Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan
Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan
Zoals de titel het zegt willen wij een fietsendrager op de dissel hebben voor 2 fietsen.
1 e-bike en een gewone lichtgewicht fiets.
Nu hebben we een kantelbare drager die laag op de dissel ligt en daar past maar 1 fiets op ivm de afstand tussen het stuur en de caravan.
Nu zag ik een advertentie met een Wilk caravan waar ze een hoge fietsendrager op de korte dissel hebben met twee fietsen.
Het Type dat zij hebben kan ik niet meer vinden helaas.
Mijn vraag is : kan de fietsendrager (zoals afgebeeld hieronder) op de hele korte dissel van de Wilk zonder problemen met draaien van de auto tegenover de caravan ??
De disselkap is er al af.
Caravan XL A Pro
Fietsendrager voor 2 fietsen.
Het bovendeel is kantelbaar om bij de dissel te kunnen.
Gewicht 9 Kg.Maximaal 50 Kg.
Derde wielgoot is als optie mogelijk.
Extra sterk draagframe.
Geschikt voor korte dissels.
1 e-bike en een gewone lichtgewicht fiets.
Nu hebben we een kantelbare drager die laag op de dissel ligt en daar past maar 1 fiets op ivm de afstand tussen het stuur en de caravan.
Nu zag ik een advertentie met een Wilk caravan waar ze een hoge fietsendrager op de korte dissel hebben met twee fietsen.
Het Type dat zij hebben kan ik niet meer vinden helaas.
Mijn vraag is : kan de fietsendrager (zoals afgebeeld hieronder) op de hele korte dissel van de Wilk zonder problemen met draaien van de auto tegenover de caravan ??
De disselkap is er al af.
Caravan XL A Pro
Fietsendrager voor 2 fietsen.
Het bovendeel is kantelbaar om bij de dissel te kunnen.
Gewicht 9 Kg.Maximaal 50 Kg.
Derde wielgoot is als optie mogelijk.
Extra sterk draagframe.
Geschikt voor korte dissels.
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE
Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan
Het hoge type fietsendrager waar je het over hebt, zal vast een Twinny Load met steun zijn zoals op bijgevoegde adv van MP.
Vrienden van ons gebruiken een dergelijk fietsendrager ook op hun Hobby.
https://link.marktplaats.nl/m1351868303
Vrienden van ons gebruiken een dergelijk fietsendrager ook op hun Hobby.
https://link.marktplaats.nl/m1351868303
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan
Kijk ook goed naar het gewicht van de fietsendrager en het gewicht van je fietsen die je meeneemt. Bovendien ijkt me een Twinny load zwaarder dan een Carrybike. Mocht de Carry bike passen dan zou ik hiervoor gaan en een kantelbare nemen.
Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan
Deze Carey bike mag 50 kilo op en is kantelbaar dus dat is prima.
Heeft iemand deze fietsendrager ivm een korte dissel ???
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE
Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan
RE.gif
Kijk ook wat de fietsdrager per goot mag hebben. Niet elke drager is geschikt voor ebikes ook al kom je niet aan het totaal gewicht.
De goten in Thule Superb short kunnen zeker een ebike hebben.
Kijk ook wat de fietsdrager per goot mag hebben. Niet elke drager is geschikt voor ebikes ook al kom je niet aan het totaal gewicht.
De goten in Thule Superb short kunnen zeker een ebike hebben.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan
De vraag is of dit type op een korte dissel past.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Erik
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Erik
Peugeot 508SW (2017); KIP Greyline 47TDB Pullman Edition.
Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan
Als je het stuur een kwartslag draait, wat heel gemakkelijk te doen is, dan zou hij dus moeten passen als ik je verhaal lees. dat scheelt je de aankoop van een andere drager.Sofie64 schreef: ↑ma 17 dec 2018 21:01Zoals de titel het zegt willen wij een fietsendrager op de dissel hebben voor 2 fietsen.
1 e-bike en een gewone lichtgewicht fiets.
