DAB+

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: DAB+

Bericht door Davendre » do 12 apr 2018 22:36

Micky schreef:
do 12 apr 2018 21:51
Ik heb geen DAB+ weer besteld....
Huh? Heb ik iets gemist? Gaat de witte Passat er uit? Wat wordt de opvolger?
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: DAB+

Bericht door Micky » do 12 apr 2018 22:53

RE.gif

Nee nog niet, op de Passat heb ik juist geen DAB+ meer besteld en na 110.000km dus ook niet gemist mrgreen.gif
de volgende komt wel langzaam in beeld..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: DAB+

Bericht door p_vingerhoets » vr 13 apr 2018 07:34

Davendre schreef:
do 12 apr 2018 21:16
Of een t mobile abo. Muziek streamen kost je geen data (geen idee hoe dat in het buitenland is geregeld trouwens, hoef ik mij ook geen drukte over te maken ivm onbeperkt internet in europa). Zet je Nederland FM op en kun je via de telefoon alles over de speakers laten schallen.

Zelf heb ik nu mijn tweede auto met DAB+ en zou niet anders meer willen. In buitenland wil ik wel eens overstappen op Nederland FM.
Helaas klopt dit niet helemaal, mag namelijk niet,
Elke keer dat je een verzoek doet via je telefoon gaat dat uit je bundel alleen de muziek die retour komt die gaat iet van je bundel daarbij moet je even kijken hoe het bij jouw provider geregeld is met streamen in het buitenland, want waarschijnlijk zit daar een max op los van je bundel zelf
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: DAB+

Bericht door Micky » vr 13 apr 2018 09:10

RE.gif

kun je uitleggen wat je bedoelt met: "mag namelijk niet"?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: DAB+

Bericht door p_vingerhoets » vr 13 apr 2018 10:39

Heb het ergens gelezen dan content ,ook muziek, via streaming niet gratis aangeboden zou mogen worden.
Maar ja wat is er tegenswoordig nu nog echt gratis.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: DAB+

Bericht door dennisb » vr 13 apr 2018 12:53

Gisteren op tweakers gelezen dat ze dit weer gaan toestaan ondanks het niet mag van de eu.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: DAB+

Bericht door Davendre » vr 13 apr 2018 12:58

p_vingerhoets schreef:
vr 13 apr 2018 10:39
Heb het ergens gelezen dan content ,ook muziek, via streaming niet gratis aangeboden zou mogen worden.
Maar ja wat is er tegenswoordig nu nog echt gratis.
Iets met klok en klepel ofzo?
tmobile schreef:We challenged. We won. Voor onze klanten en voor héél Nederland. Vanaf nu mag je UNLIMITED datavrij muziek blijven streamen via ons 4G-netwerk. Niet alleen van ons, maar ook van de rechter! Zeg nou zelf: dat klinkt toch als muziek in de oren?
Rechtzaak is 11 maanden geleden gewonnen. Zie ook op de website van tmobile: https://www.t-mobile.nl/datavrije-muziek.

Wanneer je iets leest, kijk dan ook ff naar de datum die erbij staat en roep niet maar wat...
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: DAB+

Bericht door Davendre » vr 13 apr 2018 13:02

En nog wat op het forum te lezen: https://forum.t-mobile.nl/nieuws-345/ni ... iet-278119
tmobile schreef:Nog meer goed nieuws! We challenged. We won. Voor onze klanten en voor héél Nederland. Zeg nou zelf: dat klinkt toch als muziek in de oren? Vandaag heeft de rechtbank van Rotterdam een positieve uitspraak gedaan in de zaak van T-Mobile met betrekking tot het product Datavrije Muziek. De rechtbank heeft geoordeeld dat de Nederlandse wet in strijd is met de Europese wet- en regelgeving. De uitspraak een overwinning voor onze klanten! Jullie kunnen vrij muziek blijven streamen over 4G zonder dat dit uit jullie bundel gaat. Deze uitspraak betekent een doorbraak in Nederland en Europa. Hierdoor kunnen wij verder innoveren en voor klanten producten ontwikkelen die ze de vrijheid op mobiel internet geven!

