keuze sateliet systeem

dknetsch
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 4 feb 2018 22:32

keuze sateliet systeem

Bericht door dknetsch » zo 14 okt 2018 15:09

Beste mede caravangenoten
Wij hebben sinds kort een caravan spriye alphine sport 470 aangeschaft en gaan voor het eerst hiermee naar het ledromeer
Nou vraag ik mij af wat voor spullen moet is aanschaffen om goede tv zenders te ontvangen [ waarschijnlijk met een abonnement ]
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij advies hierin geven
Alvast bedankt.

koning

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door koning » zo 14 okt 2018 16:59

laptop, Ipad of smartphone, Ziggo go app of als je voldoende hebt aan NOS de NPO start app, google chromecast inpluggen en kijken maar. Geen schotel nodig, automatisch of op statief. Dus als je nu al Ziggo hebt dan zou ik de app downloaden. Zo niet en je neemt genoegen met NPO 1,2 en 3 dan de NPO start app downloaden.
heb je geen internet dan blijft de schotel over.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door HenkR » zo 14 okt 2018 21:47

Tv kijken via internet verlangt een camping met goede wifi en goede ontvangst of een goede mobiele verbinding en voldoende mb's. En natuurlijk thuis een tv provider met een goede app. Daarboven komt dan de keus. Kijk je op de laptop of tablet of weer een verbinding met je tv zien te maken.
Anders toch een schotel met een abo op Canal digitaal of Joine en een decoder hier kjjk je dan weer via de tv.

Op zich allemaal veel mogelijkheden en daarbinnen veel keuzes.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door Conradi » zo 14 okt 2018 22:26

Laat ik proberen te beginnen met een soort overzicht :wink:

Satelliet
Voor satelliet Tv heb je ten eerste en satellietschotel nodig. 60 cm doorsnede is in de regel voldoende voor het grootse deel van Europa. Check altijd de map van de aanbieder om - zeker aan de rand van Europa - zeker te weten of je goede ontvangst hebt.
Je hebt een abonnement nodig om satelliet TV te ontvangen. Naast jaar-abonnementen zijn er ook seizoens-abo's en deeltijd abo's waarbij je zelf bepaald wanneer je 'r gebruik van maakt.

Op dit moment zijn er twee aanbieders:
- Canal Digitaal
Maakt gebruikt Canal Digitaal goedgekeurde satellietontvangers, die moet je dus aanschaffen. deze ontvangers werken in de regel met iedere TV of PC Monitor. Biedt, naast de TV-senders, vooral Film-kanalen.
- Joyne
Maakt gebruik van een zogenaamde C+module, je hebt dus een TV nodig waarin zo'n module ingestoken kan worden. Een C+module is wel wat goedkoper dan een satellietontvanger. Biedt Fox-sport.

Internet TV
Internet TV is relatief nieuw en komt sterk opzetten. Je hebt dan een kastje nodig die de internet-informatie naar de TV stuurt. Bekende voorbeelden zijn de Google Chromecast en Apple TV. Natuurlijk kun je ook iedere tablet of smartphone gebruiken. Verder heb je een app nodig om de TV-zenders ook te kunnen streamen. Bekende aanbieders zijn KPN en Ziggo. In dat laatste geval heb je dus ook Ziggo Sport met F1.

Bij internet is de verbinding belangrijk. In principe zijn et twee oplossingen:
WiFi
Bijna iedere camping biedt gratis of betaald WiFi aan. Helaas bijna nooit van de kwaliteit die we thuis gewend zijn. Of die verbinding voldoende is, is afwachten. Op sommige campings heb je perfect beeld, op andere campings blijft het wazig en blokkerig. Daarnaast is het afhankelijk hoeveel campinggasten tegelijkertijd streamen. Kortom, als het werkt is het top, maar je hebt geen zekerheid dàt het werkt.
GSM
Natuurlijk kun je ook streamen via je GSM/4G verbinding. de betrouwbaarheid hiervan is meestal (veel) beter. Hou er rekening me dat het formaat van je video direct bepaald hoeveel data je verstookt. In HD-kwaliteit verbruik je al snel een paar Gb per uur. Als je abonnement het aankan is dat natuurlijk prima, anders wordt het een hele dure grap.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door Den Adriaan » zo 14 okt 2018 22:31

Joyne werkt ook met een satellietontvanger.
Deze moet wel voorzien zijn van een sleuf waar een CI module in past.
Voordeel Joyne is dat je met een kleinere schotel op stap kan gaan.

Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 246
Lid geworden op: za 28 dec 2013 23:55

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door Peerke » zo 14 okt 2018 23:08

Zie mijn eerdere postings hierover: viewtopic.php?f=65&t=36102#p641126 en viewtopic.php?f=65&t=30014#p494441

MVG, Peerke
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto
Afbeelding

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door PD » zo 14 okt 2018 23:10

dknetsch schreef:
zo 14 okt 2018 15:09
Beste mede caravangenoten
Wij hebben sinds kort een caravan spriye alphine sport 470 aangeschaft en gaan voor het eerst hiermee naar het ledromeer
Wanneer je naar camping Al Sole gaat, dan is de wifi ruim voldoende om gratis te streamen !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door Henri Berends » ma 15 okt 2018 13:30

De kwaliteit van de geboden Wifi op campings is erg wisselend. Of je moet mazzel hebben dat je strak onder een paal kan staan. Ervaring leert ook dat 's avonds de snelheid door mede-kampeerders flink naar beneden wordt gehaald.
Ik heb geen werkgever of een eigen bedrijf die mij 50Gb meegeeft. mrgreen.gif Maar afgelopen weekeinde wel geïnvesteerd in een volautomatische schotel 85cm. die binnenkort op de caravan word gemonteerd.
Mijn vrouw is er blij mee. En ik geen stress van het juist richten van de schotel op de diverse locaties. blij.gif
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door Micky » ma 15 okt 2018 13:32

RE.gif

voor dat geld had je best wat jaren 50GB kunnen kopen awhoea.gif

lijkt me ook ideaal, wel telkens rekening houden dan je goed zicht hebt voor de schotel :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door DanielW » ma 15 okt 2018 14:23

RE.gif

Hier ook, ik heb al een uitgebreide bundel en een berg aan KPN abo's, we zouden totaal 110GB aan data kunnen hebben per maand als dat nodig zou zijn.

De optie om een MIFI netwerk op te zetten heb ik hier nog niet gezien, weet niet of dat uberhaupt een valide optie is voor waarvoor je het wilt gebruiken. Dit jaar in Frankrijk (Bourgogne) niet een hele goede dekking voor 4G op de camping, geen idee of dat op andere plekken ook zo is.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door hoboken » ma 15 okt 2018 14:46

Wij hebben al jaren een schotelantenne en GEEN abo alleen de free to air zenders kost niets. en honderden zenders alleen geen NL. zenders
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door Micky » ma 15 okt 2018 14:55

RE.gif

het ging mij niet om een schotel "abo" maar om de aanschaf van de vol automatische schotel zelf mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Rob66
Berichten: 57
Lid geworden op: do 19 jun 2014 14:37

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door Rob66 » ma 15 okt 2018 19:07

Dit jaar ben ik in Frankrijk op veel campings geweest waar de WiFi ronduit slecht was, ook de betaal WiFi. Of dorpjes met hoogstens 3G maar meestal was het E. En zelfs gebieden waar je blij was dat je kon sms'en. Ook in Salou Spanje, ff tour de France kijken op het mobiele netwerk lukte voor een kleine 10 minuten, de snelheid nam enorm af en na opnieuw inloggen lukte het wederom voor een tiental minuten.
Dus de schotel gaat volgend jaar gewoon weer mee.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door Henri Berends » ma 15 okt 2018 23:39

RE.gif
Ik bedoel maar. haphop.gif blij.gif haphop.gif
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door Micky » ma 15 okt 2018 23:45

Op diezelfde campings moet je op je plek ook nog maar een goed ontvangst op de schotel kunnen krijgen als die vast op je dak zit.

Wij hebben een mobiele schotel lang geleden al opgegeven en redden ons eigenlijk perfect met mobiel internet of een hulp om de WiFi van de camping te versterken.



Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

KdeVetten
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 30 jun 2013 13:53

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door KdeVetten » vr 19 okt 2018 00:18

Nou, na alle ellende van uitrichten schotels en nog meer van dat gedoe deze zomer een volautomatische schotelantenne op
caravandak laten plaatsen, wat een weelde..het ding op 12 volt laten zetten, dus altijd tv, wel effe opletten bij plekkie in de buurt van bomen.
daar is die aansluiting op 12 volt handig bij want geen beeld effe ander plekkie zoeken!

Sjakie
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 25 jun 2017 20:31

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door Sjakie » vr 19 okt 2018 01:06

Ik heb Joyne met losse box en klein schoteltje en top beeld . Voordeel van Joyne is dat je schotel qua diameter door de helft gaat tov Canaaldigitaal.
Met een buiten aansluiting voor mijn antenne incl opzetten en uitrichten ben ik 4 min bezig . Met sat finder app even locatie kiezen rond de 38 graden als je heel zuidelijk zit en klaar .
D6D77E16-3877-4788-B8D2-A23A49767186.jpeg
Ik kan de tv in de deuropening doen of voor de zithoek. En klap ik hem helemaal uit kijk ik vanaf mijn bed.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door Henri Berends » vr 19 okt 2018 17:38

RE.gif
Haha met drie minuten ben ik er klaar mee !
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door cadance » di 5 feb 2019 09:04

Noorwegen,
Heeft iemand ervaring hoe het gesteld is met de schotel ontvangst van Joyne in Noorwegen.
Volgens de Footprint zou de ontvangst beter moeten zijn dan bij Canal Digitaal.
Maar in de wandelgangen heb ik iets anders gehoord en zou Joyne meer geschikt zijn voor zuidelijke landen?
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Rob66
Berichten: 57
Lid geworden op: do 19 jun 2014 14:37

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door Rob66 » di 5 feb 2019 09:23

Wat je hebt gehoord in jouw wandelgangen klopt niet, je komt met Joyne veel verder het noorden in dan met Canal digitaal.
Ik heb een klant met een 85cm die kwam makkelijk tot aan de Russische grens bovenin Finland.

richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door richards » di 5 feb 2019 09:38

Heerlijk geen tv op de camping eindelijk tijd voor een boek haphop.gif
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door sailor wim » di 5 feb 2019 09:42

RE.gif
Inderdaad maar wel digitaal hè tis voor het gewicht weet je.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

keuze sateliet systeem

Bericht door Jan van Vijven » di 5 feb 2019 09:44

RE.gif + RE.gif

Dan is deze topic niet geschikt voor jullie, kijk gerust verder er is vast iets te vinden waar je wel geïnteresseerd in bent.

On topic blijven aub!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door Den Adriaan » di 5 feb 2019 10:29

Ook ik overweeg om over te stappen naar Joyne.
Om de eenvoudige reden dat ik in zuid Europa met mijn 80 cm schotel cd niet ontvang.
Maar wat is nu de werkelijke footprint van Joyne?
Inderdaad zoals het door Joyne voorgesteld wordt?
En ik ben het gesleep met zo een grote schotel zat.
Het liefst heb ik een schotel van 50 cm.
Hebben jullie ervaring er mee?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: keuze sateliet systeem

Bericht door dieseltijger » di 5 feb 2019 11:16

Waar je onder meer rekening mee moet houden met satellietsystemen is dat er een aantal trends zijn:

HD of UHD
Er zijn meer en meer aanbieders die HD (en in de nabije toekomst) UHD zenders aanbieden. De gebruikte modulatietechnieken (zeg maar: de wijze waarop de radiogolven de digitale informatie overbrengen) zijn gevoeliger voor storingen. Dat betekent dat je bij een satelliet waar je prima tv signaal in standaard kwaliteit kan ontvangen soms geconfronteerd wordt met schokkende of blokkerige beelden bij HD zenders. In de praktijk betekent dit dat de trend zal zijn: grotere schotels.