Nu hebben we een kantelbare drager die laag op de dissel ligt en daar past maar 1 fiets op ivm de afstand tussen het stuur en de caravan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan
Wij hebben nu ruim een jaar een Sprite die ook zo'n korte dissel heeft. Achterop de caravan is een fietsdrager gemonteerd voor 2 fietsen. Alhoewel ik in eerste instantie fel gekant was tegen het vervoer van fietsen achterop heb ik het nu 2x gedaan en het viel niets tegen. Ik had zelfs niet het gevoel dat de caravan daar maar ook instabieler van werd, geen enkele keer "gekwispeld". Toch geef ik de voorkeur om de fietsen bovenop de auto te vervoeren, waarvoor ik speciale dragers heb gekocht.
Dat de dissel ook zo kort is, geeft tevens, bij ons in ieder geval, een hoge kogeldruk. Ik zit standaard al zo'n beetje op 75kg. Ik zou er niet aan moeten denken om daar nog zo'n tiental kgs er bovenop te krijgen. Bovendien verklein je met fietsen op een korte dissel nog verder je draaicirkel. In vergelijk met mijn vorige caravan kan ik nu veel minder scherp een bocht rijden en zit de caravan veel sneller op zijn maximale voordat die tegen de bumper aan loopt. Een hogere drager, die tevens iets terug loopt zou daar enigszins bij helpen vwb de draaicirkel.
Dat de dissel ook zo kort is, geeft tevens, bij ons in ieder geval, een hoge kogeldruk. Ik zit standaard al zo'n beetje op 75kg. Ik zou er niet aan moeten denken om daar nog zo'n tiental kgs er bovenop te krijgen. Bovendien verklein je met fietsen op een korte dissel nog verder je draaicirkel. In vergelijk met mijn vorige caravan kan ik nu veel minder scherp een bocht rijden en zit de caravan veel sneller op zijn maximale voordat die tegen de bumper aan loopt. Een hogere drager, die tevens iets terug loopt zou daar enigszins bij helpen vwb de draaicirkel.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan
Bedankt voor het meedenken allemaal.
@Mickey, daar hebben we ook aan gedacht maar ook de trapper moet er dan af en de fietstas. En dan nog kiele kiele.
Hebben we geen zin in om eerlijk te zijn.
@PMT, wij hebben achterop ook een extra fietsendrager voor de andere fiets. De e bike zit op de dissel de lichtgewicht fiets achterop.
Maar ik zou graag het grote raam in de zithoek open willen zetten, iets wat nu ivm de fietsendrager dus niet kan.
Vind het ook jammer dat dat ding voor het raam zit qua uitzicht. [kerstrolleyes.gif]
@Daphne, goede tip ! Ik ga er op letten. [kerstduim.gif]
@Mickey, daar hebben we ook aan gedacht maar ook de trapper moet er dan af en de fietstas. En dan nog kiele kiele.
Hebben we geen zin in om eerlijk te zijn.
@PMT, wij hebben achterop ook een extra fietsendrager voor de andere fiets. De e bike zit op de dissel de lichtgewicht fiets achterop.
Maar ik zou graag het grote raam in de zithoek open willen zetten, iets wat nu ivm de fietsendrager dus niet kan.
Vind het ook jammer dat dat ding voor het raam zit qua uitzicht. [kerstrolleyes.gif]
@Daphne, goede tip ! Ik ga er op letten. [kerstduim.gif]
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE
Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan
Hallo allen,
zelf heb ik ook een Engelse caravan met een korte dissel. Voor mijn gevoel kan je met een fietsendrager op de dissel alleen nog maar rechtdoor rijden. Maak je de bocht iets te krap heb je schade. Dus ik heb gekozen voor de e bikes op het dak van de auto. Het enige is wat meer windruis tijdens het rijden. Voor korte ritten maak ik gebruik van de fietsdager achter op de caravan. et zoals PMT nog nooit geen last gehad van instabiliteit.
