Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan

Bericht door Sofie64 » ma 17 dec 2018 21:01

Zoals de titel het zegt willen wij een fietsendrager op de dissel hebben voor 2 fietsen.
1 e-bike en een gewone lichtgewicht fiets.
Nu hebben we een kantelbare drager die laag op de dissel ligt en daar past maar 1 fiets op ivm de afstand tussen het stuur en de caravan.
Nu zag ik een advertentie met een Wilk caravan waar ze een hoge fietsendrager op de korte dissel hebben met twee fietsen.
Het Type dat zij hebben kan ik niet meer vinden helaas.
Mijn vraag is : kan de fietsendrager (zoals afgebeeld hieronder) op de hele korte dissel van de Wilk zonder problemen met draaien van de auto tegenover de caravan ??
De disselkap is er al af. knipoog.gif

Caravan XL A Pro

Fietsendrager voor 2 fietsen.
Het bovendeel is kantelbaar om bij de dissel te kunnen.
Gewicht 9 Kg.Maximaal 50 Kg.
Derde wielgoot is als optie mogelijk.
Extra sterk draagframe.
Geschikt voor korte dissels.
Carry-Bike-XLA-Pro-300x279.jpg
Carry-Bike-XLA-Pro-300x279.jpg (11.15 KiB) 7997 keer bekeken
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan

Bericht door MarcoC » ma 17 dec 2018 21:15

Het hoge type fietsendrager waar je het over hebt, zal vast een Twinny Load met steun zijn zoals op bijgevoegde adv van MP.
Vrienden van ons gebruiken een dergelijk fietsendrager ook op hun Hobby.

https://link.marktplaats.nl/m1351868303
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

koning

Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan

Bericht door koning » di 18 dec 2018 17:47

Kijk ook goed naar het gewicht van de fietsendrager en het gewicht van je fietsen die je meeneemt. Bovendien ijkt me een Twinny load zwaarder dan een Carrybike. Mocht de Carry bike passen dan zou ik hiervoor gaan en een kantelbare nemen.

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan

Bericht door Sofie64 » di 18 dec 2018 19:46

koning schreef:
di 18 dec 2018 17:47
Kijk ook goed naar het gewicht van de fietsendrager en het gewicht van je fietsen die je meeneemt. Bovendien ijkt me een Twinny load zwaarder dan een Carrybike. Mocht de Carry bike passen dan zou ik hiervoor gaan en een kantelbare nemen.
Deze Carey bike mag 50 kilo op en is kantelbaar dus dat is prima.


Heeft iemand deze fietsendrager ivm een korte dissel ???
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan

Bericht door Daphne » di 18 dec 2018 19:51

RE.gif

Kijk ook wat de fietsdrager per goot mag hebben. Niet elke drager is geschikt voor ebikes ook al kom je niet aan het totaal gewicht.
De goten in Thule Superb short kunnen zeker een ebike hebben.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Zippo
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 8 aug 2014 10:16

Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan

Bericht door Zippo » wo 19 dec 2018 09:43

De vraag is of dit type op een korte dissel past.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Erik
Peugeot 508SW (2017); KIP Greyline 47TDB Pullman Edition.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan

Bericht door Micky » wo 19 dec 2018 10:46

Sofie64 schreef:
ma 17 dec 2018 21:01
Zoals de titel het zegt willen wij een fietsendrager op de dissel hebben voor 2 fietsen.
1 e-bike en een gewone lichtgewicht fiets.
Nu hebben we een kantelbare drager die laag op de dissel ligt en daar past maar 1 fiets op ivm de afstand tussen het stuur en de caravan.
Als je het stuur een kwartslag draait, wat heel gemakkelijk te doen is, dan zou hij dus moeten passen als ik je verhaal lees. dat scheelt je de aankoop van een andere drager.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan

Bericht door PMT » wo 19 dec 2018 14:48

Wij hebben nu ruim een jaar een Sprite die ook zo'n korte dissel heeft. Achterop de caravan is een fietsdrager gemonteerd voor 2 fietsen. Alhoewel ik in eerste instantie fel gekant was tegen het vervoer van fietsen achterop heb ik het nu 2x gedaan en het viel niets tegen. Ik had zelfs niet het gevoel dat de caravan daar maar ook instabieler van werd, geen enkele keer "gekwispeld". Toch geef ik de voorkeur om de fietsen bovenop de auto te vervoeren, waarvoor ik speciale dragers heb gekocht.
Dat de dissel ook zo kort is, geeft tevens, bij ons in ieder geval, een hoge kogeldruk. Ik zit standaard al zo'n beetje op 75kg. Ik zou er niet aan moeten denken om daar nog zo'n tiental kgs er bovenop te krijgen. Bovendien verklein je met fietsen op een korte dissel nog verder je draaicirkel. In vergelijk met mijn vorige caravan kan ik nu veel minder scherp een bocht rijden en zit de caravan veel sneller op zijn maximale voordat die tegen de bumper aan loopt. Een hogere drager, die tevens iets terug loopt zou daar enigszins bij helpen vwb de draaicirkel.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan

Bericht door Sofie64 » wo 19 dec 2018 16:18

Bedankt voor het meedenken allemaal.

