Nieuw fietsenrek hobby400 uit 2000

Plaats reactie
Buisman
Berichten: 2
Lid geworden op: do 2 mei 2019 11:22

Nieuw fietsenrek hobby400 uit 2000

Bericht door Buisman » do 2 mei 2019 12:22

Wij hebben een hobby 400SF met een fietsenrek achterop.
Nu is het mij wel duidelijk dat de fietsen voorop een stabieler wegligging geeft echter wordt de kogeldruk dan veel te hoog omdat onder het bed voorin, incl 2 gasflessen, al het gewicht voorin komt te liggen.

Nu is onze huidige fietsenrek defect en wil ik vervangen. Hij is boven bevestigd aan een soort dakgoot die over de breedte van de caravan is gemonteerd.

Nu wil ik een nieuw fietsenrek kopen geschikt voor 2 e-Bikes.

Kan iemand mij adviseren?

Gert

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Nieuw fietsenrek hobby400 uit 2000

Bericht door Morgoth » vr 3 mei 2019 11:41

Ik heb onlangs een Thule Elite G2 op mijn Hobby 420 geschroefd. Dit is misschien niet de goedkoopste die je kunt krijgen maar ook zeker niet de duurste. Belangrijker is dat deze zeer stabiel is en een draagvermogen heeft van 60kg en 30kg per goot. Ik ben er erg tevreden over.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Nieuw fietsenrek hobby400 uit 2000

Bericht door Aviva » vr 3 mei 2019 15:26

Ik ben zelf fan van Thule producten.
Wij hebben voorop een Thule Surperb Short versie.

Ben er dik tevreden over, fietsen staan heel stabiel en zijn makkelijk op het rek te bevestigen.
Door de kantelfunctie is de disselklep ook niet te bereiken.
Als ik in de markt kijk is de Thule Superb op dit moment de meest geleverde op caravans die worden afgeleverd.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Buisman
Berichten: 2
Lid geworden op: do 2 mei 2019 11:22

Re: Nieuw fietsenrek hobby400 uit 2000

Bericht door Buisman » ma 6 mei 2019 10:39

Dank jullie voor jullie reactie echter een fietsenrek voorop is lastig qua kogeldruk.

Ik heb een caravan waarvan het bed voor in is. Incl het reservewiel (in de dissel) en twee gasflessen, tafels stoelen leg ik oo het bed. De voortent doenlijk al in de auto.

Echter wanneer ik geen fietsen achterop zet is de kogeldruk al erg hoog.

Nu zijn er twee opties:

1) of weer een fietsenrek achterop de caravans, en hier gaat mijn vraag over.

2) gewicht verplaatsen van voor naar achteren: is lastig maar ik ontvang graag tips.

Gert

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Nieuw fietsenrek hobby400 uit 2000

Bericht door sailor wim » ma 6 mei 2019 11:19

Je zou een reservewiel beugel achter de as, en lichtgewicht gasflessen kunnen overwegen.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Nieuw fietsenrek hobby400 uit 2000

Bericht door Aviva » ma 6 mei 2019 13:01

Ben benieuwd waar je kogeldruk op uit komt zonder de fietsen achterop maar met belading? Wat voor trekker heb ik voor jullie Hobby 400 staan?
Ook ben ik benieuwd of je nu ervaring hebt op het huidige rek met twee e-bikes.

Mijn ervaring:
Wij hebben een vergelijkbare indeling bij onze Adria 390PS. Toen wij onze caravan kochten zat er een fietsenrek achter op de caravan (van Thule). Besloten dit eerst aan te proberen. We hebben twee Gazelle fietsen (niet elektrisch van rond de 21 kg). Als ik deze achterop zette moet ik voorin laden: 2 volle gasflessen, de curverbak met haringen etc en onder het bed voorin de stoelen, tafel en de voortent met aluminium stokken. Gevolg ik ik op de uiteinden veel gewicht had en midden in bijna niets. Door onze goede verhouding (relatief zware auto voor de caravan van 1.000kg) reed het voldoende maar elke vrachtwagen voelde ik wel. Was er naar 200km snelweg van genezen. Direct na de vakantie een rek voorop gezet van Thule, nu één fiets voorop en één achterop, de tent in het gangpad op de as. Dit rijd zoveel relaxter, vind hem nu net zo stabiel met als zonder fietsen erop aanvoelen.

Waarschijnlijk zijn jou e-bikes zonder accu nog zwaarder dan onze fietsen. Ik zou in ieder geval dan gaan voor een rek waar de fietsen goed vast staan, De Thule Elite G2 heeft gootten waarbij de fiets niet weg kan rijden. Zag gisteren nog een hut rijden waar de fietsen van links naar rechts gingen achterop de caravan, dat walsen wordt niet je niet blij van.

Je kan er ook voor kiezen om minder onder het bed voor te doen en je zitje om de bouwen tot bed en hier bijvoorbeeld tafel en stoelen op de leggen.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Nieuw fietsenrek hobby400 uit 2000

Bericht door Morgoth » ma 6 mei 2019 21:02

De Thule Elite G2 zit achterop hoor!
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”