Nauwere footprints
Vermoedelijk vanwege licentierechten zie ik dat er steeds nauwe footprints worden gebruikt. Was het vroeger gebruikelijk dat de satelliet heel Europa "bescheen" met haar signaal, nu zie je dat aanbieders als het ware bewust deuken in de zendschotel van de satelliet slaan zodat er een nauwere bundel ontstaat. Sta je aan de rand van de bundel (de footprint) dan neemt de signaalsterkte al snel af, zodat je ook in dit geval een grotere schotel nodig hebt. Praktijkvoorbeeld: je wil ITV ontvangen op vakantie in Zwitserland blijven ontvangen. Oeps....een schotel van 110 cm nodig!
Knipsel.PNG
Grote schotel nodig!!!!
Knipsel.PNG (231.6 KiB) 2448 keer bekeken
Nieuwe standaarden
Het duurt meestal zo'n 8 jaar voordat nieuwe standaarden die overeengekomen worden in de satellietwereld worden toegepast. Een DVB-S ontvanger is verouderd, een DVB-S2 ontvanger is gangbaar, een DVB-S2X ontvanger zal over een jaartje of 5 wellicht in toenemende mate een must worden. Koop je nu een ontvanger, koop er dan eentje die de DVB-S2X standaard al ondersteunt. Scheelt weer geld. O ja....en ontvanger die geen HD meer kan ontvangen is echt uit de tijd aan het raken...

Schotel
je kan een losse schotel meenemen - maar dat vreet ruimte. Als je ruimte zat hebt - prima. Zo niet: neem dan een opbouwschotel - die zit niet in de weg.

Als je een opbouwschotel kiest, dan kan je een automatische nemen. Die heb je al vanaf 1100,- Ze worden meestal met een goede kit vastgeplakt op het dak en er is alleen een betrekkelijk klein gat nodig om de bekabeling naar binnen te leiden. Automatisch is automatisch, dus bij zenderwisselingen en dergelijke geeft de ontvanger via het Diseqc protocol aan de schotel door dat deze moet draaien naar een andere satelliet - handig! Daarnaast: er zijn mensen die het handmatig uitrichten gewoon niet lukt. Daar kan je wat van vinden - maar het is een feit om rekening mee te houden. Aan de andere kant: een automatische schotel moet regelmatige updates ontvangen mbt de satellietdatabase en de software. Als de leverancier er mee ophoudt dan.....

Bij een niet automatische schotel heb je een andere uitdaging: de schotel moet van binnen uit gericht en op/neer geklapt worden. Dat betekent een bedieningsunit in het plafond waarachter een gat van 30..37 mm door het dak naar de antenne gaat.
Knipsel.PNG
In het plafond.....
Knipsel.PNG (270.7 KiB) 2448 keer bekeken

Of sommige antennes hebben een mast aan de binnenkant, en daar moet je wel een goed plekje voor verzinnen.
Knipsel.PNG
waar laat je de mast?
Ik zou adviseren om een 85 cm schotel te nemen - je hebt dan qua gevoeligheid reserves, en het zit toch niet in de weg. Je hebt ook vlakschotels. Eeen lekker hapje is de Selfsat HM58 camp. Klein, compact en betaalbaar. Neem de claim dat een dergelijke schotel net zo gevoelig is als een 80 cm antenne met een schep zout: qua versterking komt de schotel overeen met een Triax 64 cm schotel. Nadeel van deze schotel is dat regendruppels op het oppervlak sterker verstorend werken dan bij een paraboolantenne. Voordeel is wel dat je deze schotel in de plaats van een travelsat UFO kan plaatsen - mocht deze op de huidige caravan zitten.

De ontvanger
Je kan satellietsets krijgen met alle toeters en bellen, je kan het zo duur maken als je het wil. Maar tegenwoordig heeft Philips (en andere merken vast ook) een prima 55 cm TV die èn de kabel, èn digitenne (DVB-T2) en DVB-S2 aan kan, en jouw antenne kan aansturen met het Diseqc2 protocol. Er zit zelfs een opname mogelijkheid in, en voor rond de 150,- kan je TV kijken in de caravan zonder dat je een aparte ontvanger moet kopen.

Ik hoop dat je enigszins op weg bent geholpen?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”