@Mickey, daar hebben we ook aan gedacht maar ook de trapper moet er dan af en de fietstas. En dan nog kiele kiele.
Hebben we geen zin in om eerlijk te zijn. knipoog.gif

@PMT, wij hebben achterop ook een extra fietsendrager voor de andere fiets. De e bike zit op de dissel de lichtgewicht fiets achterop.
Maar ik zou graag het grote raam in de zithoek open willen zetten, iets wat nu ivm de fietsendrager dus niet kan.
Vind het ook jammer dat dat ding voor het raam zit qua uitzicht. [kerstrolleyes.gif]

@Daphne, goede tip ! Ik ga er op letten. [kerstduim.gif]
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan

Bericht door Psjaak » wo 19 dec 2018 18:07

Hallo allen,
zelf heb ik ook een Engelse caravan met een korte dissel. Voor mijn gevoel kan je met een fietsendrager op de dissel alleen nog maar rechtdoor rijden. Maak je de bocht iets te krap heb je schade. Dus ik heb gekozen voor de e bikes op het dak van de auto. Het enige is wat meer windruis tijdens het rijden. Voor korte ritten maak ik gebruik van de fietsdager achter op de caravan. et zoals PMT nog nooit geen last gehad van instabiliteit.
Groet Sjaak
IMG_0314 klein.jpg

ronny
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 07:05
Locatie: BE Haacht

Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan

Bericht door ronny » do 20 dec 2018 08:28

Thule Caravan Superb Short V16, wij hebben deze op de fendt zitten. heb op de binnenste fiets wel inklapbare pedalen gemonteerd, het is krap maar alles past.
dodge ram 1500 larami (2017) met fendt bianco selection 515 sg performance (2017)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan

Bericht door Daphne » do 20 dec 2018 12:14

Sofie,
het verbaast me wel een beetje dat je het over een zeer korte dissel hebt. Wilk heeft volgens mij helemaal niet zo'n korte dissel. Wellicht dat je iets ruimte verliest door de bolling van de disselklep.

Kijk maar eens bij de foto's van deze Wilk. Ik hoop dat ie nog even te zien is, want is verkocht:
https://www.caravanmakelaardij.nl/carav ... 70-DQ.html
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan

Bericht door Sofie64 » do 20 dec 2018 17:17

RE.gif
Is toch behoorlijk kort.
08b49505dea57ac87b1ca5cc3db16f59.jpg
20181220_172211.jpg
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan

Bericht door Daphne » do 20 dec 2018 22:01

RE.gif

Zoals ik het op de foto kan zien lijkt de dissel niet extreem kort. Een Thule Superb short past vast wel. Deze kantelt heel makkelijk met de fietsen erop, zodat je niet telkens de fietsen eraf hoeft te halen zoals bij je oude fietsdrager, die overigens geen kantelbare drager is. Alleen de beugel kantelt en valt onder de vaste fietsdragers.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan

Bericht door WillyL » vr 21 dec 2018 22:00

Mijn caravan is niet te vergelijken want die heeft een relatief lange dissel, maar ik wil toch mijn ervaring delen van een Twinny Load. Dat is een constructie op een hoge verticale balk waar bovenop een trekhaak staat. Hierop komt een afzonderlijke klassieke afneembaar fietsenrek.
Dit paal hebben ze in 2 lengtes, lang en kort (ik heb de korte).
Verder is die met een horizontale balk met 2 klembeugels vastgeschroefd aan de dissel.
De fietsen staan dan op een afneembare fietsenrek dat je ook gewoon op je autotrekhaak kan gebruiken om bv een stad te bezoeken.

Je kan overwegen die met de lange balk te nemen, en die dan zo dicht mogelijk tegen de disselbak te plaatsen, of net omgekeerd, zo ver mogelijk naar voren en dan het rek richting caravan te plaatsen - indien er plaats voor is natuurlijk.

In mijn geval is die zo dicht mogelijk tegen de disselbak geplaatst en het deksel kan nog net open met het rek gemonteerd (fietsen naar voren gekanteld).
Ook in scherpe bochten kom ik net toe zodat de fietsen noch de auto noch de fiets(wielen) beschadigen. Het voorste stuur komt hoog genoeg, daar is geen probleem mee en ook de trappers hebben voldoende plaats want die zitten in het midden en nog boven de dissel.
Bij een korte dissel kan dat problematisch zijn, vandaar de hoge oplossing - maar dan moet je serieus tillen om de fietsen op het rek te krijgen. De fietsen staan dan danig hoog dat ze boven het bolle achterwand van de auto uitkomen (5-deurs).

Bij de lage versie til ik niet te veel gewicht. Met het achterwiel zo dicht mogelijk tegen het rek en zijn rem aangetrokken hef ik dan het voorwiel omhoog zodat dat op de rail kan gezet worden zonder de ganse fiets op te tillen. Daarna til ik de achterkant van de fiets op en rol het voorwiel verder in de rail. Ik moet dus niet het ganse gewicht van de fiets tillen. Er staan twee elektrische fietsen op die staander.

Er werken wel wat krachten op die fietsen/fietsenrek/staander, vooral bij remmen, maar de Twinnyload is stevig genoeg.
De elektrische fiets zou ik wel zo dicht mogelijk tegen de verticale steun plaatsen en zeker de batterij verwijderen tijdens het rijden.
Verder is het gewicht van de Twinnyload en het fietsenrek aanzienlijk, dus dat moet je ook in rekening brengen, het verhoogt het gewicht op de autotrekhaak aanzienlijk.

Zo te zien op de foto kom je ook toe met een korte versie van de Twinny Load (en nee, ik heb geen aandelen bij die firma).

Zie eventueel op Afbeelding
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 19 feb 2006 12:29
Locatie: Heusden

Re: Fietsendrager voor zeer korte dissel van Wilk caravan

Bericht door Bart » zo 23 dec 2018 14:11

Zelf ook een wilk 490 Ue met een Thule Superb short een geen probleem met de fietsendrager, alleen bij achteruit rijden niet te scherp draaien.
De dissel is pas kort als je de hendel van het neus wiel niet meer kunt ronddraaien als de fietsen er op staan volgens mij.
Volvo xc 90 T5 inscription
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”