar ik heb het nog niet kunnen achterhalen.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1199
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: EZ Wi-Fi V4 & V4Lite

Bericht door fortissimo » zo 12 aug 2018 17:38

Terug van drie weken vakantie met gebruik van de EZ Wi-Fi V4 en een poging tot gebruik van de V4 Lite.

Codes
We hadden 2 codes gekregen.
Code 1 die 1 week geldig was, code 2 die 2 weken geldig was.

In de eerste week heb ik code 1 op de V4 en de V4 Lite ingesteld (2 apparaten per code).
De tweede en derde week was code 2 ingesteld op de V4 en op de gsm van mijn vrouw.

Afstand zendmast
De caravan stond vlak bij de WiFi mast van de camping.
Ik denk dat de afstand ca. 5 meter was zonder dat er iets tussen de caravan en de mast zat.

V4 Lite
Het ontvangen signaal van de V4 Lite viel in de caravan zwaar tegen.
Ik heb nu wel gezien hoe ik dit apparaat zou kunnen gebruiken.
Als je bijv. met het hele gezin naar elders op het terrein gaat, kunnen ze allemaal de WiFi kunnen blijven gebruiken.
Vooral makkelijk aangezien onze zoon geen data van zichzelf heeft.

V4
De eerste 2 weken heb ik de V4 gebruikt met de sprietantennes van 5 dBi, de laatste week heb ik 1 antenne vervangen door de 8 dBi omnidirectionele antenne met de zuignap, deze zat op het raam aan de zijde van de zendmast. Ik heb geen verschil in snelheid of kwaliteit bemerkt.

We hebben regelmatig gehad dat de snelheid van de WiFi niet goed genoeg was, surfen was soms al een probleem. Voor bijv. Netflix heb ik bijna elke keer de WiFi op mijn toestel uitgezet om de film te starten en kon vervolgens wel verder kijken met de WiFi aan.

Ook heb ik meerdere malen de verbinding tussen de camping en de V4 moeten herstellen omdat de V4 aangaf geen verbinding te hebben. Dit natuurlijk tot grote ergernis van de kinderen die dan net een filmpje aan het kijken zijn. Als zij aan het spelen waren of in het zwembad lagen, merkten we natuurlijk niet dat de verbinding er uit lag.

Mijn vrouw (direct op de WiFi van de camping) had veel minder problemen, soms moest zij wel de kwaliteit van bijv. YouTube omlaag zetten, maar uitval heeft zij niet meegemaakt.

Antennes
Ik heb bij de V4 een mooie set antennes, maar kan deze bijna nergens bevestigen.
De zuignap houdt het hooguit een paar dagen vol op de ramen en kan ik buiten verder nergens bevestigen.
De magneet is te zwak op de punten waar ik iets magnetisch heb aan mijn caravan. Ik denk dat hij aan mijn dissel wel zou blijven hangen, maar dat is niet zo'n handig punt. Dit had ik thuis ook al bemerkt toen ik hem (met antenne) aan een ijzeren balkje had gehangen en hij na enige tijd toch iets gezakt bleek te zijn.
Ik merkte zelf geen groot verschil bij gebruik van de 5 dBi sprietantenne binnen en de 8 dBi antenne buiten, dat viel mij wel tegen.
Ik heb de 12 dBi directionele antenne niet geprobeerd.

Verbeterpunten
De volgende punten lijken mij voor verbetering vatbaar.
  • Een sterkere magneet voor het bevestigen van de antenne.
  • Een betere zuignap voor het bevestigen van de antenne. Denk bijv. aan een zuignap die ook gebruikt wordt bij carkits met een 'hendel' om deze goed vast te krijgen (of zoals de Ikea heeft voor in de badkamer met een schroefmeganiek)
  • Een manier om de antenne eenvoudig aan een tentstok te kunnen bevestigen
  • Sterkere antennes voor zenden en ontvangen
  • Een iets betere controle van de vertaling naar het Nederlands. Soms staat er zelfs een link naar Google Translate bovenaan de pagina, dus ik denk dat de teksten automatisch vertaald zijn
Conclusie
De V4 is een handig te gebruiken apparaat, maar dat was mijn EnGenius EZ Hotspot Extender V3 (ENS202-EZ) ook, het is namelijk dezelfde software. Voor zover ik heb kunnen nagaan is het extender gedeelte van EnGenius verder gegaan onder de naam EZ Wi-Fi.

Voor mijn gevoel had de V3 een betere ontvangst en zendvermogen doordat ik deze in de voortent aan de middenpaal kon bevestigen. Dit is bij de V4 niet mogelijk omdat het kastje zelf lastiger vast te maken is door zijn doosvorm.

De V4 Lite kan handig zijn als je op de camping met meerdere mensen gebruik wilt maken van de WiFi aldaar.
Ik zou hem niet gebruiken om mijn G4-data te delen met andere toestellen, dat kan ik eenvoudiger via mijn smartphone zelf regelen.

En nu?
Ik ben heel erg geneigd om tijdens mijn volgende vakantie de V3 weer mee te gaan nemen.
Misschien ga ik de V3 en de V4 wel naast elkaar hangen om deze nog onderling te testen.
Als er een V5 uit komt en ze zoeken testers zou ik mij denk ik weer aanmelden. Zeker om te zien wat er veranderd is en om te kijken of het beter geworden is.
Laten we eerlijk zijn, het is altijd leuk om dingen te testen (ondanks het gemopper van de kinderen als ze 's avonds voor het slapen gaan opeens geen filmpje meer kunnen kijken ;) ).
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”