Groet Sjaak
zelf heb ik ook een Engelse caravan met een korte dissel. Voor mijn gevoel kan je met een fietsendrager op de dissel alleen nog maar rechtdoor rijden. Maak je de bocht iets te krap heb je schade. Dus ik heb gekozen voor de e bikes op het dak van de auto. Het enige is wat meer windruis tijdens het rijden. Voor korte ritten maak ik gebruik van de fietsdager achter op de caravan. et zoals PMT nog nooit geen last gehad van instabiliteit.
Groet Sjaak
Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan
Thule Caravan Superb Short V16, wij hebben deze op de fendt zitten. heb op de binnenste fiets wel inklapbare pedalen gemonteerd, het is krap maar alles past.
dodge ram 1500 larami (2017) met fendt bianco selection 515 sg performance (2017)
Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan
Sofie,
het verbaast me wel een beetje dat je het over een zeer korte dissel hebt. Wilk heeft volgens mij helemaal niet zo'n korte dissel. Wellicht dat je iets ruimte verliest door de bolling van de disselklep.
Kijk maar eens bij de foto's van deze Wilk. Ik hoop dat ie nog even te zien is, want is verkocht:
https://www.caravanmakelaardij.nl/carav ... 70-DQ.html
het verbaast me wel een beetje dat je het over een zeer korte dissel hebt. Wilk heeft volgens mij helemaal niet zo'n korte dissel. Wellicht dat je iets ruimte verliest door de bolling van de disselklep.
Kijk maar eens bij de foto's van deze Wilk. Ik hoop dat ie nog even te zien is, want is verkocht:
https://www.caravanmakelaardij.nl/carav ... 70-DQ.html
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan
RE.gif
Is toch behoorlijk kort.
Is toch behoorlijk kort.
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE
Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan
RE.gif
Zoals ik het op de foto kan zien lijkt de dissel niet extreem kort. Een Thule Superb short past vast wel. Deze kantelt heel makkelijk met de fietsen erop, zodat je niet telkens de fietsen eraf hoeft te halen zoals bij je oude fietsdrager, die overigens geen kantelbare drager is. Alleen de beugel kantelt en valt onder de vaste fietsdragers.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Zoals ik het op de foto kan zien lijkt de dissel niet extreem kort. Een Thule Superb short past vast wel. Deze kantelt heel makkelijk met de fietsen erop, zodat je niet telkens de fietsen eraf hoeft te halen zoals bij je oude fietsdrager, die overigens geen kantelbare drager is. Alleen de beugel kantelt en valt onder de vaste fietsdragers.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan
Mijn caravan is niet te vergelijken want die heeft een relatief lange dissel, maar ik wil toch mijn ervaring delen van een Twinny Load. Dat is een constructie op een hoge verticale balk waar bovenop een trekhaak staat. Hierop komt een afzonderlijke klassieke afneembaar fietsenrek.
Dit paal hebben ze in 2 lengtes, lang en kort (ik heb de korte).
Verder is die met een horizontale balk met 2 klembeugels vastgeschroefd aan de dissel.
De fietsen staan dan op een afneembare fietsenrek dat je ook gewoon op je autotrekhaak kan gebruiken om bv een stad te bezoeken.
Je kan overwegen die met de lange balk te nemen, en die dan zo dicht mogelijk tegen de disselbak te plaatsen, of net omgekeerd, zo ver mogelijk naar voren en dan het rek richting caravan te plaatsen - indien er plaats voor is natuurlijk.
In mijn geval is die zo dicht mogelijk tegen de disselbak geplaatst en het deksel kan nog net open met het rek gemonteerd (fietsen naar voren gekanteld).
Ook in scherpe bochten kom ik net toe zodat de fietsen noch de auto noch de fiets(wielen) beschadigen. Het voorste stuur komt hoog genoeg, daar is geen probleem mee en ook de trappers hebben voldoende plaats want die zitten in het midden en nog boven de dissel.
Bij een korte dissel kan dat problematisch zijn, vandaar de hoge oplossing - maar dan moet je serieus tillen om de fietsen op het rek te krijgen. De fietsen staan dan danig hoog dat ze boven het bolle achterwand van de auto uitkomen (5-deurs).