In oktober hebben we een grote en gewaagde stap genomen om tegen de heersende overtuiging bij de gevestigde orde met een nieuw en zeer innovatief product te komen: Datavrije Muziek. Dit deden we in de stellige overtuiging dat dit in het belang van onze klanten is. Met Datavrije Muziek kan je audio via 4G streamen zonder dat dit uit je bundel gaat. Je hoeft dus niet meer te downloaden, Wi-Fi is overbodig en je kan ongelimiteerd luisteren naar bijvoorbeeld PuurFM en Grandprix Radio, Radio 538, Nederland FM, Deezer of Spotify via 4G.

Omdat wij niets rekenen voor data gebruikt voor audio, zerorating genoemd, stonden we voor de rechter. In Europa is zerorating onder strikte voorwaarden echter wel toegestaan, onder voorwaarde dat wij geen onderscheid maken tussen welke muziekaanbieder dan ook. Een wet die geldt voor alle landen, ook voor Nederland dus. Wij konden het simpelweg niet uitleggen waarom wij Nederlanders iets moesten ontzeggen wat nu gratis is en wat in België, Frankrijk, Polen of Duitsland wel mag.

T-Mobile heeft het besluit van ACM om Datavrije Muziek in Nederland te verbieden nu met succes aangevochten, maar zullen nooit de oorspronkelijk uitgangspunten van Netneutraliteit uit het oog verliezen: het internet toegankelijk houden voor alles en iedereen.

We zien het als onze opdracht om grenzen in de telecommunicatie te doorbreken. Die weg kent hobbels en obstakels, maar wij blijven doorgaan in het belang van onze klanten. In januari lanceerden we Go Unlimited, waarbij we onze klanten volledige vrijheid op mobiel internet hebben gegeven tegen een zeer betaalbare prijs. Vandaag is het netwerk van T-Mobile door het wereldwijd meest prestigieuze testbureau P3 uitgeroepen tot het beste van Nederland.

Wij laten onze toekomst niet gijzelen door grenzen te trekken waar dit echt niet hoeft blijven een open blik houden naar de toekomst. Een toekomst waar we niet in limieten denken maar in mogelijkheden.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: DAB+

Bericht door Aviva » vr 13 apr 2018 13:28

Wij hebben op de Hyundai ook DAB+ ik moet zeggen tot nu toe bevalt het erg goed.
Alleen nog maar mee in Nederland gereden dus geen buitenlands ervaring met DAB+

Of het geluid beter is kan ik moeilijk beoordelen. Wat ik het voordeel is dat je geen ruis meer hebt (al had ik dat mijn mijn vorige auto ook bijna nooit).
En je hebt veel meer zenders tot je beschikking. Ik luister vaak niet naar de grote landelijke radiostations, of je wordt gek van de reclame of het eindeloze gebabbel.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: DAB+

Bericht door p_vingerhoets » vr 13 apr 2018 13:55

Voor de deezer en andere streaming gebruikers weer goede berichten dan.

Op mijn abbo bij tmobile is het in ieder geval niet gratis heb dan ook een vundel van maar 3 gb en dat is voor mij normaal gesproken ruim voldoende.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: DAB+

Bericht door Paul » vr 13 apr 2018 18:15

Op mijn astra had ik het wel maar gebruikte ik het niet, ontvangst in buiten gebieden vond ik minder dan fm.
Ook geluidskwaliteit vond ik minder dan de gewone fm (kan aan de radio van de astra liggen uiteraard).
Ik mis het nu in de v70 niet ben heb het ook niet besteld in mijn nieuwe auto, zeker niet voor de meerprijs die BMW ervoor vroeg (341 euro).
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: DAB+

Bericht door AadB » vr 13 apr 2018 18:54

Ik heb DAB+ en het geluid is echt beter dan fm.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: DAB+

Bericht door Paul » vr 13 apr 2018 19:25

Kwaliteit van de dab zender is heel erg afhankelijk van de gebruikte bitrate.
De grotere zenders hebben dat wel voor elkaar maar er zijn ook zenders die een heel lage bitrate gebruiken.

