Hallo,
Wij zijn sinds kort de gelukkige bezitter van een Eriba Nova 465 GL Winnerline (2016). Op deze caravan is af fabriek een fietsendrager voor 2 fietsen gemonteerd (tot 60 kg). Volgens de dealer is de Eriba 465 een ideale caravan om de fietsen op de dissel te hebben omdat het franse bed achter de as zit en daar alles onder wordt gestopt (zoals voortent etc.). Wij hebben 2 nieuwe e-bikes gekocht en vol enthousiasme heb ik deze op de dissel geplaatst, kogeldruk volgens de digitale Reich kogeldrukweger 115 kg
Uiteindelijk na een middag met lading schuiven heb ik de kogeldruk nu op 83 kg. Ik heb mijn voorwiel en 5 kg gasfles uit de disselbak gehaald, hierin staat alleen nu nog een 10 kg licht gewicht gasfles. Het reservewiel heb ik zover mogelijk aan het einde van de caravan onder het bed gelegd met de 5 kg gasfles. De unico verona luifel, 2 stoelen en tafel liggen ook onder het bed. Ik vraag me nog wel af wat er met de kogeldruk gebeurd als ik de watertank met 20 liter vul.
Al met al viel mij dit een beetje tegen met het verhaal van de verkoper in het achterhoofd. Iemand dezelfde ervaringen of misschien nog tips?
WJ & ZB
Eriba Nova 465 GL (2016) winnerline met fietsendrager
-
- Berichten: 1111
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Eriba Nova 465 GL (2016) winnerline met fietsendrager
Zijn de accu's van de bikes reeds gedemonteerd? Neem aan dat je het reservewiel bedoelt..
Meen trouwens dat de Nova 465 100kg kogeldruk mag hebben.
Rijden zelf met een Nova GL 485 (2017). En weten nogal wat onder het Franse bed te verstouwen.
Verder vind ik persoonlijk een iets zwaardere kogeldruk beter rijden. De Eriba mag 100 kg. en onze trekker zelfs 130 kg.
Meen trouwens dat de Nova 465 100kg kogeldruk mag hebben.
Rijden zelf met een Nova GL 485 (2017). En weten nogal wat onder het Franse bed te verstouwen.
Verder vind ik persoonlijk een iets zwaardere kogeldruk beter rijden. De Eriba mag 100 kg. en onze trekker zelfs 130 kg.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Re: Eriba Nova 465 GL (2016) winnerline met fietsendrager
Pas op met die zware spullen helemaal achterin de caravan te stoppen. Zware spullen moeten zo dicht mogelijk bij de as. Dat komt de stabiliteit van de caravan ten goede.
Re: Eriba Nova 465 GL (2016) winnerline met fietsendrager
en waarom 2 gastanks, koop elk jaar nieuwe vulling
eea hangt uiteraard van en gebruik af (bv gebruik gaskachel of koelkast op gas), maar ik kom per jaar niet boven de 3 a 4 kg.
accu's uiteraard uit de fietsen en liefst als verzwaring van je auto.
extra water in de caravan, ism mi af raden.
heb je ook nog een krik, leg die dan bij reserve wiel. gelijk alles bij de hand...
eea hangt uiteraard van en gebruik af (bv gebruik gaskachel of koelkast op gas), maar ik kom per jaar niet boven de 3 a 4 kg.
accu's uiteraard uit de fietsen en liefst als verzwaring van je auto.
extra water in de caravan, ism mi af raden.
heb je ook nog een krik, leg die dan bij reserve wiel. gelijk alles bij de hand...
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Eriba Nova 465 GL (2016) winnerline met fietsendrager
Dank voor alle reacties.
Ik bedoelde inderdaad het reserve wiel, de accu's van de fietsen hebben wij er al uitgehaald. De Eriba Nova 465 mag inderdaad 100 kg kogeldruk heb, onze auto mag dat ook dus met 83 kg heb we nog wat speling. Overigens hebben wij een 5 kg gasfles voor de Chef 2 (BBQ, koken etc)
WJ en ZB
Ik bedoelde inderdaad het reserve wiel, de accu's van de fietsen hebben wij er al uitgehaald. De Eriba Nova 465 mag inderdaad 100 kg kogeldruk heb, onze auto mag dat ook dus met 83 kg heb we nog wat speling. Overigens hebben wij een 5 kg gasfles voor de Chef 2 (BBQ, koken etc)
WJ en ZB
Re: Eriba Nova 465 GL (2016) winnerline met fietsendrager
Ten eerste gefeliciteerd met je mooie caravan
De combinatie ideaal en fietsen op de dissel (of achterop) bestaat niet. Om het extra gewicht op de koppeling te compenseren moet je dus massa (ver) achter de as plaatsen. Het filmpje van de slingerproef caravan maakt duidelijk wat het gevolg daarvan kan zijn.
Heb je al met de combinatie - en de fietsen - gereden en hoe voelde de caravan toen aan?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Eriba Nova 465 GL (2016) winnerline met fietsendrager
Als je 100kg mag zou ik zeker voor de 100kg gaan.
Is dat net iets meer zal de auto en caravan er ook wel tegen kunnen.
Alle zware gewichten ver achter de as kunnen alleen maar het slingeren versterken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Is dat net iets meer zal de auto en caravan er ook wel tegen kunnen.
Alle zware gewichten ver achter de as kunnen alleen maar het slingeren versterken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Re: Eriba Nova 465 GL (2016) winnerline met fietsendrager
Ik heb nog niet met de combinatie met de fietsen gereden, het enige dat ik van voor naar achter heb geplaatst is het reservewiel. Heb reserve wiel wel zoveel mogelijk in het midden gelegd. Fietsen achterop moet ik niet aan denken, hoewel dit ook nieuw is om de fietsen mee te nemen.Conradi schreef: ↑zo 26 aug 2018 19:35Ten eerste gefeliciteerd met je mooie caravan
De combinatie ideaal en fietsen op de dissel (of achterop) bestaat niet. Om het extra gewicht op de koppeling te compenseren moet je dus massa (ver) achter de as plaatsen. Het filmpje van de slingerproef caravan maakt duidelijk wat het gevolg daarvan kan zijn.
Heb je al met de combinatie - en de fietsen - gereden en hoe voelde de caravan toen aan?