Bij de lage versie til ik niet te veel gewicht. Met het achterwiel zo dicht mogelijk tegen het rek en zijn rem aangetrokken hef ik dan het voorwiel omhoog zodat dat op de rail kan gezet worden zonder de ganse fiets op te tillen. Daarna til ik de achterkant van de fiets op en rol het voorwiel verder in de rail. Ik moet dus niet het ganse gewicht van de fiets tillen. Er staan twee elektrische fietsen op die staander.
Er werken wel wat krachten op die fietsen/fietsenrek/staander, vooral bij remmen, maar de Twinnyload is stevig genoeg.
De elektrische fiets zou ik wel zo dicht mogelijk tegen de verticale steun plaatsen en zeker de batterij verwijderen tijdens het rijden.
Verder is het gewicht van de Twinnyload en het fietsenrek aanzienlijk, dus dat moet je ook in rekening brengen, het verhoogt het gewicht op de autotrekhaak aanzienlijk.
Zo te zien op de foto kom je ook toe met een korte versie van de Twinny Load (en nee, ik heb geen aandelen bij die firma).
Zie eventueel op
Dit paal hebben ze in 2 lengtes, lang en kort (ik heb de korte).
Verder is die met een horizontale balk met 2 klembeugels vastgeschroefd aan de dissel.
De fietsen staan dan op een afneembare fietsenrek dat je ook gewoon op je autotrekhaak kan gebruiken om bv een stad te bezoeken.
Je kan overwegen die met de lange balk te nemen, en die dan zo dicht mogelijk tegen de disselbak te plaatsen, of net omgekeerd, zo ver mogelijk naar voren en dan het rek richting caravan te plaatsen - indien er plaats voor is natuurlijk.
In mijn geval is die zo dicht mogelijk tegen de disselbak geplaatst en het deksel kan nog net open met het rek gemonteerd (fietsen naar voren gekanteld).
Ook in scherpe bochten kom ik net toe zodat de fietsen noch de auto noch de fiets(wielen) beschadigen. Het voorste stuur komt hoog genoeg, daar is geen probleem mee en ook de trappers hebben voldoende plaats want die zitten in het midden en nog boven de dissel.
Bij een korte dissel kan dat problematisch zijn, vandaar de hoge oplossing - maar dan moet je serieus tillen om de fietsen op het rek te krijgen. De fietsen staan dan danig hoog dat ze boven het bolle achterwand van de auto uitkomen (5-deurs).
Bij de lage versie til ik niet te veel gewicht. Met het achterwiel zo dicht mogelijk tegen het rek en zijn rem aangetrokken hef ik dan het voorwiel omhoog zodat dat op de rail kan gezet worden zonder de ganse fiets op te tillen. Daarna til ik de achterkant van de fiets op en rol het voorwiel verder in de rail. Ik moet dus niet het ganse gewicht van de fiets tillen. Er staan twee elektrische fietsen op die staander.
Er werken wel wat krachten op die fietsen/fietsenrek/staander, vooral bij remmen, maar de Twinnyload is stevig genoeg.
De elektrische fiets zou ik wel zo dicht mogelijk tegen de verticale steun plaatsen en zeker de batterij verwijderen tijdens het rijden.
Verder is het gewicht van de Twinnyload en het fietsenrek aanzienlijk, dus dat moet je ook in rekening brengen, het verhoogt het gewicht op de autotrekhaak aanzienlijk.
Zo te zien op de foto kom je ook toe met een korte versie van de Twinny Load (en nee, ik heb geen aandelen bij die firma).
Zie eventueel op
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan
Zelf ook een wilk 490 Ue met een Thule Superb short een geen probleem met de fietsendrager, alleen bij achteruit rijden niet te scherp draaien.
De dissel is pas kort als je de hendel van het neus wiel niet meer kunt ronddraaien als de fietsen er op staan volgens mij.
De dissel is pas kort als je de hendel van het neus wiel niet meer kunt ronddraaien als de fietsen er op staan volgens mij.
Volvo xc 90 T5 inscription
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.