Ik heb wel eens een technisch vergelijk gelezen tussen dab+ en fm, ik kan deze zo snel niet meer vinden.
Waar het op neerkwam is dat fm in basis betere geluidskwaliteit levert maar hoge tonen (boven 15khz) mist t.o.v. dab+.

Ik vind de ontvangst echt slechter dan fm.
Bij veel viaducten viel het ontvangst weg en in landelijke gebieden deed fm het nog prima en dab+ haperde.
Diverse collega's met verschillende auto's hebben dezelfde ervaring.


BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18817
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: DAB+

Bericht door Hobby Linka » vr 13 apr 2018 19:29

RE.gif

In de "stad" Utrecht gebeurt het nog regelmatig dat in bepaalde gebieden wordt terug geschakeld naar FM.

Zeker in zo'n grote stad zou ik dat niet verwachten.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
competer
Berichten: 52
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:49

Re: DAB+

Bericht door competer » vr 13 apr 2018 19:29

Wij hebben nu 2 auto's met DAB+

Het geluid is echt vele malen beter dan FM. Strak en helder
Maar... ik vind dat je in een tunnel of lange spoorbrug snel de verbinding verliest.

Dat had ik met FM niet
Hobby 440 sf Excellent 2009
Renault Kadjar 1.5DCI Intens 81KW 2018

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: DAB+

Bericht door AadB » vr 13 apr 2018 20:20

Ik heb hier in het westen nog geen kast van uitvallen gehad. Moet wel zeggen dat ik mijn auto nog niet zo lang heb. Ben benieuwd hoe hij het volgende week richting Groesbeek doet, we gaan het beleven.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18817
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: DAB+

Bericht door Hobby Linka » vr 13 apr 2018 20:49

RE.gif

Ze zeggen wel "Er gaat niets boven Groningen". Maar een tijd geleden zat ik voor mijn werk "boven Groningen". Rond Delftzijl om precies te zijn. Maar daar was het ook zwaar knudden qua DAB+ ontvangst. Nu zal dat vast wel beter worden, maar voorlopig is het met de dekking in sommige gebieden nog niet 100%.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: DAB+

Bericht door Micky » vr 13 apr 2018 22:42

pvaken schreef:
vr 13 apr 2018 19:25
Kwaliteit van de dab zender is heel erg afhankelijk van de gebruikte bitrate.
De grotere zenders hebben dat wel voor elkaar maar er zijn ook zenders die een heel lage bitrate gebruiken.

Ik heb wel eens een technisch vergelijk gelezen tussen dab+ en fm, ik kan deze zo snel niet meer vinden.
Waar het op neerkwam is dat fm in basis betere geluidskwaliteit levert maar hoge tonen (boven 15khz) mist t.o.v. dab+.

Ik vind de ontvangst echt slechter dan fm.
Bij veel viaducten viel het ontvangst weg en in landelijke gebieden deed fm het nog prima en dab+ haperde.
Diverse collega's met verschillende auto's hebben dezelfde ervaring.
Dat was ook mijn ervaring met de Octavia, heb ik hier ook al eens geschreven, natuurlijk zullen er mensen zijn die echt ervaren dat het beter klinkt, maar hangt ewr maar net vanaf naar welke zenders je luistert en waar je rijdt, je woonwerk verkeer kan perfect zijn, maar als je zoals ik regelmatig 400-1100km in een keer rijdt werkt streamen via de telefoon gewoon veel beter en betrouwbaarder.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: DAB+

Bericht door troapel » za 14 apr 2018 08:58

Hobby Linka schreef:RE.gif

Ze zeggen wel "Er gaat niets boven Groningen". Maar een tijd geleden zat ik voor mijn werk "boven Groningen". Rond Delftzijl om precies te zijn. Maar daar was het ook zwaar knudden qua DAB+ ontvangst. Nu zal dat vast wel beter worden, maar voorlopig is het met de dekking in sommige gebieden nog niet 100%.

In Drenthe is/was het op sommige plekken net zo.


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”